PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Fler undergrupper?


Cecilia
07.12.08, 16:23
Skulle gärna se att landskapen/distrikten fick undergrupper likt de som finns i Anbytarforum, alltså socken eller liknande. Skulle underlätta för personer, som jag själv, som inte kan finska att ändå lättare kunna leta efter personer som gör inlägg i samma socken som man själv letar i. Just nu känns det ganska ostrukturerat och svårnavigerat när man ska leta igenom hela Lappland eller vad det kan röra sig om, i jakt på inlägg som handlar om just den ort man är intresserad av.

kkylakos
08.12.08, 07:58
Man kan ju använda sök?

Cecilia
08.12.08, 21:18
Visserligen, men det känns som att det i längden vore lättare om man införde något mer precist system, men det är som sagt bara ett förslag:)

admin
08.12.08, 23:25
Allt är möjligt, men man måste kanske fundera om det förbättrar funktionaliten eller inte.

Antalet ämnen totalt för de olika distrikten var för en stund sedan 1663. Nuvarande församlingar i Finland torde röra sig runt 390 st. därtill alla ortodoxa, frikyrkliga etc. Kommunantalet har varierat mellan 400-600 st.

Enkel matematik ger att för varje kommun / församling skulle det i snitt finnas mellan 3-4 ämnen. I praktiken skulle en stor del av undergrupperna vara tomma.

Personligen är jag lite försiktig med att skapa ett otal undergrupper som kanske är närmelsevis tomma. 400...600 extra undergrupper ger ju också längre listor i vissa fall...

Såklart kunde man också skapa en tråd (=ett ämne i Suku Forum) per socken/kommun/församling som man gör på Anbytarforum - men är sättet att blanda olika ämnens frågor och svar säkert bättre än att hålla alla ämnen separat och samlade i en distriktsgrupp?? För att kunna hitta sin Petterson på Anbytarforum bör man ju antingen bläddra genom hela sockentrådens alla meddelanden eller följa med vad som händer i tråden kontinuerligt. Alternativt gör man sök - vilket redan påpekades är en gångbar möjlighet också här på Suku forum.

Om varje ämne ges en rubrik som berskriver vem, var och när har man tillsammans med t.ex. Suku Forums "avancerat sök" -funktion en i mitt tycke bra metod att hitta sina intressanta meddelanden.

Allt detta sagt - jag kan ha fel? Gäller då bara att övertyga mig och moderatorgänget om att någonting bör ändras. Bra idéer tas alltid emot och utförs ifall möjligt.

Hasse