Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vihkipäivän ero
Pietarin Pyhän Marian vihkitiedot puuttuvat Hiskistä 1790-luvulle saakka. On siis ilo mennä alkuperäislähteisiin. Vihkitiedot löytyvät kastettujen luetteloista.
Kysymykseni kohteena on Pyhän Marian 1. vihkitieto v. 1734 (Michel Joh.s. ja Cath. Joh.s.) Tiedon yhteyteen on merkitty 27. Jan. ja toisaalta pyhän nimi "Dom: 3. Epich." joka on kolmas sunnuntai loppiaisesta eli 24.1.
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6512745569&aineistoId=1292767623
Onkohan erolle järkevää muuta selitystä kuin kirjurin virhe edellisessä päiväyksessä tai virheeni loppiaisen lähtöpäivässä?
Ainakin ruotsalaisen kalenterin mukaan
https://www.familysearch.org/en/wiki/Sweden:_Moveable_Feast_Days_in_1734
vuonna 1734
3 p. Epiphania 27 January 3 söndagen efter trettondagen
ja samoin ikikalenterin mukaan
https://web.archive.org/web/20081201131035/http://kotisivu.suomi.net/markku.nykanen/ikikale3.html
Su 27 Tammikuu 1734 3. loppiaisen jälkeinen sunnuntai
Ainakin ruotsalaisen kalenterin mukaan
https://www.familysearch.org/en/wiki/Sweden:_Moveable_Feast_Days_in_1734
vuonna 1734
3 p. Epiphania 27 January 3 söndagen efter trettondagen
ja samoin ikikalenterin mukaan
https://web.archive.org/web/20081201131035/http://kotisivu.suomi.net/markku.nykanen/ikikale3.html
Su 27 Tammikuu 1734 3. loppiaisen jälkeinen sunnuntai
Laitetaan vielä toinen ruotsalainen kalenteri
https://www.slaktingar.se/historisk-kalender/1734
1734-01-27 3 post Epiphania 3 p. Epiphania Tredje söndagen efter trettondagen
Pietarin Pyhän Marian vihkitiedot puuttuvat Hiskistä 1790-luvulle saakka. On siis ilo mennä alkuperäislähteisiin. Vihkitiedot löytyvät kastettujen luetteloista.
Kysymykseni kohteena on Pyhän Marian 1. vihkitieto v. 1734 (Michel Joh.s. ja Cath. Joh.s.) Tiedon yhteyteen on merkitty 27. Jan. ja toisaalta pyhän nimi "Dom: 3. Epich." joka on kolmas sunnuntai loppiaisesta eli 24.1.
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6512745569&aineistoId=1292767623
Onkohan erolle järkevää muuta selitystä kuin kirjurin virhe edellisessä päiväyksessä tai virheeni loppiaisen lähtöpäivässä?
Hiskissä on Pietarin suomalainen Marian srk - S:t Petersburgs finska Maria förs - vihityt (1733-1891), joten kysytty vihkitieto löytyy myös hiskistä
https://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t9556200
Kuulutettu / Vihitty 27.1.1734 Mies Kylä / Talo Slavancka Nimi Michel Joh:sson Vaimo Kylä / Talo Slavanck. Nimi Cath. Joh:dr. Oma komm. Alkup. komm. VIHKOMM: Dom 3 p. Epiph.
(http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?plid=4867&year=1734)
Kiitos palautteesta. Muutama selittävä sana lienee paikallaan, kun olen tällä foorumilla kysellyt muutamaa Pyhän Marian seurakuntaan liittyvää asiaa.
Minulla on työn alla Pyhän Marian seurakunnan tietokanta, jonka pohja-aineisto on hiskitapahtumat parin vuoden takaa. Ilmeisesti alkupään vihkitapahtumat on lisätty Hiskiin sen jälkeen. Hyvä tietää että ne on mukana nyt.
Tuo päivien ero syntyi itse asiassa laiskuudestani. Kyselin latinankielisten pyhien päivämääriä Microsoftin Copilot-nimiseltä tekoälyltä. Sieltäpä tuli epätarkkoja vastauksia!
Avaan hankettani laajemmin "Pyhän Marian hiskipuut"-säikeessä.
Kiitos palautteesta. Muutama selittävä sana lienee paikallaan, kun olen tällä foorumilla kysellyt muutamaa Pyhän Marian seurakuntaan liittyvää asiaa.
Minulla on työn alla Pyhän Marian seurakunnan tietokanta, jonka pohja-aineisto on hiskitapahtumat parin vuoden takaa. Ilmeisesti alkupään vihkitapahtumat on lisätty Hiskiin sen jälkeen. Hyvä tietää että ne on mukana nyt.
Tuo päivien ero syntyi itse asiassa laiskuudestani. Kyselin latinankielisten pyhien päivämääriä Microsoftin Copilot-nimiseltä tekoälyltä. Sieltäpä tuli epätarkkoja vastauksia!
Avaan hankettani laajemmin "Pyhän Marian hiskipuut"-säikeessä.
Ongelmia aiheuttaa se, että Ruotsissa oli vuosina 1700-1740 käytössä oma kalenteri, mikä poikkesi jopa useita päiviä muiden maiden käytössä olleista kalentereista, joten oikea päivä kannattaa tarkastaa myös sen aikaisesta almanakasta
https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?collection=463&orderBy=DATE
https://web.archive.org/web/20110814022714/http://almanakka.helsinki.fi/arkisto/index3.html
Tosin juuri vuoden almanakan tammikuu 1734 näyttää puuttuvan. Ruotsin kalenterisekoilu aiheutti mm. sen, että vuoden 1712 helmikuussa oli 30 päivää
https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/2127395?page=11
https://web.archive.org/web/20110905063303/http://almanakka.helsinki.fi/arkisto/171202.gif
eli 30. helmikuuta oli "Tilökelsedag".
Suomalaisia kannattaa etsiä myös Pietarin ruotsalaisesta Pyhän Katariinan seurakunnasta
FEEFHS Journal Volume XV(2007), s. 37-103
Records of the Swedish St. Catherine's Parish (part 1) (1888-1900), by Ludmila and Orjan Werkström
https://feefhs.org/sites/default/files/feefhs_journals/vol_15_2007.pdf
FEEFHS Journal Volume XVI(2008), s. 71-109
Records of the Swedish St. Catherine's Parish (part 2) (1901-1923), by Ludmila and Orjan Werkström
https://feefhs.org/sites/default/files/feefhs_journals/vol_16_2008.pdf
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.