PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sotapoliisi v.1923


tellervoranta
06.02.24, 15:33
Hei
Edesmennyt setäni on merkitty v.1923 Kiimingin henkikirjassa kotonaan nimikkeellä sotapoliisi. En löytänyt googlaamalla lisätietoa.
Tiedän, että hän on ollut poliisina Oulussa,käynyt Ameriikassa,ei avioa ja asui vanhempana Lapissa metsätöissä. Tavannut olen lapsena, kun hän kävi kotikonnuilla ja meilläkin.
Sotapoliisista tai sotilaspoliisista löysin tietoa vasta 1930-luvulta.

JHissa
06.02.24, 16:24
Hei
Edesmennyt setäni on merkitty v.1923 Kiimingin henkikirjassa kotonaan nimikkeellä sotapoliisi. En löytänyt googlaamalla lisätietoa.
Tiedän, että hän on ollut poliisina Oulussa,käynyt Ameriikassa,ei avioa ja asui vanhempana Lapissa metsätöissä. Tavannut olen lapsena, kun hän kävi kotikonnuilla ja meilläkin.
Sotapoliisista tai sotilaspoliisista löysin tietoa vasta 1930-luvulta.
https://kansallisarkisto.fi/tilaa-kantakortti
Kantakortti on asiakirja, joka on laadittu jokaisesta puolustusvoimissa palvelusta suorittaneesta henkilöstä.
Se sisältää tiedot henkilön kutsuntoihin osallistumisesta joko kotiuttamiseen, kaatumiseen tai eläkkeelle jäämiseen saakka. Ensimmäiset järjestelmällisesti laaditut kantakortit tehtiin vuonna 1897 syntyneelle ikäluokalle.

Huomaathan, että sodissa 1939–1945 kaatuneiden kantakortit on digitoitu ja niitä voi tutkia vapaasti Astia-verkkopalvelussa (https://astia.narc.fi/uusiastia/kortti_aineisto.html?id=2661703739)

tellervoranta
07.02.24, 16:20
Kiitos vastauksesta.
Lähdin vähän hätiköiden henkikirjan nähtyäni kirjoittamaan tänne.Nyt kun olen tarkemmin selannut Kiimingin ko henkikirjat, niin huomasin muitakin kuin setäni merkityn sotap, ei siis sotilaspoliisi vaan sotapalvelus/sotapoika.Tämä setäni oli kuitenkin myöh.poliisi.
Kaksi vanhempaa setääni on ollut v.1918 vapaussodassa valkoisten puolella. Kuvia löytyy Kiiminkiläistä valokuvaperinnettä-kirjasta.
Oma isäni,nuorin veljeksistä,haavoittui talvisodassa,vanhemmat 4 veljeä ei kai siellä enää ollutkaan,tämä yksi Ameriikassa.