PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Willman | pelimanni.muusikko


willman ismo
02.08.07, 14:28
tämä on ihan "hakuammuntaa" mutta kirjoitan nyt kuitenkin.isäni äidin suku "willman" korpilahdelta ent.keski-suomen läänistä läheltä jyväskylää.isävainaa ym jo kuolleet sukulaiset kertoivat että "joku" (en muista enämpää) mahdollisesti "willman" niminen sukulainen oli "pelimanni,muusikko" pohjanmaalla.äidinkieleltään ruotsinkielinen.näin pieni "täky" ei paljoa anna lukijalle, mutta kannattaa aina yrittää.isävainaa kertoi jostakin paikasta pohjanmaata, josta näkyi useamman kirkon tornit.onko tuosta paikasta mitään tietoa.

khanhisalo
02.08.07, 15:53
Hei!


Minulla on tällainen perhe ,en tiedä onko tässä kyse samaa,hakemaasi, perhettä olevat?
Ainakin tämä Juho s.5.11.1840 on naimisissa kuuluisaa Järvilä pelimannisukua olevan Anna Loviisa Järvelän kanssa.Etsimästä henkilöstä en osaa sanoa enempää, Järvilä sukua löytyy,naimisiin menon kautta, ruotsinkielisestä naapurikunnasta Teerijärveltä myös.


Juho Filpinp. Willman, s. 25.3.1795 Karttula, k. 22.6.1856 Lestijärvi, ikä 61 v ja 2 kk.
Vanhemmat Philip Willman ja Anna Wuoltein.
Puoliso: Priita Henrika Juhontr. Kukkola, s. 11.3.1813 Lestijärvi, k. 29.9.1847 Lestijärvi, ikä 34 v ja 6 kk.
Vanhemmat Juho Matinpoika Kukkola ja Liisa Kreeta Antintr. Hardin
Lapsia mm.
Juho, s. 5.11.1840. Lestijärvi Puoliso: Anna Loviisa Matintr. Järvilä, s. 7.2.1852 Kaustinen.
Vanhemmat Matti Abelinp. Järvilä ja Anna Antintytär Järvilä
Lapsia:
Matti Leander, s. 29.9.1873. (tämän Matin perhe minulta löytyy mutta siinä ei tietääkseni ole pelimanneja)



Toivottavasti tämä auttaisi hakemisessasi.


terv. Keijo H

willman ismo
02.08.07, 16:06
sydämmellinen kiitos keijo h. tosiaan harmittaa kun en aikoinaan kysellyt isältäni ym vanhoilta sukulaisiltani suvun yksityiskohtia yms asioita-kun olivat vielä hengissä.olen 43 vuotias.suunnilleen saman ikäinen oli isävainaa kun minä synnyin.äitinikin oli vanha synnyttäjäksi kun minut sai.äitini suku kymenlaaksosta iitti-jaala.varhaisimmat kirkonkirjat 1820 tienoilta.on salosta, lehtistä,stenbergiä(jaalan suutari),taberman jne.äitini sukua on ollut helpompi tutkia kuin isäni.isän suku on "mysteeriä" jos näin asian ilmaisisi.tutkimukseni jatkuvat.yhtä palapeliähän tämä on-siksi se kiehtookin.

Arto Isolankila
03.08.07, 19:12
isävainaa kertoi jostakin paikasta pohjanmaata, josta näkyi useamman kirkon tornit.onko tuosta paikasta mitään tietoa.

Lohtajalla on röykkiö korkeita siirtolohkareita, joista korkeimman päältä kerrotaan näkyneen Lohtajan, Kälviän ja Kannuksen kirkkojen tornit. Enää se ei onnistu, koska kivet ovat lohkeilleet ajan mittaan. Siirtolohkareröykkiön nimi on Pesäkivet.
http://museot.keski-pohjanmaa.fi/lohtaja/perintoa.htm

Arto Isolankila

willman ismo
03.08.07, 19:35
kiitos artolle vastauksesta.saattaa hyvinkin olla juuri tuo paikka, josta isävainaa kertoi.

khanhisalo
04.08.07, 11:43
Hei!

Täytyy laittaa paremmaksi kuin Arto, Veteli-Kaustinen alueella oli ainakin ennen paikka mistä näkyi neljä kirkkoa. Olin 3:lla tai 4:llä luokalla koulusta luokkaretkellä siellä kun meillä oli Vetelistä opettaja. Kiipesimme korkealle kalliolle josta näkyi neljä kirkkoa, mielestäni ne olivat Veteli,Kaustinen, Alaveteli ja Teerijärvi. Täytyypä kysellä paikkakuntalaisilta onko se vielä mahdollista.

Mielestäni kannattaisi vielä tarkistella näiden Kaustisella naimiseen menneen Willmanien yhteyttä ko. sukuun.

terv. Keijo H

willman ismo
04.08.07, 12:10
kiitos keijollekin vastauksista! muistan kun muutama vuosi sitten kuollut isäni serkku esteri (x) kertoi minulle;" willmannien suku ei ole sukurakasta." kertoi syynkin, jota en voi foorumin sääntöjenkään takia laittaa tähän.oli kuollessaan yli 80 vuotias.nyt on myös huomioitava, ettei "kaikki willmannit ole sukua " eli en tarkoita että "willmannit ei ole sukurakkaita" yleensä.meni vaikeaksi.lukija toivottavasti tajuaa mitä tarkoitan!

