PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tikkanen Olli, s. 7.12.1842 Pielavesi


upa
10.11.08, 17:20
Vanhemmat: torppari Olli Eliaanpoika Tikkanen, s. 28.12.1800 Pielavesi, k. 5.9.1858 Pielavesi ja Lovisa Johanintytär Eskelinen, s. 25.9.1806 Pielavesi, k. ?, vih. 3.11.1833

Olli Ollinpka Tikkanen, synt. 7.12.1842 Pielavesi pappila, k. ?, vih. 13.11.1864 Anna Maria Niirasen kanssa, s. 6.2.1844 Pielavesi Heinämäki 3, k.? Heillä tyttäret Amalia, s 1.2.1865 ja Vilhelmiina, s 13.2.1867, jotka syntyivät Pielavesi Pajumäki. Vilhelmiinan elämää olen jo selvitellyt.

Olli Ollinpka Tikkanen oli sotilas Hurtig. Missä hän palveli ja koska?
Osaisiko joku auttaa?

Avustanne kiittäen
ulla

Erkki A Tikkanen
12.11.08, 10:38
Hei,
voisitko tarkentaa hiukan. Mistä olet tuon Hurtig-nimen saanut? Häntä kun ei netissä olevasta autonomian ajan sotilasluetteloistakaan löydy.

http://www.genealogia.fi/katselmus/

upa
12.11.08, 12:14
Kyseessä on ukkini äidin isä, jota kutsuttiin Hurtti-ukoksi. Sotilas Hurtig, perimätietoa siis.
Mitään dokumenttia en muista asiasta koskaan nähneeni. Siksipä asia minua kiinnostaakin.

ulla

Terho Asikainen
12.11.08, 14:22
Kyseessä on ukkini äidin isä, jota kutsuttiin Hurtti-ukoksi. Sotilas Hurtig, perimätietoa siis.
Mitään dokumenttia en muista asiasta koskaan nähneeni. Siksipä asia minua kiinnostaakin.

ulla

Hurtti ukkohan on Vänrikki Stoolin tarinoiden henkilöhahmo:

Nuotiolla puuttunut ei juttu,
missä vanha Hurtti istui vaan;
usein kertoi sodan, rauhan tuttu
yöhön myöhään muistojaan,
tulta piippuun yhä peukaloi,
sammuksiin jo taas sen tarinoi.

(J.L. Runeberg, suom. Otto Manninen)

Kannattaa muistaa, että muutama sukupolvi sitten suomalaiset osasivat Vänrikki Stoolinsa suurin piirtein etu- ja takaperin ulkoa.

Muistitieto esi-isästä "hurttina ukkona" saattaa tarkoittaa vaikka siitä, että ukko on kertonut mielellään tarinoita menneiltä ajoilta.

Samalla tavoinhan hyvää tarkoittavaa mutta hölmöä sukulaista muistellaan tyyliin "se oli sellainen sventuuva".

t. Terho.

Terho Asikainen
12.11.08, 16:10
Vielä: en sinänsä epäile, etteikö suvussanne olisi aivan varmasti "tiedetty", että taustalla olisi sotilasnimi Hurtig.

Kokemus kuitenkin osoittaa, että perimätiedot ovat prosesseja, joissa väärinkäsityksistä tulee varmoja tietoja.

Vielä kun muistetaan, että kyse on savolaisesta tarinasta, niissähän "hurtti huumori" on aina ollut totuutta tärkeämpää... Ainakin itse näin sudeettisavolaisena joudun sitä aina erikseen palauttelemaan mieleen.http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon12.gif

t. Terho.

upa
12.11.08, 16:11
Kiitos Terho! Tämä onkin mainio vaihtoehto, jos sotilasuraa ei löydykään. Vahinko, ettei ukkini ole enää kuulemassa tätä juttua.
Taannoin enoni oli hämmästynyt, kun mainitsin Hurtti-ukon oikean nimen. Hän oli kuullut ukkoa kutsuttavan vain tällä kutsumanimellä.

