PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Gramps


Ulla Juva
29.07.07, 11:21
Hei Muistaakseni tuollainen sukututkimusohjelma on olemassa. Onko kellään kokemuksia Windows ympäristössä, entä Linuxissa? Onko muita hyviä sukututkimusohjelmia?

Olen suunnitellut laittaa toiseen koneeseeni Linuxin ja siirtävän sinne omat tarpeelliset ohjelmat ja rauhoittaa koneen ihan minun omaan käyttöön.

Ulla Juva

_eOw_
29.07.07, 13:25
Kyllä Gramps Windowsillekin asentuu - käyttöä en ole kokeillut.
Ohjelma sinällään tarvitsee asennusvaiheessa helpostikin "propellipäitä" avuksi, mutta asentuu useammallkin kielellä (siis myös fi_FI)...
Ohjelma itsessään tuntuu ihan kelvolliselta - kun en muita juuri ole katsastanut. Eri Linux-distroissa Grampsin mukanaolo vaihtelee.. Omassa jakeluversiossa (SuSe) ei Grampsia ole, mutta esim Ubuntussa homma taitaa olla hanskassa.

Ulla Juva
29.07.07, 17:58
Heippa
Täytyy kokeilla sitä Grampsia kummassakin eli Windowsissa sekä Linuxissa. Olen ajatellut tuota Kubuntua tai Ubuntua. Ubuntua olen jonkun verran käyttänyt. Jos en itse onnistu, onneksi noita propellipäitä on saatavilla Assemblyn jälkeen. Meillä nuoriso ja mukava propellipää nukkuvat ensin Assyn väsymykset pois ja sitten varmasti jaksavat paneutua ongelmiin.
Sillä aikaa kun he ovat Hartwall areenalla, asennan itse siihen toiseen koneeseen uuden kovalevyn. (Se kyllä pitäisi varmaan tehdä minullekin, ei sen puoleen).
Niin muita ohjelmia et käyttänyt, joten et tiedä kuinka tietojen siirto ohjelmasta toiseen onnistuu? Ei ole mukavaa jos joutuu kovasti korjailemaan tai ei onnistu ollenkaan. Minulla on jo sen verran paljon tietoa tallennettuna Sukuohjelmisto 2004:ään, jotta mielellään ei kaikkia kirjoittele uusiksi. Tietoja on neljästä eri suvusta ja viides odottaa pöytälaatikossa ja kaikki liittyy jollainlailla toisiinsa.

Ulla

_eOw_
29.07.07, 23:10
Gramps tallentelee hyvinkin monessa muodossa, joten eiköhän se siitä. Tosin tavanomainen isot/pienet kirjaimet ja ääkköset ja tietokannan kenttien nimet ovat aina taustalla sekoittamassa... uudelleenkirjoittamiseen ei varmasti ole aihetta - ja ainahan on ne propellit.

Markku_Tahkokorpi
31.07.07, 11:16
Hei vaan,

Olen käyttänyt GRAMP:siä Ubuntu-ympäristössä nyt toista vuotta ja olen ollut siihen varsin tyytyväinen. Olen kokeillut sitä myös Windows-ympäristössä ja se kyllä toimii osittain siinäkin mutta suosittelisin kyllä Windows-ympäristöön jotakin muuta ohjelmaa.

Suomalaisista ainakin SukuJutut ja Sukuohjelmisto 2004 ovat hyviä ja toimivia.
Jos tuntee itsensä vähemmän propellipääksi niin tuo SukuJutut todennäköisesti olisi sopivampi.

Suomen kielen taivuttaminen ei GRAMPSillä anakaan minun tietojeni mukaan onnistu.
Siihen tarkoitukseen tarvitaan jotakin muuta ohjelmaa.

ilkant
07.08.07, 03:54
Eri Linux-distroissa Grampsin mukanaolo vaihtelee.. Omassa jakeluversiossa (SuSe) ei Grampsia ole, mutta esim Ubuntussa homma taitaa olla hanskassa.

