PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pari yksinkertaista...


Päivi H
03.01.09, 21:44
... kysymystä näin vuoden alkuun.
L tarkoittanee leskeä, 1800-luvun lopun suomenkielisissä kirjoissa?
Entä kesti, onko loinen, itsellinen vai mikä?
ph

Rotta
07.01.09, 14:17
Olet oikeassa. Kesti on tosiaan loinen, itsellinen (erityisesti tuota termiä on havaintoni mukaan käytetty Keski-Suomessa).
Vanhemmassa termistössä kesti tarkoitti myös esim. Turussa ulkomaalaista kauppiasta, joka kävi jonkin verran kauppaa, mutta ei ollut lunastanut itselleen varsinaisia kaupankäyntioikeuksia (tai häntä ei ollut otettu porvariksi. Tämän kaltainen oli mm. Turussa 1600-luvun alkupuolella hukkunut esi-isäni Jochim (Joachim) Göde (myös Giöödh).

Tapani Kovalaine
07.01.09, 15:05
Vanhat henkikirjat tuntevat hyvin semmoiset sanat kuin hyresgest ja hyresfolk. Voidaan ajatella niinkin, että sanat kesti ja hyyryläinen ovat alivuokralainen ja vuokralainen sanojen edeltäjiä.

Erkki Järvinen
07.01.09, 16:57
Vanhat henkikirjat tuntevat hyvin semmoiset sanat kuin hyresgest ja hyresfolk. Voidaan ajatella niinkin, että sanat kesti ja hyyryläinen ovat alivuokralainen ja vuokralainen sanojen edeltäjiä.

Tästäpä nousi mieleeni vanha muistikuva kun olin sellainen pikkupoika, varmaan alle kouluiän ja asuimme vuokralaisina - olin yksin kotona ja joku vieras tuli ovesta sisälle ja kysyi - olettekos te niitä hyyryläisiä, enhän minä tiennyt mitä ne semmoiset on mutta ainakin koin tuon sanan hyyryläisiä hyvin vastenmielisesti ja kun äiti tuli kotiin niin ensitöikseni minä kysyin - poru kurkussa - ei kai me mitään hyyryläisiä olla?

Siitä lähtien olenkin kammoksunut ajatusta, että jos pitäisi asua vuokralla -
Hyyryläisenä!

Onneksi ei tarvitse.

Päivi H
07.01.09, 18:49
Kiitoksia kaikille. Luulin jo, että olen päässyt nollavastausten joukkoon.

Itse olen kyllä ollut hyyryläinen pitkänkin aikaa, silloin kun sillä tarkoitetaan nykyajan vuokra-asuntoa. Se ei onneksi ole aiheuttanut mitään traumaa.
ph