PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mistä saan tietoa? Olis pari ongelmaa


Assi
15.12.08, 15:51
Moikka. Ongelma on seuraavanlainen. Pappani isällä oli veli nimeltä Herman.
Tässä Herman Ruoveden synt. luettelossa.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ruovesi/syntyneet_1871-1881_mko71-78/112.htm 22.3.1877

Hermanin perheestä ( vanhemmista ja sisaruksista ) minulla on rippikirja muistaakseni vuosilta 1880-1890, kopioin tämän kirjaston mikrofilmeiltä aikanaan.

Nyt mielenkiintoista on se, että löysin suomen sotasurma-arkistosta Ruovedellä mestatun samannimisen Herman manninpojan ( ottanut sukunimekseen näköjään Ahosen ), joka on syntynyt samana päivänä kuin tämä pappani setä Herman syntymäluettelossa Ruovedellä. katsoin vielä, ettei samana päivänä ole syntynyt toista saman nimistä ihmistä, joten voinko olla varma, että kyse on samasta Hermannista? Nimi ja syntymäpäivä kuitenkin täsmää.

Toiseksi jos henkilö on sama, niin hänet on mestattu Ruoveden Väärinmajassa vuonna 1918, jäi vaimo ja 7 lasta. Hatutapaikka tuntematon. Millä saan selvitettyä vaimon ja lasten nimet?

Pappani kertoi huhua, että tämä Ahosen leski ja lapset olisivat lähteneet Kangasalle, mutta tämä asia ei todellakaan ole varmaa. Ensinnäkin jo sukunimi Ahonen oli papalleni outo, kertoi kyllä, että isänsä ja muut veljekset ovat kaikki ottaneet eri sukunimet...

Mihin saakka kirjastossa on mikrofilmejä? Siis mihin vuosikymmeneen ulottuvat tuoreimmat?

Sitten toinen asia. äitini äidin vanhempien nimet ovat tiedossa ja kävin juuri tänään ottamassa heidän hautakivestään kuvan Juupajoen hautausmaalla, mutta miten selvitän äitini äidin isän vanhemmat?

Kertooko ne henkilön vanhempien nimet kuolinkunnan kirkkoherran virastosta vai mistä? Nämä Hilja Ottilia Ahinko ja Matti Rikard Sillanpää ovat siis mummuni vanhemmat ja luultavasti syntyneet Alavudella, Matin kohdalta olen saanut vähemmän tietoa, mummu kertoi, että isänsä olisi äpärä, Matti Sillanpää olisi ollut avioton lapsi, isä kuulemma joku Nordback, mutta ei ilmeisesti virallisesti tununstanut lasta, no en ole varma tästä. Matin äiti taas jätti Matin omien vanhepiensa kasvatettavaksi vuoden ikäisenä ja häipyi itse amerikkaan. Olen melkoisessa umpikujassa, Vinkkejä?

Ai niin mulle on edelleenkin epäsevää kertooko kirkkoherranvirasto mulle mitään jos en ole kirjon jäsen? Joku mainitsi että pitäisi silloin kysellä maistraatista....Joskus aiemmin kyllä ainakin Juupajoen kirkkoherran virasti kertoi minulle pappani isovanhempien nimet eikä kysellyt mitään kirkkoon kuulumisestani. Tieto tuli vielpä hyvinkin nopeesti eli näkevätkö he tiedot siellä jostakin tietokoneelta heti?

jyrkienator
15.12.08, 17:48
Antamassi linkissä ei löydy Hermannia syntyneenä 22.3.1877
12.3 kyllä on syntynyt Herman. Eli kyse ilmeisesti eri Hermannista minkä löysit sotasurma-arkistosta.

jyrkienator
15.12.08, 18:04
Virhe olikin kysymyksesi päivämäärässä, pitikin olla juuri tämä 12.3.1877 syntynyt Herman, sehän löytyi sotasurmista.

Terho Asikainen
15.12.08, 18:23
Ai niin mulle on edelleenkin epäsevää kertooko kirkkoherranvirasto mulle mitään jos en ole kirjon jäsen? Joku mainitsi että pitäisi silloin kysellä maistraatista....Joskus aiemmin kyllä ainakin Juupajoen kirkkoherran virasti kertoi minulle pappani isovanhempien nimet eikä kysellyt mitään kirkkoon kuulumisestani. Tieto tuli vielpä hyvinkin nopeesti eli näkevätkö he tiedot siellä jostakin tietokoneelta heti?