Näkyy löytyvän SourceForgessa Ubuntulle, sen versiolle Dapper ja Fedora Core 6:lle ja 7:lle sekä sokerina pohjalla lähdekoodit. Ropelipää kääntää lähdekoodeista ohjelman omalle koneelle. Tästä on sekin hyöty, että se toimii varmasti parhaiten juuri siinä koneella. Nörtimpi sitten kääntää lähdekoodeista ohjelmat ja tekee niistä distribuutiollensa asennuspaketin. :)

Kokeilin Grampsia noin vuosi sitten. En muista oliko FC vai Kubuntu. Muistaakseni FC2. Mielestäni ohjelma oli vähän vanhanaikainen ja kömpelö verrattuna Windowsissa toimiviin sukuohjelmiin. Grams on varmasti kehittynyt siitä.

Nyt on kokeiltavana PhpGedView (http://phpgedview.net/), jonka parhaimpia ominaisuuksia on se, että sukulaiset voivat täydentää sukutietoja www:n kautta. Se vaatii sitten toki oman palvelinkoneensa tai ostetun palvelun.

_eOw_
07.08.07, 06:49
Taisin sanomani kertoa hieman vaillinaisesti. Näyttää Gramps löytyvän valmiiksi "räätälöitynä" siis jopa Windowsillekin. Toimivuutta en ole katsastanut. Ja tietty SuSellekin (jota itse käytän) vaikkei jakeluversiossa moista mukana olekaan. Ohjelma on hieman vaativavainen kirjastojen suhteen. Vapaan koodin ohjelmistona muokkauskin asian osaavalta onnistuu, esim tulosteiden ulkonäköön voi mukavasti vaikuttaa.

Tietojen keräämiseen esim ilmaiset blogiohjelmat antavat ensiavun, joskaan valmiita tauluja ei synny. Oman palvelimen ylläpito on tietysti harrastus sekin (kokeiltu on), mutta tarvittavan tilan ja ympäristön omine osoitteineen saa parilla kympillä vuodeksi. Ks esim www.webol.fi.

66SM
24.02.10, 21:28
Tuo Gramps toimii muuten SUSE'n kanssa, mutta Gedcomin kanssa ei tulkitse oikein ääkkösiä. Siihenkin pitäisi löytää systeemi. Muuten kyllä ääkköset toimivat.

_eOw_
25.02.10, 09:46
No joo - Parissa vuodessa tapahtuu - olen siirtynyt Ubuntuun. Tosin Gedcom jenkkipohjaisena on edelleen ja jokapaikassa hieman ongelmallinen. Kyllä tuo temppuilemalla onnistuu - jos ne ääkköset ovat siellä gedcom-puolella oikein :) En viime aikoina ole kokeillut koko gedcomia... eikä ole tarkoitus tulevaisuudessakaan

66SM
30.11.10, 11:57
Tuo Gramps toimii muuten SUSE'n kanssa, mutta Gedcomin kanssa ei tulkitse oikein ääkkösiä. Siihenkin pitäisi löytää systeemi. Muuten kyllä ääkköset toimivat.

Gedcomin ääkköset olivat seonneet BK'ssa version vaihdossa.

Siis Gramps siksi ettei tarvitse olla tekemisissä Winin kanssa. Winin virukset eivät toimi Linuxissa. Viruksen tyyppiset haitta ohjelmat (rootkit) saa koneeseen vain asentamalla ne itse juuren salasanan avulla.

Julle
13.03.12, 18:59
< Gedcomin ääkköset olivat seonneet BK'ssa version vaihdossa.

Siis Gramps siksi ettei tarvitse olla tekemisissä Winin kanssa. Winin virukset eivät toimi Linuxissa. Viruksen tyyppiset haitta ohjelmat (rootkit) saa koneeseen vain asentamalla ne itse juuren salasanan avulla. >

Siirsin jokin aika sitten Brother´s Keeperin 6.3.1. tietokannan GEDCOMilla Windowsin GRAMPSiin, joka näyttäisi olevan tehty Python 2.7.2:lla.

Siirsin tietokannan GEDCOMin Ansel oletusarvoilla, eikä tiedoissani ole näkynyt minkäänlaista häikkää.

