PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Släktforskningshjälp i Viborg


rauken46
25.11.08, 20:50
Hej. Finns det någon vänlig människa i landet i öster som kan hjälpa mig med efterforskningar på plats i Viborg. Med hjälp av Ritva Winter, så har hon skrivit att en Carpelan och K Hedman har skrivit ner uppgifter på en Herman Johan Dassau. Vem var dom båda herrarna? Var finns deras skrifter att tillgå. Nästa herre är Lagus. Vem är han? Han har tydligen gjort en massa antagande om Dassau. Den person som jag är mest intresserad av, skulle vara en Kristian Konrad Dassau. Lagus nämner i sin Viborgs-historia, enligt Ritva Winter, att Henrik (Hinrik) Dassau skulle ha en son som skulle ha hetat, Kristian Konrad Dassau, vars dotter Kristian Sofia, gifter sig med Isak Bremer. Den Dassau som jag har och har fakta på, heter Christoffer Conrad Dassau, födelseort okänd. Avlider 1783 i Stockholm, 66 år gammal. Han var gift med Anna Sofia Dellinghausen i hennes andra gifte. Deras första dotter, Christina Sofia, f 1750-07-18 i Stockholm, gifter sig 1768 i Stockholm med Isak Bremer. Hon avlider 1803-12-06 i Åbo. Isak Bremer avlider 1774-09-19 i Åbo.
Kan det möjligtvis var samma person och att blivit någon namnförväxling. Eller vad? Har någon möjlighet att plats ta fram uppgifter i Viborg?
Hiski har jag titta på och det fanns inte så mycket på Dassau.
mvh
Leif Rondahl

kaarina
27.11.08, 01:02
Hej. Finns det någon vänlig människa i landet i öster som kan hjälpa mig med efterforskningar på plats i Viborg. Med hjälp av Ritva Winter, så har hon skrivit att en Carpelan och K Hedman har skrivit ner uppgifter på en Herman Johan Dassau. Vem var dom båda herrarna? Var finns deras skrifter att tillgå. Nästa herre är Lagus. Vem är han? Han har tydligen gjort en massa antagande om Dassau. Den person som jag är mest intresserad av, skulle vara en Kristian Konrad Dassau. Lagus nämner i sin Viborgs-historia, enligt Ritva Winter, att Henrik (Hinrik) Dassau skulle ha en son som skulle ha hetat, Kristian Konrad Dassau, vars dotter Kristian Sofia, gifter sig med Isak Bremer. Den Dassau som jag har och har fakta på, heter Christoffer Conrad Dassau, födelseort okänd. Avlider 1783 i Stockholm, 66 år gammal. Han var gift med Anna Sofia Dellinghausen i hennes andra gifte. Deras första dotter, Christina Sofia, f 1750-07-18 i Stockholm, gifter sig 1768 i Stockholm med Isak Bremer. Hon avlider 1803-12-06 i Åbo. Isak Bremer avlider 1774-09-19 i Åbo.
Kan det möjligtvis var samma person och att blivit någon namnförväxling. Eller vad? Har någon möjlighet att plats ta fram uppgifter i Viborg?
Hiski har jag titta på och det fanns inte så mycket på Dassau.
mvh
Leif Rondahl

Kan det här vara till hjälp

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm?op=SHOW&db=:1139492&surname=DASSAU%2C+Johan

Bodniemi37
27.11.08, 08:21
Hej!

Vi har ju diskuterat släkten Dassau tidigare på detta forum, jmf. t.ex. inlägg http://suku.genealogia.fi/showthread...ssau#post23441, http://suku.genealogia.fi/showthread...ssau#post23430.

Var bor du någonstans? Carpelans, Hedman Brännlands, Bergholms (på finska) och Lagus böcker finns att låna på Kungliga biblioteket i Stockholm.

mvh,

Ritva Jurvanen

rauken46
27.11.08, 19:39
Hej Ritva.
Jag bor i Linköping och jag tackar för all den upplysning du ger mig. Min tanke var, om det fanns mer att tillgå på plats, så att säga. Var bor du?
mvh
Leif Rondahl

Bodniemi37
27.11.08, 20:18
Hej!

Du kan ju alltid fjärrlåna böckerna från Kungliga biblioteket. - Själv bor ja numera i Östra Finland.

mvh

Ritva