PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Viipurin poliisi


Make
06.12.08, 11:13
En tunne tarkkaan elämää 90 vuoden takaisessa Viipurissa ja siksi pieni tiedustelu.

Vaimoni isänisä muutti 1910 Lappeelta Viipuriin perheensä kanssa merkinnällä renki. Lapsensa syntyessä 1916 hän oli työmies. Kuollessaan 37-vuotiaana Viipurissa vuonna 1918 espanjantautiin, on hänen kohdalleen kuolleiden luetteloon ensin merkitty työtön, mutta se on yliviivattu ja merkitty päälle poliisi. Myös vaimoni 1910 syntynyt isä puhui eläissään isästään poliisina.

Hieman ihmetyttää tämä suhteellisen nopea (alle 2v) yleneminen työmiehestä poliisiksi. Vai mikä lienee ollut käytäntö poliisiksi rekrytoinnissa tuon ajan Viipurissa? Ainakin tuo Pietari oli oletettavasti "poliisinkokoinen mies", koska poikansa oli 197 cm ja pojanpoikansa 196 cm ja pojan tyttären poika (minun tekemäni :D:) 198 cm.

Julle
06.12.08, 11:51
No, no Make!

< ja pojan tyttären poika (minun tekemäni :D:) 198 cm.>

Jospa jättäisit sen kunnian äidille " unohtamatta kuitenkaan isän ratkaisevaa panosta", ettei luonnon lait mene uusiksi. ;-)

Viisastellen savolaiskoiranleuka

PVuorio
06.12.08, 11:57
Hej

Eipä tuossa liene mitään ihmettelemistä. Eräässä länsisuomalaisessa
pikkukaupungissa oli vielä sotien jälkeen sanonnan tapainen:
”Pitää olla vähintään kaksi vuotta renkinä N:n pitäjäsäsä jotta
pääree poliisiksi tänne”.
Olen olettanut johtuvan osaksi siitä, ettei koulutusta ennen katsottu
niin tärkeäksi kuin tunnettua luotettavaa taustaa. Korvaisi varmaan
suunnitellun ammattiin pyrkivien soveltuvuustestin. Kertomassasi
tapauksessa ehkä auttoi vielä miehen kunnon "raamit".

t Pertti Vuorio

Make
06.12.08, 11:59
No, no Make!

< ja pojan tyttären poika (minun tekemäni :D:) 198 cm.>

Jospa jättäisit sen kunnian äidille " unohtamatta kuitenkaan isän ratkaisevaa panosta", ettei luonnon lait mene uusiksi. ;-)

Viisastellen savolaiskoiranleuka

Niinpä :rolleyes: - tekeminen ymmärretään yleensä ulkomaailmaan saattamiseksi lapsen teon yhteydessä :cool: - vaikka oikeestihan siihen kaksi tarvitaan. Vähintään - keinosellaisessa taitaa osallisia olla enemmänkin.

Pitäisikö käyttää tuota rippikirjoista luettua sanontaa "fadern säges vara" - mutta siitä ei taitaisi tuo lapsen toinen tekijä pitää :)

Make
06.12.08, 12:04
Hej

Eipä tuossa liene mitään ihmettelemistä. Eräässä länsisuomalaisessa
pikkukaupungissa oli vielä sotien jälkeen sanonnan tapainen:
”Pitää olla vähintään kaksi vuotta renkinä N:n pitäjäsäsä jotta
pääree poliisiksi tänne”.
Olen olettanut johtuvan osaksi siitä, ettei koulutusta ennen katsottu
niin tärkeäksi kuin tunnettua luotettavaa taustaa. Korvaisi varmaan
suunnitellun ammattiin pyrkivien soveltuvuustestin. Kertomassasi
tapauksessa ehkä auttoi vielä miehen kunnon "raamit".

t Pertti Vuorio

Näin varmaan on. Pitänee varmaan sivistää itseään ja katsella nettihaulla hieman poliisikoulutuksen historiaa.

Mikähän lienee ollut tuolloin ns. rekrytointiprosessi? Halukkuuden ilmoittaminen (tarjous) vaiko "paikan auki olo" (tilaus)?

Entä tietääkö joku onko esimerkiksi juuri Viipurista olemassa mitään luetteloa poliiseista tuolta 90 - 100 vuoden takaa?

Helena V.
06.12.08, 12:38
Hei,

Tiedän myös Helsingistä tapauksen sotien jälkeen, jossa Karjalasta evakkoon joutunut talonpoika sodan jälkeen toimi erilaisissa hanttihommissa sekä taksikuskina ja poliisina, joihin kelpasi ilman mitään varsinaista koulutusta. Armeijaankaan ei ollut suuresta innokkuudestaan huolimatta kelvannut aiemmin tapahtuneen urheiluvamman vuoksi. “Raamit” oli kunnossa tälläkin miehellä, mutta polvessa vähän krenkkaa. Jälkeenjääneiltä olen saanut sellaisen kuvan, ettei poliisin homma ollut niiden halutuimpien joukossa, vaan siihen pikemminkin joutui.

Kai niissä “palikkatesti”-jutuissa on vissi perä.

Poliisi-historiaa ja kooste asiaa käsittelevistä arkistoaineistoista:
http://www.poliisimuseo.fi/poliisi/poliisimuseo/home.nsf/pages/8A2FB2D034D83E95C22574A30049280C

t. Helena V.

SatuKy
06.12.08, 15:03
Hei Makeja kumppanit
itseltäni löytyy hieman aikaisemmalta ajalta samanlainen juttu:
Elias Laakko muuttaa samoin Lappeelta Viipuriin, jossa vihittäessä merkintä renki 1863. Muutaman vuoden ja lapsen jälkeen ammattina poliisikonstaapeli vuosina 1868-1871 ja sen jälkeen tittelinä työmies. Eli poliisin työ oli väliaikainen...Mutta onko tuo drg merkintä Viipurissa tarkoittanut renkiä vai muutoin vain nuorta miestä?

Satu Aittomäki