Seurakunnat antavat tietoja sukututkimusta varten kaikille. Sillä, kuuluuko kysyjä itse kirkkoon, ei ole merkitystä. Mutta jos etsimäsi sukulaiset eivät ole kuuluneet kirkkoon, silloin seurakunnilla ei ole heistä myöskään tietoja, vaan ne löytyvät pelkästään maistraatista. Kirkosta eroaminen tuli mahdolliseksi vuoden 1922 uskonnonvapauslaissa.

Jos tilaat seurakunnasta virkatodistuksen, siihen kirjoitetaan vain nimien ja päivämäärien kaltaisia perustietoja. Kannattaa kysyä seurakunnasta, voitko itse mennä kirkkoherranvirastoon tutkimaan 1900-luvun kirkonkirjoja. Jos se on mahdollista, pääset itse näkemään kaikki haudattujen kirjan kuolinsyyt tai rippikirjan marginaaleihin kirjatut lisätiedot, joita tässäkin tapauksessa esim. teloituksesta voi olla olemassa.

Rippikirjoista luovuttiin 1960-luvun alussa. Yleensä sukututkijoiden annetaan kirkkoherranvirastoissa tutkia myös vuosien 1900-1960 kirjoja, jos he allekirjoittavat sitoumuksen, että eivät käytä löytämiään tietoja väärin. Netissä, kirjastoissa tai muissa arkistoissa näin tuoreita tietoja ei ole, kysehän on usein vielä nykyisinkin elävien ihmisten henkilötiedoista.

1960-luvun alussa kirkon väestökirjanpito siirtyi paperikorteille, joita nimitettiin perhelehdiksi. Niitä ei sukututkijoille enää näytetä, mutta niiden pohjalta voidaan kysyjälle kyllä laatia virkatodistus. Perhelehtienkin käytöstä luovuttiin vuonna 2005, ja nyt kirkollinen väestökirjanpito on yksinomaan sähköisessä muodossa. Virallisesti se on tosin enää pelkkä seurakunnan jäsenluettelo, koska nykyisin maistraatti on ainoa virallinen väestökirjanpitäjä.

Tietokoneella olevat henkilötiedot kattavat kuitenkin vain nykyajan, 1900-luvun alun tiedot joudutaan seurakunnissakin katsomaan edelleen vanhoista kirjoista.

terveisin itsekin seurakunnassa töissä oleva

Terho A.

jyrkienator
15.12.08, 19:29
Jos olet SSHY:n jäsen pääset katsomaan uudempia Ruoveden kirjoja
Manni Manninpoika vihitty 26.2.1899 Miina Mannintytär Hyytiö s. 13. 5. 1882 heilla poika Lauri Herman s.17.5.1899 k.23.12.1899
lähde:Ruovesi RK 1891-1900

Assi
16.12.08, 14:04
Antamassi linkissä ei löydy Hermannia syntyneenä 22.3.1877
12.3 kyllä on syntynyt Herman. Eli kyse ilmeisesti eri Hermannista minkä löysit sotasurma-arkistosta.

Joo siis päivämäärävirhe, tarkoitin juuri tuota 12.3 syntynyttä Hermania jonka isä on Herman Kallen poika Kampura ja äiti Maija-Stiina Juhontytär.

Assi
16.12.08, 14:17
[quote=Terho Asikainen;27620]
"Jos tilaat seurakunnasta virkatodistuksen, siihen kirjoitetaan vain nimien ja päivämäärien kaltaisia perustietoja. Kannattaa kysyä seurakunnasta, voitko itse mennä kirkkoherranvirastoon tutkimaan 1900-luvun kirkonkirjoja. Jos se on mahdollista, pääset itse näkemään kaikki haudattujen kirjan kuolinsyyt tai rippikirjan marginaaleihin kirjatut lisätiedot, joita tässäkin tapauksessa esim. teloituksesta voi olla olemassa."

