PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : HisKi - Seurakuntien valinta Kaikista


Julle
18.12.08, 12:35
Hei!
Onko muilla havaintoa vai erehdynkö? Minusta Hiskissä ennen pystyi valitsemaan Kaikki seurakunnat hakuun mukaan, MUTTA nyt se ei minusta toimi, vaan antaa saman ruudun uudelleen. Vaikka valitsin ne maalaamalla kaikki ja Valituista, ei onnistunut?Jossain mättää nyt, liekö tullut muutoksia Hakuun?
Periaatteenihan on, että ensin valittu seurakunta, sitten Ota myös nämä mukaan eli lähiseurakunnat, mutta joskus kun ei löydy niistäkään, on koetettava myös löytää Kaikista, johon se painike on hyvä!
Odotellen

JaskaS
18.12.08, 12:50
Hei,

Näyttäisi Kaikista-valinta toimivan normaalisti kuten ennenkin.
Ellei kyse ollut tilapäisestä häiriöstä, ongelma on muualla kuin HisKin toiminnassa tapahtuneessa muutoksessa.

:) Jaska

Juha
18.12.08, 12:52
Testasin ja toimi.

Kokeile välimuistin tyhjennystä selaimesta, jos se auttaisi.


Juha

Seppo Niinioja
18.12.08, 20:59
Millä selaimilla kokeilitte? Operalla toimii, mutta OE:ssa ei minulla edelleenkään välimuistin ym. tyhjentämisestä huolimatta. (Kuka se sanoikaan, että OE:hen hän ei koske tikullakaan..., mutta kun siellä on peljon kirjanmerkkejä ja olen muutenkin tottunut siihen).

Vika ilmaantui OE:ssä kai eilen tai toissapäivänä. Televisio ja lehdethän ovat kertoneet, että Microsoft julkaisi eilen 17.12. hätäpäivityksen Internet Explorer -nettiselaimeensa. Selaimessa oli (tai on edelleen, ellei sitä ole päivitetty) tietojen mukaan erittäin paha tietoturva-aukko. Puutteesta tekee erityisen vakavan se, että käyttäjän ei tarvitse ladata mitään ohjelmaa, vaan tietokone saa virustartunnan jo pelkästä vierailusta viruksen sisältävällä verkkosivulla. PC Magazine -lehden mukaan ainakin kaksi miljoonaa tietokonetta on jo saastunut. Asiantuntijat kehottivat käyttäjiä jopa vaihtamaan kokonaan toisiin selaimiin kunnes Microsoft korjaa tietoturva-aukon.

Mahtaako tämä HisKi-vika liittyä siis Outlook Expressin hätäpäivitykseen? "Ohje ja tuki" -toiminnolla (Windows XP SP 2) tulee vastaan ihan entisestä poikkeva liitteen mukainen sivu. Aikaisemminhan sieltä pystyi mm. tarkistamaan päivitystilanteen ja lataamaan uudet päivitykset tarvittaessa, elleivät ne olleet jo tulleet automaattisesti. Lieneekö tuo edes aito Microsoftin sivu?

Jos joku osaa neuvoa, mitä pitäisi tehdä, olen kiitollinen.

Tämä on kirjoitettu Operalla, johon myös tuli juuri päivitys 9.63.

Seppo Niinioja

Pirjo L
18.12.08, 21:05
Minulla ainakin toimii haulla kaikista Outlook Expressillä.

Pirjo L
18.12.08, 21:21
No, niin siinä käy kun yrittää kiireellä kirjoittaa niin sanatkin menevät väärin, piti siis olla Outlook Explorer.

Hannu Hellsten
18.12.08, 21:49
Firefoxilla toimii, Operalla toimii, Safarilla toimii..
Mikä selain on OE?
Tarkoititko IE? Siihen on parempi olla koskematta sillä tikullakaan.
Hannu Hellsten

TerhiA
18.12.08, 22:28
Kyllä minulla toimii hiskihaku kaikista ihan niinkuin ennenkin.
En tiedä, mikä lienee Sepon OE; minulla on IE ja tänä aamuna tuli se uusi hätäpäivitys.
_________
/_ TerhiA _\

Juha
18.12.08, 22:40
MS Outlook Express on sähköpostiohjelma, joten tuskin sillä moni Suku Forumia käyttää.

