PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Släktforskningshjälp i Åbo


rauken46
25.11.08, 21:07
Hej. Kan någon snäll människa i Åbo hjälpa mig med efterforskningar. Det gäller Maria Hedvig Munsterhjelm f 6/6 1704, gifte sig 24/6-1739 i Åbo med Överstelöjtnant Carl Henrik Haij (hans andra gifte). Denne levde 1682-1739 (20/11-1739), så hon blev änka ganska omgående. Finns det en möjlighet att få reda på vad som händer med henne efter det att hon blev änka efter Haij. Bor hon kvar i Åbo eller flyttar hon till Sverige. Vad händer med Haij:s barn från första giftet? Varför jag undrar är det att hon står som änka efter Direktör Johan Dassau (f d direktör för Eskilstuna Manufaktur) 1757 och 1758 i skrivelser till Komerskollegiet i Stockholm. Det framgår inte var hon är bosatt. Enligt Landsarkivet i Uppsala så har dom inte hittat henne i Svea Hovrätts adliga bouppteckningar. Så om det finns möjlighet att någon skulle titta i husförhörslängder, dödsbok, bouppteckningar för Åbo, så skulle jag bli tacksam. Skälig ersättning utgår.
mvh
Leif Rondahl