No joo, tässä se ongelma tulee, koska en edes luultavasti osaisi tutkia mitään arkistota kirkkoherran virstossa kun en oikein osaa noita kirkonkirjojakaan netissä/kirjastossa.Pitäisi olla joku mukana. Toiseksi minulla ei ole autoa käytettävissä kovinkaan usein, joten Ruovedelle lähtö ei ole mikään yksinkertainen juttu. Eikö kirkkoherranvirastosta saa minkäänlaista selvitystä henkilöstä ilman että tarvitsee mennä itse paikalle? Siis tarkoitan sellaista selvitystä missä on hlö:n tiedot, vanhemmat, lapset, puoliso ja muutot. Ainakin....Näin tälläisen mummullani joka oli tehty hänen papastaan. Oliko kyseessä sitten sukuselvitys jota ei saa käyttää tukututkimukseen? En oikein ymmärrä. Ja miitä hyötyä on virkatodistuksesta jos se on kovin suppea...?Sitten jossakin nettisivuilla sanotaan että virkatodistuksen saa vain elossa olevasta henkilöstä.?? Tämä varmaan ei pidä paikkaansa? Jokatapauksessa en ymmärrä miksi sukuselvitystä ei saa käyttää sukututkimukseen. Pitääkö se selvitys tilata sitten erikseen nimenomaan sukutukimukseen ja maksaa mieletöbn hinta? Onko sukututkimukseen haetussa selvityksessä eri asioita kun sukuselvityksessä kun kerta sukuselvitys on kielletty käytettäväksi sukututkimuskessa...?

Assi
16.12.08, 14:20
Jos olet SSHY:n jäsen pääset katsomaan uudempia Ruoveden kirjoja
Manni Manninpoika vihitty 26.2.1899 Miina Mannintytär Hyytiö s. 13. 5. 1882 heilla poika Lauri Herman s.17.5.1899 k.23.12.1899
lähde:Ruovesi RK 1891-1900

Jaa! Tuollaista en ole tiennytkään. En ole jäsen...näköjään kannattaisi olla. Mihin saakka niitä tietoja sitten näkee jos on jäsen? Näkeekö 1900 luvun puolelle?

jyrkienator
16.12.08, 15:26
Jäsenille näkyvää Ruoveden aineistoa:
Rippikirjat 1900, syntyneet 1909, vihityt 1907, kuolleet 1906,
vierasseurakuntalaiset 1906, muuttaneet 1910,rippilapset 1906, kuulutetut 1910 ja ripitetyt vuoteen 1924 asti.

JaMaHa
16.12.08, 19:01
Hei Assi!

Jos menet itse kirkkoherranvirastoon tutkimaan sukuasi, voit aina pyytää virkailijoita auttamaan alkuun. Aina he eivät ehdi, mutta useimmiten kyllä, varsinkin hiljaisemmissa seurakunnissa.

Kirkkoherranvirastosta voi tilata virkatodistuksen sukututkimusta varten. Laitat siihen jonkun lähtöhenkilön ja pyydät hänestä ja esim. hänen perheestään tietoja. Tämä on maksullista ja tietoja ei saa kovin laajasti, mutta vähäisilläkin tiedoilla pääsee usein hyvin alkuun.

Myös maakunta-arkistoista voi tilata laajemman sukuselvityksen sukututkimusta varten, mutta sekin on maksullista.

Maakunta-arkistoista saa myös yleensä kokemattomat sukututkijat hyvin apua, kun uskaltaa sitä virkailijoilta pyytää.

Terv. Jaana

Tapani Kovalaine
16.12.08, 19:42
Minkä vuoksi sukuselvitystä ei saa käyttää sukututkimukseen?
Olen ollut yli 30 vuoden ajan virkatodistusalalla byrokraattina ja vastaan sillä kokemuksella tuohon kysymykseen.

Kun tilataan virkatodistus tai sukuselvitys, on tilaajan ilmoitettava aina henkilötietonsa ja käyttötarkoitus, johon todistusta tai selvitystä tarvitaan. Sukututkimus on saanut oman erityiskohtelunsa säännöksissä ja sen takia esimerkiksi kenenkään elossa olevan tai kuolleen henkilön henkilötunnusta tai arkaluontoisimpia asioita ei saa laittaa todistukseen. Samaten virastolla on oikeus harkintansa mukaan laittaa tilauksia kiireellisyysjärjestykseen ja se jos mikä on koetellut monen sukututkijan kärsivällisyyttä.