Testasin juuri yhdistelmällä MS Windows Vista Basic ja IE 7.0 (Internet Explorer) tietoturvapäivityksen kera tuota hakua ja tuntui toimivan ihan normaalisti.

Juha

Seppo Niinioja
18.12.08, 22:54
Kyllä minulla toimii hiskihaku kaikista ihan niinkuin ennenkin.
En tiedä, mikä lienee Sepon OE; minulla on IE ja tänä aamuna tuli se uusi hätäpäivitys.
_________
/_ TerhiA _\

Kiitos tiedosta, Terhi. OE on tietysti se kohtalaisen tunnettu sähköpostiohjelma Outlook Express, joka tulee tavallaan Internet Explorer -selaimen (IE) kylkiäisenä. Valitan sekoiluani. Toivottavasti koneeni ei ole yksi niistä kahdesta miljoonasta saastuneesta. Pahoilla teillä en muista olleeni eikä tällaista tilannetta ole tullut ennen vastaan, kun olen huolellinen koettanut olla.

Windows-tietoturvapäivityksiähän tulee monista muistakin syistä kuin Internet Explorerin takia, joten sen käytön välttäminen ei ole tuohon ilmeiseen ongelmaani ratkaisu. Tämä kuuluisi kyllä paremmin tietoturva-osioon. Kokeilen seuraavaksi palautuspisteen käyttöä.

Seppo Niinioja

Seppo Niinioja
18.12.08, 23:08
MS Outlook Express on sähköpostiohjelma, joten tuskin sillä moni Suku Forumia käyttää.

Testasin juuri yhdistelmällä MS Windows Vista Basic ja IE 7.0 (Internet Explorer) tietoturvapäivityksen kera tuota hakua ja tuntui toimivan ihan normaalisti.

Juha

Olen samaa mieltä siitä, että tuskin Outlook Express -sähköpostiohjelmalla moni Suku Forumia käyttää. Uskon myös että haku toimii monilla forumilaisilla ja useilla eri selaimilla, minullakin Operalla ihan normaalisti ja mm. IE 7.0:lla (Internet Explorer) tietoturvapäivityksen kera, mutta siitä ei nyt tähän hätään ole apua, kun ei Jullella eikä minulla toimi.

Ongelma lienee siinä, että tuo tietoturvapäivitys ei ole minulle latautunut ja koko ohjesivu on kenties kaapattu. Toivottavasti olen väärässä.

Hannu Hellsten
19.12.08, 00:47
Olen samaa mieltä siitä, että tuskin Outlook Express -sähköpostiohjelmalla moni Suku Forumia käyttää. Uskon myös että haku toimii monilla forumilaisilla ja useilla eri selaimilla, minullakin Operalla ihan normaalisti ja mm. IE 7.0:lla (Internet Explorer) tietoturvapäivityksen kera, mutta siitä ei nyt tähän hätään ole apua, kun ei Jullella eikä minulla toimi.

Ongelma lienee siinä, että tuo tietoturvapäivitys ei ole minulle latautunut ja koko ohjesivu on kenties kaapattu. Toivottavasti olen väärässä.
Hei Seppo
Kerroit aikaisemmassa viestissä koneestasi "Windows XP, SP2". Miksi ei SP3? Onko sinulla Windowspäivitykset määritelty automaattisesti tapahtuviksi? Kannattaisi olla.
Ja myös viittasit IEssä oleviin moniin bookmarkeihin. Se on "huono" selitys, bookmarkit saa siirrettyä toiseen selaimeen asennuksen yhteydessä.
Se, että on tottunut johonkin, on tietysti totta, mutta ei se niin kauan vie, kun uuteen selaimeen tottuu. Esim Firefox on monessa asiassa IEn kaltainen. Ja sähköpostiohjelma Thunderbird taas OEn kaltainen.

