PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : 'Isä/äitilinjojen dna' -testit


tapiohi
21.10.23, 01:06
Osaako joku kertoa kansanomaisesti, mitä konkreettista voi odottaa saavansa, jos teetättää joko äitilinjan dna-testi ja/tai isälinjan vastaavan.
Jälkimmäisiä testejä näyttää olevan tarjolla FamilyTreeDna:lla kolmea eri hintatasoa.
Serkkutesti teetettynä.
Nuo isä/äitilinjan testit näyttävät olevan huomattavasti kalliimpia kuin serkkutesti.
Ovatko nämä kyselemäni testi yleisesti ottaen olleet hintansa väärttejä ?

Juha
21.10.23, 09:20
https://www.kurrinsuku.net/4

Tuolta saat vastauksen


Juha

tapiohi
22.10.23, 02:47
Kysymykseni oli oikeastaan kohdistettu sellaisille, jotka ovat teetättäneet esim. isälinjan y-dna -testin.
Olisin halunnut kuulla, mitä konkreettista siitä on jäänyt itse kullekin käteen.
Esim. ovatko saaneet täydennystä sukupuihinsa, ovatko ehkä pystyneet selvittämään biologisen isänsä, tms ?
Toisin sanoen, onko testi heidän mielestään vastannut odotuksia ja onko ollut hintansa arvoinen.

ejl
22.10.23, 07:07
Isoisäni isoisä ei ole tiedossa. Ilkeä huhu kertoi hänen olleen laukkuryssä. Isälinjan dna testit ovat osoittaneet tuon tiedon vääräksi. Karjalasta tuon herra X:n suku ei ole, vaan Kokemäen joen lähistöltä. Henkilöstäkin on vahva ja perusteltu arvaus. Ottaen huomioon että minä kauniina päivänä hyvänsä koko arvoitus voi ratketa, pidän investointia BIGY testiin hyvinkin hintansa väärttinä.

Juha
22.10.23, 07:25
Kysymykseni oli oikeastaan kohdistettu sellaisille, jotka ovat teetättäneet esim. isälinjan y-dna -testin.
Olisin halunnut kuulla, mitä konkreettista siitä on jäänyt itse kullekin käteen.
Esim. ovatko saaneet täydennystä sukupuihinsa, ovatko ehkä pystyneet selvittämään biologisen isänsä, tms ?
Toisin sanoen, onko testi heidän mielestään vastannut odotuksia ja onko ollut hintansa arvoinen.

Olen tehnyt enkä hyötynyt kovin paljoa, tietty haploryhmä oli kiva saada.

Syy miksi ei tule kovin läheisiä osumia lienee se, että omassa suorassa isälinjassa niitä miehiä on ollut kovin vähän....eli joka sukupolvessa viimeiset vuosisadat vain yksi on jatkanut mieslinjaa kärjistetysti sanottuna.

Maksoin Y67 testistä 250 euroa vuonna 2015 eikä se ollut siis hintansa väärti.


Tietty kaikki testit vaikuttavat yhteisvastuullisesti (voiko noin sanoa) - ne kerryttävät tietoa haplopuuhun.



Juha

K-Erik
23.10.23, 09:36
Minulle selvisi isänpuolen suku ihan tavallisella dna-analyysillaä, ei siihen mitään y-dnata tarvittu

Juha
23.10.23, 11:00
Mikä on ihan tavallinen dna -analyysi?

Tarkoittanet serkkutestiä?

Sehän ei aina välttämättä riitä eikä ainakaan toistaiseksi anna esim haploryhmää suoraan



Juha

K-Erik
23.10.23, 11:16
Juhalle kyllä, halvin mahdollinen.

Jukkis
30.10.23, 16:57
Meillä tutkittu esim. Halosten linjaa BigY testeillä ja vahvistuksia saatu eri paikkakunnilta N-BY22038-linjan Halosista ennen kirkonkirjoja.

tapiohi
30.10.23, 17:34
Ok. Mutta onko se tuottanut sukupuuhun jollain tavoin täydennystä ? Vai mikä se konkreettinen hyöty siitä tiedosta on ollut ?

Jukkis
30.10.23, 21:05
On tuottanut ja vahvistunut yksi yhteinen esi-isä s.09.08.1819 ja yksi NPE-linja, joka menee eri haploryhmään.

Jukkis
30.10.23, 21:13
Väinö tai Kari voi kommentoida meidän Holopaisten puolelta onko ollut hyötyä BigY-testeisteistä? https://www.rajapuro.net/holopainen/dna_holopainen.html

Jaska
03.11.23, 23:57
Olen kyllä kokenut hyödylliseksi isä- ja äitilinjatestit. Isälinjatesteistä saa selkeimmin tietoa niin, että perustaa sukunimiprojektin tai alahaploryhmäprojektin (jos haluaa mukaan useamman sukunimisiä). Esimerkiksi Häkkisten ja Korhosten osalta sukuhaarojen keskinäinen sukulaisuus on tarkentunut jatkuvasti, kun BigY-testitkin yleistyvät. Kummankin sukunimen osalta viimeisen yhteisen kantaisän merkkimutaatio huitelee siellä noin 800 vuoden takana*, eli savo-karjalaiset sukunimet todella näyttävät olevan niin vanhoja kuin on oletettukin. Toki samaa sukunimeä kantaa myös miehiä, jotka ovat eri alkuperää ja ihan eri haploryhmääkin - näissä mainitsemissani "pääsuvuissa" on siis kyse haploryhmän N alahaploryhmistä.