Periaatteessa on niin, että annettuja asiakirjoja saa käyttää vain ilmoitettuun käyttötarkoitukseen. Jos perukirjan liitteenä olevasta sukuselvityksestä poimitaan tietoja sukututkimustarkoituksiin, ei silloin saa poimia henkilötunnuksia, syntymäajan poimiminen on maksimi!

Tietojen antaja kirjaa ilmoitetut käyttötarkoitukset tiedostoihinsa, joten jos ilmaantuu väärinkäyttöä, on sukututkijalla oltava hyvät selitykset tietojensa saantitavasta.

Tietoja siis saa, kuuluipa kirkkoon tai ei, mutta on varauduttava toimitusaikoihin, tuntiveloituksiin, todistusmaksuihin ja tiettyyn tietojen karsintaan. Sukututkijoiden etujärjestöt ovat tällaisten asioiden kohdalla koettaneet saada sukututkijoiden edut täyteen määrään huomioiduksi. Mutta kaikkeahan ei voi tunnetusti saada, varsinkaan jos sukututkimusta pidetään jonkinlaisena uteliaisuuden alalajina.

Tapani Kovalaine

Erkki Järvinen
17.12.08, 07:07
SSHY:n sivulla http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm
on linkki josta pääset liittymään jäseneksi ja pääset Ruoveden
kattavasti tallennettuja tietoja tutkimaan itsekin; Kiitos
ahkerien tallentajien!

Make
17.12.08, 19:21
Assi!

Katsopas tämän foorumin tätä kohtaa Muut yhteisöt
http://suku.genealogia.fi/forumdisplay.php?f=91

Tampereen työväenopistossa hyviä kursseja. Perusteista spesiaaleihin. Ilmoittautuminen alkoi netissä pari tuntia sitten. Ainakin jatkokurssille vielä mahtui. Tuolta varmaan oppii paljon ja saa tuttuja (=auttajia) :)

Karin Nissinen
17.12.08, 19:51
Hei Assi,

Minuakin kiinnostaa nuo Ruoveden kirjat ja sieltä mm. Ahoset ja Sillanpäät. Itse asun Keravalla, mutta voisimme sopia tapaamisen Tampereella ja ajella sieltä Ruovedelle autollani.

Otapa yhteyttä.

Terv. Karinhttp://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

Ulla Kota-aho
17.12.08, 21:18
Ruoveden kirkkoherranvirastossa on tosiaan saanut ja voinut tutkia aina 1960-luvulle itse kirkonkirjoja mikrokorteilta, mutta kannattaa toki varmistaa puhelimitse tilanne, sillä remonttikin siellä on syksyn mittaan ollut ja sukututkimustilojen nykytilasta en tiedä.

Mikäli tutkimus kohdistuu vuotta 1900 vanhempiin tietoihin, niin suositan lämpimästi noita Erkki Järvisen mainitsemia SSHYn julki- ja jäsensivuja. Sillä kaikki vuotta 1900 vanhempi seurakunnan mikrofilmi ja -korttimateriaali on kaikki (!) siellä. Ja osa muuttokirjoista digikuvattuna suoraan alkuperäisaineistosta.

Assi
18.12.08, 22:29
Jäsenille näkyvää Ruoveden aineistoa:
Rippikirjat 1900, syntyneet 1909, vihityt 1907, kuolleet 1906,
vierasseurakuntalaiset 1906, muuttaneet 1910,rippilapset 1906, kuulutetut 1910 ja ripitetyt vuoteen 1924 asti.

Kiitosta tästä tiedosta.Pitääkin liittyä tuossa vuoden alussa jäseneksi.=)
Niin ja kiitos tuosta Hermannia koeskevasta tiedosta. Kiva oli tietää kuka hänen vaimonsa oli. Tuo Lauri oletettavasti oli heidän ensimmäinen lapsensa. Sotasurma-arkiston mukaan heillä oli Hermanin kuollessa vuonna 1918 7 lasta. He selviävät sitten vasta kun pääsen sinne kirkkoherran virastoon tai Tampereen Metsoon mikrofilmien kimppuun.

Assi
18.12.08, 22:37
Moi Terho. Yx juttu vielä....

