PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suku "Inesti"

PäiviKL
08.11.24, 09:34
Tunnetaanko tälläistä helsinkiläistä, jonka saksankielisen kuolinilmotus on julkaistu 1922 Berliinissä menehtyneestä Andrea Inestistä.
Kuka on Andrea(s) Inesti, mainitaan soittajana, kauppiaana.

Greta myöhemmin naisten kampaamon omistajana.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1395095?term=Greta%20inesti&page=2

Mistähän voisi löytyä ulkomaan kansalaisten rekisteritietoja, ovat kyllä 100 vuotta nuorempia, mutta silti!

PäiviKL

Jouni Kaleva
08.11.24, 10:00
Taitaa tuo olla ruotsinkielinen ilmoitus.

Miehen nimi on Andreas.

Andrea olisi naisen nimi.

Juha
08.11.24, 10:16
Menivät naimisiin 1917

Andersia on sakotettu 1913 pahoinpitelystä ja tästä artikkelista selviää, että hän oli kotoisin Italiasta:
Vapaa Sana, 10.09.1913, nro 105, s. 3
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1338538?page=3
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot
Viitattu:08.11.2024

PäiviKL
08.11.24, 10:54
Lisään vielä tämän kuolinilmoituksen, jossa Matilden aviomies Bengt Olin liittyy minun "Olin"- sukunimeen, silloin kauan sitten.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2285252?term=Inesti&page=2

Hautahaku. fi antaa kyllä lisätietoa, hieman arvelen, että voi mennä harhaan kuka kukin on. Sanomalehtiarkisto ja henkikirjat kirjoittavat aika monipuolisesti ihmisten nimiä.

Ja ilmeinen toinen veljeksistä on Carmine Ideste, jolla on myös sankarin viitta Kerttu-Kaarina Suosalmen eräässä romaanissa, tätyypä lukea.

PäiviKL

Markku Pelttari
17.11.24, 15:08
Andrea on kyllä Italiassa kreikan Andreaksesta juontuva miehen nimi. Miehenä siis ilmeisesti vain Italiassa. Tunnettuja nimiä ovat laulaja Andrea Bocelli, jalkapalloilija Andrea Pirlo sekä amiraali Andrea Doria, jonka mukaan nimettiin aikoinaan kuuluisaksi tullut laiva.

Markku Pelttari
17.11.24, 15:44
Veli Carmine löytyy Kelan hakemistokorteista, s. 2.4.1897 ilmeisesti Helsingissä. Kuolee 50-luvun alussa, tarkka vuosi jää Kelan lyijykynämerkinnän tulkinnan varaan. Oli varmaankin katolisen seurakunnan jäsen. Näiden seurakuntien kirkonkirjoihin en ole vielä törmännyt missään.

Jouni Kaleva
17.11.24, 16:58
Andrea on kyllä Italiassa kreikan Andreaksesta juontuva miehen nimi. Miehenä siis ilmeisesti vain Italiassa. Tunnettuja nimiä ovat laulaja Andrea Bocelli, jalkapalloilija Andrea Pirlo sekä amiraali Andrea Doria, jonka mukaan nimettiin aikoinaan kuuluisaksi tullut laiva.
Kiitos oikaisusta!
Olen luullut, että a-pääte on feminiiniä tarkoittava
Carl-Carla
Josephus -Josepha
Nicolas - Nicola

Philippus- Philippa

PäiviKL
17.11.24, 22:38
Tuon veljen Carmine Inestin Kela-kortin minäkin olin jo löytänyt. Digihkemistossa on Helsingin Poliisilaitoksen ulkomaalaisten passien leimauttamiset. Ja sitäpaitsi luin juuri Kerttu-Kaarina Suosalmen 40-luvun kirjan, jossa Carmine oli tärkeä henkilö(!).

Ilmeisesti Maria Inestin os. Herrman suku tulee Riiasta, saksalaisen seurakunnan kuolleissa on Johan Peter Herrman 1929, taisi avioitua Kirkkonummlaisen Sofian kanssa.

Tämän Andreas Inestin leski Margreta, Greta Inesti avioitui erään Lauri Uljas Scheelen kanssa. Margareta ja Matilda olivat varhaisia kampaamoyrittäjiä Helsingissä, kaikki löytyy digitalisista sanomalehdistä.

Matilda Olinin e. Dahlström os. Inesti, ensimmäinen mies Martin Viktor Sakarias (1923-1931-2) otti eron ja jatkoi uraansa. mm. diplomaattina Brasiliassa.

PäiviKL