PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vuorinen | Släkten Vuorinen från Gustavs


Runa Zetterman
28.07.07, 16:49
Hej!
Jag vet inte så mycket om min morfar Gustav Edvard Vuorinen född 3 september 1875 i Gustavs församling.
Han flyttade till Åland , Eckerö 1913. Därefter var han åter till Åbo? för att 1921 flytta tillbaka till Åland. Han kom då från Töfsala församling.
Han hade en bror Johan Alfred f 1873 som flyttade till Iniö 1889.
En syster Selma Johanna f 1879.
och (en bror frans Viktor f 1882 död 1907 i Dragsfjärd).
Finns det någon som vet mer om hans syskon?
Hälsningar
Runa i Mölndal

Blondie992
29.07.07, 15:51
Hej

Jag sitter på Åland och har tittat på ditt meddelande. Det finns ändast en levande Vuorinen på Åland, vet inte om det kan vara släkt med dej men det är en dam som heter Katarina Vuorinen och bor på Seglinge. Du vet inte exakt vart han återkom till Åland igen. Annars kan jag kontakta Eckerö försmaling och ta fram uppgifter åt dej så får vi se vad de säger, men jag skulle råda dej att eventuellt på vinst och förlust kontakta denna Katarina Vuorinen som är den ända Vuorinen på Åland, det kan vara släkt.
Hälsningar Blondie992

Runa Zetterman
29.07.07, 19:38
Hej Blondie 992!
Jag har varit i kontakt med Eckerö församling som informerade om att han 1896 och 14 år framåt var skriven i Eckerö församling.
28 aug 1910 vigdes han med min mormor Elsa (f Kallio) i Töfsala. De flyttade till Mariehamn från Velkua 1921. Han tjänstgjorde som stadsbud i Mariehamn fram till sin död 1942.
Morfar var född i Gustavs, Västergård Övergård.
Jag är osäker på om han haft ett annat efternamn före 1890.
Om familjen Vuorinen i Seglinge kommer från Gustavs kan vi var släkt.
Hälsningar
Runa

Stefan
30.07.07, 23:44
Hej Runa och Blondie922,
dom här uppgifterna som ni får fram över telefon? måste ni betala för dom? Jag har bara bett om utdrag från åland över min far och fick då betala för det.
I och med att jag bara forskat i äldre kyrkoarkiv ifrån Sverige över internet så vet jag inte så mycket hur jag kan gå tillväga med arkiv som är yngre än 100 år.
Forskningen har jag tagit över från min mamma, så allt på min fars sida är oforskat och den sträcker sig över till åland och finland.

Skulle gärna vilja ha lite tipps på hur ni går tillväga, och vilka uppgifter som jag kanske har rätt till att få per telefon.

Mvh, Stefan

Blondie992
31.07.07, 08:47
hej Stefan,

Då församlingen har gett infromationen per telefon så har det inte varit någon extra kostnad, men då har de hittat personen snabbt. Annars ger de ogärna informationen per telefon.
Under 100 år så går man till församlingen och bläddrar i böckerna där. Oftast så hjälper kanslisten dej med de böcker du behöver, och då är det även gratis, men de begär att du skriver på ett pappar att du gör det i forskar syfte.
Vad gäller Åland, så har försmalingarna böckerna och de vill att man skriver ner på papper de uppgifter man söker efter och sänder till dem så att de kan i lugn och ro söka fram uppgifterna, det kan bli en kostnad på allt mellan 5 € till 70 € det beror på hur länge det tar för dem att söka fram uppgifterna.
Som sagt man kan beställa per telefon uppgifter, men försmalingarna vill ogärna ge svar över telefon. Endast din närmaste kan de ge per telefon, men inte längre tillbaka, och framförallt inte levande ges några uppgifter ut.

Runa Zetterman
31.07.07, 16:08
Hej Stefan!
Jag har skrivit till församlingar i Finland. De brukar svara efter några veckor och skickar då med en faktura. Be att få församlingens IBAN-nummer så har du lättare att göra en eu-inbetalning via internetbanken och kostnaden för inbetalningen blir lägre.
Oftast tar de betalt för 30 min arbete , det brukar kosta mellan 6-17 euro.
När du skriver frågor till församlingen så försök få med uppgifter så de kan leta fram det du frågar efter.
Det är roligt att släktforska och varje efterfrågan brukar leda till något nytt man vill ta reda på.
Är du på Åland någon gång kan du besöka Landskapsarkivet som har en bra forskarsal och personal som hjälper dig om det behövs.
Ps. Jag är dålig på finska så jag skriver på svenska och får ibland svar på finska, då får jag till lexicon eller fråga någon som kan översätta åt mig.
Lycka till med din forskning.
Hälsningar
Runa

Blondie992
31.07.07, 17:56
hej Runa

Att det skulle kosta mellan 6 - 17 € gäller mycket lite information, men oftast så begär man lite mera och det brukar bli lite dyrare. Men Landskapsarkivets sal är ett helt underbart arkiv, ja, men bästa infromationen får man ännu direkt från församlingarna, så de har sina böcker i församlingen. Tyvärr jag vet för jag bor på Åland och släktforskar mycket just nu här på Åland efter egen släkt.

Stefan
31.07.07, 20:05
Hej Runa och Blondie992,
tack ska ni ha för era svar...nu vet jag mer utöver kostnaderna m.m.
När jag släktforskar i Sverige så gör jag det hos SVAR över internet, det funkar jättebra och är billigt.

Mvh
Stefan I