jupasane
05.11.24, 22:30
Olisikohan Olavi Heikinpoika Ämmälä ( s. .12.1707 k. haud. 5.9.1780 Lapua ), Lapuan Tiistenjoen Ämmälän isäntä vuosina 1742-1766 sama henkilö kuin tämä 15.12.1708 syntynyt Olavi Heikinpoika Nenonen? Itse olen kallistunut siihen, että Olavi on sama henkilö. Teorian tueksi on lukuisia aihetodisteita kuten nimen ja syntymäajan sopivuus sekä se, että Ruoveden kastetuissa Olavi Heikinpoika Nenosen mainitaan olevan " i Österbotten ". Tuohon aikaan Österbotteniin laskettiin myös suomenkielinen Etelä-Pohjanmaa mihin Lapuakin lukeutuu. Olisiko jollain asiasta eksaktimpaa tietoa? Olavin kastemerkintää ei ainakaan löydy Lapualta, ja Lapuan Tiistenjoelle on tullut muitakin isäntiä Ruovedeltä.
On myös otettava huomioon, että Ruoveden rippikirjassa 1723-1758 https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ruovesi/rippikirja_1723-1758_tk197-198/56.htm mainitaan Olavin eli Olofin kohdalla "begif:t sig åth österbotn utan besked".
Lapuan Tiistenjoen Ämmälän suvussa on lisäksi seuraavanlaista perimätietoa:
"Perimätietona kulkenut taru kertoo, että sukutilan nimen on alunperin keksinyt Virroilta Lapualle muuttanut pappismies sen johdosta, että tilaa, sen jälkeen kun se oli lohkaistu itsenäiseksi Marttilan tilasta, hallitsivat naimattomat tyttäret. Kasku kertoo kyllä, että papin kyytimies, joka isäntänsä mukana oli poikenut taloon, sittemmin nai yhden tyttäristä.
(s. 542,Suomen sukutilat II)
Kommentti edelliseen: Nimeä-Ämmälä on kyllä käytetty aikaisemmin, kuin Olavi on ilmestynyt Lapualle. Myöskään Ämmälä ei ole halottu Marttilasta, koska Ämmälässä on ollut isäntä vuodesta 1549 lähtien. Kuitenkin Marttilan ja Ämmälän asukkaat ovat niin paljon yhdessä, ettei saa selvää mistä oikein Olavin appivanhemmat ovat alkujaan, Ämmälästä vai Marttilasta ja miten suvut kytkeytyy toisiinsa. Mutta jotain "luurankoahan" jutussa on, ei sitä olisi kerrottu vuosisatoja muuten, mutta aikojen kuluessa tulee hieman "värityksiä".
Katsoisin, että jutun anti olisi ainakin se, että Olavi on muualta kulkeutunut Lapualle, ehkäpä juuri Ruoveden Nenosesta. Virroilta päin hän on ehkä tullut, vaikka ei ole ollut sieltä varsinaisesti kotoisin. Myös se saattaa olla totta, että talossa ei ollut miehiä, sillä Olavin appi oli ainakin joskus merkittynä sotilaaksi.
On myös otettava huomioon, että Ruoveden rippikirjassa 1723-1758 https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ruovesi/rippikirja_1723-1758_tk197-198/56.htm mainitaan Olavin eli Olofin kohdalla "begif:t sig åth österbotn utan besked".
Lapuan Tiistenjoen Ämmälän suvussa on lisäksi seuraavanlaista perimätietoa:
"Perimätietona kulkenut taru kertoo, että sukutilan nimen on alunperin keksinyt Virroilta Lapualle muuttanut pappismies sen johdosta, että tilaa, sen jälkeen kun se oli lohkaistu itsenäiseksi Marttilan tilasta, hallitsivat naimattomat tyttäret. Kasku kertoo kyllä, että papin kyytimies, joka isäntänsä mukana oli poikenut taloon, sittemmin nai yhden tyttäristä.
(s. 542,Suomen sukutilat II)
Kommentti edelliseen: Nimeä-Ämmälä on kyllä käytetty aikaisemmin, kuin Olavi on ilmestynyt Lapualle. Myöskään Ämmälä ei ole halottu Marttilasta, koska Ämmälässä on ollut isäntä vuodesta 1549 lähtien. Kuitenkin Marttilan ja Ämmälän asukkaat ovat niin paljon yhdessä, ettei saa selvää mistä oikein Olavin appivanhemmat ovat alkujaan, Ämmälästä vai Marttilasta ja miten suvut kytkeytyy toisiinsa. Mutta jotain "luurankoahan" jutussa on, ei sitä olisi kerrottu vuosisatoja muuten, mutta aikojen kuluessa tulee hieman "värityksiä".
Katsoisin, että jutun anti olisi ainakin se, että Olavi on muualta kulkeutunut Lapualle, ehkäpä juuri Ruoveden Nenosesta. Virroilta päin hän on ehkä tullut, vaikka ei ole ollut sieltä varsinaisesti kotoisin. Myös se saattaa olla totta, että talossa ei ollut miehiä, sillä Olavin appi oli ainakin joskus merkittynä sotilaaksi.