PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lukuapua Vihdin rippikirjoihin


Lissu
25.10.08, 16:50
Voisiko joku ystävällisesti auttaa minua selvittämään Vihdin rippikirjoista
(1813-1820, kuva 428) http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/vihti/rippikirja_1813-1820_tk745-746/428.htm
sivulla ensimmäisenä olevan Gustaf Erici Berghällin kohdalta mitä hänelle tapahtui 13.12.1814. Myöhemmistä vaiheista tiedän sen, että hänet ammuttiin 26.11.1818. Mistähän siitäkin saisi lisätietoa?
Kiitokset etukäteen
Lissu

KimmoV
25.10.08, 18:08
Terve !
lue ainakin Heikki Ylikankaan "Nurmijärven metsärosvot". Siellä on muutamia sivuja näiden Saxenbergin sisarusten murhasuunnitelmista.

Kirjassa mainitaan, että avioparin välejä yritettiin neuvotella kuntoon joulunaaton aattona 1814 ja että vaimo oli yrittänyt myrkyttää miehensä aikaisemmin. Vaimon rakastaja oli Hultilan Väärän (ei Suontaan Knuutilan, kutem kirjassa lukee) Mikko Väärä eli Lemström. Nurmijärveläisen Heikki Mannin piti ampua Berghäll, mutta hän 'jänisti'. Kirjassa mainitaan myös, että Eeva Saxenberg tappoi Mikkä Väärän kanssa saamansa lapsen 1820. En ole tätä Hiskistä enkä muualtakaan löytänyt. Gustav Berghällin ampui kirjan mukaan renki Heikki Olström, jonka murhan taas Mikko Lemström olisi tilannut. Hiskin mukaan Heikki Olström kuoli Hämeenlinnan vankilassa kuumeeseen.

Eeva Saxenbergin sisar Helena Barbra oli naimisissa Vihdin Ruskelan rusthollarin kanssa. Miehen kuoltua hän meni naimisiin Gustav Levanin kanssa, jonka kanssa hän juoni poikansa (edellisestä avioliitosta) Heikki Juhani Erkinpojan palkkamurhan. Murhaaja, kirjan mukaan muuan sotilas teloitettiin. Olen löytänyt hänen asiakirjansa Senaatin oikeusosastola, ja hän oli entinen sotamies Eric Wigt eller Remander.

Koska olen laajasti tutkinut äitini isoäiden Aurora Remanderin sukua Vihdin Lankilasta, heräsi kiinnostukseni. Sotamies Eric Remanderin löysin Suomen Kaartin rippikirjoista 1819, maininnalla muutosta Vihdistä ja takaisin, mutta Vihdistä en häntä ole löytänyt kovista etsinnöistä huolimatta.

Asian tekee vielä mielenkiintoiseksi se, että mainittu Heikki Mann ammuttiin (kirjan mukaan vahingossa) Nurmijärvellä 1822.

Näistä löytyy vielä lisätietoa, jos kiinnostusta löytyy.

t. Kimmo Vainio

Lissu
26.10.08, 10:22
Kiitokset Kimmo!
Täytyypä lukea kyseinen kirja vähän tarkemmin. Palaan mahdollisesti asiaan.
t. Liisa Hautanen

moelanen52
09.01.17, 22:09
Hei Kimmo,

lueskelin vanhoja viestiketjuja ja törmäsin Erik Wigt-Remanderiin. Jokohan miehen tausta on selvinnyt. Itse sitä myös pähkäilen. Mielenkiintoni johtuu siitä, että kokoilen aineistoa Suomessa vuosina 1650-1825 mestattujen ihmisten kohtaloista.

Terveisin, Mikko Moilanen

Marja H.
09.02.17, 16:39
Hei Mikko,

lueskelin minäkin vanhoja viestiketjuja. Keräätkö todella aineistoa kaikista teloitetuista? Omassa sukututkimuksessani törmäsin Porin lähellä vuonna 1819 teloitettuun Iisakki Tuulensuuhun. Minulla on aika paljon aineistoa tästä tapauksesta.

Marja H.

KimmoV
19.02.17, 17:36
moi !
sorry pitkä vastausviive, sekoilua salasanojen kanssa.

Eerik Wigt tai Wiht oli ilmeisesti kersantti ja sitä ennen ruotusotamies Jacob Johan Remenderin kasvattipoika. Jacob Johan Remanderin isä oli helsinkiläinen kaupunginvouti Jacob Lang, jonka isä ajomies Jacob Lang taas yksi Vihdin Lankilan rusthollin pojista. Jacob Johan jäi orvoksi veljensä Josefin kanssa 10 vuotiaana Helsingissä 1768. Veljekset ilmestyvät Vihdin Sukselaan 1774. Jacob Johan on ruotunumerolla 51 ja Josef sotilasnimellä Hög ruodussa 52. UJR (1.) Majurin komppaniassa.

Jacob Johanin jätettyä ruotunsa sen saa Lohjalta kotoisin oleva Anders Vigt. Hänen poikansa Eerik on tapauksemme päähenkilö. Myös hän värväytyy sotilaaksi ja näkyy Helsingin Suomen kaartin ruotusotilaana nro 143 ja 146 vuonna 1819. Rippi- ja ruotuluetteloissa on paljon huomautettavaa, lukutaitoni ei vaan riitä.

Joskus aivan sattumalta löysin Kansallisarkiston digiarkistosta senaatin oikeusosaston jutun Remender-Vigtin tapauksesta. Tämän erittäin munipuolisen ja itseään toistavan ruotsinkielisen jutun minulle ystävällisesti eräs sukututtu käänsi. Siitäkään ei löytynyt herra Vigtille mitään taustaa, mutta hieman tietoa, kenet tappoi.

Lyhyesti sanottuna en ole 100% varma kuka murhamies Eerik Vigt on mutta melko varma. Missä teloitus tapahtui ja koska, en ole saanut selville.

lisätietoa löytyy tarvitaessa
-Kimmo Vainio