PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Syntyneet raportissa


Raija Järvenpää
13.11.08, 11:27
Hei!
Olen tekemässä pitkästä aikaa tekstiraporttia ja tulosteessa ei ole lapsella syntymäaikaa vanhempiensa taulussa muulloin kun heillä on tekstissä jotain tietoa. Elikkä pelkästään lapsen nimi jos ei ole taulua lisäksi ja silloinkin kun on taulu eteenpäin niin silloinkin syntynyt-tieto puuttuu. Mitä olen tehnyt väärin?
Kiitollisena etukäteen, tietoa odotellen

Maisa
13.11.08, 13:06
Kyseessä saattaisi olla raportin tekemisen yhteydessä olevassa Asetukset -välilehden yhdestä x -merkinnästä. Eli Siinähän on Tietojakson nimi - ja kolme eri pystysaraketta: Nimi, Päähenkilö ja Lapset. Onkohan sinulla tuossa Syntynyt rivin Lapsen sarakkeessa X vai O?
Maisa :oo:

Raija Järvenpää
13.11.08, 15:10
Hei vaan!

Näyttää nuo ruksit olevan kohdallaan, voiko ajatella että kun olen käynyt päivittämässä ohjelman uudestaan jotain ikävää on päässyt tapahtumaan?

Vieläkin apua odottavana

kaila
14.11.08, 08:37
hei,

Syntynyt tiedon näyttäminen valitaan kuten Maisa mainitsi noilla rukseilla. Hieman eri tavalla ohjelman omista tulosteista ja Word raporteissa mutta idea on kummassakin sama.

Ohjelman päivittäminen uudempaan versioon ei asiaan vaikuta.

Onko kyse yhdestä yksittäistapauksesta vai järjestelmällisesti toistuvasta asiasta? Sanot että syntynyt tietoa ei tule jos lapsella on oma taulu eikä muulloinkaan. Onko kyseisellä henkilöllä syntynyt tietoa annettu? Näkyykö se muilla? Kenellä näkyy?

terveisin
Kaarle Kaila

Raija Järvenpää
14.11.08, 09:30
Hei!
Olen nyt kokeillut useampaa jälkipolviraporttia tehdä. Se josta syntyneet-tiedot puuttuu niin tekee sen saman edelleenkin, eli perheen taulussa oleville lapsille tulee syntymätieto vain jos heillä esim. on muuttotieto tai kuolintieto tekstiosassa, jos heillä taas on taulu eteenpäin tai ei ole muuta tiedostossa kuin syntymäaika niin niitä ei näy ollenkaan. Tässä jossa syntymäajat puuttuu on 24 taulua ja näissä joita kokeilin on 2-5 taulua ja ne näyttävät normaalisti syntynyt-tiedot. Kaikki nämä kokeilut olen tehnyt samasta tiedostosta joka on kyllä aika suuri 13,3 Mt. En ole tehnyt mitään muutoksia asetuksiin enkä tiedostoihinkaan, mistä moinen nyt sitten johtuu? Eihän tiedosto voi olla liian suuri?
Kyselee Raija

Raija Järvenpää
14.11.08, 10:50
Lisään vielä.

Kävin vielä kokeilemassa samaa ongelma-tiedostoa, lisäsin yhden sukupolven ja sain tulokseksi kaikkien muitten lasten syntymätiedot mutta nyt jätti ne pois joilla on taulu eteenpäin ja samoilla tiedoilla tehdessä toimi niinkuin aikaisemminkin jättäen syntymätiedot pois. Ihan eri suvusta ja eri tiedostosta kokeillessani toimii niikuin mielestäni pitääkin. Mistä nyt haen vikaa? Onko jokin "rikki", koneeni ei ole täysi ja siinä ei pitäisi olla viruksiakaan palomuuri ja Norton on toiminnassa.
Edelleen Raija

kaila
14.11.08, 11:40
hei,

Kun laitat niitä rukseja asetuksiin niin siellä on kaksi saraketta. Ensimmäinen on Päähenkilön kohdalla ja toinen sarakkeessa Lapset.

