PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : v.1879 Helsingissä kastetuista mkrofilmejä


Magda
10.11.08, 08:08
Omistaako joku v. 1879 Helsingissä suntyneistä/kastetuista mikrofilmejä?
Etsin Eudogia Borisoffin vanhemmat. Eudogia(Evdokia?) syntyi Helsingissä 18.02.1879.
Pyytäisin ystävällisesti tarkistamaan merkinnän ja jos on mahdollista lähettämään minulle valokopion.

Kiitoksia etukäteen
Pia Nurmi

Mariaana
10.11.08, 13:31
mHei!

Nimestä päätellen kannattaisi lähestyä Helsingin ortodoksista seurakuntaa. En ole aivan varma, onko seurakunnan vanhat kirjat viety jo Mikkelin maakunta-arkistoon, vai onko se vasta suunnitteilla. Seurakuntaan soittamalla se selvinnee. Kirjat ovat todennäköisesti tuolta ajalta venäjäksi. Tarpeen vaatiessa voi seurakuntaan tai maakunta-arkistoon jättää sukututkimuspyynnön.

t. Mariaana

Mariaana
10.11.08, 14:00
Helsingin ortodoksisen seurakunnan yhteystiedot ovat:

asiakaspalvelu.helsinki*ort.fi (virasto*hki.ort.fi)

puhelin 0207 220 600

Avoinna ma-pe 9-14

Luulisin, että asian voi toimittaa myös ruotsin kielellä.

t. Mariaana

Magda
10.11.08, 21:53
Hei Mariaana!

Kiitos vastauksestasi.

Yritän vihjeesi mukaan vielä etsiä Eudogia Hgin ortodoksisesta seurakunnasta, toivottavasti hän sieltä löytyy.

Miten muuten tehtiin niinä aikoina, jos toinen kuului evl.luth.kirkkon ja toinen taas
ortodoksiseen uskontoon, jos aikoi avioitua?

Terv.
Pia Nurmi.

Mariaana
14.11.08, 18:45
Hei!

Kovin runsasta kokemusta minulla ei ole siitä kuinka toimittiin ortodoksien ja luterilaisten perheiden parissa. Olen kuitenkin törmännyt ortodoksisissa (suomennetuissa) kirjoissa siihen, että vihkimerkinnässä ja rippikirjoissa lukee vaimon tai miehen kohdalla, jos hän on luterilainen. Lapsien kohdalla en ole tällaista merkintää nähnyt, joten lapset ilmeisesti kastettiin ortodokseiksi, silloin kun heidän nimensä löytyvät samasta kirjasta.

Luterilaisissa kirjoissa olen nähnyt merkinnän grek, joka tarkoittaa ortodoksia. Yhden kastemerkinnän olen nähnyt, jossa luterilainen vaimo ja venäläinen sotilas saavat lapsen, joka luterilaiseksi kastettiin.Luulisin, että toisuskoisen puolison nimi on lukenut rippikirjoissa perheen yhteydessä, vaikka hänen kohdaltaan todennäköisesti puuttuvat merkinnät ehtoollisesta, lukutaidosta ym.

Mariaana