PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Yksityisviesti-asiaa


Maisa M
14.11.08, 15:13
Hei, Admin ilmeisesti ensisijassa, mutta muutkin voivat kommentoida.

Yksityisviestikansioni on silloin tällöin 100 %:sti täynnä eikä aina ole joku saanut siitä syystä viestiään läpi minulle asti. Miksi sekin asia pitää olla niin kinkkinen? En ole halunnut poistaa aikaisempia minulle tulleita tärkeitä viestejä sieltä enkä viitsi niitä siirtää muuallekaan, koska minulta on hävinnyt sitten myöhemmin niitä viestejä mm. tietokoneen vaihdon yhteydessä.

Eikö sitä yksityisviestikansiota nyt voisi suurentaa niin, ettei tarvitsisi tätäkin hommaa yrittää hoitaa itse? Kun sekin on niin vaikeaa ja rasittavaa, kun on tämmöinen viime vuosisadalla syntynyt mummeli! :oo:

Yst. terv. Maisa M-mölli

Make
14.11.08, 18:48
Niin onhan tuo laatikko aika pieni, mutta sen pienuudesta tai suuruudesta huolimatta minä ainakin tallennan itselleni tärkeät tiedot koneeni kiintolevylle (ja säännöllisin väliajoin vielä ulkoiselle levylle/CD:lle) talteen. Saman teen normaaliin sähköpostilaatikkoon tulevien tärkeiden viestien suhteen.

Tuohan käy yv-kansiossa helposti. Kruksi vaan säilöttävän viestin kohdalla ruutuun oikeaan laitaan ja pudotusvalikosta viestiluettelon perästä esimerkiksi Lataa txt-muodossa ja sitten vaan normaalisti latautuneen tekstin talletus halutulle levylle haluttuun kansioon yms.

Ja mikäli on odotettavissa jokun kanssa pidempää tietojen vaihtoa, on kätevää siirtyä "varsinaisen sähköpostin" käyttöön. Jos haluaa säilyttää anonyymiteettinsä vieraan kirjoittajan kanssa, ovat olemassa hotmail yms. Mutta täällähän on profiileissa useimmilla muutenkin oikeat nimet.

En missään tapauksessa luota "vierailla palvelimilla" oleviin postikansioihin niin paljon, että jättäisin sinne itselleni arvokasta tietoa säilöön.

Mutta kuten aloitin onhan 25 viestin loota aika pieni. Taitaa vaan tälle käyttäjämäärälle lisätilan varaus tarkoittaa kaikkineen jo jonkin verran lisäkulujakin (?) ylläpidolle.

Siis en ole Admin, mutta vastasin!

Matti Lund
14.11.08, 20:01
Ja mikäli on odotettavissa jokun kanssa pidempää tietojen vaihtoa, on kätevää siirtyä "varsinaisen sähköpostin" käyttöön. Jos haluaa säilyttää anonyymiteettinsä vieraan kirjoittajan kanssa, ovat olemassa hotmail yms. Mutta täällähän on profiileissa useimmilla muutenkin oikeat nimet.

Siis en ole Admin, mutta vastasin!

Itseäni ei kiinnosta se pikkulaatikko, koska olen ilmoittanut profiilissani postiosoitteen, jonne tekstiä ja liitteitä mahtuu ~6 gigatavua, kunhan vain lähettää alle 50 megatavun erissä. Siksi olen disabloinut sen pika-askin, mutta nytkin tuli sinne suurempaan laatikkooni ilmoitus, että joku nimimerkki on yrittänyt sinne viestiä. Jotenkin disblointi ei kunnolla toimi, kun moista viestiä pukkaa - ei saisi tulla mitään, kun olen estänyt sen käytön ja yksityisviestinappula ei saisi siksi toimia.