Päähenkilöksi ohjelma katsoo kaikki taulun omistajat puolisoineen sekä sellaiset lapset joilla ei ole omaa taulua eli joille ei ole omia lapsia.

Lapset sarakkeen mukaan tulostuvat kaikki ne lapset joilla on oma taulu eli joilla on myös omia lapsia. Silloin näiden täydellisemmät tiedot löytyvät sieltä omasta taulusta.

Tämä kuullostaisi siltä että sinulla on raportin asetuksissa Lapset sarakkeessa O kohdassa syntyneet.

Tietokannan koolla ei pitäisi olla merkitystä ellei se ole jotenkin muuten vioittunut. Työkalut - Tiivistä tietokanta kannattaa ajaa aina kun on tehnyt enemmän muutoksia/ lisäyksia. Se ottaa sieltä löysät pois ja samalla korjaa mahdolliset sähkökatkoksen ym aikaansaamat viat.

t Kaarle Kaila

Raija Järvenpää
14.11.08, 14:17
Kyllä nuo ruksit edelleenkin on oikein. Silti tekee edelleenkin että jättää yhden sukupolven lisäyksen jälkeen taulun omaavista lapsista syntymäajat ja paikat pois.Täytyy kokeilla vielä myöhemmin kaikkia mahdollisia versioita :(
Kyllä tämä vielä iloksi muuttuu.

Raija Järvenpää
15.11.08, 09:50
Kävin tiivistämässä tietokannan tai yritin, mutta antoi tälläisen ikkunan:
Määrittämätön virhe.
Microsoft Jet Database Engine.
Yritit avata tietokannan jonka käyttäjä "Admin" työasemassa "UUSIKONE" on jo avannut yksityisesti. Yritä uudelleen, kun tietokanta on käytettävissä.
Mitä tämä mahtaa tarkoittaa?

Markku Ollila
15.11.08, 11:47
Kävin tiivistämässä tietokannan tai yritin, mutta antoi tälläisen ikkunan:
Määrittämätön virhe.
Microsoft Jet Database Engine.
Yritit avata tietokannan jonka käyttäjä "Admin" työasemassa "UUSIKONE" on jo avannut yksityisesti. Yritä uudelleen, kun tietokanta on käytettävissä.
Mitä tämä mahtaa tarkoittaa?

Tuo tarkoittaa sitä, että sinulla on ohjelmassa auki tietokanta, jota yrität tiivistää. Toimi niin, että käynnistät vain Sukuohjelmisto ohjelman, mutta et avaa tietokantaa ja suoritat tässä vaiheessa tiivistyksen.

Markku

Raija Järvenpää
15.11.08, 13:52
Kävin taas kokeilemassa tietokannan tiivistämistä, pyytää aina avaamaan ja tallentamaan ko. tiedoston? Puuttuuko minulta jotain tuosta matkan varrelta.
Kun olen räpännyt kaikkia ruksia pois ja takaisin sain muuten syntymäajat ja paikat tulostumaan mutta ne lapset joilla on taulu eteenpäin ei syntymäaikaa ja paikkaa näy vieläkään.

kaila
16.11.08, 00:31
hei,

Tietokannan tiivistäminen tapahtuu juuri niin, että se ensin avataan ja heti perään talletetaan. Talletuksen voi tehdä samaan paikkaan. Vaikuttaa siltä että olet saanut tiivistämisen tehtyä oikein.

Ohjelman komennolla Työkalut - Apuohjelmia - Näytä loki aukeaa ikkuna jolla saat näkyviin tiedoston settings.xml. Avaa se. Siinä on rivi jossa on sana BIRT ja joka näyttää tältä:

<notice tag="BIRT" name="1" main="1" sub="1" />

Onko sinulla samanlainen rivi? Voitko lähettää koko tiedoston ja tekemäsi raportin minulle. Sähköpostini on kaarle.kaila*genealogia.fi

terveisin
Kaarle Kaila

Raija Järvenpää
16.11.08, 14:23
Hei!