GRAMPsin käyttö kuitenkin mielestäni vaatii Grampletit, jotka helpottavat tietojen käyttöä. Tosin niillä tuntuu saavan esiin melkein mitä vain ja ohjelmisto tukee tutkijan työtä kaivaen valmiilla ohjelmilla esiin virheet ja samankaltaiset henkilöt tms. Tilasto- ja sukuyhteystiedot ovat mahtavia!

Ajoin oman tietokantani GRAMPSin tarkistusohjelmalla ja löysin HisKistä ja muualta tallennetuista tiedoista suuren määrän virheitä. Hiskin tietoja ei näköjään ole tarkastettu sen jälkeen kun ne on tallennettu. Samoin omat tallennusvirheet paljastuivat myös.

Toistaiseksi pysym vielä BK 6.3.1:ssä, kun olen oppinut sen käytön, mutta ehkä opin vielä epäloogisen GRAMPSin käytönkin, kunhan olen tutustunut sen käyttöön paremmin.

GRAMPSin saa muuten nyt suomenkielisenä kätevästi Kotimikron 4/2012 mukana. Asentui "lätty" heittämällä "kahvikupin telineeseen" ja sen jälkeen imaisin vielä Grampletit annetusta osoitteesta. Ainoa ongelma oli 1. tietokannan luominen, kun tarjoaa aina Sukupuu1:tä, mutta sekin on kierrettävissä. Sitten vain GEDCOMilla tiedot BK:sta ja testailin.

Mielestäni ohjelma on kyllä tutkijoille tarkoitettu, mutta sopii myös tavallisille käyttäjille, jotka tarvitsevat siitä vähemmän ominaisuuksia.

Kokeilemisiin

_eOw_
13.03.12, 20:19
Ainakin U/K/Xbuntuun asentuu kotikielisenä suoraan asennuspaketeist - kunhan muunkin kieltuen muistaa asentaa (Linux Mint muistaakseni samoin eväin)

Tuisku
23.03.12, 16:41
Latasin netistä Grampsin ja siirsin gedgomin Ansel arvoilla. Kaikki meni hyvin, mutta tiedot tulikin tuplana eli nyt minulla on 2000:n henkilön tiedot kahtana eli yhteensä 4000 henkilöä.

En ole keksinyt miten saisin tuplat pois eli pitäisikö minun poistaa koko Gramp, ladata se uudestaan ja siirtää gedcom uudestaan. Muuten tuntuu kivalta ohjelmalta.

_eOw_
23.03.12, 17:12
Olisiko työkaluista apua? En tosin ole tarkistanut, enkä juuri nyt pysty sitä tekemään...

Julle
23.03.12, 18:10
< Olisiko työkaluista apua? En tosin ole tarkistanut, enkä juuri nyt pysty sitä tekemään... >

Kyllä! Työkalut / Sukupuun käsittely (Family Tree Processing) ja Etsi mahdolliset henkilöiden kahdennukset. Olen sen avulla löytänyt jo monta samaa henkilöä, joita tuskin olisin muuten löytänyt. Löytää yleensä saman henkilön, jolla toisella on puoliso annettuna, mutta vanhemmat puuttuu. Tosin joskus vaillinaisilla tiedoillla ehdottaa eri etunimisiä sisaruksia. Luulisi sen tunnistavan täysin identtiset henkilöt, jotka voi helposti yhdistää valitsemalla täydellisemmät tiedot sisältävä tai tässä tapauksessa ihan kumpi vaan, kun ovat samanlaiset.

Mutta jos olis entiset alla, niin totta kai tuplahenkilöt tulee, koska GRAMPSi ei tunnista mitenkään samoja henkilöitä tietokantaan tuotaessa. Jos ensimmäinen kerta, niin rohkeasti uusiksi ensimmäisen kerran vaan.