Jouni Malinen
19.12.08, 00:50
Minusta Hiskissä ennen pystyi valitsemaan Kaikki seurakunnat hakuun mukaan, MUTTA nyt se ei minusta toimi, vaan antaa saman ruudun uudelleen. Vaikka valitsin ne maalaamalla kaikki ja Valituista, ei onnistunut?Jossain mättää nyt, liekö tullut muutoksia Hakuun?

Hakuohjelma ei ole muuttunut tältä osin vuosiin. Kuvaamasi virhetilanne voisi mahdollisesti johtua siitä, että käyttämäsi selain ei tue (tai on konfiguroitu olemaan käyttämättä) JavaScript-kieltä. Tämän tuki tarvitaan Kaikista-valintaan.

tellervoranta
19.12.08, 07:47
Minun koneella valinta onnistuu, vaikka on IE-selain. Silloin, kun nostin selaimen suojaustason korkeimpaan, tuli vaikeuksia S-Forumillakin, mm. tässä lokerikossa ympärillä olevat merkit eivät toimineet. Vain kirjoitus toimi.

Julle
19.12.08, 09:52
Hei
Kuvaamasi virhetilanne voisi mahdollisesti johtua siitä, että käyttämäsi selain ei tue (tai on konfiguroitu olemaan käyttämättä) JavaScript-kieltä. Tämän tuki tarvitaan Kaikista-valintaan
>BINGO!
Osuit oikeaan! JavaScriptin tuki oli otettu pois tietoturvasyistä siihen asti kunnes Microsoftilta tullut tieturva-aukon päivitys oli tehty kaikkiin koneisiin!
Minun osaltani tämän viestiketjun voi sulkea, koska tämän aloitinkin! Näytti poikivan yllättävän paljon keskustelua muustakin kuin virheestä!
Kiitos!

Seppo Niinioja
19.12.08, 12:13
Kyllä minulla tietysti XP SP 3 on, vaikka epähuomiossa sitä kakkoseksi väitin ja automaattiset päivitykset käytössä. Vista Home Premium uudessa kannettavassa odottaa tässä vielä tulikoettaan netissä.

Siitä JavaScriptistä tuo Hiski-ongelma epäilemättä johtui. Huomasin samoja vajaatoimintoja Forumilla kuin Tellervo.

Yleisön pyynnöistä huolimatta ja sitoumuksetta taritsen vielä kokemuksiani:

Olen tilannut sähköpostiini viestintäviraston haavoittuvuustiedotteet (http://www.cert.fi/palvelut.html ) ja teen suositellut päivitykset manuaalisesti, ellei automaattinen jakelu ole vielä tänne ehtinyt.

CERT-FI:n päivitetty haavoittuvuustiedote 147/2008 15.12. kertoi Explorer-haavoittuvuudesta mm.:

Haavoittuvuuteen ei tällä hetkellä ole saatavilla korjausta.
Haavoittuvuuden vaikutuksia voi pyrkiä rajoittamaan välttämällä
tuntemattomien sivustojen käyttämistä. Active Scripting
- -toiminnallisuuden estäminen ja turvatason asettaminen korkeaksi
Internet- ja Local Intranet -vyöhykkeissä saattaa myös rajoittaa
haavoittuvuutta. Haavoittuvuuteen liittyvän OLEDB32.dll-kirjaston
käyttöä rajoittamalla voidaan myös rajoittaa hyökkäysten vaikutuksia.

Tein (tai ainakin yritin) nämä temput, paitsi tuota dll-kirjaston käytön rajoittamista. Nähtävästi siitä johtui se outo Windows Update -sivu, jonka laitoin viestin 4 liitteeksi, jossa mm. sanotaan:
"Windows Update uses ActiveX controls and active scripting to display content correctly and to determine which updates apply to your computer."

