PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jukaroinen Ivan ja Juliana Ignaatintytär


mika68
24.11.08, 14:36
1750-luvulla Kuusamoon asettui "laukkuryssä" Ivan Jukaroinen vaimonsa Juliana Ignaatintyttären kanssa.
Ivanin etunimi ruotsinnettiin Juhaniksi eli Juhoksi. Juliaanan patronyymi Niilontyttäreksi.
Juhon isä oli tietääkseni Feodor.
Olen tämän pariskunnan Samuel-pojan (s.1750) jälkeläinen.
Kiinnostaisi tämän pariskunnan vanhemmat ja esivanhemmat.
Mistähän löytyisi Venäjän kirkonkirjoja 1600-1700-luvuilta?

Mika J

mika68
18.06.09, 19:54
1750-luvulla Kuusamoon asettui "laukkuryssä" Ivan Jukaroinen vaimonsa Juliana Ignaatintyttären kanssa.
Ivanin etunimi ruotsinnettiin Juhaniksi eli Juhoksi. Juliaanan patronyymi Niilontyttäreksi.
Juhon isä oli tietääkseni Feodor.
Olen tämän pariskunnan Samuel-pojan (s.1750) jälkeläinen.
Kiinnostaisi tämän pariskunnan vanhemmat ja esivanhemmat.
Mistähän löytyisi Venäjän kirkonkirjoja 1600-1700-luvuilta?

Mika J

Avasin tämän vanhan viestini. Onkohan kellään enemmän tietoa tästä pariskunnasta ja heidän esivanhemmistaan?

Mika J

Sari H
21.12.10, 10:34
1750-luvulla Kuusamoon asettui "laukkuryssä" Ivan Jukaroinen vaimonsa Juliana Ignaatintyttären kanssa.
Ivanin etunimi ruotsinnettiin Juhaniksi eli Juhoksi. Juliaanan patronyymi Niilontyttäreksi.
Juhon isä oli tietääkseni Feodor.
Olen tämän pariskunnan Samuel-pojan (s.1750) jälkeläinen.
Kiinnostaisi tämän pariskunnan vanhemmat ja esivanhemmat.
Mistähän löytyisi Venäjän kirkonkirjoja 1600-1700-luvuilta?

Mika J

Ivan Feodorov Jegorovits.

Iivana Huotarinpoika Jakolevits.

Iivana Huotinpoika Joakkonen. (Kivijärvellä esi-isä ollut Jakov Lesojeff, josta suku Jaakola (kts. Nikolai Jaakola googlesta), sukuhaaraa kutsuttiin Joakkosiksi.)

Juho Heikinpoika Jukaroinen..

Muotoja voi olla monia...

mika68
21.12.10, 10:41
Ivan Feodorov Jegorovits.

Iivana Huotarinpoika Jakolevits.

Iivana Huotinpoika Joakkonen. (Kivijärvellä esi-isä ollut Jakov Lesojeff, josta suku Jaakola (kts. Nikolai Jaakola googlesta), sukuhaaraa kutsuttiin Joakkosiksi.)

Juho Heikinpoika Jukaroinen..

Muotoja voi olla monia...

kiitos, eli Kivijärven Jaakkosia olivat, eli suomalaisia kuitenkin.
siis tämä Kuusamoon muuttanut oli Ivan Feodorovits Jukorainen minun tietämyksen mukaan. Eli siis isän nimi Feodor ja ukin nimi Jegor.

Mika J

Sari H
21.12.10, 10:43
Mika tuo kivijärven Joakkoset oli vain esimerkki miten nimet muodostuvat.... Minulla ne tallennettuna todella hyvin ja esi-isääsi ei niistä löydy...voisiko olla Jaakkosia?

mika68
21.12.10, 10:50
Mika tuo kivijärven Joakkoset oli vain esimerkki miten nimet muodostuvat.... Minulla ne tallennettuna todella hyvin ja esi-isääsi ei niistä löydy...voisiko olla Jaakkosia?

Ivan Feodorovits Jukorainen. Siinä lähtökohdat.

Mika J

Sari H
27.12.10, 20:10
Hei Mika

Arvelin, että tämä tieto voisi sinua kiinnostaa:
"Perimätiedon mukaan monen kuusamolainen suku on tullut Vienasta, mutta olisi alunperin lähtöisin Paltamosta tai Sotkamosta. Mm, Kuusamossa Karjalainen-Hiltunen-Paasovaara suvun piirissä kerrotaan, että yksi vanhimmista esi-isistä Juho Karjalainen on perimätiedon mukaan tullut Paltamosta, mutta ei suoraan, vaan ienan kautta. Tämä perimätieto käy yksiin käräjäpöytäkirjojen kanssa, jonka mukaan 19:sta uudisasukasta syytettiin 1686 Maaselän käräjillä siitä, että he olivat paenneet sotapalvelusta ja luvatta kaskenneet lappalaisten riistamaita, mm, Viitasaaressa Kuusamojärven keskipaikkeilla, jossa lappalaiset olivat pitäneet porojaan. Syytetyt selittivät lähteneensä kotiseudultaan sen vuoksi, että heitä oli ollut liikaa miehiä yhdessä talossa. He anoivat oikeutta jäädä uudisasukkaiksi vuoden 1673 julistukseen vedoten.Oikeus langetti jokaiselle syytetylle sakot luvattomasta kaskeamisesta. ( Lähde: Ervasti-Vasari s.83)
Pöytäkirjan mukaan syytetyt selvästi viittaavat Kajaanin läänin sotilassopimuksen liikaväkeä koskevaan säädökseen, joten he ovat suurimmalta osalta lähtöisin Paltamosta tai Sotkamosta. Kun heitä syytettiin lisäksi sotapalveluksesta paenneiksi, he ovat tehneet mutkan Vienan alueelle kuten Juho eli Jussi Karjalainen, jonka nimi mm.mainitaan pöytäkirjassa.

Tämä teksti siis Faravid 12-99 s. 101-102 Olavi Suorsa