Olette Te vaan hyvää porukkaa, koko viikonlopun olette yrittäneet saada minut ymmärtämään missä vika! Kailahan se tiesi että minulla ei ole ruksit oikein Wordissa? :p:
Höh, sehän ei tullut mieleen, no ei tietenkään :(
Kiitokset teille toisillekkin kärsivällisyydestä ja ystävällisyydestä. Yhteispelillä se tämäkin juna vaikka viheltää :):)
Kiittäen ja kumartaen RaijaJ

pietroh
20.03.09, 10:03
Katselin keskusteluanne syntymäaikojen näyttämisestä ja ihmettelen miten olet onnistunut olemaan näyttämättä syntymäaikoja ede osalla henkilöistä. Minulla on SukuJutut ja haluaisin tulostaa alle 100 v henkilöistä vain syntymävuodet, varmuuden vuoksi, kun ei aina tiedä miten asianomaiset suhtautuvat tietojensa levittämiseen raporteissa.

Olen kysellyt asiaa ohjelman ylläpitäjältä ATK-palvelu Luhtasaarelta, mutta asia ei tunnu heitä kiinnostavan.

Onko jokin muu ohjelma sellainen, jossa syntymäaikoja näyttämistä raporteissa voi vapaasti muotoilla tai näyttää tai olla näyttämättä ajankohtarajoituksin.

Täytynee aloittaa viestiketju aiheesta.

kaila
20.03.09, 11:57
Katselin keskusteluanne syntymäaikojen näyttämisestä ja ihmettelen miten olet onnistunut olemaan näyttämättä syntymäaikoja ede osalla henkilöistä. Minulla on SukuJutut ja haluaisin tulostaa alle 100 v henkilöistä vain syntymävuodet, varmuuden vuoksi, kun ei aina tiedä miten asianomaiset suhtautuvat tietojensa levittämiseen raporteissa.Kotkan tilaisuudessa tämä asia tuli puheeksi myös Sukuohjelmiston osalta. Sellaista valintaa Sukuohjelmiston raporteissa ei ainakaan tässä vaiheessa ole, mutta kiertotienä voi asian hoitaa niin että

Ottaa tietokannasta kopioin esim kaila.gdb -> kaila_vaan_vuodet.gdb
Poistaa kaila_vaan_vuodet tietokannasta syntymäkuukaudet ja päivät kaikilta 100 nuoremmilta.
Tekee raportin kaila_vaan_vuodet tietokannastaNoiden syntymäkuukausien ja päivien poistaminen onnistuu yksinkertaisella SQL lauseella.

Esim allaoleva lause poistaa syntymäkuukaudet ja päivät kaikilla 1930 jälkeen syntyneiltä

update notices set fromdate = left(fromdate,4) where tag='BIRT' and fromdate > '1930'

Huomioi siis, että niitä ei saa takaisin joten tämän saa tehdä vain tietokannan kopioon.

terveisin
Kaarle Kaila

pietroh
20.03.09, 19:01
Tässä on edes vähän järkeä. Olisko joku muu ohjelma kyvykäs ratkaisemaan ongelmaa. Sehän tulee olemaan kaiken raportoinnin perusongelma, alle 100 v henkilökohtaiset tiedot.

Juha
20.03.09, 19:10
Juuret -ohjelma ja tietenkin Sukuohjelmisto tekee suoraan html -koodia.

Olen sitten ottanut ao. tiedoston ihan notepadiin ja etsi/korvaa -toiminnolla muuttanut kaikki 1900-luvun vuosiluvut muotoon 19XX

Hidasta se on ollut, mutta minulle homma on ollut ok

Juha

pietroh
20.03.09, 22:33
Kohtuullista näinkin, mutta ohjelmien pitää tulevaisuudessa vastata tähän identiteettiongelmaan v-valinnalla valikosta. Olisiko myyntivaltti jollekin ohjelmalle, joilla luulisi olevan kilpailua toimivuudessa.