Kirjaudu sisään

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sotilas Matti Grundberg s.1712

seppo remes
01.01.26, 19:12
Kiuruvedellä asui Matti Matinpoika Remes, joka alkoi sotilaaksi ruotuun 50 ja kaatui "Wilmanstrads action" 23.8.1741. Sotilasnimenä oli Grundberg. Kiuruveden (Iisalmen) seurakunnan kirkonkirjoissa on Matista hyvin niukasti tietoja. Olen joskus aikaisemmin esittänyt kysymyksen tälle foorumille Liisa Remeksestä, jota mm Juha Rönkkö piti Matti Grundbergin tätinä Samalla selviteltiin myös että Iisalmen maalaiskunnan Haapajärvellä asui Pekka Pekanpoika Remes, joka oli Matin setä. Näiollen voi Matin sijoittaa "omalle paikalleen" Remesten sukupuussa. Entäs Grundbergin perhe? Kuollessaan Matti oli lähes 30-vuotias. Juha Rönkkö on arvellut, että Matin puoliso oli Anna Kärkkäinen. Aikaisemmin julkaistuissa Kärkkkäisten sukuselvityksissä ei Annaa ja Mattia mainita. Viimeisin lienee täsmällisin, mutta se ei ole minulla käytettävissä. Voisiko joku tarkistaa tämän asian tai kertoa mahdollisista Matin Annan lapsista.

Julle
01.01.26, 22:50
< Kiuruvedellä asui Matti Matinpoika Remes, joka alkoi sotilaaksi ruotuun 50 ja kaatui "Wilmanstrads action" 23.8.1741. Sotilasnimenä oli Grundberg. Kiuruveden (Iisalmen) seurakunnan kirkonkirjoissa on Matista hyvin niukasti tietoja. Olen joskus aikaisemmin esittänyt kysymyksen tälle foorumille Liisa Remeksestä, jota mm Juha Rönkkö piti Matti Grundbergin tätinä Samalla selviteltiin myös että Iisalmen maalaiskunnan Haapajärvellä asui Pekka Pekanpoika Remes, joka oli Matin setä. Näin ollen voi Matin sijoittaa "omalle paikalleen" Remesten sukupuussa. Entä Grundbergin perhe? Kuollessaan Matti oli lähes 30-vuotias. Juha Rönkkö on arvellut, että Matin puoliso oli Anna Kärkkäinen. Aikaisemmin julkaistuissa Kärkkäisten sukuselvityksissä ei Annaa ja Mattia mainita. Viimeisin lienee täsmällisin, mutta se ei ole minulla käytettävissä. Voisiko joku tarkistaa tämän asian tai kertoa mahdollisista Matin Annan lapsista. >

Mistä tämä käräjäjuttu löytyisi ja mitä siitä?
ES 2019 - a:42 [oo.45] - Iisalmi - 16.8.1744 - k.518 - s.487v 31 Solldaten - Mattz - Remes (Remes) Willmanstrand

Sotilasnimi saattoi myös olla Kronberg tai Krunberg eikä Grundberg?

seppo remes
02.01.26, 00:05
Vuoden 1744 käräjäkirjassa mainitaan Matti Grundbergin kuolleen lapsettomana. Tämän huomasin käräjäkirjasta.