" Rippikirjoista luovuttiin 1960-luvun alussa. Yleensä sukututkijoiden annetaan kirkkoherranvirastoissa tutkia myös vuosien 1900-1960 kirjoja, jos he allekirjoittavat sitoumuksen, että eivät käytä löytämiään tietoja väärin. Netissä, kirjastoissa tai muissa arkistoissa näin tuoreita tietoja ei ole, kysehän on usein vielä nykyisinkin elävien ihmisten henkilötiedoista. "

Eikö kirjastossa ( Tampereen Metso ) mukamas ole 1900 luvulta rippikirjoja?Edes alkuvuosikymmenien? Onko kirkkoherranvirasto sitten ainoa kanava tutkia rippikirjoja ym jotka ovat 1900 luvun puolelta?

Assi
18.12.08, 22:48
Tietoja siis saa, kuuluipa kirkkoon tai ei, mutta on varauduttava toimitusaikoihin, tuntiveloituksiin, todistusmaksuihin ja tiettyyn tietojen karsintaan. Sukututkijoiden etujärjestöt ovat tällaisten asioiden kohdalla koettaneet saada sukututkijoiden edut täyteen määrään huomioiduksi. Mutta kaikkeahan ei voi tunnetusti saada, varsinkaan jos sukututkimusta pidetään jonkinlaisena uteliaisuuden alalajina.
Tapani Kovalaine

Hmm. Tänään tuli juuri postissa tänne mummulaani pappani siskon tilaama selvitys Ruoveden kirkkoherranvirastosta. Hän oli tilannut tiedot isänsä vanhimmasta veljestä.
Lapussa luki vain sukututkimus ja alla henkilön nimi,synt.aika, entinen nimi, vaimon nimi, asuinpaikka, kaikkien lasten nimet, synt ajat ja puolisot. Onko tämä siis nimenomaan sukututkimusta varten pyydetty selvitys henkilöstä? Ja tuntitaksa mahtanut olla se noin 20e/tunti...? Kuulin kyllä, että tämä paperi olisi maksanut jonkin verran, mutta ettei nyt ainakaan enempää kuin tuon 20e. Kyse ei kuitenkaan ollut virkatodistuksesta? Se olisi varmaan lukenut paperissa, ja olisiko mahtanut tilloin olla edes noinkaan paljon tietoa kun tuossa paperissa on...
Mietin vaan, että kannattaako ihan äkkiä alkaa tilaamaan maksullisia selvityksiä sukulaisista, nimittäin jos se tulee kalliiksi. Minulla ei ole mitään käsitystä, kuinka kauan virkailijoilta menee esim. noiden edellämainittujen tietojen löytämiseen ja paperille kirjoittamiseen. Äkkiä voisi kuvitella, ettei yhdessä tunnissa paljon saa aikaan...Kiitos kuitenkin noista tiedoista, selvitti asiaa jokatapauksessa...

Assi
18.12.08, 22:52
Assi!

Katsopas tämän foorumin tätä kohtaa Muut yhteisöt
http://suku.genealogia.fi/forumdisplay.php?f=91

Tampereen työväenopistossa hyviä kursseja. Perusteista spesiaaleihin. Ilmoittautuminen alkoi netissä pari tuntia sitten. Ainakin jatkokurssille vielä mahtui. Tuolta varmaan oppii paljon ja saa tuttuja (=auttajia) :)

Jeah, ja ilmoittautumisaika meni jo umpeen....
Olen kyllä käynyt alkeiskurssin, olisiko seuraavana sitten tuo peruskurssi? Vaikkakin siellä näyttäisi olevan aikalailla samoja asioita kun alkeiskurssillakin.Mutta ehkä se olisi seuraava kuitenkin?...Hmm.No myöhästyin jokatapauksessa noilta kursseilta, mutta taidampa nyt koittaa itseopiskelua vähän aikaa ja yksi henkilö on löytynytkin joka on luvannut jeesailla mua, joten seuraavia kursseja odotetellessa...

Juha
18.12.08, 22:54
Saamasi lappu on juuri sukututkimusta varten tilattu, jos siinä kerran se maaginen sukututkimus -sana oli.


