PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mettovaara No 53/Haukipudas


tellervoranta
25.10.08, 15:00
Olen vuosia sitten kerännyt tietoa tämän Haukiputaan Onkamolla sijaitsevan talon asukkaista.
On kolme sukua, jotka ovat taloa asuttaneet ja sukunimen itselleen ottaneet.
1. Torniojokivarresta tulleen sotilaan lapsista:
Johan Simonpka Metsävara/Niskala ilmeisesti raivasi ko tilan.
Pojat Johan ja Tuomas jatkoivat asutusta.
Näiden jälkeläisiä on runsaasti Mettovaara-nimisinä. Simo-niminen jälke-
läinen muutti nimensä Hanhelaksi.
2. Tikantalosta tuli v.1846 Mikko Soronen/Tikka ja sukunimi vaihtui Metto-
vaaraksi. Tätä sukua tietääkseni vähän tällä nimellä Haukiputaalla.
3. Jaakko Määtän pojista Matti v:sta 1873 talokkaana. Poikansa Sutela
nimisenä perittyään talon aviossa ollessaan. Tytöt (3kpl) avioituivat
Honkanen-Timoseen. Sekä 2. aviosta tytär Sankalaksi. Eli tästä per-
heestä ei jäänyt Mettovaaroja.
Matin veli Johan Jacob muutti v.1874 kanssa-asukkaaksi ja jälke-
läisiä on Mettovaara-nimisenä.

Itse olen siis tuon Matti Määttä/Mettovaaran jälkeläinen, kuten moni varmaan jo tietää :rolleyes:

Jouni Kaleva
25.10.08, 15:09
Löytyisikö tuolta Maria Kaisa Mettovaara, s. 21.11.1869 (?) joka vihittiin 1893 (?) Iihin Matti Erkinpk. Liedeksen kanssa?

tellervoranta
25.10.08, 16:14
Totta vissiin Maria Catharina löytyy. :). Oikea syntymäpäivä ja Efraimesta tiedän heti mihin ryhmään kuuluu, eli Efraim Mikonpka Mettovara 1.Soronen.
Tuotakin sukua olen setvinyt. On meidänkin sukutaulussa. Ja pitkässä juoksussa muistaakseni Joloksen Leskelöihin kiertyy. Näitä Mettovaaroja aikalailla Ylikiimingissä, mutta on Kiimingissäkin.

Löytyisikö tuolta Maria Kaisa Mettovaara, s. 21.11.1869 (?) joka vihittiin 1893 (?) Iihin Matti Erkinpk. Liedeksen kanssa?

Muuten paljastui yllättäviä nimiä digistä. Matti-esi-isäkin laitettu yhdellä nimellä Honkala :confused::confused:

Jouni Kaleva
25.10.08, 16:30
Putosin kärryiltä: onko Maria Kaisan isä Efraim?

tellervoranta
25.10.08, 17:45
No, et ole kuitenkaan pihalla.:p:

Putosin kärryiltä: onko Maria Kaisan isä Efraim?

Vastaus: ON.

tellervoranta
25.10.08, 18:25
Tuossa on Jaakko Larsinpoika Timosen ainoa tytär Christiina avioitunut Kellon Annalaan Efraimin kanssa. Toinen lapsi Jacob on jatkanut (Ala)Honkasen sukua, tosin vain yhdellä tyttärellä, mutta kahdella vaimolla.:eek:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1771&pnum=119

tellervoranta
26.10.08, 07:39
Tarkennus Jounin kysymykseen: :)
Maria Catharinan isä syntynyt Kiimingissä Tikan talossa:
12.11.1837 Mikko Mikonpoika Sorosen ja vaimo Saran lapsi Ephraim.

Jouni Kaleva
26.10.08, 08:22
Tarkennus Jounin kysymykseen: :)
Maria Catharinan isä syntynyt Kiimingissä Tikan talossa:
12.11.1837 Mikko Mikonpoika Sorosen ja vaimo Saran lapsi Ephraim.Kiitos Tellervo

Iissä on Sorosen talo, mahtaako Mikolla olla sen kanssa tekemistä?

tellervoranta
26.10.08, 10:09
Tähän voisi vastata, niinkuin eräs tähän sukuun kuuluva, että "tykkäsivät niin toisistaan"....nämä suvuthan risteilee ristiinrastiin Ylikiiminki-Kiiminki-Haukipudas-Ii-akselilla. Alla oleva Mikko s.3.8.1812 Ylikiimingissä Sorosena.
Mikon vo Sara Mikontr Tikka.


Iissä on Sorosen talo, mahtaako Mikolla olla sen kanssa tekemistä?

Sitä tarkoitin tuolla Joloksen Leskelään menemisellä, että tällaisia Ephraimia löytyy Elina Markuntr Leskelän s.17.11.1721 ja miehensä Heikki Heikinpka Pöyskö eli Paason jälkeläisinä Pöyskö nimisenä. Tyttäret avoituvat Sorosten kanssa. Kts. Ylikiiminki hiski Soronen. Toivottavasti kirjoitin ulkomuistista oikein. :). Tutkaile myös Tervajärvi/Tikkoja.
Muuten tuo Maria Catharinan isä Ephraim avioituu kahdesti.

p mattila
05.12.08, 23:37
Hei taas! Onkohan kyse Tikan suvun jäsenestä, joka olisi tullut Onkamolle Kiimingin Kotajärveltä? Logistisestihan tuo taival on jopa tuohon aikaan ollut sujuva... kai... Joka tapauksessa; omassa sukututkimuksessa olen aika lailla käpertynyt Kiimingin Kotajärven-Tervajärven ympyröihin, niin tämä alkoi kiinnostaa.

PM

tellervoranta
07.12.08, 11:54
Kyllä :). Teitä oli paitsi Kiiminkijokivarressa, niin näitä "pottuteitä" useita.

Hei taas! Onkohan kyse Tikan suvun jäsenestä, joka olisi tullut Onkamolle Kiimingin Kotajärveltä? Logistisestihan tuo taival on jopa tuohon aikaan ollut sujuva... kai... Joka tapauksessa; omassa sukututkimuksessa olen aika lailla käpertynyt Kiimingin Kotajärven-Tervajärven ympyröihin, niin tämä alkoi kiinnostaa.

PM

Kiiminkiläistä valokuvaperinnettä kirjassa on kaksi kuvaa Loukkojärven Aukusti Saarelasta eli Kettu-Aukustista perheineen ja tarinoineen. Toisessa niistä kaksi tytärtä ja maininta, että kulkivat 17 km matkan kouluun Onkamolle, missä asuivat viikot. Syynä siellä koulunkäyntiin oli se, että talo oli Kiimingin ja Haukiputaan rajalla hiukan Haukiputaan puolella.
Terveisin

Tarja81
29.12.08, 13:26
Terve teille TOSI pitkästä aikaa!!!!

mun oli ihan pakko nyt sörkkästä oma kauha tähän soppaan...
siispä: mun isänäiti oli o.s. Mettovaara ja kotoisin just tuolta Onkamolta.Ja jos oikeen alkaa hahmotteleen ni ne on asuneet just tuossa no 53:ssa...

mut mihin väliin nämä muut tulee joista on nyt kirjoteltu:eek:???sen tiiän että kun seurataan tuota linjaa ni se menee lyhyesti näin:siis minä, mun isä Hannu Halonen, mummu Lyydia Mettovaara 13.7.1917-5.1.1997, mummun äiti Priita Liisa Mettovaara 13.3.1893-24.6.1932(ei varmaa kuolinpvää), hänen isä Simuna Antinp. Mettovaara 5.4.1860-20.8.1918(käyny mutkan Oulussa ja tullu takas), hänen isä Antti Tuomaanp. Mettovaara 29.8.1818-2.8.1893, hänen isä Tuomas Juhaninp. Mettovaara 3.8.1767-6.3.1822, hänen isä Johan Simons. Niskala-Mettovaara ?.6.1733-10.4.1791, hänen isä mahd. Simon Simonss. Hägman(tämä ei varma tieto, vielä hakusessa..)