Se olisi käyttökelpoinen vain yhden rivin pikailmoituksille ja postilaatikottomien henkilökohtaisille lyhytviesteille, mutta lähettäjät eivät näköjään tajua, että sinne ei mahdu mitään pitempää tekstiä.

terv M Lund

Matti Lund
14.11.08, 20:05
Niin onhan tuo laatikko aika pieni, mutta sen pienuudesta tai suuruudesta huolimatta minä ainakin tallennan itselleni tärkeät tiedot koneeni kiintolevylle (ja säännöllisin väliajoin vielä ulkoiselle levylle/CD:lle) talteen. Saman teen normaaliin sähköpostilaatikkoon tulevien tärkeiden viestien suhteen.

Tuohan käy yv-kansiossa helposti. Kruksi vaan säilöttävän viestin kohdalla ruutuun oikeaan laitaan ja pudotusvalikosta viestiluettelon perästä esimerkiksi Lataa txt-muodossa ja sitten vaan normaalisti latautuneen tekstin talletus halutulle levylle haluttuun kansioon yms.

Ja mikäli on odotettavissa jokun kanssa pidempää tietojen vaihtoa, on kätevää siirtyä "varsinaisen sähköpostin" käyttöön. Jos haluaa säilyttää anonyymiteettinsä vieraan kirjoittajan kanssa, ovat olemassa hotmail yms. Mutta täällähän on profiileissa useimmilla muutenkin oikeat nimet.

En missään tapauksessa luota "vierailla palvelimilla" oleviin postikansioihin niin paljon, että jättäisin sinne itselleni arvokasta tietoa säilöön.

Mutta kuten aloitin onhan 25 viestin loota aika pieni. Taitaa vaan tälle käyttäjämäärälle lisätilan varaus tarkoittaa kaikkineen jo jonkin verran lisäkulujakin (?) ylläpidolle.

Siis en ole Admin, mutta vastasin!


Itseäni ei kiinnosta se pikkulaatikko, koska olen ilmoittanut profiilissani postiosoitteen, jonne tekstiä ja liitteitä mahtuu ~6 gigatavua, kunhan vain lähettää alle 50 megatavun erissä. Siksi olen disabloinut sen pika-askin, mutta nytkin tuli sinne suurempaan laatikkooni ilmoitus, että joku nimimerkki on yrittänyt sinne viestiä. Jotenkin disablointi ei kunnolla toimi, kun moista viestiä pukkaa - ei saisi tulla mitään, kun olen estänyt sen käytön ja yksityisviestinappula ei saisi siksi toimia.


Se olisi käyttökelpoinen vain yhden rivin pikailmoituksille ja postilaatikottomien henkilökohtaisille lyhytviesteille, mutta lähettäjät eivät näköjään tajua, että sinne ei mahdu mitään pitempää tekstiä.

terv M Lund

admin
14.11.08, 21:23
Hei, Admin ilmeisesti ensisijassa, mutta muutkin voivat kommentoida.

Yksityisviestikansioni on silloin tällöin 100 %:sti täynnä eikä aina ole joku saanut siitä syystä viestiään läpi minulle asti. Miksi sekin asia pitää olla niin kinkkinen? En ole halunnut poistaa aikaisempia minulle tulleita tärkeitä viestejä sieltä enkä viitsi niitä siirtää muuallekaan, koska minulta on hävinnyt sitten myöhemmin niitä viestejä mm. tietokoneen vaihdon yhteydessä.

Eikö sitä yksityisviestikansiota nyt voisi suurentaa niin, ettei tarvitsisi tätäkin hommaa yrittää hoitaa itse? Kun sekin on niin vaikeaa ja rasittavaa, kun on tämmöinen viime vuosisadalla syntynyt mummeli!
Kaikki eivät varmaan pidä tästä vististäni, mutta olen kauan miettinyt milloin on se oikea aika sen sanomiseen. Ja nyt kun asiaa otettiin esille niin saan mielipiteeni esille.