Sain homman kuntoon palauttamalla järjestelmän joulukuun 14. päivän tasolle, jolloin active scripting ei enää ollut estettynä. Hätäkorjaus oli latautunut ja kone ilmoitti käynnistyvänsä uudelleen, jolloin muutokset tulevat voimaan. Tekemäni JavaScriptin esto oli kai estänyt tämän siihen asti.

Nyt sitten pitää asentaa uudestaan Operan päivitys 3.63. Edellisten versioiden haavoittuvuudesta kerrottiin 17.12. Samana päivänä julkaistussa Firefox-versiossa 3.0.5 on CERT-FI:n mukaan korjattu useita haavoittuvuuksia (haavoittuvuustiedote 150/2008). Suo siellä, vetelä täällä.

Olen kyllä perin juurin kyllästynyt tähän temppujen tekoon ja viestinnän kannalta epäolennaisten asioiden pakko-opetteluun. En yritä puolustaa M$:ia, mutta on sen tuotteiden käytössä ainakin jotakin sporttista:D:. Vuoron perään päivittelemällä (tuli osuva ilmaisu vahingossa, oikeastaan tarkoitin päivittämällä) ja käyttämällä eri selaimia toivottavasti pysyy kohtalaisen hyvässä turvassa.

Seppo Niinioja

Make
19.12.08, 18:12
Aktiivikäytössä Firefox 3.0.4 ja koneessa myös IE 7.0. Käyttis XP Pro ja SP3. Kaikissa (luonnollisesti) noissa ja FSecuren tietoturvassa uusimmat päivitykset (automaattisesti).

Haku toimii hyvin molemmilla selaimilla.

Lisäys: Siirryin Firefoxiin 4 vuotta sitten ja siirtyminen sujui todella helposti. Samalla luovuin Outlook Express sähköpostista ja siirryin Thunderbirdiin ja taas kaikki sujui todella helposti. Ohjelmat hakevat automaattisesti kirjanmerkit yms. asetukset toisesta ohjelmasta. Kummastakaan en mistään hinnasta takaisin siirtyisi. Firefox on ylivertainen selaimena IE:hen verrattuna (muita en tunne). Ouutlookin ja Thuderbirdin ero ei ole mielestäni niin iso. Korostan kuitenkin sitä, että selaimen ja sähköpostiohjelman jälkeen poistuivat monet ongelmat. Sekä ilmi tulleet haitat, mutta myös tietoturvan loki tiedosto on ammottanut tyhjyyttään sen jälkeen ongelmien poistosta. Jos aiemmin tuli 1-5 tietoturvailmoitusta poistetuista ongelmista tms. viikossa, niin nyt on tullut ehkä 1-2 vuodessa. Tämä meni hieman Off-Topic enkä mainosta tai patista ketään vaihtoon, mutta totean, vaan että tuo edellä sanottu on totta.

Make
19.12.08, 21:53
Aktiivikäytössä Firefox 3.0.4 ja koneessa myös IE 7.0. Käyttis XP Pro ja SP3. Kaikissa (luonnollisesti) noissa ja FSecuren tietoturvassa uusimmat päivitykset (automaattisesti).

Haku toimii hyvin molemmilla selaimilla.



Edit: jaahans just päivittyi automaattisesti Firefox 3.0.5 ja pelittää silläkin ;)

Seppo Niinioja
20.12.08, 18:51
Kiitos kaikille vastaajille. Menin pieneen paniikkiin, kun en päässyt Windows Update -sivulle, mutta asia on kunnossa. Kokeilin muutaman vuoden tauon jälkeen Firefoxiakin poistamalla kokonan vanhan ja lataamalla tuon 3.0.5:n. Asensin NoScript-ohjelman ja lisäsin Whitelistiin HisKin osoitteen. Haku kaikista seurakunnista toimii. Seuraavaksi voi vaikka lukea parikymmentä viestiä vuoden takaisesta ketjusta Firefox-selaimen ongelma HisKissä... Kuten näkyy, kappalejaot eivät näy toimivan, ei myöskään esim. lihavointi. Johtunee siitä, että en ole vielä sallinut scripteja täällä forumilla. Jatkan harjoituksia itsekseni, jos innostusta riittää. Seppo Niinioja

Make
20.12.08, 19:00
Hei Seppo,

Mistä löytyy tuo viittaamasi vuoden takainen keskustelu Firefox-ongelmista?