Mummun äiti on, tai siis ois pitäny kuolla "perimätiedon" mukaan sillon ku mummu on ollu 12 vuotta, mut kirkonkirjojen mukaan se ei pidä paikkaansa. Mummusta on huolehtinu sitten Sutelan Matti vaimonsa Emman, o.s. Mettovaara, kanssa. Mitäs vielä...Niin ja paikkaa on kutsuttu Jalosaareksi vaikkei ilmeisesti oo saarta koskaan nähnykkään;)

tellervoranta
29.12.08, 15:33
Tervehdys Tarja hengästyttävästä hengentuotteesta :)

Olet tuota 1.sarjaa. Tosin avioliitot saattavat sotkea kaikki 3 mettoshaaraa.
Otanpa kiinni tuosta Simosta ( Simuna) s.5.4.1860, tytär Priita Liisa syntynyt 13.3.1893, äiti Kiuttu Brita Maria, isä oikein, samoin isoisä.
Antti syntynyt 2. avioliiton nuorimpana.

Minulla on Sutelan lainhuudotkin ja ennen oli Sutelan suvutkin, koska isoäitini veli Jaakko muuttui Mettovaarasta Sutelaksi. Nyt pitäisi tarkistaa, oliko tuo Matti Jaakonpoika. Hänellä oli sen niminen, vaan en vaimoa heti löydä.

Jopas on hauskaa hommaa ;):rolleyes:;)

Tarja81
30.12.08, 11:46
Terve!!!
Tämän Sutelan Matin (3.8.1883-30.12.1968) vaimoke on nimeltänsä Emma Augusta (21.2.1899-15.12.1982) ja omaa sukuaan Mettovaara elikkä on Priita Liisan nuorin sisar...herrajjumala kuinka menee säätämiseksi:p:

Mutta en oikeen tajunnu tuota "Antti syntynyt 2. avioliiton nuorimpana"
kuka Antti ja kenelle??mulla ei oo kyllä semmosta tietoa...
Tuo Simuna, josta ollut jo puhetta, muutti tosiaan Ouluun 17.1.1882 mutta tuli se sieltä poiski, en taas löydä vaan sitä päivämäärää mistään, pitäs varmaan taas järjestää nää tiedot....
Sieltä toi "tuliaisena" vaimon, Kustaava Damlin nimeltänsä..

Vieläkö mennään samoja raiteita??

tellervoranta
30.12.08, 13:01
Yes :),
ensiksikin tuo Sutelan Matti on isoäitini + muiden Honkasen emäntien veljen Jaakon (Mettovaara-Sutela) poika. On sanonta että kolme mettosta lensi kolmeen honkaan, mikä tarkoittaa, että kaikki Mettovaaran Matin tytöt (eka aviosta) avioituivat Honkasen kaikkien veljesten kassa :eek:.

Olen uksinut tuota Matin vaimoa ja haeskellut kissojen ja koirien kanssa sekä epäillyt juuri tätä Emma Augustaa. (Terveisiä muuten Puttaalta Mettosen suvusta.) Nyt tässä pariskunnassa yhtyy kaksi eri Mettossukua, eli 1 ja 3.

No, sitten tämä Antti Tuomaanpoika s. 29.8.1818 Haukipudas on Tuomas Niskala, Mettovaaran, nuorin lapsi ja toisesta aviosta. Thats it.

Tämmöistä lankojen punomista tällä kertaa. Terveisin. ;);)

Kerttu Korhonen
30.12.08, 18:13
Matti Sutela s 03.08.1883- Varmaan teillä on Matin lapsetkin,mutta kirjoitanpa ne kuitenkin;
Irja Eliina s 10.02.1920
Reino Helmeri 12.08.1922
Martti Matias 21.04.1930
Jaakko Einari 31.12.1932
Raili Kaarina 08.05.1939.
Irja oli naimisissa edemenneen Sorosen Alfredin kanssa . Uuden miehen nimeä en muista.
Meniköhän lainvastaisuuden puolelle.
Terkuin Kerttu

tellervoranta
31.12.08, 22:04
Kiitti Keps....uusista tiedoista :)...raastuvassakohan tavataan:confused::confused:

Tarja81
01.01.09, 13:00
Sitä ollaan sit ilmeisesti vähän niin kuin sukulaisia:D:Terve!!!

kun asustelin Haukiputaalla ni joku kesä taaksepäin mulla oli ihan kamalan tylsä päivä ja menin sitte hautausmaalle kirteleen ja samalla valokuvasin joittenki sukulaisten hautakivet.Sieltä mä löysin ja "varmistin" tuon Matin ja Emman tiedot.Se oli oikeestaan aika koomista kun aluksi kävelin jonki matkaa ohi ja sit piti pysähtyy ja palata takas päin kun tajusin mitä siinä kivessä luki, mä en aina ajattele oikeen nopiasti:oo:

muistaiskohan nuo Matin lapset mun mummua jos se on niillä asustanu??Onko he vaihtaneet vielä hiippakuntaa?

meijän pitäs Tellervo käyä pulla kahvilla niin voisin nyysiä sulta kaiken mahdollisen tiedon;);)

tellervoranta
01.01.09, 13:36
Terve :)
eppäilen vahvasti olevani lähes kaikkien puttaalaisten sukulainen, kun Honkaseen on emännät tulleet sieltä tai emäntien äidit tai Hurusta tulleen esi-isäni (talon vävy) vanhemmat. Matin 1.Huru 2.Timonen isäkin oltuaan kolmesti aviossa on viimeksi Puttaalla Halonen.
Sitten tämä isoäidin suku.....Sutelan Jaakko siirtyi leskeydyttyään Yli-Iin pitoemännän hoteisiin. ;)
KK tuntee parhaiten Matin jälkeläiset. Matilla oli yksi sisko, jolla aviosta ei lapsia ja veli Jaakko, joka aikanaan muutti Kiimingin Alakylään. Kävinkin kylässä heillä vaan enpä tiennyt sukulaisuudesta. Jaakon jälkeläisistä tunnen erään, joka on Puttaalla politiikassa mukana.
Oishan ne pullakahvit vaikka Oulun torin makasiineissa tai Rotuvaarilla ihan jees...pitäisi vaan olla sukupumaskat kainalossa.:cool::cool:

Tarja81
01.01.09, 15:22
hah, mä luulen että pitäs olla matkalaukku kaikkian roudaamiseen:D::D:no ei onneksi...
no mitäs oot mieltä, pitäskö meidän joskus lyyä kaks tyhmää päätä yhteen ja kattua voidaanko olla toisillemma mitenkään avuksi??

tellervoranta
01.01.09, 20:16
Ongelmahan on lähinnä se, mistä me ne tyhmät päät löydetään :D::D:
Jk. Olen minäkin Puttaalla ollut työssä ja asunutkin, kun kaksi sisarusta on siellä. Nykyisin myös sisarten lapsia.
Laitetaanpa mietintämyssy päähän :cool:

Kerttu Korhonen
01.01.09, 22:47
Kiitti Keps....uusista tiedoista :)...raastuvassakohan tavataan:confused::confused:
Jatkan vielä:Irja Elina Matint Sutelan 1 po. Alfred Soronen on Alpertti Efraiminp Sorosen ja Hilma Maria Tervajärven
lapsi.Keps

tellervoranta
02.01.09, 17:21
Mistähän "kormuunoistaan pelemuuttanut" Kerttu on tuon Alpertin ja vanhemmat :confused:. En löytänyt omilta mikrokorteilta; Tikassa oli iiläisiä ja Tervajärvellä muita.

