PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mats Bertilsson Kemiläinen Raasakka

AfTech54
26.12.25, 11:56
Jag forskar i svenska Norrbotten på min mors sida. Nu håller jag på med generationen född 1670-1730. Jag har fastnat på Henrik Mattsson Kemiläinen Raasakka som är född i Iio, levde och dog omkring 1765 i Jukkasjärvi (SE).

Jag har tagit hjälp av Googles Gemini för att leta uppgifter om hans familj.

Nu försöker jag verifiera det med hjälp av kyrkböckerna som jag hittat i SukuHistoria. Jag har hittat Henriks födsel 1694, men inte de andra syskonens. Sedan har jag försökt leta familjen i husförhörslängorna (Rippikirja) 1700-1713 och 1714-1727, men inte hittat dem där heller.
Jag känner mig inte helt bekväm med att hitta i böckerna, så jag är tacksam för tips så jag kan verifiera uppgifterna.

Likaså blir jag tacksam för kompletterande information om familjen.
Jag har bifogat en fil som visar familjen som Gemini har letat fram.

Sedan vill jag tipsa om att Gemini (åtminstone den tänkande) är rätt bra på att transkribera gammal kyrkobokstext.

Jag lägger även in en Googel-översättning på ämnet och tacksam för info om det är nödvändigt eller om det går bra att skriva på svenska i forumet.

Tutkin äitini puolelta Ruotsin Norrbottenin aluetta. Työstän parhaillaan sukupolvea, joka syntyi vuosina 1670–1730. Olen törmännyt Henrik Mattsson Kemiläinen Raasakkaan, joka syntyi Iiossa, eli ja kuoli noin vuonna 1765 Jukkasjärvellä (Ruotsi).
Olen käyttänyt Googlen Geminiä löytääkseni tietoja hänen perheestään.
Yritän nyt varmistaa asian käyttämällä SukuHistoriasta löytämiäni kirkonkirjoja. Olen löytänyt Henrikin syntymän vuodelta 1694, mutta en muita sisaruksia. Sitten olen yrittänyt löytää perheen Rippikirjasta vuosilta 1700–1713 ja 1714–1727, mutta en ole löytänyt niitä sieltäkään.
En ole täysin varma, että voisin etsiä tietoa kirjoista, joten olisin kiitollinen kaikista vinkeistä, jotta voin varmistaa tiedot.
Olen myös kiitollinen kaikista lisätiedoista perheestä.

Olen liittänyt mukaan tiedoston, joka näyttää Geminin löytämän perheen.

Jouni Kaleva
26.12.25, 12:35
Denne Henrik Mattson Kemiläinen, som föddes i Nårr-Ijo den 7. Mars, 1694, dog den 24. Dec. 1696 i Nårr-Ijo.

" Mattz Corporals lilla son Henrich ifrån Når Iiå pä kyrckgården uthi mullgraf 3 åhr och 2 månader gammal." https://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7202&pnum=31

Det fanns bara en Matts-corporal vid den tid, så är det säkert "Kemiläinen" bara hans ålder är inte korrekt, det skulle ha varit ett åhr och 8 månader.

1696-97 var de stora hunger-döds åren i Finland.

Man har flera gånger försökt binda det här med Jukkasjärvi klockaren, tyvärr utan lycka!!

Jouni Kaleva
26.12.25, 12:51
Korporal Matts Kemiläinen dog 1697 och hans hustru dog redan 1696. Så är det inte möjligt, att de skulle ha fått barn född efter 1696 (som du visar i bilden).

AfTech54
26.12.25, 13:01
Tack Jouni!!!
Om jag förstår dig rätt, så då kan "min" Henrik Matsson, Jukkasjärvi omöjligtvis vara son till Mats Bertilsson och Kerstin H. Jag fick dock till det att det skilde 2 år 9 månader och 17 dagar mellan död-födsel. Det är VÄLDIGT många som knutit Henrik Matsson, Jukkasjärvi till korpralen Mats Bertilsson.
I Sverige var det vanligt att när ett barn dött så döptes ett efterkommande med samma namn.
Du har ingen känsla för vilka som kan vara föräldrar till Henrik Matsson, Jukkasjärvi? Finns det någon senare Henrik i familjen?
Finns Mats Bertilsson med familj i någon förhörslänga/kommunion efter år 1700?
Jag såg att Mats och Kerstin gifte sig 1693, då borde barn före 1693 inte förekomma såvida han inte är omgift.
Jag kan bara åter konstatera att ja bara kan lita på uppgifter som jag kan styrka i offentliga dokument.

AfTech54
26.12.25, 15:11
TACK igen Jouni!!

Har du någonsin sett eller hört talas om några eventuella föräldrar till Henrik Matsson i Jukkasjärvi?

