PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hemming Saastamoinen s.1645 tai 1635 Pielavedellä.


seppo remes
09.05.24, 17:44
Hemming Hemminginpoika Saastamoinen syntyi Pielaveden Vuonamolahdessa. joko 1645 tai 1635. Hänen puolisonsa oli Margeta Remes, joka syntyi n.1645 Iisalmeen kuuluneella Kiuruvedellä. Sattuisiko joku tietämään kenen tytär tämä Margareeta oli. Margareeta kuoli Vuonamolahdessa vuonna 1710 ja näyttää olleen kerran naimisissa jo ennen Saastamoista. Kiuruvedellä oli tuohon aikaan muutama Margareeta Remes. Eräs mahdollinen voisi olla Olli Jussinpoika Remeksen Margareeta tytär, jolle on merkitty syntymäajaksi 1640. Olli itse näyttää muuttaneen Nurmeksen pitäjän Rissalaan, josta muutti Lieksaan ja näkyy siellä parissa oikeustapauksessa. Margareetalla näyttää olevan myös veli Lauri, joka näkyy Lieksassa erään aarrejutun yhteydessä. Olisiko Margareeta mennyt Saastamoiselle eukoksi vaikka muu perhe näyttää menneen Pielisjärvelle. Voisiko joku antaa asialle lisävalaistusta?

Julle
10.05.24, 17:28
< Hemming Hemminginpoika Saastamoinen syntyi Pielaveden Vuonamolahdessa. joko 1645 tai 1635. Hänen puolisonsa oli Margeta Remes, joka syntyi n.1645 Iisalmeen kuuluneella Kiuruvedellä. Sattuisiko joku tietämään kenen tytär tämä Margareeta oli. Margareeta kuoli Vuonamolahdessa vuonna 1710 ja näyttää olleen kerran naimisissa jo ennen Saastamoista. Kiuruvedellä oli tuohon aikaan muutama Margareeta Remes. Eräs mahdollinen voisi olla Olli Jussinpoika Remeksen Margareeta tytär, jolle on merkitty syntymäajaksi 1640. Olli itse näyttää muuttaneen Nurmeksen pitäjän Rissalaan, josta muutti Lieksaan ja näkyy siellä parissa oikeustapauksessa. Margareetalla näyttää olevan myös veli Lauri, joka näkyy Lieksassa erään aarrejutun yhteydessä. Olisiko Margareeta mennyt Saastamoiselle eukoksi vaikka muu perhe näyttää menneen Pielisjärvelle. Voisiko joku antaa asialle lisävalaistusta? >

Eipä ole enkä ole alkanut arvailemaankaan!
Mielestäni Hemminki Hemminginpoika Saastamoinen oli naimisissa jo ennen vuotta 1675 Liisan kanssa, vuonna 1676 Kaarinan kanssa ja sen jälkeen vuoden 1678 jälkeen Margareetan kanssa. Mikäli asutusluetteloa on uskominen.
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5737603044&aineistoId=3617976561

seppo remes
10.05.24, 21:26
Olen samaa mieltä Jullen kanssa. Margareeta ei ollut Hemmingin ensimmäinen puoliso. Saastamoisista Vuonamolahdessa näyttää löytyvän runsaastikin lukemista. Minun ongelmani on kuitenkin se, että löydän Margareeta Remekselle jonkunlaisen johtolangan sijoittaakseni hänet jonkun Remeksen tyttäreksi. Tekemistä näyttää riittävän. Toinen haasteellinen Margareeta on se, joka syntyi n.1730 Kiuruveden Remeskylässä. Tällekään Reetalle minulla ole vielä isää ja/tai äitiä. Onkohan näitä Saastamoisia tutkittu enemmänkin? HYvällä tuurilla saattaisi Margareetalle löytyä patronyymi (isän nimi).

Julle
10.05.24, 22:03
Toinen haasteellinen Margareeta on se, joka syntyi n.1730 Kiuruveden Remeskylässä. Tällekään Reetalle minulla ole vielä isää ja/tai äitiä. Onkohan näitä Saastamoisia tutkittu enemmänkin? HYvällä tuurilla saattaisi Margareetalle löytyä patronyymi (isän nimi).
>
Ettei vai olisivat Paavo Remes ja Helena Partanen?

seppo remes
12.05.24, 18:56
Paaran talossa syntyneelle Margareetalle olen löytänyt syntymäajaksi 15.2.1741. Siksi en ole osannut yhdistää vuonna 1730 syntyneeseen Matgareetaan. Rippikirjassa 1734-1740 on Margareetan ikämerkintänä10, joka viittaisi syntymäaikaan 1740 paikkeilla. https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=42062&pnum=196

seppo remes
12.05.24, 19:21
Vielä Margareetoista. Kiuruveden Remeskylän (Murtomäessä?) syntyi Magareeta REmes, joka avioituu 1760 Pekka Lappalaisen kanssa, joka asui Iisalmen maalaiskunnan Valkeisenmäen Metsolassa. https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5293&pnum=316
Tämän Margareetan ikämerkintänä on 20, eli olisi syntynyt noin 1730. Kuka oli juusi tämän Margareetan isä, ei ole minulle vielä varmistunut.
Vielä yksi Margareeta näkyy Paavo Matinpoika Remeksen ja Margareeta Hyvärisen taloudessa. Tälle Margareetalle on laitettu ikämerkinnksi 25, eli olisi syntynyt 1725 paikkeilla. Olli Matinpoika Remeksen Margareeta-tytär näyttää syntyneen 1735 paikkeilla - ikämerkintä 15. https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=42062&pnum=197. Tämä viimeksi mainittu meni emännäksi Pekka Ollinpoika Juntuselle Iisalmen maalaiskunnan Haapajärvellä.