Muuten Onkamolle on saamani tiedon (Jussi) mukaan siirtynyt Hailuodosta Marken Simon 3 tytärtä vaimoiksi ( Järvelä-Sutela-Mettovaara) ja myös Hailuodossa Haapalan kanssa avioituneen pari tytärtä. Jaakko Mettovaara-Sutelan vaimo oli Stiina Loviisa Haapala ja Jaakko vaimoineen sekä osti että peri Sutelan vaimonsa tädiltä Anna Simontr Markenilta ja mieheltään Matti Heikinpka Sutelalta. Stiinan sisaruksia ja äitikin siirtyi Amerikkoihin.:cool:

Kerttu Korhonen
02.01.09, 19:06
[quote=tellervoranta;28564]Mistähän "kormuunoistaan pelemuuttanut" Kerttu on tuon Alpertin ja vanhemmat :confused:. En löytänyt omilta mikrokorteilta; Tikassa oli iiläisiä ja Tervajärvellä muita.

Hei Tellervo. Tuossa ne olivat pöydän kulmalla.
Hilma Tervajärven nappasin ;SSHY rp 1896-1900 kuva 55 Talo Järvelä no 55. Hiski :vihityt Haukipudas 01.03.1896
Talokas Alpert Efraimin poika Järwelä ja Palvelijatar Hilma Maria Aapon tytär Terwajärvi. KK:)

Pekka Paavola
12.02.10, 21:52
Hei. Kertoilen tässä kolmesta eri Mettovaara-suvusta. Liekö niitä enempikin?

Itse olen tuota Mikko Sorosen haaraa, joka tulee Ylik:n Sorosesta(= No18) Kotajarven Tikan taloon, ja menee Saara Tikan kanssa 5.7.1846 Mettoseen, No 53. Mikon nuor.veli Efraim tulee Tikan taloon perässä ja ottiko hän Saaran siskon, vaiko saaran siskon tytön ja menee Onkamolle ja he pitivät Sorosen-sukunimen ja Onkamon runsaslukuinen Soronen-suku on tätä. Myös Onkamon Meriläisen sukukin on Tikan talon erään tytön jälkeläisiä. Tätä minun Mettovaara sukua on Puttaalla vielä Mettovaara sukunimisinä Kurkelansaaressa. Eniten kuitenkin Mettovaara-sukunimisiä sukulaisiani on Ylikiimingissä, kun Juho Mettovaara "palasi sukujuurilleen" Jolokselle v.1907, josta Sorosen 18 tilalle ei ole kuin n.5 km.Sieltä on sukua levinnyt lähikuntiinkin.

Toinen Mettovaara-suku on tuo Määttä-suku, jonka lähtöpaikkaa on haettu kissain ja koirain kanssa, liekö Kuusamosta? Tämä suku on asunnut viimeksi Mettosessa, tuohon 1930-luvun alun tulipaloon asti ja on myös suvun hallussa. Tellervo on laajalti kirjannut ylös tuon laajimmaksi kasvaneen suvun sukutiedot, jolta olen saanut tietoja , Kiitos.

Kolmas Mettovaara- suku on sitten tuo Hägman-suku , joka on tullut Mettoseen Tornion seudulta. Sukua on levinnyt ainakin Kitulaan ja Hanhelaan Kiimingin rajalle ja sukua on tutkinut 7-veljeksen tri.Hanhela, myös kiitti. Ne on saattaneet asua Mettosessa jo ennen minun sukua tai jopa yhtäaikaa.

Mitä itse Mettoseen paikkana, niin tuo eräämaa on "lähellä" nykyään, kun Jokivarren ajokuntoinen mettätie menee vain 0,5 km:n päästä. Suht.korkeana mäkenä on se ollut suotuisa viljelypaikka, jonka kiviset pellot ovat keränneet päivän lämmön yön halloja vastaan. Mutta on eräskin kivi nostettu pellosta, kun katsoo nuita järeitä kiviröykkiöitä. Myös vieressä kulkeva Onkamonoja on tuonnut lisäsärvintä ja puuuitotkin on liittynyt Mettoseen. Aina luo Kivinavetan rauniot ja säilynyt hirsiaitta historian havinaa, kun käymme Mettosessa, mm.vattuja poimimassa. Onko kellään kertoiltavaa Mettosen -historiasta tai siihen liittyvistä suvuista. Terv. Pekka Paavola Puttaalta.

hth
18.07.10, 00:02
Mettosen Mettovaaroja on varmaankin nuo kolme eri sukua.

Onko teistä kukaan tehnyt koostetta, miten Mettosen omistus ja asukkaat ovat vaihtuneet? Kevättalvella 2009 kävin viimeksi nauttimassa kahvit ainoan pystyssä olevan rakennuksen porraskivillä.

Häckman-Mettovaarasta olen tehnyt jonkinlaisen koosteen, joka perustuu pitkälle Juha Ojalan selvityksiin. Tätä pyrin täydentämään.

Pekalla ilmeisesti paketissa Soronen-Mettovaara. Mielelläni näkisin sen.

Onko kukaan pannut pakettiin Määttä-Mettovaaraa? Minä tein koostetta 7-8 vuotta sitten. Lähtökohtana oli Johan Henriksson Määttä (1758-?), vaimo Helena Jacsdr Suutari Talonpoika (14.1.1763-?). Heillä lapsi Jacobus (Jakob) (katso taulu 2) s. 24.11.1791 Haukipudas. k. 18.02.1837 Haukipudas Pudas. Torppari, Haukipudas. Hänen lapsistaan Jacob ja Matthias asuivat Mettosella noin 1873 jälkeen.

Kiitän mahdollisista tiedoista ja tiedostoista!

Tarja81
19.07.10, 14:04
Terve!!
Minä oon just tuota Torniosta tullutta sukuhaaraa ja omasta puolesta kiinnostais myös vähän lukaista mitä muut on saaneet kasaan:D: "Jonni verran" häirittee kun muistelen mitä mummu kertoi omasta lapsuudestaan ja kun alan vertaamaan kirkon kirjotuksiin niin ne ei pidäkään keskenään yhtä:confused:
Pitäs varmaan IHAN OIKEESTI ottaa sukulaisiin yhteyttä ja koittaa tavata mutta meki ollaan levitty pitkin Suomea eikä se lähteminen oo aina niin helppoa..
Oisko tämän ketjun kirjottajilla minkäänlaista innostusta jos koitettas nähdä jossain? Ite asun nyt Iissä että täältä pääsee moottoritietä oikeen hyvin joka suuntaan:p:

tellervoranta
19.07.10, 15:52
Tietänet Tapio, että minulla on lainhuudot Honkseen eli Timoseen, Sutelaan ja Mettoseen, johon olen vuosien mittaan saanut lisäselvitystä iäkkäältä Mettosessa syntyneeltä henkilöltä.