Viestimäärä ja viestikoko PM-puolella on rajoitettu - ja mielestäni syystä. Suku Forumihan on keskustelufoorumi. Keskustelufoorumissa keskustellaan pääasiallisesti siten että (koko) läsnä oleva porukka pystyy osaallistuman mikäli ne niin haluavat. PM -mehdollisuus on foorumissa sitä varten että pystyy tarvittaessa lähettämään yksittäiselle henkilölle sellainen viesti joka ei sovi yleiseen jakeluun, ts. liian tuoreita tietoja, osoitetietoja, puhelinnumeroita, rakkausviestejä tms.

PM ei siis saa olla vaihtoehto siihen että kirjoittaisi foorumin sivuille näitä sukututkimusviestejä. Väitän siis että PM viestintää käytetään turhan paljon sellaiselle viesteille jotka oikeastaan kuuluisivat keskustelupalstan sivuille. Aina kun vilkaisen listoja siitä mitä sillä hetkellä tapahtuu foorumilla huomaan että moni, moni istuu joko lukemassa PM-viestiä tai kirjoittamassa sellaisen. Voisi lyödä vaikka vetoa että kaikissa näissä lähetetyissä PM -viesteissä ei ole sellaisia henkilökohtaisia tietoa, tuoreita tietoja, osoitetietoja tai rakkauskirjeitä - vaan sellaisia viestejä joita yhtä hyvin voisi kirjoittaa viesteiksi Suku Forumin sivuille.

Äsken vilkaisin mitä tapahtuu foorumilla. Joka kolmas/neljäs sisäänkirjautuneista "keskustelee" PM:n kautta. Muilta piilossa tietenkin.

Rohkeasti vaan viestejä foorumin sivuille - silloin PM-laatikot ei täyty liian nopeasti. Lähettäkää toki osoitteet ym. jatkossakin PM:n kautta.

Hasse

PS. PM -viestien vastaanottoa voi estää - kommenttina edelliseen viestiin. Asetuksia löytyy omassa käyttäjäprofiilissa.

Sami Lehtonen
17.12.08, 00:04
PM ei siis saa olla vaihtoehto siihen että kirjoittaisi foorumin sivuille näitä sukututkimusviestejä.

Tuo on vähän jyrkästi sanottu. PM siis nimenomaan on vaihtoehto julkiselle viestinnälle silloin, kun on perusteltua säästää tieto julkisuudelta.

Väitän siis että PM viestintää käytetään turhan paljon sellaiselle viesteille jotka oikeastaan kuuluisivat keskustelupalstan sivuille.

Näin varmaan on, mutta osasyy lienee se, että jo julkaistun viestin sisältöä ei kovin helposti ongitakaan enää verkosta takaisin. On siis tavallaan perusteltua olla varovaisempi. On tosin korrektia vastata julkiseen kysymykseen julkisesti, ellei jostakin painavasta syystä muuta johdu. Julkinen vastaus on myös ainoa tapa saattaa tieto muiden arvioitavaksi - ei voi olla niin, että esimerkiksi pitkään käydyn keskustelun sato kuuluisi vain alkuperäiselle kysyjälle.

Äsken vilkaisin mitä tapahtuu foorumilla. Joka kolmas/neljäs sisäänkirjautuneista "keskustelee" PM:n kautta. Muilta piilossa tietenkin.

Yksityisviestejä paljon harrastavien olisi ehkä syytä miettiä, kuka tätä forumia lukisi, jos kaikki viestit olisivat pelkkiä kysymyksiä ja vastaukset olisivat aina privaatteja.

Jos minulta kysytään - ja sanon, vaikka ei kysyttäisikään - niin PM laatikkoa ei missään nimessä tule kasvattaa. Keskustelu on tarvittaessa yhtä helppo siirtää sähköpostiin kuin forumin yksityisviestiksikin. Monet käyttäjät ovat itse asiassa kytkeneet privaattiviestit pois käytöstä, mutta sähköposti luonnollisesti on käytössä.