Äitilinjojen osalta ei päästä yhtä suureen tarkkuuteen johtuen mitokondriaalisen DNA:n hyvin pienestä koosta. Siksi on tuurista kiinni, kuinka moniportaiseen polveutumiseen missäkin linjassa päästään eli kuinka tarkasti voidaan seurata esiäitien matkaa ajassa ja paikassa. Jollakulla tulos on pelkkä V ja ehkä jokin yksilömutaatio päälle; toisella tulos voi olla U5b1b1a1a. Sitä ei tiedä, ennen kuin testaa, että miten paljon itse saa irti.

Parhaan hyödyn saaminen irti äitilinjatestistä vaatii kuitenkin myös omaa vaivannäköä ja voi olla kokemattomalle hyvin hankalaa. Omaa prosessiani kuvaan täällä:
https://www.alkuperasivusto.fi/Aitilinja.pdf


* Ajoitukset perustuvat esim. FamilyTreeDNA:n uudessa Discover-toiminnossa SNP- ja STR-mutaatioista yhteensä laskettuihin ajoituksiin, ja ne ovat hyvin linjassa sukututkimuksen ajoitusten kanssa, mutta ulottuvat toki paljon pidemmälle. SNP-mutaatioita merkitään haploryhmätunnuksen perään (esim. N-Z1936), ja STR-mutaatiot näkyvät haplotyypissä eli siinä lukusarjassa, josta oma Y-DNA-tulos koostuu projekteissa: 14 23 14 11 11 13 jne. FTDNA:n jäsenet voivat vapaasti etsiä tietoa eri isälinjoista Discover-toiminnolla:
https://discover.familytreedna.com/

K-Erik
07.11.23, 19:39
Minulle selvisi dna-testillä oma isäni, sitä tietoa ei olisi saatu isälinjan testillä.

Jaska
10.11.23, 23:32
Minulle selvisi dna-testillä oma isäni, sitä tietoa ei olisi saatu isälinjan testillä.
Totta, jos olet nainen.

K-Erik
11.11.23, 09:58
En ole nainen, pidän kyllä naisista

Jaska
13.11.23, 02:57
En ole nainen, pidän kyllä naisista
Ahaa. Miksi sitten sanoit, ettei tietoa olisi voinut saada isälinjatestillä?

K-Erik
13.11.23, 10:23
Koska ei ole mahdollista saada mieslinjatestausta, sen sijaan puolisisko löytyi.

K-Erik
13.11.23, 14:56
En ole mikään dna-asiantuntije mutta tuttavani on. Hän sanoi, ettei ole erityisen innostunut y-dna testeista koska osumia tulee aivan liian vähän ja silloin varsinainen idea sukulaisten löytämiseksi dna-testillä hämärtyy. Ja kuten kerroin, löysin isäni puolisiskon kautta.

Jukkis
14.11.23, 14:30
En ole mikään dna-asiantuntije mutta tuttavani on. Hän sanoi, ettei ole erityisen innostunut y-dna testeista koska osumia tulee aivan liian vähän ja silloin varsinainen idea sukulaisten löytämiseksi dna-testillä hämärtyy. Ja kuten kerroin, löysin isäni puolisiskon kautta.

Aika outoa ja nimenomaan Y-testauksella saa tarkemman linja isäsi osumista ja niitä kyllä tulee koko ajan lisää?

K-Erik
14.11.23, 15:43
Kuolleita on vaikeata testata mutta minulle oma testi ilman siihen liittyvää y-dnata riitti ehdottomasti. Koska asiantuntemukseni tässä asiassa ei ole riittävä, kiitän muita ja itse en enää osallistu tähän keskusteluun koska minulla ei ole siihen mitään lisäarvoa annettavaksi.

Jaska
15.11.23, 03:24
Koska ei ole mahdollista saada mieslinjatestausta, sen sijaan puolisisko löytyi.
Aivan. Jos hänen isänsä on tiedossa ja te jaatte centiMorganeja puolisisarusten verran, niin silloin tietysti asia on tuolla testillä jo täysin selvä. Mutta isälinjatulos isänisäsi tai tämän isän tai vielä kauemmankin esi-isän mieslinjaisista jälkeläisistä toimisi myös vertailukohtana sinun isälinjallesi.


En ole mikään dna-asiantuntije mutta tuttavani on. Hän sanoi, ettei ole erityisen innostunut y-dna testeista koska osumia tulee aivan liian vähän ja silloin varsinainen idea sukulaisten löytämiseksi dna-testillä hämärtyy. Ja kuten kerroin, löysin isäni puolisiskon kautta.
Osumien lukumäärä riippuu täysin siitä, miten harvinainen isälinja on kyseessä. Hänellä on sitten ollut siinä huonoa onnea. Ainakin meillä N-haploryhmän savolaisen ja karjalaisen pääryhmän edustajilla (joihin yhteensä kuuluu jo suunnilleen puolet suomalaismiehistä) on erittäin paljon osumia. Monet sukuseurat ovat testanneet eri sukuhaaroja, jolloin sukupuuhun tulee paljon mutaatioportaita.

BigY-testin tarkkuudella voidaan usein jopa sijoittaa tietty mutaatio tiettyyn sukuhistorialliseen kantaisään, kun vain näytteitä on suvusta kattavasti. Parhaimmillaan siis yksi mutaatiosukupolvi vastaa yhtä todellista sukupolvea, eikä sen tarkemmasta tuloksesta osaisi edes unelmoida.

Ainoa miinuspuoli on BigY-testien kallis hinta. Mutta siellä ne omat yksilömutaatiot sitten odottelevat, että tulevina vuosikymmeninä löytyy testaajia, joilla on sama mutaatio, jolloin se muuttuukin yksilömutaatiosta alahaploryhmäksi haploryhmän sukupuuhun.