Mettosen Mettovaaroja on varmaankin nuo kolme eri sukua.

Onko teistä kukaan tehnyt koostetta, miten Mettosen omistus ja asukkaat ovat vaihtuneet? Kevättalvella 2009 kävin viimeksi nauttimassa kahvit ainoan pystyssä olevan rakennuksen porraskivillä.

Häckman-Mettovaarasta olen tehnyt jonkinlaisen koosteen, joka perustuu pitkälle Juha Ojalan selvityksiin. Tätä pyrin täydentämään.

Pekalla ilmeisesti paketissa Soronen-Mettovaara. Mielelläni näkisin sen.

Onko kukaan pannut pakettiin Määttä-Mettovaaraa? Minä tein koostetta 7-8 vuotta sitten. Lähtökohtana oli Johan Henriksson Määttä (1758-?), vaimo Helena Jacsdr Suutari Talonpoika (14.1.1763-?). Heillä lapsi Jacobus (Jakob) (katso taulu 2) s. 24.11.1791 Haukipudas. k. 18.02.1837 Haukipudas Pudas. Torppari, Haukipudas. Hänen lapsistaan Jacob ja Matthias asuivat Mettosella noin 1873 jälkeen.


Esipolveni isoäitini papasta Matista ja Mettosessa asuneesta veljestä ovat myös selvillä. Tosin niitä en jaa julkisesti. :)

Mettosenaitta
04.09.10, 12:09
Määtän yksi sukuhaara menee (ehkä) jotenkin näin:


.......................................Erich???
.................................................. ........................\

..............Jacob Johannes Suutari .................................Maria Erichs dr.(Eerikintytär?)

.................................................. \ avio 1750 ? ............................................ /

............\
Johan(nes?) Sutari.................................... Helena Jac dr.(Jaakontytär?)
(s.1750??) ............................................... s.1763
(Ei löydy Hiskistä?)

...................................| avio 6.1.1780 / .................................................. .... /

Jacob(us) Määttä .................................................. Brita : 6 lasta
s.1791............................................ ......................s.1870
.........................| avio 15.10.1815 / .................................................. ............ /

Jacob Määttä ..........................Elisabeth s.1818: 5 lasta(Brita Ellis, Jacob,
s.1817.................................... os. Kanniainen ...........Carl,Maria Lisa,Johannes)

.................\ avio 17.4.1838 /.................................................. .............. /

.....................Juho Mettowaara ........................ Maria os. Karppinen
(s. 1850 os. Johan(nes) Määttä) .........................s.1845

..........................................\ avio 10.2.1877 / ........................... / (Petäjävedeltä?)

..................................Juho Mettovaara...............................Selma Nikonen
.................................s.1884
...........................................\ ................................................/
.................................................. .......-12 lasta

Kaikki ihan Hiskillä kaivettua päivässä parissa. Tietääkö joku miten voisi paremmin käyttää Hiskiä etsiessään vaikka vaimojen (suku)haaroja? :D:

tellervoranta
04.09.10, 13:05
Hienoa vaikkakin poikkeaa minun sukujuonnosta :D:. Edellisessä viestissä mainitsin väärin. Matti Määttä/Mettovaara on isoäitini+ kahden muun Honkaseen avioituneen emännän isä.
Edellinen juonto on Matti Määttä/Mettovaaran veljen jälkeläisistä, joka veli asui myös Mettosessa.
Ei tuokaa suku kauas kaapi minusta, koska vanhin sisareni oli aviossa Juho ja Maria Karppisen jälkeläisen kanssa. Molemmat ovat jo edesmenneitä.

Pekka Paavola
04.09.10, 19:11
Meitähän on ne 3 eri Mettovaara- sukua, joista minä sitä Soronen/Tikka-alkuista, joita Mettovaara nimisenä tällähetkellä eniten Ylikiimingissä ja joku mm. Kurkelansaaressa.
Tuo edellinen kirjoitus Määtästä Mettovaaraksi muuttaneesta suvusta on mietityttänyt se, että miksi Suutari sukunimi muuttuu Länsi Suomessa Määtäksi ja sitten Mettovaaaraksi. Määttä kun ei ole paikan. Liekö Suutaari saanut vaimoltaan Määttä nimen? Suutarin vaimon sukunimeä ei näy edellisessä listassa.

tellervoranta
04.09.10, 19:55
Ei Suutari Määtäsi muutu. mot. :D:

Kerttu Korhonen
04.09.10, 20:36
Oliko todella Juho Mettovaaralla(Kaiteron Jussilla) ja Selmalla 12 lasta. Olen kuullut vain seitsemästä.Kuoliko joku lapsi jo vauvana. :confused:

Kerttu Korhonen
04.09.10, 20:38
Korjaan ; kahdeksan lasta. Sorry!:cool:

Mettosenaitta
07.09.10, 09:12
Määtän yksi sukuhaara menee (ehkä) jotenkin näin:


.......................................Erich???
.................................................. ........................\

..............Jacob Johannes Suutari .................................Maria Erichs dr.(Eerikintytär?)

.................................................. \ avio 1750 ? ............................................ /

............\
Johan(nes?) Sutari.................................... Helena Jac dr.(Jaakontytär?)
(s.1750??) ............................................... s.1763
(Ei löydy Hiskistä?)

...................................| avio 6.1.1780 / .................................................. .... /

Jacob(us) Määttä .................................................. Brita : 6 lasta
s.1791............................................ ......................s.1790
.........................| avio 15.10.1815 / .................................................. ............ /

Jacob Määttä ..........................Elisabeth s.1818: 5 lasta(Brita Ellis, Jacob,
s.1817.................................... os. Kanniainen ...........Carl,Maria Lisa,Johannes)

.................\ avio 17.4.1838 /.................................................. .............. /

.....................Juho Mettowaara ........................ Maria os. Karppinen
(s. 1850 os. Johan(nes) Määttä) .........................s.1845

..........................................\ avio 10.2.1877 / ........................... / (Petäjävedeltä?)

..................................Juho Mettovaara...............................Selma Nikonen
.................................s.1884
...........................................\ ................................................/
.................................................. .......-12 lasta

Kaikki ihan Hiskillä kaivettua päivässä parissa. Tietääkö joku miten voisi paremmin käyttää Hiskiä etsiessään vaikka vaimojen (suku)haaroja?:D:

Hups, oli ainakin Britan syntymävuosi mennyt ihan väärin (s.noin 1790, ei ainakaan 1870)

Mettosenaitta
07.09.10, 09:23
Meitähän on ne 3 eri Mettovaara- sukua, joista minä sitä Soronen/Tikka-alkuista, joita Mettovaara nimisenä tällähetkellä eniten Ylikiimingissä ja joku mm. Kurkelansaaressa.
Tuo edellinen kirjoitus Määtästä Mettovaaraksi muuttaneesta suvusta on mietityttänyt se, että miksi Suutari sukunimi muuttuu Länsi Suomessa Määtäksi ja sitten Mettovaaaraksi. Määttä kun ei ole paikan. Liekö Suutaari saanut vaimoltaan Määttä nimen? Suutarin vaimon sukunimeä ei näy edellisessä listassa.

Jaa-a. Jos Britalta olisi saanut Määttä-sukunimensä...