Jouni Kaleva
26.12.25, 16:11
Hej

Du har rätt om Henriks ålder vid döden 2 år 9 månader och 17 dagar. Jag tycker det måste har varit ett fel av prästen att skriva "3åhr 2 månader". (jag kan också spekulera, hur som det hände...)

I varje fall: då denna Henrik föddes 7.Mars 1693, kunde det inte ha varit en äldre Henrik i samma familj, ännu levande. Och jag har funnit inga andra barn för dessa föräldrar, corporal Matts Bertilson Kemiläinen och hans hustru Kirstin Henriksdotter, som dog på Juni 1696. Det menar, att det inte kunde ha varit en senare Henrik i familjen mellan 1693- December 1696 då denne Henrik dog.

Corporal Matts var omgift, det är sant. Hans första hustru var Beata Eriksdotter, som dog 1692. De hade en dotter Maria, född antagligen på 1670-talet.

Vet du om det finns någonstans någon dokument eller bevis, om att Jukkasjärvi klockaren verkligen hade något att görä med Ijo? Det är lätt att spekulera med sammanlika namn men svårt att pröva!

AfTech54
26.12.25, 16:23
Nej, men nu har jag med hjälp av min bästa kompis :) Gemini, hittat ett domstolsprotokoll från januari 1747, där han själv (Henrik) säger sig vara från Ulåeborg och är 47 år gammal. Dvs född ~1700 i Ulåeborg.
Gemini tipsar även om tänkbara föräldrar:
"I Uleåborg finns en intressant längd från 1712 (en "läselängd" eller lukukirja). Där finns en familj noterad:
Fader: Mats Kemiläinen
Moder: Lisa
Barn: Lisa, Maria och Henrik"
För det första så får man ta det med en nypa salt, men det som skulle kunna tala för det är att Henriks döttrar hette Elisabeth och Maria. Kan ju vara lönt att kika på i alla fall. Troligen svårt att bevisa.

Jouni Kaleva
26.12.25, 16:25
TACK igen Jouni!!

Har du någonsin sett eller hört talas om några eventuella föräldrar till Henrik Matsson i Jukkasjärvi?

Det har jag inte, tyvärr! Jag skulle vara mycket glad, om det kunde prövas, att Jukkasjärvi klockaren kom från Ijo, men jag har inte kunnit hitta någon kandidat som fader "Matts Kemiläinen". Namnet Kemi, Kemilä, Kemiläinen är ganska vanlig på många orter. Det kan också betyda "Kemi-boende" utan att vara ett släkt-namn.

Jouni Kaleva
26.12.25, 16:41
Nej, men nu har jag med hjälp av min bästa kompis :) Gemini, hittat ett domstolsprotokoll från januari 1747, där han själv (Henrik) säger sig vara från Ulåeborg och är 47 år gammal. Dvs född ~1700 i Ulåeborg.
"I Uleåborg finns en intressant längd från 1712 (en "läselängd" eller lukukirja). Där finns en familj noterad:
För det första så får man ta det med en nypa salt, men det som skulle kunna tala för det är att Henriks döttrar hette Elisabeth och Maria. Kan ju vara lönt att kika på i alla fall. Troligen svårt att bevisa.

Det här är något nytt!! Tusen tack!

Jouni Kaleva
26.12.25, 17:03

Här hittar vi i Uleåborg vid 1600-1700 skiftet:
Matts Kemiläinen
hustr. Lijsa
Mågen Lars
hustr. Lijsa
dott. Maria

https://astia.narc.fi/uusiastia//viewer/?fileId=6161212356&aineistoId=1245542998

AfTech54
26.12.25, 17:03
Vill du att jag skickar någon länk (ArkivDigital) eller bild på domslutet?
Hör du av dig om du hittar någon koppling till föräldrar. Det kan vara Erik Kuosku som funderat ut de troliga föräldrarna.

Jouni Kaleva
26.12.25, 17:29
Vill du att jag skickar någon länk (ArkivDigital) eller bild på domslutet?
Hör du av dig om du hittar någon koppling till föräldrar. Det kan vara Erik Kuosku som funderat ut de troliga föräldrarna.

Ja och ja! Mycket intresserad.

AfTech54
26.12.25, 18:09
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Norrbottens län (BD) EXIe:4193 (1747) Bild: 800 Sida: 75

Länk: https://app.arkivdigital.se/volume/v909007a?image=800&page=75

"...Klockaren och altid så här- förut, som härefter skal sig troget och ärligen upfört, så att han hwaruti honom ingen försummelse i Schol em- bete eller wårdslöshet uti Kyrkians och Chors tillhörigheter efterfråga skal kunna tillwita, Klockaren Henrich Matsson födder i Uhleå Stad och efter egit föregif- wande om 47 års ålder af medelmåttig wäxt och uthan synbart lyte föreställades Häradsrätten, som i alla måtto instämde, uti..."

