PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Venäjän Väyryset


Timo S Laakso
01.11.08, 02:12
Olen Timo Laakso Helsingin Herttoniemestä. Harrastukseni on etsiä kadonneita sukulaisia ja tuttavia Suomesta ja ent. N-liitosta, ja olen saanut tiedustelun, joka kaikesta päätellen liittyy Väyrynen-sukuun.

Galina Vernerovna Gutsu kirjoitti viestin, jonka käännös:"Isäni Verner Mihailovitsh Vjavrinen syntyi 1903 todennäköisesti Leningradin läänissä, oli kansallisuudeltaan suomalainen. Neuvostoaikana koko perhe karkotettiin. Isäni joutui Kirovin läänin Motous-nimiseen kylään, jossa asui kuolemaansa eli vuoteen 1959 saakka. Siellä hän tutustui äitiini Ljubov Jevtushenkoon, ja heille syntyi kolme lasta, minä, sisareni Valja ja veljeni Vilja. Mutta isäni ei voinut mennä virallisesti naimisiin äitini kanssa, koska hänellä oli jo vaimo, josta hän ei eronnut virallisesti. Tästä ensimmäisestä liitosta olisi tytär Elna. Halusin tietää mitä tahansa hänen kohtalostaan. Lisäksi etsin isänpuoleisia serkkujani, isäni veljen Toljan lapsia. Tolja oli isääni nuorempi, asui jossakin Krasnojarskin aluepiirissä ja kuoli noin 1961, eikä sen jälkeen ole mitään tietoja hänen perheestään".

Venäjän kielessä suomalaiset sukunimet muuttuvat usein t vaikeasti tunnistettaviksi, koska venäjässä ei ole ä-kirjainta, ö-kirjainta eikä y-kirjainta. Tulkitsen tuon Vjavrisen tarkoittavan nimenomaan Väyrystä.

Verneristä en ole löytänyt mitään tietokannoistani. Mutta jotakin vihjettä on.

Kysyjä mainitsee setänsä Toljan. Tolja on lyhennys nimestä Anatolij, joka on taas hyvin usein käytetty käännös Toivo-nimestä. Vainovuosien uhrien luettelossa mainitaan Toivo Mikonpoika Väyrynen, syntynyt 1910 Inkerinmaan Valkeasaaressa, siis lähellä entistä Suomen rajaa. Hänet vangittiin 1938 ja hän on saanut 10 vuoden tuomion. Tämä Toivo voi hyvinkin olla mainittu Tolja. Suurinpiirteinen ikä täsmää, syntymäpaikka ja isännimi. Mihailovits = Mikonpoika.

Entä tämä Verner? Kysyjä mainitsee isänsä asuneen Kirovin läänissä. Kirjailija Taisto Huuskonen kertoo kirjassaan "Laps Suomen" nimenomaan Kirovin läänin alueellä asuneesta Väyrynen-nimisestä työnjohtajasta, jonka vaimo olisi välttynyt karkotukselta neuvostokansalaisena ja joka olisi "jäänyt Karjalaan".

Olisiko kenelläkään lisätietoja?