Kirjoitan muuten FF 3.0.5:llä ja kuten näkyy kappalejako ja lihavointi onnistuu, ja myös väri !

Seppo Niinioja
20.12.08, 20:25
Hei Seppo,

Mistä löytyy tuo viittaamasi vuoden takainen keskustelu Firefox-ongelmista?

Kirjoitan muuten FF 3.0.5:llä ja kuten näkyy kappalejako ja lihavointi onnistuu, ja myös väri !

Lauantai-iltaa Make,

Tässä: Suku Forum > Apua - Hjälp > HisKi > Firefox-selaimen ongelma HisKissä, aloittaja hanes eli Hannu Hellsten 30.12.2007.

Juuri tuon kaltaisia virityksiä en viitsisi millään ruveta tekemään :mad:, kun HisKi-haut, lihavointi, värit, hymiöt:D: sun muut toimivat taas moitteetta tässä Internet Explorerissa. Aion kyllä opiskella uudestaan Firefoxinkin sielunelämää. Kuluu se aika siinäkin. Sait melkein ylipuhutuksi, että kaiken kaikkiaan Firefox lienee parempi kuin IE. Turvallisuus ennen kaikkea.

Henkilökohtaisen tietotekniikan ja erityisesti Internetin sotkuisuus ja epäluotettavuus johtuu siitä, että sitä rupesivat kehittämään teinipojat ja samanlaisten nörttien, Pelle Pelottomien hallussa se taitaa nytkin olla. Tämä on isoisän mielipide 45 vuoden käyttäjä- ja pienellä ohjelmointikokemuksellakin. Ennen PC-aikaa hommat olivat sentään aika hyvin ammattilaisten hanskassa ja tietysti yksinkertaisempiakin.

Seppo

Make
20.12.08, 20:54
Lauantai-iltaa Make,

Tässä: Suku Forum > Apua - Hjälp > HisKi > Firefox-selaimen ongelma HisKissä, aloittaja hanes eli Hannu Hellsten 30.12.2007.

Juuri tuon kaltaisia virityksiä en viitsisi millään ruveta tekemään :mad:, kun HisKi-haut, lihavointi, värit, hymiöt:D: sun muut toimivat taas moitteetta tässä Internet Explorerissa.


Kiitos, täytyy tutustua ongelmaketjuun - kaiken varalle. En ole muuten tehnyt Firefoxissa yhtään mitään virityksiä, en yhtään mitään. Tällä hetkellä ei ole mitään lisäosia tms. asennettuna. Ja muutenkin luullakseni hyvin perusasetuksilla. Tietysti päivityksissä kaikki entiset asetukset siirtyvät, mutta muistaakseni en koskaan joutunut tekemään mitään erityistä - koska en osasisikaan todennäköisesti.

Lisäys: No niinpä tietytsi vaikka tuolta Apua - Hiskistä hain niin yritin hakea vanhoista vuodentakaisista ja olihan tuohon tietytsi vastattu myöhemminkin.. Tähän semmonen häpeä -hymiö, jota ei saa enää näemmä tässä Muokkaus-tilassa

Hannu Hellsten
20.12.08, 21:02
Lauantai-iltaa Make,

Tässä: Suku Forum > Apua - Hjälp > HisKi > Firefox-selaimen ongelma HisKissä, aloittaja hanes eli Hannu Hellsten 30.12.2007.