Kokeilemisiin

Jokkel
24.03.12, 21:33
Gramps ohjelmasta on hyvä käyttöohje Kotimikrolehden numerossa 4/2012. Lehden mukana tulevalla CD:ltä on ohjelma ladattavissa.
Siirsi ainakin Legacyllä tehdyn gedcom-tiedoston (5600 nimeä) kohtuullisesti ja yllättäen osasi hakea myös kuvat.
Tapahtumat eivät kaikki siirtyneet oikein.
Gramplettien avulla saa tehtyä erilaisia hakuja tietokannasta. Esim nuorin avioitunut henkilö, nuorin isä, vanhin isä jne

Julle
25.03.12, 19:55
< Gramplettien avulla saa tehtyä erilaisia hakuja tietokannasta. Esim nuorin avioitunut henkilö, nuorin isä, vanhin isä jne >

Todellakin! Minulle oli täysi yllätys, että puolisollani ja minulla on yhteisiä esivanhempia 7. sukupolven kautta ja äitini äiti ja äitini isä ovat montaa kautta sukulaisia.

Vrt. liite

Jokkel
25.03.12, 20:32
Todellakin! Minulle oli täysi yllätys, että puolisollani ja minulla on yhteisiä esivanhempia 7. sukupolven kautta ja äitini äiti ja äitini isä ovat montaa kautta sukulaisia.

Vielä paremmin saa sukulaissuhteet eli ns. esipolvikadot esiin GenealogicaGrafika ohjelmalla. Päätarkoitus lienee erilaisten kaavioiden teko.

Esimerkiksi liitteenä olevan kuvan mukaisten sukulaissuhteiden havaitseminen ilman ohjelmaa, on aika hankalaa.

Ohjelma on ilmainen ja suomenkielinen.
http://www.genealogicagrafica.nl/

hviitasalo
25.03.12, 22:39
Vielä paremmin saa sukulaissuhteet eli ns. esipolvikadot esiin GenealogicaGrafika ohjelmalla. Päätarkoitus lienee erilaisten kaavioiden teko.


GeneWebin tekemä kaavio:
2507

Lasse1951
25.03.12, 23:39
Vielä paremmin saa sukulaissuhteet eli ns. esipolvikadot esiin GenealogicaGrafika ohjelmalla. Päätarkoitus lienee erilaisten kaavioiden teko.

Esimerkiksi liitteenä olevan kuvan mukaisten sukulaissuhteiden havaitseminen ilman ohjelmaa, on aika hankalaa.

Ohjelma on ilmainen ja suomenkielinen.
http://www.genealogicagrafica.nl/

GenealogicaGrafica on uskomattoman hyvä ohjelma graafisten sukutaulujen luontiin. Ohjelmalla voi luoda erilaisia graafisia sukutauluja monella kielellä, suomi mukaanlukien. Itse käytän ohjelmaa monella sukusivuillani, tässä esimerkki miten esitämme sukumme Calamnius Sukuseuran sivuilla

http://www.sursill.net/petrus.htm

Ylläoleva sivusto on toki hieman käsin modifioitu, mutta voi antaa ideoita miten voi tehdä:-)

Ohjelma on perusversiossaan ilmainen, mutta tukemalla kehittäjää Tom de Neef pienellä lahjoituksella saa kaikki ominaisuudet käyttöön.

Paras ominaisuus jossa itsekin olen syyllinen, on että voi tallentaa jonkun sukupuun asetukset ja myöhemmin ajaa useita sukupuita eräajona .bat tai .cmd tiedoston kautta yhdellä käynnistyksellä.
Tom on erittäin vastaanottavainen hyville ideoille ja jos ne istuu häneen ajatusmaailmaan niin hän implementoi niitä.

Lasse Holm

Jokkel
26.03.12, 09:21
GenealogicaGrafica on uskomattoman hyvä ohjelma graafisten sukutaulujen luontiin.
Ohjelma on perusversiossaan ilmainen, mutta tukemalla kehittäjää Tom de Neef pienellä lahjoituksella saa kaikki ominaisuudet käyttöön.

Lasse on aivan oikeassa, ohjelma EI ole Freeware vaan Shareware. Tämä tarkoittaa, että siitä pitää maksaa, jos jatkaa käyttöä kokeilun jälkeen.
Tässä tapauksessa summa on omassa harkinnassa.

