PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Martti Kitunen


Harri-Ilmari
18.11.08, 23:07
Olen tutkinut vaimoni sukua, ja törmäsin Mårten Henriksoniin eli Martti Kituseen jonka sukua suoraan alenevassa polvessa vaimoni on. Onko kellään tutkittua tietoa Kitusen suvusta. Oli kirkon kirjoissa pari kohtaa mistä en saanut selvää. Jos joku fiksumpi olisi tutkinut ja tulkinnut, niin olisin tiedoista kiitollinen.:D:

Leo Suomaa
19.11.08, 17:36
Tietääkseni jokin sellainen sukututkimus on olemassa missä karhunkaataja Martti Kitunen esiinty esivanhempien taulussa. Uskon tietäväni kenellä sellainen on kirjahyllyssään. Panen kysymyksen kiertämään. LS

Harri-Ilmari
21.11.08, 21:29
Kiitos jo etukäteen. Odotan mielenkiinnolla tietojasi.

Ulla Kota-aho
22.11.08, 08:42
Varmaan olet jo goolella hakenut tietoa Martti Kitusesta. Et yksilöinyt, etsitkö jälki- vai esipolvitietoja. Etkä edes yksilöinyt niitä kohtia, joista kirkonkirjoissa et saanut selvää. Joten teepäs auttaminen vähän helpommaksi kertomalla niistä. Martti ei ole sukuani, mutta olen hänen sukuaa vähän selvitellyt eräälle usalaiselle jälkeläiselleen.

Tässä pari lähdettä:

Martti Kitusen (1747-1833) isän suvusta.
Kankaanpää Matti J, Karhunkaataja Kitusen suku ei ollut Savosta. artikkeli Matti Kankaanpään teoksesssa Toiset Aijat II 1985.

Martti Kitusen äidin suvusta on Toiset Aijat I:ssä. Sitä kirjaa minulla ei ole.

Ja yhtä haaraa jälkipolvia löytyy ainakin Matti J. Kankaanpää: Ala-Härkösen suku I (uud., täyd.) 1998, s.308-.

Harri-Ilmari
23.11.08, 22:04
Olen juuttunut Joel Puts tai Puls s. 5.7.1780 ja k. 18.12.1837. En löydä mistään syntymäpaikka. Joel oli naimisissa Valborg Mårtenintytär Kitusen kanssa. Voiko joku auttaa syntymäpaikan löytämisessä ja on tuo nimi Puls vai Puts, rippikirjoissa lukee minun mielestäni Puts. Paremmin Puls viittaisi sotilasnimeen.

Ulla Kota-aho
24.11.08, 09:03
Keuruultako olet jo etsinyt? Sieltä Joel Puts on merkitty tulleeksi 1817 Ruoveden Kangasjärvelle. Ruoveden sisäänmuuttaneista en tosin häntä löytänyt vielä.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ruovesi/rippikirja_1817-1823_tk200/409.htm

Ulla Kota-aho
24.11.08, 19:30
Näyttää löytyvän tieto, että suutari (skomakare) Joel Puts olikin syntynyt Ruovedellä
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ruovesi/rippikirja_1817-1823_tk200/387.htm

Yksi työhypoteesiksi sopiva henkilö voisi olla tämä Ylisten torpan sepän Antti Juhonpojan poika Joel Antinpoika s. 5.7.1782, jonka syntymäajassa vain viimeinen numero eroaa Joel Puts´n syntymäajasta.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ruovesi/rippikirja_1802-1807_tk199/325.htm
Voisiko rippikirjan reunassa lukeakin skom?

Ei vain taida olla ihan helppo varmistaa puoleen tai toiseen tätä työhypoteesia.

Harri-Ilmari
24.11.08, 21:51
Kiitos taas avustuksesta. Tuon saman Joelin olin myös löytänyt aikaisemmin, mutta tuo rippikirjan sivu jossa maininta Keuruulta muutosta on jäänyt huomaamatta. Pitääpä selata Keuruun rippikirjoja josko sieltä löytyisi jotain apua.

Leo Suomaa
29.11.08, 13:49
Eipä tainnut olla apua minun tietolähteestäni. Hän näet kertoo:
" Esi-isiäni tosiaan oli Martti Kitunen, mutta hän asui isäni entisellä kotipaikalla Kitusenmäellä Käkisalmella, joten hän tuskin oli kyseinen karhunkaataja, joka asui muistaakseni Virroilla."
LS