PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vs: niinkutsutusta Emerentia Tottista


Make
23.11.08, 22:00
Aihe on sivullisellekin mielenkiintoinen.

Seppo Niinioja

Kyllä. Sääli jos ketju suljetaan. Josko vain todellakin jokainen miettisi muutamaan kertaan mitä annettavaa ketjuun on sillä Lähetä -napin painalluksella. Kyllä, tiedän, että tällainen käyttäjämoderointi ei sovi palstalle, mutt kuten Seppokin edellä toteaa myös meitä "sivullisia" (itse asiassa emme ole sivullisia, vaikka emme itse ota kantaa keskusteluaiheeseen, mutta koko ajan opimme) kiinnostaan tämä(kin) keskustelu. Olis muitakin kommentteja, mutta pidättäydyn kommentoimasta kirjoittajaa/-jia.

Seppo Niinioja
24.11.08, 18:38
Kyllä. Sääli jos ketju suljetaan. Josko vain todellakin jokainen miettisi muutamaan kertaan mitä annettavaa ketjuun on sillä Lähetä -napin painalluksella. Kyllä, tiedän, että tällainen käyttäjämoderointi ei sovi palstalle, mutt kuten Seppokin edellä toteaa myös meitä "sivullisia" (itse asiassa emme ole sivullisia, vaikka emme itse ota kantaa keskusteluaiheeseen, mutta koko ajan opimme) kiinnostaan tämä(kin) keskustelu. Olis muitakin kommentteja, mutta pidättäydyn kommentoimasta kirjoittajaa/-jia.

Selvyyden vuoksi: Eilisiltana vähän ennen Makea lähettäni viesti on siirretty toiseen saman nimiseen viestiketjuun tänne parannusehdotuksiin ja kuuluu näin:

Olisi oikeampaa sulkea keskustelusta pois se henkilö, joka kerran toisensa jälkeen loukkaa edellä luettelemiasi [Juha Vuorelan kertaamia] forumin sääntöjä. Asiallisilta keskustelijoilta ei ole mitään syytä tukkia suuta. Aihe on sivullisellekin mielenkiintoinen.

Seppo Niinioja

Ymmärtääkseni jäähyaitio tai muu vastaava menettely on sopiva tapa häiriköivän kirjoittajan sulkemiseksi forumilta määräajaksi tai kokonaan, kuten jossakin on joskus tapahtunut.

Seppo Niinioja
___________________________________________
Lasta ei pidä heittää pesuveden mukana
- Suomalainen sanonta

Aki Pitkäkoski
24.11.08, 18:45
Kiitos parannusehdotuksista.

Ylläpidon on koko ajan testattava työkalupakkinsa toimivuutta.
Ehkä Jäähyaitiokin tulee vielä uudelleen kysymykseen.

Kaikkein paras kun ei ylläpidon tarvitsisi puuttua millään kielteisellä tavalla
keskusteluun.

Asiassa pysyminen on helpompaa, kun tarvittaessa laskee
kymmeneen tai vaikka sataan ennenkuin lähettää viestin
foorumille, jossa ei ole viestien ennakkosensuuria.
Eli itsesensuuria kannatan....

terv.
--aki--
mode

Make
25.11.08, 23:08
Kiitos parannusehdotuksista.

Ylläpidon on koko ajan testattava työkalupakkinsa toimivuutta.
Ehkä Jäähyaitiokin tulee vielä uudelleen kysymykseen.

Kaikkein paras kun ei ylläpidon tarvitsisi puuttua millään kielteisellä tavalla
keskusteluun.

Asiassa pysyminen on helpompaa, kun tarvittaessa laskee
kymmeneen tai vaikka sataan ennenkuin lähettää viestin
foorumille, jossa ei ole viestien ennakkosensuuria.
Eli itsesensuuria kannatan....

terv.
--aki--
mode

Osuvasti sanottu. Mutta aina vaan ei asiat toimi näin. Keittää ns. yli.

Olen erään toisen keskustelupalstan (kaikkea muuta kuin sukututkimusta) ylläpitäjä ja ongelmia on ollut. Seuraavia ajatuksia syntyy nyt.

Varmaan olen lukenut ja hyväksynyt jotkut säännöt kun olen rekisteröitynyt. Ja löytyvät ehkä jostain. Mutta herätän ajatuksen, että voisikovatko SukuForumin säännöt olla jossain lukitussa ketjussa oman otskkonsa alla aina näkyvissä? Anteeksi, jos en nyt havaitse niitä.

Tuossa ylläpitämässäni keskustelupalstassa näin on ja siellä on määritelty rikkomukset ja penaltit huomatuksesta (yv-viesti ja julkinen ylläpidon merkintä ko viestissä) aina määräaikaisen kirjoituskiellon kautta pysyvään poistamiseen. Sitten on erikseen Penalty Box, jonne tulee merkinnät ja säännöstö määrää useammasta rikkomuksesta sitten aina kertautuvan sanktion. Pääsääntönä on on toisen kirjoittajan henkikökohtainen luokkaamattomuus tai yksityisyyden loukkaaminen (= sellaisten tietojen esittäminen kirjoittajsta, joita hän ei ole itse esimerkiksi profiilissaan tuonut esille). Huomatuksen tai toistuvana kovemmankin penaltin ansaitsee muun muassa ns. kotimoderointi. Kenenkään kanssakirjoittajan ei tule ruveta moderaattoriksi ja ehdottelemaan rangaistuksia. Sitä verten ovat moderaattorit ja ilmoittamista varten Aki Pitkäkosken toisaalle kirjoittama vinkkin miten ilmoitetaan asiattomasta viestistä.

En pyri tällä moderaattoriksi tai miksikään valvojaksi, mutta tätä palstaa päivittäin lukemana olen erityisesti viime aikoina havainnut viestejä, jotka ylläpitämälläni palstalla olisivat johtaneet ensin huomautukseen ja sittemmin kovempaan rangaistukseen. Syynä lähinnä kanssakirjoittajien "koskemattomuuden" rikkominen. Erona ylläpitämääni palstaan nähden on nähdäkseni se, että meillä henkilöt ovat murrosikäisä, mutta täällä ilmeisesti hyvinkin sivistyneitä kirjoittajia, joilla harkintakyky pettää jonkinlaisessa aatteellisessa hurmiossa.

Ylläpito saa putsata viestiäni, jos aiheelliseksi katsoo. Minua vaan harmittaa, että tällaisella aikuisten asiallisella foorumilla on havaitun kaltaisia ylilyöntejä. Kiva sitä on seurata, mutta toisaalta säälittää ja toisaalta raivostuttaa kun ei jakseta puhua asiasta, vaan pääasia tuntuu olevan toisen lyöminen ja teoreettinen virheiden etsintä.

En ehdota mitään Penalty Boxia, mutta toivon, että tämäkin nähtäisiin ajattelemisen aiheena siinä mielessä, ettei siihen tarvitse täällä mennä.

Nyt menen unten maille. Hyvää yötä teillekin :)