Tiedoksesi, että kun itse lähetän jonkun selvityspyynnön johonkin kirkkoherranvirastoon, ilmoitan samalla maksimisumman, mitä haluan maksaa.

Näin ei tule yllätyksiä ja budjetti pysyy hanskassa. Tosin budjetin voi laatia uusiksi vaikka joka viikko.....;)


Assille lisäksi pikku vinkki eli tämä;
http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=141&lang=fi

Juha

Assi
18.12.08, 23:11
Assille lisäksi pikku vinkki eli tämä;
http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=141&lang=fi

Juha

Joo onhan tuo tullut luettua ainakin 10 kertaa...Mutta jos on hieman hitaammalla järjellä varustettu ihminen niinkun mä niin tarttee varmistaa ja varmistaa ja aina herää uusia kysymyksiä, vaikka kuinka noita ohjeita lukisi. Varmaan teidän kokeneiden mielestä aika typeriä kysymyksiä. Mutta joo hei taas sain moniin kysymyksiin vastauksia. Joten en pommitele teitä tällä erää taas enempää.

Juha
18.12.08, 23:30
Ei ole typeriä kysymyksiä, enintään ylimielisiä vastauksia !

Eli pistä vaan kysymyksiä, kun niitä mieleen tulee. Vaikka vastausta ei ihan heti tulisikaan, niin joskus myöhemmin sitten. Heitin nyt tuon linkin, kun en tiennyt oletko sen jo huomannut.

Muista myös seuran puhelinneuvonta - joka tosin on nyt juuri joulutauolla. Sieltä saat kiireetöntä, henkilökohtaista neuvontaa ja opastusta pitempään harrastaneilta.



Juha

Assi
18.12.08, 23:32
Jep. Tattis=)

Make
19.12.08, 10:26
Eikö kirjastossa ( Tampereen Metso ) mukamas ole 1900 luvulta rippikirjoja?Edes alkuvuosikymmenien? Onko kirkkoherranvirasto sitten ainoa kanava tutkia rippikirjoja ym jotka ovat 1900 luvun puolelta?

Tässä Assi tiedot Metsossa olevista kirkonkirjoista:

http://www.tampere.fi/kirjasto/tieto/kirkonkiuusi.pdf

Ja toiseen kysymykseen löytyy vastauksia mm. maakunta-arkistojen kirkonkirjaluetteloista seurakunnittain.

Tässä esimerkiksi Hämeenlinna http://www.narc.fi/Arkistolaitos/hma/ainjalj.htm#j%E4ljenn%F6kset

Terho Asikainen
19.12.08, 11:11
Eikö kirjastossa ( Tampereen Metso ) mukamas ole 1900 luvulta rippikirjoja?Edes alkuvuosikymmenien? Onko kirkkoherranvirasto sitten ainoa kanava tutkia rippikirjoja ym jotka ovat 1900 luvun puolelta?

Moi Assi!

Näin on, ylipäätään koko Suomessa ainoat paikat 100 vuotta nuorempien kirkonkirjojen tutkimiseen ovat kirkkoherranvirastot. Kuten Jyrkin ja Maken viesteistä käy ilmi, Ruovedenkin osalta niin SSHY:n jäsensivujen kuin Metsonkin tarjoamat rippikirjat loppuvat vuoteen 1900, vain historiakirjat yltävät muutamaa vuotta pidemmälle.

Ymmärtääkseni jonossa seuraavana olevan, vuosien 1900-1910 rippikirjan saatavuus voisi helpottua sitten vuoden 2010 jälkeen, kun koko kirja on yli sata vuotta vanha.

Virkatodistuksen ja sukuselvityksen ero on lähinnä siinä, että virkatodistukseen ei merkitä mitään muuttotietoja. Virkatodistus on yleensä elävästä ihmisestä annettu pelkistetty todistus siitä, että hän elää.

Sukuselvitys on puolestaan laajempi, ja siihen merkitään tietystä perhekunnasta kaikki syntymä-, muutto-, vihkimis- ja kuolintiedot, mitä seurakunnan kirjoista löytyy. Siihenkään ei kuitenkaan merkitä tietoja kotikylistä, ammeteista, ripityksistä, kuolinsyistä jne.