Julle
17.12.08, 16:45
< Jos minulta kysytään - ja sanon, vaikka ei kysyttäisikään - niin PM laatikkoa ei missään nimessä tule kasvattaa. Keskustelu on tarvittaessa yhtä helppo siirtää sähköpostiin kuin forumin yksityisviestiksikin. Monet käyttäjät ovat itse asiassa kytkeneet privaattiviestit pois käytöstä, mutta sähköposti luonnollisesti on käytössä > Vaikkei kysyttäkään, vastaan silti - olen samaa mieltä Samin ja Administerin kanssa. Jos PM kokoa halutaan lisätä, sitten täytyy kysyä itseltänne, miksi Teillä on yksityinen sähköpostiosoite tai tilapäinen veppisähköpostiosoite käytössä?Ajattelemisiin

Make
17.12.08, 18:55
Tuonne jonnekin ketjun alkuun heitin sen enempää ajattelematta, että "voisihan sitä PM-lootaa ehkä kasvattaakin" tjsp..

Kun olen ottanut tavakseni sanoa pidättäväni itselläni oikeuden viisastua, niin sanoudun kokonaan irti tuosta ehdollisesta lausahduksestani. Erityisesti nutun nurin heittämiseen vaikutti tämä


Äsken vilkaisin mitä tapahtuu foorumilla. Joka kolmas/neljäs sisäänkirjautuneista "keskustelee" PM:n kautta. Muilta piilossa tietenkin.


Tuohan on ihan älytöntä! Kirjoittelen itse neljällä foorumilla ja kaikissa käytän myös yv-viestejä. Eniten sellaisella urheilufoorumilla, jossa olen myös ylläpitäjänä ja mode-setänä. Käytän yv:tä kirjoittajien huomauttamiseen asiassa pysymisen suhteen yms. "lievissä sääntöjen rikkomisissa". Näissä minusta yv on parempi kuin sähköposti, koska nämä asiat pysyvät ikäänkuin omassa lootassaan. Mutta muilla foorumeilla, esimerkiksi täällä, olen käyttänyt yv:tä kertoakseni lyhyesti kanssakirjoittajalle julkista enemmän tietoa mahdollisista yhteisistä kohteista ja jokaisessa tällaisessa olen myös lopuksi ehdottanut siirtymään sähköpostiin. Ja miksi näissä yv eikä sähköposti? Siksi, että olen huomannut monen perustavan foorumeille kirjautumista varten webbipostiosoitteita, joita he eivät juurikaan lue. Eli en saa koskaan edes tietoa onko viestini tullut luetuksi - lukukuittauspyyntökään kun ei ole pakko hyväksyä. YV-viestin tilan (lähtevä = ei vielä luettu, lähetetty=luettu jne....) sen sijaan näen usealla foorumilla; en nyt ykskaks muista näkyykö täällä. Ja olen myös täällä välittänyt kanssakirjoittajalle - hänen luvallaan - tiedon henkilöstä joka tutkii samoja sukuja, mutta ei ole rekisteröitynyt tänne. Minusta tuollaiseenkin sopii nopea yv.

En tiedä sainko nyt perusajatukseni välitettyä. Anyway: minusta yv-viesti on sellainen lyhyen nopean kommunikoinnin apuväline, ei mihinkään kirjeenvaihtoon tarkoitettu.

Ja neuvoksi niille, jotka haluavat keskustella privaatisti piilossa muilta foorum-laisilta ja kenties perheeltäänkin (viitaus tuonne adminin yhteen kohtaan edellä lainattua viestiä :D: ) : perustakaa jokin hotmail- tai windowslive -webbiposti ja luokaa ikiomat salasananne ja olette piilossa kaikilta ;).