19.1.1789 20.1.1789 Kello bd: And: And: Wainio Sara Persdr: 22 Brita
26.3.1789 29.3.1789 Kello bds: Sam: Sam:s: Jämsä Anna Joh:dr: 37 Brita
9.10.1789 11.10.1789 Kello tp: And: Andrea' Myllylä Marg: Larsdr: 41 Brita Catar:
15.10.1789 18.10.1789 Kello bd: Eric Erici Hätälä Brita Gabr:dr: 30 Brita
19.12.1789 20.12.1789 H:pudas bd:s: Pehr Gabr:s: Paackari Walb: And:dr: 26 Brita
5.3.1790 7.3.1790 H:das Joh: Joh:s: Huru Maria Sim:dr: 30 Brita
9.3.1790 14.3.1790 H:das bd:måg: Henr: Larss: Jussila Brita And:dr: 29 Brita
12.4.1790 14.4.1790 Kello bd: Jac: Joh:s: Jukuri Charin Joh:dr: 27 Brita
27.4.1790 28.4.1790 H:das bds: Matts Mattss: Ervasti Brita Mattsdr: 40 Brita
10.5.1790 11.5.1790 Kello bd: Joh: Pehrss: Kåckare Brita Larsdr: 30 Brita
18.5.1790 19.5.1790 Kello bd: Henr: Pehrss: Kockare Marg: Henr:dr: 27 Brita
10.6.1790 13.6.1790 H:das nyb:s: Joh: Joh:s: Metzäwara Anna Phil:dr: 28 Brita
30.9.1790 3.10.1790 Kello bd: Sim: Ericss: Nicki Anna Josephs dr: 40 Brita
13.12.1790 19.12.1790 H:das bds: Matts Jac:s: Jämsä Anna Greta Jac:dr: 26 Brita
29.1.1791 30.1.1791 H:das drg: Jac: Mick:s: Puperä Madlena Olofsdr: 25 Brita
24.2.1791 27.2.1791 H:das bd: Eric Staff:s: Puperä Anna Jac:dr: 34 Brita
2.5.1791 3.5.1791 Kello bd: Lars Koirala Brita Sam:dr: 37 Brita
2.8.1791 3.8.1791 Kello bd:s: Mick: Mattss: Toppi Malin Jah:dr: 24 Brita

Vaan eipä näy Määtän sukunimellä Britaa syntyneen Haukipudas/Kellon kirjoissa...

Tosin luin (tellervoranta) ja kuulin (sukulaiselta), että suku olisi Kuusamon suunalta. Siellä on kuulemma Määttälänvaara ja syntynyt Pähl ja Brita Määtälle Brita vuonna 1789:

26.4.1789 29.4.1789 Was: Påhl Määttä Brita Brita

tellervoranta
07.09.10, 10:08
Olenko minä niiiiiiiiiiiiiiiiiin vanha, etten muistaisi sitä, etten ole maininnut Määttien tulosta Kuusamosta, hyvä hiskittelijä Mettosenaitta :rolleyes::eek::cool:

Mettosenaitta
07.09.10, 10:18
Olenko minä niiiiiiiiiiiiiiiiiin vanha, etten muistaisi sitä, etten ole maininnut Määttien tulosta Kuusamosta, hyvä hiskittelijä Mettosenaitta :rolleyes::eek::cool:

Hups, meni väärin. Eli siis "Pekka Paavola" näin arvaili, että Kuusamosta voisivat olla.

tellervoranta
08.09.10, 07:37
Tässä tulee Tellervo R:n hunteeraukset Määttä/Mettovaaroista. Isän olen itsepintaisesti pitänyt Erkkinä vastoin tunnettujen sukututkijoiden mielipidettä. Muuten kunnia listasta kuuluu Jussille kuin myös vanhemman polven juonto. Kiitos ja kunnia sille, jolle se kuuluu :):)

Jaakko Juhonpka Määttä (isä Juho Erkinpka Määttä, äiti Helena Jaakontr Suutari). Syntynyt 24.11.1791 Haukiputaalla.
Kuollut 18.2.1837 Haukiputaalla.
— Puoliso, vihitty 15.10.1815 Haukiputaalla, Riitta Juhontr Huru (isä Juho Juhonka Huru, äiti Maria Simontr Suokkola). Syntynyt 5.3.1790 Haukiputaalla. Rippikirjassa oleva syntymäaika 17.3.1790 on väärä. Kuollut 4.11.1857 Haukiputaalla.
II. Lapset:
Juho Jaakonpka Määttä. Syntynyt 14.1.1816 Haukiputaalla.
Kuollut lapsena 26.1.1816 Haukiputaalla.
Juho Jaakko Jaakonpka Määttä. Syntynyt 26.4.1817 Haukiputaalla. Kanssa-asuja Mettovaara No:53 jälkeen 1874. Kuollut 30.12.1876 Haukiputaalla. — 1. Puoliso Liisa Kaarlontr Kanniainen. Syntynyt 17.4.1818. — 2. Puoliso Riitta Kaisa Jaakontr Sauvola (isä Jaakko Matinpka Suomela 1.Sauvola, äiti Anna Juhontr Mettovaara). Syntynyt 30.4.1827.
Simo Jaakobpka Määttä. Syntynyt 22.11.1819 Haukiputaalla.
Puoliso, vihitty 26.10.1847 Kiimingissä, Anna Juhontr Katiska. Syntynyt 25.10.1826 Kiimingissä.
Tullut 20.10.1847 Kiimingistä.
Matti Jaakonpka Määttä. Syntynyt 15.6.1822 Haukiputaalla. Talokas Mettovaara No:53 vuoden 1873 jälkeen Haukiputaalla. . — 1. Puoliso Kaarina Heikintr Toppi (isä Heikki Matinpka Toppi 1.Kokko eli Kurkela, äiti Kaarina Olavintr Kukonlampi 1.Wacklin). Syntynyt 3.4.1824. Kuollut 3.6.1887. — 2. Puoliso Susanna Jaakontr Rundelin. Syntynyt 26.12.1849 Hailuoto.
Pekka Jaakonpka Määttä. Syntynyt 8.3.1824 Haukiputaalla.
Muuttanut 2.3.1846 Iihin. . Avioitunut Anna Beatha Juhontr Kleemola s.24.11.60.kanssa. Asuu Ii Kleemola No 7.
Maria Jaakontr Määttä. Syntynyt 17.12.1826 Haukiputaalla.
Kuollut lapsena 15.8.1831 Haukiputaalla.
Riitta Helena Jaakontr Määttä. Syntynyt 20.1.1830 Haukiputaalla.
Muuttanut 6.11.1847 Iihin..Muuttanut 1856 Paavolaan.

hth
08.09.10, 20:37
Juho Jaakko Jaakonpka Määttä. Syntynyt 26.4.1817 Haukiputaalla. Kanssa-asuja Mettovaara No:53 jälkeen 1874. Kuollut 30.12.1876 Haukiputaalla. — 1. Puoliso Liisa Kaarlontr Kanniainen. Syntynyt 17.4.1818. — 2. Puoliso Riitta Kaisa Jaakontr Sauvola (isä Jaakko Matinpka Suomela 1.Sauvola, äiti Anna Juhontr Mettovaara). Syntynyt 30.4.1827.

