PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kännösapua kaivataan


telliisa
18.11.08, 18:28
Mikä on kyseinen ammatti Tampereella vuonna 1879?
Stock arb: förman

Entä, mitä tarkoittaa rippikirjassa talon perheessä yhden lapsen kohdalla
Varg. man: oäkta?

Oäkta on avioton, mutta miten lapsi on perheessä keskimmäisenä? Seurakunnan syntyneitten luettelossa (1836) lasta ei ole. Hän on kuollut 1845 ja omaiseksi on merkitty talon isäntä. Aiemmin tehdyssä sukutaulussa hänet on merkitty normaalisti perheen lapseksi.

Make
18.11.08, 19:48
Mikä on kyseinen ammatti Tampereella vuonna 1879?
Stock arb: förman

Tukkityössä ja esimies eli liekö ollut esimerkiksi uittoesimies?

Ben-Eric
18.11.08, 19:52
varg.man= Vargeringskarl/Vargeringsman Extrasoldat som förband sig att vid ordinarie soldats avgång rycka in i hans ställe.
Kanske någon vill vara vänlig och översätta till finska.
mvh
Ben-Eric Pahlman

Make
18.11.08, 19:56
varg.man= Vargeringskarl/Vargeringsman Extrasoldat som förband sig att vid ordinarie soldats avgång rycka in i hans ställe.
Kanske någon vill vara vänlig och översätta till finska.
mvh
Ben-Eric Pahlman

Varg.man on siis Ben-Ericin mukaan eräänlainen "vara- eli extrasotilas, joka sitoutui vakinaisen sotilaan mentyä astumaan hänen paikalleen" Siis reserviläinen. Meniköhän se nyt oikein:eek: ?

telliisa
18.11.08, 21:01
Voiko lapsi (kuoli 9 v) olla varg. man? Vai voiko talon emännälle syntyä jonkin reserviläisen lapsi, joka noin vain on otettu sisarussarjaan?

Make
18.11.08, 21:53
On varmaan parempiakin asiantuntijoita kuin minä, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että hyvinkin nuoria lapsia merkittiin ruotusotilaiden varamiehiksi. Ruotusotilaan asettaminenhan oli velvollisuus ja jos mahdollisia muita ei ollut voitiin merkitä hyvinkin nuoria, joissain tapauksessa ruotusotilaan ylläpidosta vastaavan talon isäntä merkitsi jopa itsenä. Uskoakseni joku vastaa tähän tarkemmin.

Onko tuo kysymysmerkki rippikirjan merkinnän oäkta perässä? Vai lisäsitkö sen viestiisi? Jos rippikirja on digiarkistosssa esim. voisit linkittää sen tai antaa srk- yms. tiedot, niin tulkinta-apua löytyy tältä palstalta varmasti!

telliisa
18.11.08, 23:25
Kiitos Make. Kyse oli rusthollista, mutta se avioton kyllä hämää. Kysymysmerkki oli lauseen loppu.

Kyseessä on Kuhmalahti, talo Isokukko, isäntä Simo Juhonpoika ja emäntä Anna Juhontytär. Poika Joseph, merkitty vanhassa sukutaulussa syntyneeksi 1836, kuoli 10.2.1845, omainen Simon Kukko.

Kiitos myös vastauksesta toiseen kysymykseeni ammatista. Uittoesimies sopii hyvin, koska henkilö perusti Tampereelle vaimonsa (talonomistajan leski) rahoilla (?) puutavarakaupan.

eeva häkkinen
19.11.08, 12:31
On varmaan parempiakin asiantuntijoita kuin minä, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että hyvinkin nuoria lapsia merkittiin ruotusotilaiden varamiehiksi. Ruotusotilaan asettaminenhan oli velvollisuus ja jos mahdollisia muita ei ollut voitiin merkitä hyvinkin nuoria, joissain tapauksessa ruotusotilaan ylläpidosta vastaavan talon isäntä merkitsi jopa itsenä. Uskoakseni joku vastaa tähän tarkemmin.

Itse en ole koskaan nähnyt lapsia varamiehinä. Ruotunumeroille saatettiin merkitä volunteereja eli tarjokkaita jopa viisivuotiaina, mutta he olivat kai poikkeuksetta upseerien tai säätyläisten poikia, jotka aloittivat sotilasuransa tällä tavoin. Muistaakseni menettely kiellettiin ruotuajan loppupuolella kuninkaallisella kirjeellä.

telliisa
19.11.08, 17:25
Yritin ottaa rippikirjasta kuvaa tikulle. Se kyllä onnistui, mutta jälki on niin huono, ettei siitä ole apua. Siis
Kuhmalahti rk 111/1832-38 kertoo, että Isokukon talossa oli merkitty lapseksi Joseph s. 1836, huomautussarakkeessa oli merkintä varg. man oäkta.

Kuhmalahdella ei tuona vuonna ole syntynyt yhtään aviotonta lasta, jolle olisi annettu nimeksi Joseph, mutta Pälkäneellä on yksi: Maria Juhontytär Lang (Joseph s. 2.7.1836). Olisiko niin, että Simo-isäntä on käynyt Pälkäneellä kylässä ja saanut pojan jälkilähetyksenä. Syntymävuotensa mukaan poika sopi hyvin sisarussarjaan. Kaikkea sattuu.

Make
19.11.08, 17:57
Itse en ole koskaan nähnyt lapsia varamiehinä. Ruotunumeroille saatettiin merkitä volunteereja eli tarjokkaita jopa viisivuotiaina, mutta he olivat kai poikkeuksetta upseerien tai säätyläisten poikia, jotka aloittivat sotilasuransa tällä tavoin. Muistaakseni menettely kiellettiin ruotuajan loppupuolella kuninkaallisella kirjeellä.

Kyllä ainakin osa alaikäisistä (alle 16v) olivat keräämässä varamiehinä harjoitteluvuosia upseerin tai aliupseerin uraa varten. Mutta on myös ilmeisesti tapauksia, joissa muuten tyhjäksi jääneeseen ruotuun on kirjattu jopa kaksivuotiaita ruodun talojen velvoitteiden täyttämiseksi edes muodollisesti.

Aiheesta kirjoittaa mm. Iiro Kari omakustanteessaan Kuninkaan soturit Rauman seudulla 1700-1807. Iiro varmaan lukee palstaa ja voinee itse kommentoida tarkemmin ja oikoa, jos kirjoitin väärin.