Osaisitko sano, että onko jossain tarinassa värssy, jossa kerrotaan, että "kun Setekreeni vartiossa nukkui..." Siihen oli jatkokin, mutta se on jo minulta unohtunut.

Tikkas Ollin tytär Vilhelmiina avioitui Sedergrenin kanssa ja siksipä tätäkin kerrottiin ukkini suvun perimätiedoissa.

ulla

Irja Paredes
12.11.08, 16:51
Minä tutkailin myös asiaa vaan en saanut sotilaallisuutta.
Hiskin vihityissä kuitenkin näin;

13.11.1864 Pajumäki N:o 2 Sold: Ungk: Olof Tikkanen l. Hurtig Piga ogift Anna Maria Niiranen Pajumäki N:o

Terho Asikainen
12.11.08, 16:54
Osaisitko sano, että onko jossain tarinassa värssy, jossa kerrotaan, että "kun Setekreeni vartiossa nukkui..." Siihen oli jatkokin, mutta se on jo minulta unohtunut.

Tikkas Ollin tytär Vilhelmiina avioitui Sedergrenin kanssa ja siksipä tätäkin kerrottiin ukkini suvun perimätiedoissa.

ulla

Ikävä kyllä en muista. Historiantutkija Jari Sedergren varmaan muistaisi, hän bloggaa tuolla:

http://sedis.blogspot.com/

Terho Asikainen
12.11.08, 17:12
Minä tutkailin myös asiaa vaan en saanut sotilaallisuutta.
Hiskin vihityissä kuitenkin näin;

13.11.1864 Pajumäki N:o 2 Sold: Ungk: Olof Tikkanen l. Hurtig Piga ogift Anna Maria Niiranen Pajumäki N:o

No löytyipä dokumentti äkkiä! Olin siis aivan aiheetta epäluuloinenhttp://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

upa
12.11.08, 19:13
Kiitos Arsi ja Terho!

Kunpa vielä joku keksisi, että missä ja koska hän on sotilaana ollut?

Kerroin tästä muistostani Jarille kesän 2007 sukutapaamisessa. Se oli uusi asia hänelle.
Jari on toista sukuhaaraa kuin minä, joten heillä lienee korrotun muita tarinoita.

ulla

Borgmka
24.01.09, 17:16
Tämän lisäksi löytyy Hurtig ruodusta 114.

Kuopion komppania: ruotu 54

Sivu Kylä ja talo Sotilas perheineen Kommentit
Kuopio RK 1759-1765 sotilaat
13 Soldat Mårten Hurtig s. 1736
Kuopio RK 1776-1781
II:140 Casurila 3 Mårt Hurtig s. 1736
puoliso: Anna Tossavain s. 1734
lapsia: Brigita, Margaretha, Helena, Anna, Lars, Hans, Mårten
Kuopio RK 1805-1812
III:31 Räimä Adam Mechelin Hurtig s. 1769
puoliso: Maria Iwanain s. 1757 yliviivattu, se nedan
III:31 Räimä Adam Hurtig s. 1769
puoliso: Maria Elisabeth Ruskain s. 1777 se ofvan
Historiakirjat
Kuopion seurakunta
Julkula
Sigfred Hurtig s. 1722K k. 29.3.1753
puoliso: Christ. Måna
lapsia: Anders
Kasurila, Räimä
Mårten Hurtig
puoliso: Anna Tossavatar
lapsia: Brigitta, Helena, Anna, Mårthen, Lars
Räimä
Adam Hurtig
puoliso: Maria Ivanainen
lapsia: Peter


Etsivä löytää.

Raija Järvenpää
24.01.09, 20:17
Hei!

Oma esi-isäni Pielavedellä oli Matti Tissari eli Mats Blomberg sotilasnimeltään. Kuului Hämeenläänin jalkaväkirykmentin Rautalammin komppaniaan sotilas nro 100.
Sotilasnimihän ei periydy isältä pojalle vaan numero vaihtuu seuraavalle miehelle jos edellinen kaatuu sodassa tai kuolee rauhan aikana.