Har du hittat något senare husförhör, efter 1700 med familjen?

Jouni Kaleva
26.12.25, 19:32
Har du hittat något senare husförhör, efter 1700 med familjen?

Den Stora Ofreden (1714-1721) var mycket hård tid i Österbotten. Den första offentliga längden efter freden är Qvarntulls mantals längd för året 1723.

Där finns det ingen Kemiläinen i Uleåborg året 1723. https://astia.narc.fi/uusiastia//viewer/?fileId=9574069456&aineistoId=1596721879

Familjen Kemiläinen har förlurats. Mycket folk blev flyktningar i Torneå och Norrbotten vid den tiden (1715-1718). Måhända flyktade familjen Kemiläinen till Norrbotten och stannade där? Det kunde förklara, varför en pojke från Uleåborg skulle senare förekomma som boende och klockare i Jukkasjärvi???

Jouni Kaleva
27.12.25, 11:06
Här har vi Matts Kemiläin i Uleåborgs mantals längd för året 1703. https://astia.narc.fi/uusiastia//viewer/?fileId=10086541366&aineistoId=1594248127

Han är ensam, ingen familj. Så hur kommer det, att han skulle ha hustrun Lisa och dottern Lisa (mågen Lars) och dottern Maria. Och ännu sonen Henrik, född omkr. 1700??

AfTech54
27.12.25, 11:10
TACK och OK, det är ju konstigt här borde väl åtminstone Henrik varit med i så fall. Jag stannar nog med Henrik utan familj så länge och börjar med hans hustru.

AfTech54
27.12.25, 11:59
Nu när jag tar hjälp av Gemini med hustrun Sofia Nilsdotter Servio så nämner den Henrik igen:)
"Föräldrar i Uleåborg: I Uleåborgs "läselängd" (lukukirja) från 1712 återfinns en familj som stämmer väl in: Fadern Mats Kemiläinen, modern Lisa, samt barnen Lisa, Maria och Henrik." Den har väl hittat det här på nätet och det behöver ju inte stämma för det. Tidigaste Hfl i Uleåborg var ju 1723.
Läselängd är det Kommunions- (nattvard) eller husförhörslängd?

Jouni Kaleva
27.12.25, 12:38
Nu när jag tar hjälp av Gemini med hustrun Sofia Nilsdotter Servio så nämner den Henrik igen:)
"Föräldrar i Uleåborg: I Uleåborgs "läselängd" (lukukirja) från 1712 återfinns en familj som stämmer väl in: Fadern Mats Kemiläinen, modern Lisa, samt barnen Lisa, Maria och Henrik." Den har väl hittat det här på nätet och det behöver ju inte stämma för det. Tidigaste Hfl i Uleåborg var ju 1723.
Läselängd är det Kommunions- (nattvard) eller husförhörslängd?

Det här dokument är Kinkerikuulustelukirja som betyder gingerlagets förhörslängd. https://astia.narc.fi/uusiastia//viewer/?fileId=6161212521&aineistoId=1245542998

Det är inte daterat, men man kan dra slutsatsen, att det är från början av 1700-talet. Det finns enstaka dator "1712" skriven inom, men det menar inte, att det skulle vara det ända året. Kanske är det perioden 1700-1715 (=förrän Stora Ofreden hittade Uleåborg).

Här kan du hitta familjen Kemiläinen, men obs: det finns ingen Henrik där. Så vet jag inte varifrån den information har kommit till "din" Gemini??

Jouni Kaleva
27.12.25, 12:42
Här har vi Matts Kemiläin i Uleåborgs mantals längd för året 1703. https://astia.narc.fi/uusiastia//viewer/?fileId=10086541366&aineistoId=1594248127

Han är ensam, ingen familj. Så hur kommer det, att han skulle ha hustrun Lisa och dottern Lisa (mågen Lars) och dottern Maria. Och ännu sonen Henrik, född omkr. 1700??

Nå ja, men i längden finns det bar dom, som betalade sin uppgift penning. Kanske var hustrun Lisa bräcklig och inte betalade, och alla barn var ännu underåriga.

AfTech54
27.12.25, 16:47
Det kan säkert var Gemini som spökar, men det är alltid värt att kolla upp. Jag släpper Klockaren Henrik så länge, men tack för all hjälp Jouni!!

Jouni Kaleva
27.12.25, 17:36
Tionde längd Uleåborg 1702: Matts Kemiläinen inom invånare. https://astia.narc.fi/uusiastia//viewer/?fileId=9574407259&aineistoId=1594133321

Jouni Kaleva
27.12.25, 17:50

Vet du, var och när dom vigdes?