Kun seurakunnalta tilataan sukuselvitys vaikkapa perunkirjoitusta varten, siihen merkitään näkyviin ihmisten henkilötunnukset kokonaan. Sukuselvityksen voi tilata myös sukututkimusta varten, mutta silloin siihen ei merkitä henkilötunnusten loppuosia, vaan pelkät syntymäajat.

Kielto käyttää muuhun tarkoitukseen annettua sukuselvitystä sukututkimukseen liittyy tähän, kuten Tapani jo kertoikin. Ylipäätään henkilötunnusten loppuosat eivät kuulu sukututkimukseen ollenkaan.

t. Terho.

Terho Asikainen
19.12.08, 13:21
No niin, tulipa annettua väärää tietoa.

Luin vasta äsken tarkemmin Maken viestin ja sieltähän kävi ilmi, että Hämeenlinnan maakunta-arkistossa on mikrofilmejä joidenkin seurakuntien osalta myös 1900-luvulta, mm. meiltä Hämeenlinnasta..

Selvitin asiaa, ja kävi ilmi, että kun 1900-luvun rippikirjoja aikanaan mikrofilmattiin täällä seurakunnassa, yhdet kopiot tosiaan tehtiin myös HMA:lle, vuoteen 1960 asti. Nyt en kuitenkaan tiedä, millä tavoin tutkijoiden annetaan niitä siellä käyttää, pitääkö esim. allekirjoittaa samanlainen paperi kuin kirkkoherranvirastoissa.

Kävi myös ilmi, että Suomessa on sellaisiakin seurakuntia, jotka eivät ylipäätään anna sukututkijoiden tutkia ollenkaan sataa vuotta nuorempia kirjoja. Tietääkseni kirkolla ei yksinkertaisesti ole tässä mitään yhteistä linjaa, vaan käytännöt voivat vaihdella seurakunnittain. Ihmeellistä kyllä.

Kysy vain lisää, Assi, tässä oppii itsekin koko ajan uutta :)

t. Terho.

Make
19.12.08, 17:55
Selvitin asiaa, ja kävi ilmi, että kun 1900-luvun rippikirjoja aikanaan mikrofilmattiin täällä seurakunnassa, yhdet kopiot tosiaan tehtiin myös HMA:lle, vuoteen 1960 asti. Nyt en kuitenkaan tiedä, millä tavoin tutkijoiden annetaan niitä siellä käyttää, pitääkö esim. allekirjoittaa samanlainen paperi kuin kirkkoherranvirastoissa.
.......
Kysy vain lisää, Assi, tässä oppii itsekin koko ajan uutta :)

t. Terho.

Hämeenlinnan maakunta-arkistossa en ole käynyt 100v nuorempia rippikirjoja katsomassa, mutta Turussa ja Mikkelissä olen. Kummassakin nuo ovat ns. tiskin alla eli pitää erikseen pyytää. Turussa muistaakseni pitää joka kerta täyttää lappu, johon tulee srk ja syy katsomiseen. Mikkelissä oli mahdollista laittaa "kaikki seurakunnat" ja lupa on voimassa seuraavillakin kerroilla, kunhan kertoo, että on sen kerran täyttänyt.

Oikaiskaa, jos jollain on muu tieto. Turussa käynnistä on liki vuosi, mutta Mikkelissä olin 3 viikkoa sitten juuri tällä asialla.

Make
20.12.08, 14:37
Jeah, ja ilmoittautumisaika meni jo umpeen....
Olen kyllä käynyt alkeiskurssin, olisiko seuraavana sitten tuo peruskurssi? Vaikkakin siellä näyttäisi olevan aikalailla samoja asioita kun alkeiskurssillakin.Mutta ehkä se olisi seuraava kuitenkin?...Hmm.No myöhästyin jokatapauksessa noilta kursseilta, mutta taidampa nyt koittaa itseopiskelua vähän aikaa ja yksi henkilö on löytynytkin joka on luvannut jeesailla mua, joten seuraavia kursseja odotetellessa...

Vaihdoin itsekin nyt hieman laajempaa Ahjolan Sukututkimuksen jatkokurssiin Tammerkosken koulussa. Jatkokurssilla oli tilaa vielä nyt 20.12. http://www.ahjola.fi/kansalaisopisto/kurssit-kevat/ihminen-ja-yhteiskunta/sukututkimus-ja-historia.html