PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukulaiset pimennossa, Nurmo/Laihia/Karijoki/Lapväärtti


Elvi
11.11.08, 22:56
Ensinäkin, olen aika ummikko näissä asioissa vielä joten antakaa anteeksi jos en tajua / tiedä kaikkea!

Tämä ilta on mennyt hiskin parissa ja löysin sitä kautta jopa pari sukulaistakin. Mutta kysymyksiäkin olisi, ruotsinkieli taipuu minulta aika huonosti joten termistökin on aivan hukassa..

Mutta, pitemmittä puheitta:

Nurmon Knuuttilassa asuneet Nevalat. Mikäli tulkitsen isoäitiäni ja hiskiä ihan oikein, isoäitini isä Johan Gustaf (Juho Kustaa), s. 16.5.1886. Mutta keitä ovat hänen vanhempansa, Torp. Johan Johanss. Nevala ja Lisa Andersd? Löytääkö kukaan heitä ja heidän vanhempiaan? Tai miten minä voisin heidät tuolta onkia?
Onko Lisa Anders dotter suomeksi väännettynä Liisa Antintytär?
Lisää Nurmolaisista, eli Kallio / Toppari suvut hukassa myöskin.

Laihialta ovat hukassa Ritamäet. Onko sukunimi muutettu Ruotsinkielisestä suomalaiseksi? Mistä ovat Laihialle tulleet? Vai ovatko sielä asuneet jo pidempään? Entä Vuorenmaan suku?

Karijoelta / Lapväärttistä ovat hukassa Rosenbergit (1900 -luvun alussa muutettu Rinteeksi) Kaas-suku sekä Mattilat.

Jos joku osaa vastata yhteenkin kysymykseen, on päiväni enemmän kuin pelastettu ! Kiitollisena otan vastaan kaiken tiedon ja saa heittää jotain yleistä opastamista yms sukunsa tutkimiseen ja tietokantojen käyttämiseen! :)

Ystävällisin terveisin, Minna Rinne

Sariainen
12.11.08, 19:54
Hei Minna !
Tervetuloa vaan mukaan. Eikä täällä tarvitse heti olla "expertti". :D:
Kyllä me yritämme auttaa jos vain mahdollista. :confused:
Harmi vain että tutkimuskohteesi osuvat tuonne pohjanmaalle. On nimittäin tämä seuraava paikka jossa on jo paljon varsinaisia kirkonkirjoja kuvattuna. Pelkästä hiskistä ei saa kaikkea tietoa. Osassa on kyllä suora linkki SSHY. n sivuille.

www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm)

Toki tuonne tulee kaiken aikaa lisää tietoa, mutta pohjanmaalta on vielä vähän. Minullakin löytyy Kokkolan, Kaarlelan, Alavetelin, Lohtajan ja Kruunupyyn kirjat. Jollakin muulla saattaa on lisää.

Yhden tutun nimen löysin listastasi, nimittäin KAAS suku. Minun esivanhemmissani on Tawast Kaas sukua 1500-luvulta. :)
Tervetuloa käymään myös kotisivullani:
www.sukusari.fi (http://www.sukusari.fi)

Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Terho Asikainen
13.11.08, 00:58
Mikäli tulkitsen isoäitiäni ja hiskiä ihan oikein, isoäitini isä Johan Gustaf (Juho Kustaa), s. 16.5.1886. Mutta keitä ovat hänen vanhempansa, Torp. Johan Johanss. Nevala ja Lisa Andersd? Löytääkö kukaan heitä ja heidän vanhempiaan? Tai miten minä voisin heidät tuolta onkia?


Hei Minna!

Elikkä tämä Hiskin antama rivi

14.5.1886 16.5.1886 (_f.602) Backst. Johan Johanss. Nevala h:u Lisa 36 Johan Gustaf

tarkoittaa sitä, että Johan Gustaf on syntynyt 14.5. ja hänet on kastettu 16.5. Hänen isänsä on mäkitupalainen (backstugsittare) Johan Johansson eli Juho Juhonpoika Nevala, äiti puolestaan hänen vaimonsa (hustru) Liisa, joka on tässä vaiheessa ollut 36-vuotias.