Tuo neiti Sauvola/Suomela on linkki Johan Häckmanin jälkeläisiin, esim. Hanhelohin ja Häckman-Mettovaaroihin. Sen hoksasin vasta nyt, vaikka hänen liittonsa herra Määtän kanssa on jo kotvan aikaa ollut tiedostossani. Tästäpä voin hiljakseen ruveta mättämään Määttiä tiedostooni...

tellervoranta
09.09.10, 12:34
Ole T hyvä vaan. Vuosia (n.7) sittenhän sinulla Määttä mättäsi :cool:

.
Tuo neiti Sauvola/Suomela on linkki Johan Häckmanin jälkeläisiin, esim. Hanhelohin ja Häckman-Mettovaaroihin. Sen hoksasin vasta nyt, vaikka hänen liittonsa herra Määtän kanssa on jo kotvan aikaa ollut tiedostossani. Tästäpä voin hiljakseen ruveta mättämään Määttiä tiedostooni...

Mettosenaitta
23.10.10, 19:48
Korjaan ; kahdeksan lasta. Sorry!:cool:

Kyllä yksi näistä elossa olevista lapsista (isäni) muistaa olleen kaikkiaan kaksitoista lasta, joista neljä kuoli ihan pienenä: Maria, Toivo mahdollisesti Marjatta ainakin kuoli ihan lapsena. Neljännen nimi ei äkkiä muistunut mieleen.

Mettosenaitta
23.10.10, 20:18
Määtän yksi sukuhaara menee (ehkä) jotenkin näin:

Lisäys toisesta ketjusta:
-----------------------
Isä: Johan Matts: s Talånpoika (s. 1687, k.1755, Haukipudas)
Äiti: Marge Matts: dr (s. 1687, k. 1762, Haukipudas)

Lapset: Henricus Johan: s Talonpoika (s. 4.11.1726, Haukipudas)
Jacob Johan: s Talonpoika (s. 6.9.1728, Haukipudas)
-----------------------

Johan Matts: s Talånpoika (s. 1687, k.1755, Haukipudas) avioitunut Marge Matts: dr (s. 1687, k. 1762, Haukipudas)
.................................................. .................................................. .......................Erich???
..............\................................... .................................................. ....................\
...........
..............Jacob Johannes Suutari (s 6.9.1728).................................Maria Erichs dr.(Eerikintytär?)

.................................................. \ avio 1750 ? ............................................ /

............\
Johan(nes?) Sutari.................................... Helena Jac dr.(Jaakontytär?)
(s.1750??) ............................................... s.1763
(Ei löydy Hiskistä?)

...................................| avio 6.1.1780 / .................................................. .... /

Jacob(us) Määttä .................................................. Brita : 6 lasta
s.1791............................................ ......................s.1790
.........................| avio 15.10.1815 / .................................................. ............ /

Jacob Määttä ..........................Elisabeth s.1818: 5 lasta(Brita Ellis, Jacob,
s.1817.................................... os. Kanniainen ...........Carl,Maria Lisa,Johannes)

.................\ avio 17.4.1838 /.................................................. .............. /

.....................Juho Mettowaara ........................ Maria os. Karppinen
(s. 1850 os. Johan(nes) Määttä) .........................s.1845

..........................................\ avio 10.2.1877 / ........................... / (Petäjävedeltä?)

..................................Juho Mettovaara...............................Selma Nikonen
.................................s.1884
...........................................\ ................................................/
.................................................. .......-12 lasta

Kaikki ihan Hiskillä kaivettua päivässä parissa. Tietääkö joku miten voisi paremmin käyttää Hiskiä etsiessään vaikka vaimojen (suku)haaroja? :D:

Päivitin toisesta ketjusta mahdollisesti paikkaansapitäviä tietoja (ketju Talonpoika-Suutari, Haukipudas (http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=860) tellervoranta oli nämä kaivanut).

hth
23.10.10, 21:42
Tänään la 23.10.2010 noin klo 16 aikaan seitsemän hengen joukkue kävi katsastamassa Mettosen pihapiirin. Vilja-aitta on varsin hyvässä jamassa. Edesmenneitten rakennusten kivijalat ovat näyttävät. Vieraskirja ovenpielessä oli uusi asia sitten kevättalven 2009, jolloin tein edellisen vierailun.

tellervoranta
26.10.10, 08:07
Vastaus lähinnä Mettosenaitalle. Noita Juhon sisaruksia ovat
Liisa Juhontr Mettovaara s.10.4.1878 Haukipudas
Jaakko s.10.8.1879
Juho s.13.8.1884
Jenny Maria s.16.3.1886.

Sisareni mies oli Jaakon poika.
Jenny Maria avioitui Jaakko Erkinpka Niskala s.16.10.1879 kanssa.
( Niskalan vanhemmat Erkki Tapaninpka Niskala ja Anna Erkintr Haipus 1. Huru-Alatalo). ( lapsia mm. ent. ministeri, pääjohtaja Niskala )

Mettosenaitta
02.03.12, 02:23
Vastaus lähinnä Mettosenaitalle. Noita Juhon sisaruksia ovat
Liisa Juhontr Mettovaara s.10.4.1878 Haukipudas
Jaakko s.10.8.1879
Juho s.13.8.1884
Jenny Maria s.16.3.1886.

Sisareni mies oli Jaakon poika.
Jenny Maria avioitui Jaakko Erkinpka Niskala s.16.10.1879 kanssa.
( Niskalan vanhemmat Erkki Tapaninpka Niskala ja Anna Erkintr Haipus 1. Huru-Alatalo). ( lapsia mm. ent. ministeri, pääjohtaja Niskala )


Hei Tellervoranta,

Voisiko tästä siis päätellä, että jos Juho s.13.8.1884 oli isoisäni, niin olisin entisen ministerin pikkuserkku?

Mielenkiintoista, enpä ole tästä koskaan kuullutkaan, muistaakseni.

tellervoranta
02.03.12, 09:44
Kyllä, isäsi ja ko. ministeri olivat isotserkut eli sisarusten lapset.

Tuon Jaakko Mettovaaran lapsista on elossa vielä kolme, joista ainakin yhden äly ja muisti leikkaa kuin partaveitsi :D: ja häneltä olen saanut paljon tietoja mm. Mettosen historiasta ja yleensäkin Onkamon seudun asioista. Tietenkin myös sisareni pojalta.
Itselläni Haukiputaalla eräässä kesätyössä oli työtoverina pääjohtaja Niskalan sisaruksentytär.

Hei Tellervoranta,

Voisiko tästä siis päätellä, että jos Juho s.13.8.1884 oli isoisäni, niin olisin entisen ministerin pikkuserkku?

Mielenkiintoista, enpä ole tästä koskaan kuullutkaan, muistaakseni.

Mettis
23.04.13, 22:15
Hei kaikki Mettovaarojen sukuja tutkineet ja tutkivat

Itse aloitin esi-isieni selvittämisen yli 30 v sitten, mutta vasta käytäni pari vuotta sitten sukututkimuskurssin olen kuluneen parin vuoden aikana päässyt syvemmälle Mettovaaroihin. Lisää syvyyttä antoi käynti Mettosen tilalla viime kesänä ja komminkointi mm. J. Ojalan, HTH:n ja M. Mettovaaran kanssa.

Pääsiäiseen saakka olen minäkin ollut vahvasti siinä uskossa, että Mettovaaroja on kolme eri sukua, jotka ovat saaneet alkunsa Simon Häckmanista (s. n. 1706), Mikko Sorosesta (s. 1812) ja Juho Määtästä (s. 1850). Tuolloin minulla oli Häckmanin jälkeläisiä 648, Sorosen 422 ja Määtän 175. Vertailtuani näitä sukuja rinnakkain tekemässäni excel-taulukossa, totesin jo näiden joukossa tapahtuneen sen verran ristiinnaintia, että päädyin toteamaan (ainakin lähes) kaikkien Mettovaarojen olevan sukua toisilleen -ainakin avioliiton kautta.