_eOw_
04.08.07, 18:05
Sv litteratur sälskapet on joskus 20-luvulla julkaisut useammankin pelimannikyselyihin perustuvan kirjan (aiheina henkilölista ja "musiikin laatu"). Nimet unohtuvat ;-) mutta kiinnostunut etsivä löytää.
Oman isoisänisänkuvankin sain (oli kirjoisa ja arkistossa)
http://suku.weurlander.fi

willman ismo
04.08.07, 18:16
"eow:lle" kiitos vinkistä.isäni serkulla(u.kajanderilla) on valokuvia isäni isän isän antti kustaa laaksosen (1863-1933) hautajaisista.kertoi minulle puhelimessa.pitää mennä katsomaan.isäni ei ikinä tavannut ky.vaariaan.minä muuten olen syntynnyt 1963-sata vuotta isän isän isääni myöhemmin.

satu l
15.08.07, 22:18
Tämäkin on hakuammuntaa, mutta suvussamme on yksi Willman joka kylläkin oli kotoisin Karstulasta, Vaasan läänistä. Maria Willman s.1873, naimisissa Anders Ericksonin, s.31.12.1860 Vihanti, kanssa. Tunnistatko? On lapsia. Saapui (luultavasti mies) Australiaan 1889, kansalaistaminen 1897/13/287. Jostakin syystä mies on muuttanut nimensä täydellisesti, syntyneiden luettelossa etunimi oli Heikki ja sukunimi Lumijärvi. En ole saanut heistä enempää selville, vaikka Marian kotipaikkaa, patronyymiä ja tarkempaa syntymäaikaa olen yrittänyt etsiskelläkin.

Epäilin jo hetkisen, että olen lukenut paikkakunnan nimen väärin siitä raahelaisesta rippikirjasta, missä Maria -vaimo mainitaan. Karttula kuitenkin lienee Kuopion läänissä? :confused:

Olen joskus aiemmin kirjautunut tälle forumille, mutta ei ollut enää hajuakaan millä käyttäjänimellä ja millä salasanalla. Piti siis aloittaa uudelleen, mutta kyllä esittely varmaan on ollut joskus, jossakin?

terv. satu

Eija
16.08.07, 00:02
Hei Satu

Karstulan Maria Willmanin isän nimi oli Matti Juhonpoika Willman ja äiti Johanna Heikintytär. Marian vanhin veli Elias oli isäni isänäidin isä, joten kuulisin mielelläni lisää Marian elämänvaiheista ja perheestä.

Terveisin

satu l
16.08.07, 18:33
Hei Eija!
Mukava kuulla että maria tunnistettu johonkin sukuun. Ikävä kyllä en itsekään tiedä paljon Mariasta ja perheestään. Itse asiassa tutkiskelin tämän Heikin vaiheita Raahessa ja luulin hänen elelevän vaan poikamiehenä, kun siirtyi rippikirjasta toiseen ilman merkintöjä.. mutta ilman ehtoollisellakäyntejä. Sitten viimeisessä kirjassa oli tuo merkintä vaimosta. Olisin kyllä hyvin kiinnostunut tiedoistasi, olen jonkun kerran törmännyt ihan seinään tämän jutun kanssa ja nyt keräilen rohkeutta ottaa australiaan yhteyttä.. kun en oikeastaan tiedä mikä siellä on vastaava foorumi mutta pitää kai yrittää ainakin!

jostakin siirtolais-instituutista tai vastaavasta sain sitten muut tiedot, jotka minun kyllä pitää hakea uudelleen esiin. Samalla täytyy katsastaa löytyykö muita lähdemerkintöjä. Jos haluat ottaa privaatisti yhteyttä, osoite on etunimi.lumijarvi (at) netti.fi, vaihda etunimen paikalle nimeni.
terv. satu

antero65
14.06.11, 03:50
Kerroit äitisi suvussa (Iitin-Jaalan seuduilla) olevan nimeä Taberman.

Minun äitini mehen äiti oli Leskisiä Kannaksen Karjalasta. Hänen esivanhemmissaan on:

Anna Liisa Taberman, s. 9.7.1758 Muolaa, k. 8.5.1788 Kivennapa. Tämän puoliso oli Pauli Rekonpoika Leskinen, 22.1.1737-6.12.1790.
Minua kiinnostaa ensi sijassa Anna Liisan esipolvet, mutta miksei muutkin sukulaiset.

Valkjärven ensimmäisen kirkkoherran Thomas Georgii Tabermanin jälkeläisistä pitäisi olla olemassa sukuselvitys (ainakin Juha Nummisen kirjoittaman Lähikuvassa Tommy Tabermann mukaan).

Kiitollisena kaikesta näihin liittyvästä lisätiedosta

Aki Nieminen
Helsingistä