PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Finska digitala/skannade kyrkoarkiv på nätet?


Stefan
30.07.07, 23:03
Finns det kanske någon motsvarighet till www.svar.ra.se (http://www.svar.ra.se) eller Genline i Finland där man har en möjlighet att söka igenom skannade kyrkoarkiv över nätet?
Att forska över nätet med SVAR funkar jättebra, och det digitala arkivet växer förhoppningsvis ganska snabbt.
Genline har jag också provat på, trots att båda har för och nackdelar tycker jag att SVAR funkar bäst och har skarpare bilder.

Stefan

Ragnvald
31.07.07, 08:43
Hej Stefan,
Gå in på www.digiarkisto.org (http://www.digiarkisto.org) , klicka sedan på den svenska flaggan och kyrkoböcker på fliken under. Du får upp en lista på församlingar som det finns skannat material över. Sedan är tyvärr följande information endast på finska, såsom t.ex. rippikirjat=kommunionböcker osv.
MVH Peter

Ingeborg Palmén
31.07.07, 14:05
Jag har inte något bättre svar än Ragnvald att ge dig, Stefan. Däremot ville jag fråga mera om skillnaden mellan Genline och Svar. Just nu har jag slagits med Genline en hel del (kvalitet osv). Du föredrar Svar. Har jag förstått rätt att man där också finner annat än kyrkböcker. I ett visst skede tar ju kyrkböckerna slut (eller är råttätna och totalt oläsliga hos Genline )Och hur tror du att Svar är att använda för en fullständig adb-analfabet.
mvh i sommarstormenIngeborg

Stefan
31.07.07, 20:47
Hej,
Hos SVARs Kyrkoarkiv är för det mesta bara Husförhörs-, Flyttningslängder, Dop-, Födelseböcker inskannat, men även "Sockenstämmans protokoll och handlingar", och "Räkenskaper för kyrka" är oftast inom de stora församlingarna inskannat.
Jag har inte kommit tillräckligt långt att jag har börjat använda dom två sistnämnda arkiven, så över kvaliten av de inskanningarna känner jag inte till.

Dom har även inskannat material från Brandförsäkringar, Domstolsarkiv och Militaria arkiv...just nu är "generalmönsterrullor" gratis att söka i. Tyvärr tills imorgon bara, har vart hela Juli ut.

Skillnaden mellan Genline och SVAR är att vissa arkiv i Genline är så mörkt skannade så att de är svårlästa, (har bara använt gratis versionen där Kumla arkiv är sökbar) och de äldre födelseböckerna kan man inte förstora upp utan att det blir oskarpt.
I SVAR är de skannade arkiven (som jag har sökt i) skarpa och ljusa, man kan förstora upp dem bättre och läsa mindre handskrifter. En stor nackdel med SVAR är tyvärr att funktionen "Bokmärken" som Genline har inte finns. Man kan inte spara sidan man var på.
Jag har löst det med "Print Screen", jag gör en kopia av bilden och sparar den. På så sätt kan jag även bearbeta bilden i Photoshop för att kunna läsa svåra, otydliga handskrifter.

Vad är en adb-analfabet? :)

SVAR är lika lätt som Genline...vem som har skannat in mest bilder vet jag inte, har läst att SVAR arbetar på att bli störst och har redan flest inskannade arkiv. Men det fattas fortfarande mycket för mig, vissa arkiv kan jag inte söka igenom över internet. Men för varje arkiv som inte är inskannat kan man rösta på. Vad som är mest efterfrågat blir förmodligen först digitaliserat.

Jag använder ett 3-timmars abonnemang, funkar bra. Men man måste tyvärr sitta hela tiden ut, det går inte att pausa! :)

Mvh
Stefan I

Stefan
31.07.07, 20:49
Hej,
tack Ragnvald, ska kolla upp hur sidan är.

Mvh
Stefan

Ingeborg Palmén
02.08.07, 13:12
Tack Stefan för ditt svar angående Svar !
Det bekräftar vad jag tidigare misstänkt, nu har jag ett genline-abonnemang, men har tänkt att det kanske lönar sig att försöka med Svar i framtiden. Det förefaller mångsidigare, och om det inscannade materialet dessutom är av bättre teknisk kvalitet mår ögonen och humöret bättre !
En adb-analfabet är en person som bara kan trycka på den knapp som visar framåt eller bakåt. Inte visste jag att det fanns bokmärken i genline, t.ex.. Men alla har vi ju våra begränsningar!
mvh från Helsingfors
Ingeborg Palmén