Tutkimuksen jatkamisen kannalta tärkein merkintä on tuo f.602. "F" on lyhenne sanasta "folio" eli "sivu", ja se tarkoittaa, että tämä perhe löytyy Nurmon seurakunnan 1880-luvun rippikirjan eli pääkirjan sivulta 602.

Kyseinen rippikirja on todennäköisesti tällä hetkellä Nurmon seurakunnan kirkkoherranvirastossa, mutta siitä on varmaankin otettu mikrofilmikopioita ainakin viraston omaan käyttöön, Vaasan maakunta-arkistolle ja Kansallisarkistolle. Kyselemällä voi löytää muualtakin.

Tärkeintä on tässä vaiheessa, että opit ymmärtämään rippikirjoja. Helpointa on aloittaa suomenkielisistä kirjoista ja edetä siitä taaksepäin, kirjat vaihtuvat ruotsinkielisiksi siinä 1870-luvun paikkeilla.

Nurmon kirkkoherranvirastoonkin voi soittaa ja kysyä, saako sinne tulla paikalle tutkimaan heidän uusimpia kirkonkirjojaan (vuoden 1900 jälkeisiä kirjoja ei missään muualla voikaan tutkia). Monet virastot ottavat tutkijoita vastaan, jos heillä on tilaa. Nurmossa olen muistaakseni joskus itsekin ollut.

Onnea etsintöihin!

t. Terho.

Rita Rosenback
30.11.08, 09:28
Hei Minna!

Minulta löytyy sekä Kaas että Rosenberg nimiä Lapväärtistä/Karijoelta - tarkemmin sanottuna lähinnä Tiukasta (ru. Tjöck) ja Myrkystä (ru. Mörtmark). Vanhin Rosenberg on Olof Brådd-Rosenberg, s. n 1735. Kaas-nimisiä löytyy 1700-luvun alkupuolelta lähtien. Jos annat vähän tarkempia tietoja niin katson mitä löytyy.:)

Terv.
Rita

Elvi
30.11.08, 12:43
Laitoin yksityisviestiä :)

Gunnel
30.11.08, 13:32
Hei Minna!

Minulla on myös Rosenberg-nimisiä; Johan Rosenberg s. 1757 Kristiinankaupunki, vaimonsa Christina Pettersdotter s. 1770 ja heidän tyttärensä Catharina Rosenberg synt. 1798 Lapväärti, Mörtmark, k. 20.6.1871 Tjöck. Tämä Catharina meni naimisiin Matts Johansson Hindsin kanssa. Hindsit taas ovat sukua avomiehelleni.

yst.terv.
Gunnel Siuntio

Elvi
14.02.10, 22:17
Heipä hei jälleen! "pienen" tauon jälkeen palailin uudelleen tänne, olisiko kenelläkään enempää tietoa? :)

Eräs mieshenkilö (en muista nimeä enää :( ) lähetti minulle Ritamäki (Palssi) -suvusta monta taulua ja samoin Vuorenmaista. En tiedä, mikseivät enää ole gmailin saapuneet kansiossa, itse en kyllä ole tietoisesti ainakaan poistanut. Olisiko mitenkään mahdollista saada näitä uudestaan? Eli isoisäni isä, Nikolai Ritamäki (muistaakseni ensimmäisiä Ritamäkiä, Palssi lohkottiin kahteen ?) ja isoäitini on tyttösukunimeltään Vuorenmaa, Laihialta kunpainenkin.

Tuossa ekassa viestissä on aika hyvin, mitä edelleen haen. Myrkkyyn ajattelin tehdä reissua faarin kanssa kesällä, jospa pääsisi kirkonkirjoja silloin tonkimaan!

Yhteyttä voi ottaa joko pikaviestillä, sähköpostilla osoitteeseen tuiruu*gmail.com tai suoraan tämän topicin alle :)

Kiitos kaikille!

Terveisin