PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Krigsman | Lopen Krigsmanit


Sami Lehtonen
06.06.07, 07:56
Terve!

Muistelisin jonkun joskus kyselleen Suku-postituslistalla Krigsman sotilasnimeä käyttäneistä henkilöistä. Ilmeisesti vanha arkisto ei ole Googlen kautta löydettävissä, kuten Seppo N. taannoin listalla mainitsi. Muistaako joku joko itse kyselleensä tai kuka muu siitä olisi kysellyt?

Voin kyllä palata aiheeseen Löytöjä -palstalla muutenkin, jos joku arvelee kaipaavansa.

- Sami Lehtonen

Pekka Hiltunen
19.07.07, 17:51
En tiedä Lopen Krigsmaneista. mutta eräs tämän niminen sotilas oli 3.2.1771 Askaisten Kaukkosen talonpoika Matts Johansson, joka kuoli 1809. Pso oli sotilaan tytär Sara Fredrikintytär Hertman. Saran vanhemmat olivat Fredrik Jacobinpoika Hertman, s. 1742, ja Catharina Johansdotter, joka on syntynyt 8.11.1734, ja joka vihittäessä on asunut Vehmaan Viiaisissa, mutta joka kai on syntynyt Vehmaan Pikkuhermulahdella. Olisin kovin kiinnostunut tietämään enemmän Saran vanhemmista.

Sami Lehtonen
20.07.07, 20:36
Löysin sen Krigsman -kyselyn Huhtikuulta 2003 ja kyse olikin Ylistarossa vaikuttaneesta Heikki Krigsmanista.

Lopen Juho Erkinpoika Krigsman oli itse asiassa ensin sotilasnimeltään Blanck, ja hänen isänsä Åback. Ilmeisesti nimi Krigsman oli Sajaniemen ruotusotilaan nimi, koska siellä myös ennen Juho Erkinpoikaa oli Krigsman -niminen sotilas.

Sariainen
21.07.07, 08:46
Minulla on tiedostosani Lapinjärvellä vaikuttanut Krigsmanin perhe. Isä on Karl Wilhelm Krigsman s.1902. Heillä oli useita lapsia. Nimi on siis käytössä vielä 1900-luvulla- Sitä en tiedä mistä alkaen se on suvussa ollut ja mistä päin alkuaan.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Rea Nyström
10.09.07, 16:38
Hei!
Olen uusi käyttäjä näillä sivuilla, ja heti törmäsin tässä isoisääni "Ville" Krigsmaniin. Näillä Krigsmaneilla ei ole paljoa tekemistä eteläisen Suomen kanssa sillä Villen isän suku on tullut Ylistarosta ja todennäköisesti nimi juontaa juurensa Uudessakaarlepyyssä sijainneesta Krigsmanin sotilastorpasta. Villen isä oli räätäli Karl Nestor K., joka oli syntynyt Myrskylässä, ja hänen isänsä seikkailjanoloinen kaveri Jakob K. tuli siis Pohjanmaalta. Jakobin isä oli Henrik, joka oli sotilas. Ville meni naimisiin Elna Amanda Blomqvistin kanssa ja he muuttivat Loviisaan.

Krigsmanin sotilastorpan asukit ovat entisen systeemin mukaan ottaneet itselleen torpan nimen, joten kaikki Krigsmanit eivät välttämättä ole sukua keskenään. Krigsmaneita on silti kaiken kaikkiaan nähtävästi aika vähän. Eräs Karl Nestorin sukulaisista vaihtoi nimensä Alléniksi kansalaissodan jälkeen, samoina aikoina yksi velipuoli muutti Tukholmaan ja perusti sinne huonekaluliikkeen, joka toimi useita vuosikymmeniä. Sukulaisiani on Myrskylässä ja ympäristössä sekä Ruotsissa.

Olen "vanha" sukututkimushommissa, enkä moniin vuosiin ole tutkinut aktiivisesti, joten en ole siirrellyt tietoja sähköiseen muotoon. Paperilla olevat tiedot ovat eri paikassa kuin minä nyt, joten en voi antaa enempiä tietoja tällä kertaa.