Vaikka olemmekin virheettömiä :rolleyes:, GenealogicaGrafica'ssa on lisäksi mainio ominaisuus - Gedcomin tarkastus. Epäyhtenäiset tiedot (henkilöketjut, jotka eivät liity toisiinsa), epäilyttävät päivämäärät (esim 60 tai 10 vuotiaat synnyttäjät jne) jne.

Grampissa taas esim. gramplet Ennätykset "Vanhin kuollut henkilö". Jos löytyy henkilö, jonka ikä on 150 vuotta, voi epäillä tiedoissa olevan pieni tarkistuksen paikka :confused:.
Toinen auttava ominaisuus on gramplet Tilasto. Tästä saadaan lista mm. "Henkilöistä jotka ovat puutteellisilla syntymäajoilla" jne. "Henkilöt ilman sukulaisia" auttaa karsimaan ylimääräiset "roskat".
"Elinikätilasto" kertoo, että ikä keskimäärin on 49 vuotta ja mediaani 57. 70-75 vuotiaita on eniten, 9,79%.
"Etunimipilven muodostus" on myös jännä ominaisuus. Päässee pätemään, kyselmään kavereilta mitä se tarkoittaa :). Esimerkiksi minun suvussani on Maria nimisiä 8.69% (492kpl).
"Mitä seuraavaksi" kerää puuttelisia tietoja täydennettäväksi.

Eli, eri ohjelmien käyttö rikastuttaa omaa harrastusta. Jos taas on vakavasti otettava tiedettä luova sukututkija, nämä eivät tietenkään voita lyijykynää ja ruutupaperia :eek:.

Tuisku
27.03.12, 12:20
Mikähän mahtaa mennä väärin asennuksessa kun en saa Grampsiä auki lainkaan. Sukupuu on lukittu, puran lukituksen ja lataan (load...) sukupuun. Sitten ilmestyykin virheilmoitus, että Gramps on kohdannut virheen ja ohjelma on suljettava. Omasta mielestäni olen ihan oikein ladannut netistä (sitä kotimikron levykettä ei löytynyt mistään kaupasta, vaikka kaksi viikkoa sitä nro 4 etsin ja nyt on jo uusi lehti tullut kauppaan ja 4:sta ei voi enää myydä vaikka se löytyisikin).

Kone on windows 7 64 bittinen eli olen ladannut version GrampsAIO64-3.3.1-1.exe
pitäisikö kokeilla GrampsAIO-3.3.1-2.exe :ä.

_eOw_
27.03.12, 12:31
Grampsin omilta sivuilta se kannattaa hakeakin. Jostain syystä 64-bittiset ohjelmat nikottelevat - Gramps kun tarvii paljon "ulkopuolista" apua joka voi olla sieltä 32-b puolelta. Gramps taitaa olla alunperin Linux maailmaan tehty, joten sovittaminen on hieman taiteellista. Kokeile tosiaan a) poista asennus b) asenna "vähemmän " bittejä. Itse en Windowsia koneeseeni laita, joten en enempää tuosta pysty sanomaankaan...

Jokkel
27.03.12, 13:47
Tuiskulle:
Minulla on myös Win7/64, mutta Gramps 3.3.1 (AIO v.2.) Se asentui ja toimii ongelmitta.
Latasin GrampsAIO-3.3.1-2.exe (http://sourceforge.net/projects/gramps/files/latest/download?source=files)'n (sama versio kuin lehdessäkin) tästä:

http://sourceforge.net/projects/gramps/files/

Oletko huomannut wikisivut, jotka ovat osittain suomeksi:

http://www.gramps-project.org/wiki/index.php?title=Main_Page/fi

http://www.gramps-project.org/wiki/index.php?title=Features/fi

http://www.gramps-project.org/wiki/index.php?title=Fi:Asennus

PekkaV
23.04.13, 08:42
Kohta on tulossa Grampsin versio 4. Grampsin edellinen suomennos on vuodelta 2009. joten suomennoksessa on paljon täydennettävää.

Jos olet Gramps 3:n nykyinen ja Gramps 4:n tuleva käyttäjä ja ehdit avustamaan suomentamisessa, niin otapa minuun yhteyttä Yksityisviestin kautta.

--------------------------
Pekka Valta