Sanokaapa kokeneemmat sukututkijat onko tuo oikea ilmaisu? Itse aloin aikanaan tekemään sukututkimusta vain Mettovaara-nimisistä henkilöistä tai syntyessään Mettovaara-sukunimen saaneista. Seuraavassa vaiheessa ajattelin lopettaa "haaran" tutkimisen, kun sukunimi muuttui avioliiton kautta joksikin muuksi. Nyt n. 2000 henkilön tiedostossa yli puolet on jo muita kuin Mettovaaroja.

Kommentteja?

tellervoranta
24.04.13, 07:49
Avioliittoja eri Mettojen kesken on tapahtunut aika lailla...

Mettis
24.04.13, 21:01
Onpa varmaan paljon enemmän kuin nuo muutamat tiedossani olevat avioliitot silloin n. 1200 henkilön otoksessa. Kun todellinen noiden "kolmen suvun" henkilömäärä on moninkertainen toistaiseksi tiedossani oleviin verrattuna, on todellisten ristiinnaintien määräkin moninkertainen. Jospa nekin tässä pikkuhiljaa selviävät, kun saan apuja teiltä kokeneemmilta tutkijoilta tai ehdin joskus itse selvittää, sillä olen vasta tutkimuksen alkuvaiheessa...

tellervoranta
24.04.13, 21:34
Tässä keskustelussa tulevat esiin minun oikeat Mettovaara/Määttä esipolvet.

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=14741&highlight=Juho+Juhonpoika+M%E4%E4tt%E4

Jouni Kaleva
25.04.13, 17:55
Sanokaapa kokeneemmat sukututkijat onko tuo oikea ilmaisu? Itse aloin aikanaan tekemään sukututkimusta vain Mettovaara-nimisistä henkilöistä tai syntyessään Mettovaara-sukunimen saaneista. Seuraavassa vaiheessa ajattelin lopettaa "haaran" tutkimisen, kun sukunimi muuttui avioliiton kautta joksikin muuksi. Nyt n. 2000 henkilön tiedostossa yli puolet on jo muita kuin Mettovaaroja.

Kommentteja?
En tiedä kokoneisuudesta. Kuitenkin Länsi-Suomessa ja varsinkin Pohjanmaalla on yleensä kuten tässäkin talon nimestä Mettovaara. Jos haluaa tutkia sukua, niin ei ole palkitseva lähtökohta alkaa keräillä samannimisiä. Joukossa voi olla sukulaisia mutta myös paljon muuta väkeä.

Esim. oman sukunimeni kohdalla kyseessä on sama ilmiö, yksi talonnimi. Toisaalta tätä nimeä esiintyy nykyään aivan muualla, Tampereen seudulla, ja ehkä siellä etunimestä sukunimeksi kiintyneenä??

Tarja81
30.06.13, 15:37
Tarvisin hieman apua... Eli Mettovaaran Juhon ja puolisonsa Riitan poika Juho/Johannes/Johan (itsellä suomennetut nimet eli Juho) s.16.4.1761 kuolee samaan aikaan vaimonsa Anna Philipintyttären kanssa kuumeeseen. Myös Annan sisar kuolee samaan tautiin ensimmäisenä.
Juhon ja Annan lapset asuvat isoäitinsä Riitan kanssa tämän kuolemaan asti ja sittenpäs ne MINUN onkkelmat alkaaki:( Lapset menevät Ouluun, rippikirjassa on paljon suttua, mistä saa kuitenkin selvää että tie vie Ouluun ja joillakin vuosi on 1818. Haukiputaan poismuuttaneissa on vinopino samanikäisiä joilla on sama lähtösyy. Kysynkin että mikä se syy on:confused: Minen saa selvää siitä!!!!! Anna Ja Katariina ovat numeroilla 26 ja 27.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/muuttaneet_1805-1857_mko451-453/20.htm

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1813-1819_mko44-50/52.htm

Tässä vielä kaikki Mettovaaran lapset :
Riitta s.10.6.1790
Juho s. 28.2.1793
Anna s.15.2.1796
Kerttu s.14.6.1798 k.24.9.1800
Katariina s.25.12.1801

Tarja81
30.06.13, 16:32
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5738521

Tuolla on Anna numerolla 252 mutta Katariinan hukkasin jo matkan varrella:confused:

tellervoranta
30.06.13, 21:41
Hei :). Eikö siinä lue fullständig bevis eli täyd. todistus.

Tarvisin hieman apua... Eli Mettovaaran Juhon ja puolisonsa Riitan poika Juho/Johannes/Johan (itsellä suomennetut nimet eli Juho) s.16.4.1761 kuolee samaan aikaan vaimonsa Anna Philipintyttären kanssa kuumeeseen. Myös Annan sisar kuolee samaan tautiin ensimmäisenä.
Juhon ja Annan lapset asuvat isoäitinsä Riitan kanssa tämän kuolemaan asti ja sittenpäs ne MINUN onkkelmat alkaaki:( Lapset menevät Ouluun, rippikirjassa on paljon suttua, mistä saa kuitenkin selvää että tie vie Ouluun ja joillakin vuosi on 1818. Haukiputaan poismuuttaneissa on vinopino samanikäisiä joilla on sama lähtösyy. Kysynkin että mikä se syy on:confused: Minen saa selvää siitä!!!!! Anna Ja Katariina ovat numeroilla 26 ja 27.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/muuttaneet_1805-1857_mko451-453/20.htm

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1813-1819_mko44-50/52.htm

Tässä vielä kaikki Mettovaaran lapset :
Riitta s.10.6.1790
Juho s. 28.2.1793
Anna s.15.2.1796
Kerttu s.14.6.1798 k.24.9.1800
Katariina s.25.12.1801

Mettis
11.07.15, 16:41
Heip "taas"

Jokunen kuutio on vettä virrannut Kiiminkinjoessa sitten viime Mettosten kuulumisten. Kiitos mm. HTH:n (Häckman), Pekka P:n (Soronen), Tellervon (Määttä) ja vähän omienkin kenttätutkimusten kanssa alkaa Mettosten henkilömäärä lähestyä kolmea tuhatta, vaikka siitä puuttuu mm. pari tuhatta Hanhelaa Meriläisistä, Koskeloista, Junkkareista, Lalleista, Sauvoloista, Nivaloista, Sipoloista, Jussiloista ja muista Mettovaaroihin liittyneistä suvuista puhumattakaan.

Vähitellen alkaa tuntumaan siltä, että ainakin pääosa Mettovaaroista ja heidän kanssaan avioituneista alkaa olla hahmottumassa. Paljon toki puuttuu henkilötietoja ja varmaan vielä satoja Mettovaaroja (mm. Ameriikkaan muuttaneet lähes kokonaan kuin myös paljon Ruotsiin muuttaneita). Jos näistä ei sukukirjaa saakaan aikaiseksi, voisi jossain vaiheessa harkita sukukokouksen koollekutsumista.

Eennen sitä oli kiva vertailla tietoja myös Tarja81:n kanssa -samaa sukujuurta kun olemme.

