PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Metala tai Mätala kylä?

PekkaV
08.09.24, 15:35
Pyhän Marian rk 1748-63 rippikirjassa on kylä Metala (myös Mätala) heti Kaljulan jälkeen. Missähän päin tämä sijaitsi ja mikä sen historia oli?

_______
Pekka Valta

Kreettuli
01.11.24, 22:41
Pietarin suomalainen Marian srk rippikirja, 1748-1763 Kylä on ilmeisesti Metola!

KKujansuu
04.11.24, 19:00
Moi Pekka.

Saulo Kepsun teoksessa "Pietari ennen Pietaria. Nevansuun vaiheita ennen Pietarin kaupungin perustamista" kerrotaan:

"Fontankan etelärannalla jokseenkin nykyistä Lomonosova ploštšadia vastapäätä on ollut kylä nimeltä Medina By 1621, Mettina 1622, Medino By 1634, 1639, Medina by 1643, 1653, Mendinä By 1656, Mädina by 1671, Mättalla 1676, Metala 1678, 1695, Mettala By 1697, Medala by 1698, Metala 1774.

Asiakirjatietojen pohjalla ei kansankielistä ääntämystä voi varmasti jäljittää. Vaikka kylän nimestä ei olekaan tietoja 1500-luvulta, on oletettava että asutus on viimeistään keskiajalta. Alkuperäinen nimi on ehkä ollut *Miettilä, josta venäläiset kirjurit olisivat mukailleet asut Mettina ja Medina, myöhemmin Medino. Uusimmat Metala, Mettala -kirjoitusasut olisivat suomalaisia mukaelmia venäläisten väännöksistä. Jos alkuperäinen nimi on Miettilä, asutus voi olla peräisin Kivennavalta, jossa on ollut Miettilä (Mettalaby 1602) -niminen kylä. Pienempi mahdollisuus on, että nimi on alkuaankin Medina. Tällöin se voi olla todiste valkovenäläis-liettualaisesta vaikutuksesta, sillä Venäjän viidestä Medina-kylännimestä neljä sijoittuu Vilnan ja yksi Smolenskin kuvernementtiin."

(Kuva: https://photos.app.goo.gl/Fki3pgc3WP8k3Cfw8)

PekkaV
15.11.24, 23:50
Mielenkiintoinen löytö. Kepsun kirjakin oli minulle uutta. Löytyykö sitä digitoituna verkossa?

Olin jo katsellut Muolaan Määttälän kylän suuntaan, mutta se taitaa olla turhan kaukana Pietarista?

KKujansuu
16.11.24, 08:58
Mielenkiintoinen löytö. Kepsun kirjakin oli minulle uutta. Löytyykö sitä digitoituna verkossa?

Tuskin on digitoitu. Parissa antikvariaatissa näkyy olevan ja tietysti kirjastossa. Kirja on nyt minulla lainassa, jos haluat siitä jotain muuta tietoa.