PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Skarprättaren (Mestaaja) Johan Brun


Carina
18.12.08, 23:54
Jag letar efter en Skarprättare som höll till i Helsingfors, Johan Brun.
En släkting var på väg från sverige och över till finland för att ta över hans sysslor då Brun hade dött. Brun dog före augusti 1847.
Är det någon som möjligen känner till något om skarprättaren Johan Brun?
Kan tyvärr inte finska... :oo:
Skulle bli jätteglad för hjälp!

Mvh
Carina

Kirsti Ervola
19.12.08, 10:39
Hej Carina,
jag känner inte till skarprättaren Du frågade om, men blev lite förvånad över hela frågesättningen. Det är nämligen så, att i Finland har man inte avrättat människor i fredstida förhållanden sedan tidig 1800-tal. Verkställandet av dödsdomar upphörde med ryska kejsarens beslut från år 1823. Den sista fredstida avrättningen i Finland skedde 8.7.1825, och efter det ändrades alla dödsdomar till förvisning, mestadels till Sibirien.

Låter alltså lite gåtfullt vilka sysslor Din släktnig tog över när han reste till Finland. Någon efterfrågan för skarprättare hade det ju inte funnits sedan länge. Men måhända fanns yrkestiteln ännu kvar inom rättsväsendet.

Jag sökte bland de begravda i Hiski-databasen http://hiski.genealogia.fi/hiski?se, men kunde inte finna en enda som skulle motsvara den Johan Brun, som skall ha dött före 1847.

Vänligen,
Kirsti Ervola

Carina
19.12.08, 14:10
Hej Kirsti!

Tack snälla att du svarade. Jag ser ju nu att jag har skrivit fel år, 1747 skall det vara. Vad klantigt av mig...
Jo min släkting Skarprättaren Johan Ekeroth och hans hustru Juliana Brun var på väg dit men det hände saker på vägen. När de hade kommit till Skogs sn i Hälsingland blev Juliana knivhuggen och dog. Tyvärr vet jag inte om Johan Ekeroth och hans barn fprtsatte resan. Därför är jag intresserad av detta. Johan Brun var en bror till Juliana.

Mvh
Carina

Kirsti Ervola
19.12.08, 18:13
Hej igen,
då byter man ju århundradet ;). Jag tittade lite i Helsingfors stads historia, del II (1950), som omfattar tidsperioden 1721-1809. Under denna period avrättades i Helsingfors bevisligen 21 personer, i medeltal alltså med flera års mellantid. Citerat från sidan 531:

Helsingfors saknade skarprättare, varför exekutor måste för varje tillfälle anskaffas. Man rekvirerede bödel från annan ort, åtminstone ett par gånger från Åbo. Senare var man i tillfälle att nyttja de i staden eller på Sveaborg förlagda truppernas profosser. . . . Under senare delen av perioden hade staden egen politiekarl, som exekverade både spöstraff och risningar.

Enligt historieboken var skarprättare alltså inte stadsbor utan sådana som bara kom hit för avrättningen. Under senare hälften av 1740-talet och på 1750-talet verkställdes flera dödsdomar: 1745 en artillerist för dråp, 1746 en barnamörderska, 1748 och 1751 hängdes en soldat för stöld, 1752 en barnamörderska, 1756 en hängdes en dräng och 1760 en soldat för stöld. Enda pöbeln som i boken omnämns vid namnet är en Bryngel Höck, som år 1762 fick böter för att han var så berusad vid eksekutionen.

Tyvärr finns begravda i Helsinfors 1743-1748 inte med i HisKi-databasen, inte heller husförhörslängden från 1740-talet finns att tillgå. Mera info om de anlitade skarprättarna skulle man antagligen få från magistratens och kämnerrättens protokoll.

M.v.h. Kirsti

Carina
19.12.08, 22:17
Hej Kirsti!
Tack för att du försökte det var verkligen snällt!
Ja det blir nog ganska svårt att få reda på mer om detta. Ekeroth och Brun tillhörde Resande folket som de heter i sverige. Vad heter denna etniska minIoritetsgrupp i finland?
Jag önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Carina

Kirsti Ervola
19.12.08, 23:01
Någon folkgrupp motsvarande den som kallas resandefolket i Sverige är - såvitt jag vet - inte känt i Finland, endast zigenare l. romer. Andra landstrykare har inte uppfattats här som en etnisk grupp.
God Jul och ett Gott Nytt År för Dig också!
Mvh Kirsti

Olarra
20.12.08, 10:14
Ekeroth och Brun tillhörde Resande folket som de heter i sverige

För de finländare som inte känner till begreppet resandefolk är det kanske intressant att läsa svensk wikipedias förklaring om saken:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket
Man kunde även tänka sig att namnet brun här hänvisar till hudfärgen?
mvh. Olavi