admin
30.12.08, 21:13
Hiukan tylsää tilastoa kuvaa yksityisviestien käytöstä nykyään
tällä hetkellä on varastoituna n 4700 PM-viestiä (vähennettynä tervetuloviestit)
viestiketjuja on noin 4800 kpl
viestejä viestiketjuissa noin 27700 kplLaskennallisesti siis noin 5 viestiä keskimäärin per viestiketju.
1500 jäsentä on osaallistunut keskusteluihin, eli noin (40%)
1100 jäsentä on lähettänyt enemmän kuin 1 viestin (28%)
870 jäsentä on lähetellyt enemmän kuin 10 viestiä (21%)
50 kpl on lähettänyt enemmän kuin 100 viestiä (1%)PM yksityisviestejä kannassa oli äsken siis 4700 kpl, eli käytännössä enemmän kuin 1 PM viesti per neljä normaaliviestiä! Laatikon pienuuden takia lähetettyjen viestien kokonaismäärä on todellisuudessa reilusti suurempi koska suurimmat lähettäjät/vastaanottajat ovat joutuneet tyhjentämään laatikkoaan jokunen kerta jo.
90 aktiivisimmat lähettäjät olivat lähetellyt yli 10 viestiä/hlö
n.90 käyttäjää olivat lähettänyt enemmän PM-viestejä kuin varsinaisia viestejä foorumin sivuille
lisäksi n. 210 käyttäjää olivat lähettänyt PM-viestejä muttei laisinkaan tavallisia viestejä
sellaisia löytyy joilla on kymmenen kertaa enemmän lähetettyjä PM-viestejä kun normaaleja keskusteluviestejä
ja...tietokannan indeksitiedon perusteella PM-viestien joukosta löytyy vain n. 660 PM viestiä joissa on jokin vuosiluku 1900...2008 - eli alle 15% kaikista PM-viesteistä koskisi näitä turhan tuoreita henkilöita ja tapahtumia mikäli oletetaan että vuosiluku on aina viestissä.
n.2500 jäsentä ei ole koskaan postittanut viestiä forumin sivuille...Summa summarum...
mitä voimme tehdä että porukka uskaltaa keskustella forumin sivuilla sinsijaan että "keskusteltevat" PM -viestien kautta?? Aamulla kun vilkaisin oli taas 7 henkilöä joko kirjoittamassa tai lukemassa PM-viestejä...
minkä takia esim. 1700 -luvun henkilökeskustelua ei haluta käydä forumin sivuilla vaan keskustelut käydään henkilökohtaisella puolella?Reilusti vaan mukaan keskusteluihin kaikki!

Hasse

Juha
30.12.08, 22:35
Peesaan Hassea sen verran, että tuomalla julkisuuteen omia ongelmiaan tai vaihtoehtoisesti selvityksiään, voi saada yllättäviltä tahoilta kokonaan uusia tietoja - joita ei ehkä aiemmin ole edes hoksannut kysyä :)

Mikään kysymys ei ole liian "pieni" Suku Forumille!

Kaikki mahtuvat mukaan!


Juha

tellervoranta
31.12.08, 11:15
Huomenta kaikille tasapuolisesti :)
Käsittääkseni on monia syitä, miksi kirjoitetaan yksityisviestejä, joita taas minä en juuri käytä ja sehän näkyy viestieni määrässä, missä on tietenkin se "viimevuotinen" pakollisen testaajan lisä sekä kokeiluintoni ja Kiimingin asioiden informointi hiskin (lähes kokonaan) ja digin puuttuessa.

-moni henkilö arkailee, koska sivuilla on hyvin arvovaltaisia sukuja
- " " " , koska pelkää kysyä liian henkilökohtaista asiaa
- " " " omia kykyjään kirjoittaa
- jotkin pelkäävät tiettyä/tiettyjä kirjoittajaa
- arvelen, että muutamat henkilöt sopivat keskenään, miten omaa sukua/tuotosta tuodaan julki
- voidaan pelätä tuoda julkisuuteen omaa nimeä, mikä näkyy hakukoneilla
- saattaahan joku kirjoittaja pelätä, että Hasse tai modet lyövät luun kurkkuun :eek:, mitä ei tietenkään tapahdu, tai mitä siitä vaikka tapahtuisikin
-saattavat muutamat solmia ystävyyssiteitä

En osaa neuvoa siinä, miten kirjoitushalukkuus lisääntyisi. Sitä mieltä kuitenkin olen, että koska jokaisella on omat kiireensä, yksityispostitus saisi jäädä minimiin.