Juuri tuon kaltaisia virityksiä en viitsisi millään ruveta tekemään :mad:, kun HisKi-haut, lihavointi, värit, hymiöt:D: sun muut toimivat taas moitteetta tässä Internet Explorerissa. Aion kyllä opiskella uudestaan Firefoxinkin sielunelämää. Kuluu se aika siinäkin. Sait melkein ylipuhutuksi, että kaiken kaikkiaan Firefox lienee parempi kuin IE. Turvallisuus ennen kaikkea.

Henkilökohtaisen tietotekniikan ja erityisesti Internetin sotkuisuus ja epäluotettavuus johtuu siitä, että sitä rupesivat kehittämään teinipojat ja samanlaisten nörttien, Pelle Pelottomien hallussa se taitaa nytkin olla. Tämä on isoisän mielipide 45 vuoden käyttäjä- ja pienellä ohjelmointikokemuksellakin. Ennen PC-aikaa hommat olivat sentään aika hyvin ammattilaisten hanskassa ja tietysti yksinkertaisempiakin.

Seppo
On ihan pakko vastata Firefoxin puolesta, kun vuosi sitten tuon onnettoman jutun aloitin.
Tuo silloinen ongelmanihan oli yhdessä lisäosassa, ei itse Firefoxissa ja näitä lisäosiahan ei ole mikään pakko lisäksi kaivella, ne ovat aivan eri juttu.
Olen edelleen vakuuttunut Firefoxin paremmuudesta esim IE:iin verrattuna. Opera on luultavasti yhtä tasokas. Siis nimenomaan turvallisuusmielessä. Loppujen lopuksi kuitenkin suurin turvattomuustekijä on siinä penkin ja näppäimistön välissä, on selain sitten mikä tahansa.
Tuosta internetin sotkuisuudesta olen Sepon kanssa täysin samaa mieltä, itse Intelin 8008:lla nämä mikropuuhat aloittaneena.

JaskaS
20.12.08, 21:03
Heps,
Pitipä tuota mahdollista ongelmaa Firefoxilla kokeilla.
Jos siihen on lisätty Add-on NoScript, niinkuin minulla on, täytyy oikeassa alanurkassa olevalla lisänäppylällä sallia genealogia.fi.
Ellei tuota lisäpalikkaa ole, mitään estettä ei ole scripteille, joita siis käytetään foorumille kirjoitettaessa noihin muotoiluihin.

Itse en tiedä mistä päin konetta mahdollinen IE löytyisikään - joka tapauksessa se on joku pakkopulla-asennus ja versionumero kaiketi 5. En siis mitenkään pysty vertailemaan muita kuin Firefoxia ja Operaa.

:) Jaska

Seppo Niinioja
20.12.08, 22:19
Heps,
Pitipä tuota mahdollista ongelmaa Firefoxilla kokeilla.
Jos siihen on lisätty Add-on NoScript, niinkuin minulla on, täytyy oikeassa alanurkassa olevalla lisänäppylällä sallia genealogia.fi.
Ellei tuota lisäpalikkaa ole, mitään estettä ei ole scripteille, joita siis käytetään foorumille kirjoitettaessa noihin muotoiluihin.

Itse en tiedä mistä päin konetta mahdollinen IE löytyisikään - joka tapauksessa se on joku pakkopulla-asennus ja versionumero kaiketi 5. En siis mitenkään pysty vertailemaan muita kuin Firefoxia ja Operaa.

:) Jaska

Toimii!:p: Ja HisKi siis sallimalla hiski.genealogia.fi. NoScript-laajennus näyttää jättävän sallituiksi mm. googlen, hotmailin, yahoon ym. yleisesti tarvittavia ja turvallisiksi uskottuja sivuja.

Firefox on kyllä kehittynyt viime näkemästä ja on ulkoasultaan miellyttävän selkeä.

Seppo

Tuiju Olsio
21.12.08, 01:03
...Firefox on kyllä kehittynyt viime näkemästä ja on ulkoasultaan miellyttävän selkeä.

SeppoJa Firefoxissa on erittäin käytännöllinen add-on nimeltään WOT. Kokeilkaapa.