PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Taxichauffören som mördades i Runsala?


Boberg
06.01.24, 12:23
Denna taxichaufförs namn var Erik Johansson och han mördades år 1947 i Runsala, och han mördades av en passagerare som han hade plockat upp vid en lokal danslokal. Och mördaren stal sedan taxichaufförens bil och flydde ifrån platsen. Mördaren greps senare av polisen, och vid rättegången så dömdes denna mördare till livstids fängelse. Om där finns någon av er som till 100% säkerhet vet vilken denna mördare var så skulle vara mycket tacksam om ni vill dela med er av denna information till mig? Jag tror nämligen att denna mördare var en syssling till min avlidna mor i Sverige, och att mördare begick självmord redan 31.08.1947 på fängelset i Åbo?

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

KKujansuu
07.01.24, 21:19
Är du säker på namnet?

I 1947 mördades taxichauffören Arvo Anttonen i Runsala, till exempel:

Hufvudstadsbladet, 13.09.1947, nro 246 (2. painos), s. 1
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2282575?page=1
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Chauffören Erik Johansson mördades i 1925:
https://kampiveivi.fi/turkulainen-autoilija-alvar-fredrik-jalonen/

Boberg
08.01.24, 11:05
Hej KKujansuu,
Jag vill börja med att framföra ett varmt tack för all er information i detta ämne till mig.
Jo informationen om att taxichauffören Erik Johansson som mördades i Runsala år 1947 har jag hittat information om via sökningar på internet, men detta har de ju förväxlat med att han blev mördad redan år 1925 i stället.
Jo när man har läst de aktuella tidnings artiklarna i HUFUDSTADSBLADET, så pekar ju det mesta på att Åke Vilhelm Vesterlund mördade taxichauffören Arvo Johannes Anttonen och sin sexton åriga fästmö innan han själv begick självmord? Hans rätta efternamn var Westerlund, och han var f. 26.11.1925 i Åbo, och han har blivit begravd på samma gravställ som sin far på en av kyrkogårdarna i Åbo, och på den aktuella gravsten står där att hans dödsdatum var 31.08.1947, så eventuellt så har de aktuella journalisterna felaktigt datum då dessa mycket grymma händelser inträffade på Runsala holmen inträffade?
Ja det är ju nu över 76 år när dessa grymma händelser inträffade på Runsala holmen, finns där någon av er som har vetskap om att polisen i Finland nu har gjort det möjligt för allmänheten att läsa alla deras handlingar angående dessa mycket grymma händelserna som inträffade år 1947 på Runsala holmen, så skulle jag var mycket tacksam om ni vill dela med er av denna information till mig?

Med vänlig hälsningar
Berndt Boberg

Boberg
06.02.24, 14:35
Jag vill informera er om att jag nu har läst kopiorna ifrån den finska polisens handlingar som informerar om dessa mycket tragiska händelser som inträffade på Runsala holmen. De aktuella journalisterna hade fel datum när detta inträffade, det rätta datumet var 31.08.1947.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg