PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Aattelepa ite!

Lahtinen
14.02.24, 12:51
Uudessa Jalmarissa on P.T. Kuusiluoman hyvä kirjoitus tietosuojasta. Kannattaa lukea.
Lopussa on kuitenkin pieni virhe (ei vaikuta itse asiaan). Ruikonperän multakurkku on muusikko Jaakko Teppo. "Aattelepa ite!" - sanonnan Jope Ruonasuu oli Kemin miehiä. :)

Tapani Kovalaine
29.10.24, 20:37
Sukututkijan iloksi on 2024 kirjamarkkinoille ilmestynyt Pirkka-Pekka Peteliuksen teos Ensilento ja Viimeinen mohikaani. Aatteleppa ite millainen kirjasta on voinut tulla, kun siinä muistellaan 1950- ja 1960-lukua hyvin monipuolisesti. Teoksen kirjallinen muoto tai formaatti on loistokkaasti toimiva.

”Muistan kamferitipat... muistan höyryveturit … muistan kangasnenäliinat … muistan Villen... muistan Tornion ja Haaparannan välisen liikenneympyrän … muistan jousipyssyt... muistan tikkurin … muistan hellanrenkaat...ym ym”

Kun tuon kaiken lukee, siis 222 sivua, tekee mieli katsoa sukunimitilastosta, muistaako se montako henkilöä Suomessa käyttää sukunimeä Petelius. Vastaus oli 24. Sitten onkin helppo sukututkijan löytää Pöytyästä Jalkalan talo. Sieltä läksi poika Thomas Jalkala Turkuun opiskelemaan papiksi, otti käyttöön sukunimen Pedelius ja päätyi 1763 Pöytyän apulaispapiksi.

Thomas Pedeliuksen poika Joonatan kulkeutui räätäliksi Rantasalmelle, hänen poikansa Otto muutti Sääminkiin ja siirtyi käyttämään sukunimeä Petelius. Oton poika Hilarius (1851-1906) muutti Luumäelle ja hänen jälkeläisiinsä kuuluu monitoimimies, näyttelijä, koomikko, ohjaaja, käsikirjoittaja, kirjailija, laulaja ja poliitikkonakin toiminut Pirkka-Pekka Petelius, s. 1953.

ristojohannes
30.10.24, 19:05
Kiitos Tapani hienosta vinkistä.
Minä olen jonkunverran seurannut Jonatanin isosiskon Johannan jälkeläisiä.
Johanna pääsi Petäjäveden kappalaisen Westlingin vaimoksi ja Keski-Suomessa on jälkipolvea aika lailla.
Minulta on pikkuveli Jonatan jäänyt tutkimatta, se onkin seuraava rojekti.

Jonatanin ja Johannan isä kappalainen Pedelius oli äitini-isänäidinäidinäidinäidinäidinäidinäidinis n serkku.
Joten jotain sukua Pirkka-Pekka on minulle, ainakin pitää "lähdeteos" laittaa jonotuslistalle kirjastoon.