PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pyhän Marian Hiskupuut


PekkaV
23.11.24, 16:17
Pietarin Pyhän Marian aineisto on monesta syystä mielenkiintoinen mutta haastava. Monta kieltä, Inkerin ympäröimä, koko "Suomen" alueelta muuttujia imuroinut ja kaiken keskellä ns. maaseurakunta, jonka kylien väki on pinnistellyt Suuren Pohjansodan ja bolsevikkien vallankumouksen läpi. Henkilö- ja tapahtumamäärät ovat jättisuuret.

Jo päättyneessä Isotammi-hankkeessa kehitettiin Hiskipuut työkalupakki Gramps-sukututkimusohjelman laajennuksena. Sen avulla minulla on työn alla Pietarin Pyhän Marian seurakunnan Hiskipuut. Pohja-aineistona ovat seurakunnan kaikki hiskitapahtumat (n.500 000). Aineistoa on rikastettu Volkovan haudattujen tiedoilla.

Työkalupakilla aineisto on tiivistetty 120 000 henkilöksi ja 16 000 perheeksi. Pyhässä Mariassa on epävirallinen maaseurakunta, joka koostuu sen perinteisten kylien asujistosta. Heitä on aineistossa 13 000. Maaseurakunnan tiedot on varmistettu ja lähdeviitteistetty rippikirjoista.

Työkalupakissa on apuvälineet perheiden kokoamiseen, henkilönimien ja paikkatietojen siivoamiseen (tehty varovasti!). Uusimpana on "Subsets" työkalu, joka tunnistaa ns. saarekkeet eli kokonaisuudet, joiden henkilöt ovat jonkun sukulinkin kautta sukua. Työkalu on jo antanut mielenkiintoisia tuloksia (varaus varaus), että

1) suurimman 7629 henkilön saarekkeen muodostavat aviopariin (Bertil Abr.s. Taatinen n.1688 - 1752 Luotsinkylä ja vmo Eva Bengsdr.n. 1698 - ) liittyvät henkilöt. Saareke on sikäli mielenkiintoinen, että se alkaa jo ajalta, jolloin Ruotsi luovutti Nevajoen suiston Venäjälle.

2) muut saarekkeet ovat paljon pienempiä. Esim. avioparin (Matts Evass. Siira s. n. 11.9.1848 Jääski - 12.2.1911 Petrograd ja vmo Ulrika Andersdr. Orava 5.2.1850 Lahden Konnu ja k. 27.5.1912 Petrograd) saarekkeessa on 67 henkeä. Saareke koostunee 1800-luvun muuttajista jälkeläisineen.

Paikkatiedoista mainittakoon sen suurimman haasteen oolevan, että Pietariin muuttaneiden lähtöpaikat ovat missä sattuu. Niitä on kuolintapahtumissa ja lastenkin kastetapahtumissa. Paikkojen siirto yleensä isän tiedoiksi on pahasti kesken.

Hiskipuun jatkokäyttö kokonaisuudessaan on hämärän peitossa. Koekalastelu on mahdollista. Kiinnostaako jonkun tietyn henkilön nykytilanne Hiskipuussani? Tiedustelut tässä ketjussa tai YV:llä.

____________
Vallan Pekka