Pekka Paavola
11.07.15, 19:13
Heip "taas"

Jokunen kuutio on vettä virrannut Kiiminkinjoessa sitten viime Mettosten kuulumisten. Kiitos mm. HTH:n (Häckman), Pekka P:n (Soronen), Tellervon (Määttä) ja vähän omienkin kenttätutkimusten kanssa alkaa Mettosten henkilömäärä lähestyä kolmea tuhatta, vaikka siitä puuttuu mm. pari tuhatta Hanhelaa Meriläisistä, Koskeloista, Junkkareista, Lalleista, Sauvoloista, Nivaloista, Sipoloista, Jussiloista ja muista Mettovaaroihin liittyneistä suvuista puhumattakaan.

Vähitellen alkaa tuntumaan siltä, että ainakin pääosa Mettovaaroista ja heidän kanssaan avioituneista alkaa olla hahmottumassa. Paljon toki puuttuu henkilötietoja ja varmaan vielä satoja Mettovaaroja (mm. Ameriikkaan muuttaneet lähes kokonaan kuin myös paljon Ruotsiin muuttaneita). Jos näistä ei sukukirjaa saakaan aikaiseksi, voisi jossain vaiheessa harkita sukukokouksen koollekutsumista.

Eennen sitä oli kiva vertailla tietoja myös Tarja81:n kanssa -samaa sukujuurta kun olemme.

Mettishän se sanoi ja minä peesaan . Ei muuta mutta kun Mettosen aitan portaille ja loput kivinavetan seinän päälle istumaan ja vaihtamaan sukutietoja. Siinä voitas päättää sitten millainen Mettonen/Mettovaara-kokous ja missä se voitas pitää :)

Pekka Paavola

Tarja81
21.11.15, 20:59
Ja minä komppaan kahta edellistä :D Mut oottakee ainaki ens kesään että saan saatettua tämän uuden tulokkaan vuojen alusta tähän maailmaan ja että hän ehtisi hieman kasvaa niin minäki pääsen mukaan :D

Tarja81
14.02.22, 09:36
Hei vain hei!
Tällä kertaa erilaista asiaa ja luulen että tätä kautta saan haluamani jos mistään ? Eli minulla on mummuni, Lyydia o.s. Mettovaaran lapsuudesta kuva ja haluaisin tietää ketä muita kuvassa on. Muistelisin että kuvassa etualalla oleva, alta kulmain katseleva tyttö olisi mummuni, mutta ketäs nämä muut neitokaiset ovat, tunnistatteko ketään?
Mettovaaroja heidän pitäisi olla?
Paitsi ettei tämä anna lähettää niin isoa tiedostoa joten pienennän kuvaa ja yritän uudelleen...

Tarja81
14.02.22, 10:15
Paitsi ettei onnistu kuvasta tehdä tarpeeksi pientä ja viestilläkään en voi sitä lähettää:/

Tarja81
14.02.22, 11:11
4922 näkyyköhän vieläkään? Hyvän tähen, sehän onnistu!

Tarja81
14.02.22, 13:19
Jos jossitellaan niin tässä kuvassa voisi olla Simuna ja Kustaava Mettovaaran 8 lasta: Maria, Hilma, Anna Heleena, Priita Liisa, Antti, Emma ja Tuomas. Tai sitten ei :D

Ilkka Nisula
20.04.22, 09:31
Heippa!
Johan Henriksson Määttä, s. 24.6.1758, saapuu Lumijoelta Ouluun 6.4.1781.
Helena Jakobsdr Suutari, s. 14.1.1763 Haukiputaalla, saapuu vuonna 1787 mahdollisesti 8. joulukuuta.
Neljännestä korttelista ykköseen muutettuaan Johan löytää Helenansa kolmosesta.
Heidät vihitään 21.3.1789, ja Haukiputaalle palattuaan saavat seitsemän lasta; kolme ei elä aikuisikään.
Johan kuolee 27.12.1807 (joskin HisKin mielestä 1808), Helena 26.1.1815.
Olisiko tästä jotain iloa vuosituhannen alun Mettosenaitta-selvittelyn kannalta?

hth
22.04.22, 19:53
Määttä/Suutari/Talonpoika-Mettovaarat on tullut perattua ja kolmelle pojalle on löytynyt jälkipolvia. Keskimmäinen lapsi eli 4. Marketta Juhont Määttä, s. 12.08.1795 Haukipudas on minulla hukassa. Hp rk:n mukaan Temmekselle 20.10.1816, mutta en ole löytänyt sieltä. Varmaan joku on selvittänyt hänen myöhemmät vaiheensa??
Yt hth

tellervoranta
23.04.22, 07:29
Hei. Olen näköjään aikanaan etsinyt tätä SukuForumilla otsikolla: Margareta Juhontr Määttä s.12.8.1795 kadoksissa. Löytyi aviossa Kukkosena. Silloin oli vielä isä kirjattu Erkinpojaksi.
Jospa joku näpyttelisi nämä tiedostoon, kiitos.

Määttä/Suutari/Talonpoika-Mettovaarat on tullut perattua ja kolmelle pojalle on löytynyt jälkipolvia. Keskimmäinen lapsi eli 4. Marketta Juhont Määttä, s. 12.08.1795 Haukipudas on minulla hukassa. Hp rk:n mukaan Temmekselle 20.10.1816, mutta en ole löytänyt sieltä. Varmaan joku on selvittänyt hänen myöhemmät vaiheensa??
Yt hth

vemettov
06.08.22, 11:37
Lehtiuutisia Mettosesta v. 1926:

Liitto, 06.05.1926, nro 100, s. 1
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1564774?page=1
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Myös Uusi Suomi ja Helsingin Sanomat uutisoineet tulipalosta.

Uusi Suomi, 08.05.1926, nro 104, s. 9
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1705364?page=9
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Helsingin Sanomat, 08.05.1926, nro 123, s. 6
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1532670?page=6
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

-vme

tellervoranta
07.08.22, 11:49
Hei. Järkyttävä tapahtuma. Onko tämä Juho Jaakon veli? Lainhuudossa v.1912-13 Mettovaara 53, (1/2, 5/48) vanhalta Juho Mettovaaralta siirtynyt pojille Jaakko ja Juho.
Minulla on aikanaan OMA:sta kirjoitetut Lainhuudot myös Mettovaara no53 vuodesta 1872 vuoteen 1923, 7kpl. Saat ne minulta. Minulla on skanneri/kopiokone.
Terv. Tellervo

Lehtiuutisia Mettosesta v. 1926:

Liitto, 06.05.1926, nro 100, s. 1
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1564774?page=1
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

-vme

vemettov
07.08.22, 18:40
Hei Tellervo. Jaakon veli kyllä. Juho vanhempi kuollut 1924 ja Jaakko perheineen ilmeisesti ehtinyt muuttaa Järvelän tilalle.
Mieluusti otan lainhuudot vastaan niin pääsen vähän tarkentamaan omia tietojani, kiitokset! Lähetän sinulle yv.

-vme

Hei. Järkyttävä tapahtuma. Onko tämä Juho Jaakon veli? Lainhuudossa v.1912-13 Mettovaara 53, (1/2, 5/48) vanhalta Juho Mettovaaralta siirtynyt pojille Jaakko ja Juho.
Minulla on aikanaan OMA:sta kirjoitetut Lainhuudot myös Mettovaara no53 vuodesta 1872 vuoteen 1923, 7kpl. Saat ne minulta. Minulla on skanneri/kopiokone.
Terv. Tellervo