PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rotker/Riggert von Münster


terolli
15.07.23, 12:20
Moi, mahtaako kenelläkään olla tietoa kyseisestä von Münsterista?

Löysin Gotthard's von Hövel Chroniikasta (https://books.google.fi/books?id=899DAAAAcAAJ&lpg=PA132&ots=fw1IKI0vcV&dq=%22R%C3%B6tker%20von%20M%C3%BCnster%22&hl=fi&pg=PA1#v=onepage&q&f=false) saman nimisen herran (sivu 132)

Mahtaakohan olla kyseessä edes sama heppu?

Hieman vaikeaselkoista tuo teksti kun saksan taitoni on muutenkin Korkeajännitys-tasoa mutta ChatGPT auttoi hieman:
"Pyhän Kolminaisuuden nimessä, amen. Tiedettäköön ja ilmoitettakoon jokaiselle, joka näkee, lukee tai kuulee tämän avoimen läsnäolevan asiakirjan, että vuonna, jolloin kirjoitetaan ja lasketaan Herramme Jeesuksen Kristuksen siunatun syntymän jälkeen tuhat kuusisataa kuusi, neljännen indiktion aikana, kun hallitsi ja hallitsi kaikkein kirkkaimpaa, mahtavinta ja voittamatonta Ruhtinasta ja Herraa, toista samannimistä valittua Rooman keisaria, joka on suurempi koko Saksassa, Unkarissa, Böömissä, Dalmatiassa, Kroatiaissa ja Slavoniassa, Itävallan arkkiherttuana, Burgundin herttuana, Steyrin, Kärntenin, Krainin ja Württembergin herttuana, Tirolin kreivinä, meidän korkeimman armonsa kautta, heidän kuninkaalliset majesteettinsa Rooman ja Böömin kuningaskunnassa kolmantenakymmenentenä ensimmäisenä ja Unkarin neljäntenäkolmatta vuotena, keskiviikkona ja perjantaina Septuagesimae-jakson jälkeen, olivat 19. ja 20. päivä helmikuuta, vanhan tyylin mukaan olen rekisteröitynyt yllä mainitun Ruhtinaan avoimeen kamarioikeuteen, joka on tässä, kunnianarvoisan kaupunginvaltuuston pyynnöstä ja vaatimuksesta, sekä kunnianarvoisan ja viisaan herra Godthart von Hövelen, kaupungin pormestarin, läsnä ollessa, Heinrich Busch kulta-sepän, jonka tapasin täällä talossani, sekä Jasper Sehmanin, jonka tapasin hänen asunnossaan Klingenbergissä, ja heidän läsnä ollessaan alla mainittujen luotettavien todistajien läsnäollessa, olen kysynyt heiltä perusteellisesti ja pyytänyt heitä kertomaan totuuden, ottamatta huomioon ketään ihmistä suotuisasti tai epäsuotuisasti, ja he ovat suostuneet vahvistamaan sen ruumiillisilla valoillaan. Sen jälkeen he ovat tehneet valan todistuksensa vakuudeksi, kuten seuraa. Kysymykset kuuluvat sanatarkasti seuraavasti:
Ensinnäkin, eivätkö Heinrich Busch ja Jasper Sehman muistele ja tiedä, että vuonna tuhat viisisataa yhdeksänkymmentäyhdeksän, heinäkuun 25. päivänä, Johan Wendenhoff, Jürgen von Doren, Heinrich Brokes, Dirich Tuneman, Hans Sandman, Rotker von Münster, Hans Desseman, Hans Störlinck, Lüder Otterssen ja muut yli kolmekymmentä tai neljäkymmentä kaupunkilaista kokoontuivat yhteen ja ottivat mukaansa rohkean kumppanin Heinrich Reisernin ja kirjuri Schartouiumin, ja tulivat kaupungintalolle, missä kaupungin kieli oli käytössä, ja ilmoittivat ja pyysivät arvoisaa kaupunginvaltuustoa saapumaan pikaisesti valtuustosalin istuimelle, koska kaupunkilaisilla oli asia esitettävänä arvoisalle valtuustolle."
Tuo jatkuu vielä pitkään... Laitan lopun tekstin kommenttiin

terolli
15.07.23, 12:26
Loppu tekstistä:
"Toiseksi, oliko niin, että heidän mainostensa järjestelyn jälkeen edellä mainitut kaupunkilaiset venyivät muutaman päivän kuluttua ja ensin kutsuivat yhteen neljä suurta virkaa ja myöhemmin pienemmät virkamiehet St. Catharinen kirkkoon. Kolmanneksi, eikö olekin totta, että Reiser tilattiin St. Catharinen kirkkoon toimimaan asianajajana edellä mainituille henkilöille ja virkamiehille sekä kaikille, jotka myöhemmin liittyivät heihin, luvaten palvella heitä vuoden ajan rahasta, jonka oikeat päät ja virkamiehet tämän kokouksen vuosittain keräsivät. Neljänneksi, eikö ollutkin niin, että läsnäolevat kaupungin asukkaat valitsivat joukon henkilöitä, joita kutsutaan valiokunnaksi, St. Catharinen kirkossa. Viidenneksi, eikö ollutkin niin, että Reiser ja hänen seurueensa laativat erityisen kirjallisen sopimuksen, jonka kaikki kauppiaat ja virkamiehet joutuivat allekirjoittamaan. Kuudenneksi, voivatko Heinrich Busch ja Jasper Sehman totuudenmukaisesti sanoa, että heitä tai ketään muuta ei ole pyydetty tulemaan Herr Godthart von Hövelen luokse kommunikoimaan tai raportoimaan valiokunnan levottomasta toiminnasta tai toimintatavoista tai että hän haluaisi tietää heistä tai heidän asioistaan vähäisintäkään sanaa. Seitsemänneksi, ovatko Busch ja Sehman koskaan tulleet Herr Godthart von Hövelen luokse tämän levottoman toiminnan aikana muuten kuin omien asioidensa vuoksi tai muuten virkatehtäviensä vuoksi? Kahdeksanneksi, eikö olekin niin, että Pasquillant, kuka hän sitten ikinä onkin, yhdessä muiden kanssa, jotka liittyvät tähän räjähtäneeseen häväistysrunoon, on pidettävä etsivänä panettelijana, herjajana ja kunnianloukkaajana?
"Tunnustus esitettyihin kysymyksiin: Heinrich Busch vastaa ensimmäiseen sanoen, että se tapahtui ennen hänen aikaansa, kun hän ei muista mitään siitä ennen kuin hän siihen osallistui. Kolmanteen hän sanoo, että tohtori Reiser oli heidän asianajajansa, ja että hän tietää, että aluksi Schneiderit, joihin he kuuluivat, kutsuttiin useaan otteeseen Tuomionkirkkoon ja he ilmoittivat aikeistaan ja vaikka he eivät aluksi suostuneetkaan siihen, he myöhemmin suostuivat ja antoivat valtuutuksen, jonka jälkeen heitä kutsuttiin aina mukaan. Neljänteen hän sanoo, että pienillä virkamiehillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa. Se oli kauppiaille ja neljälle suurelle virkamiehelle kuuluva asia, ja he olivat valinneet valiokunnan. Viidenteen hän vahvistaa, että näin tapahtui. Kuudenteen hän tunnustaa, että hän ei voi totuudenmukaisesti sanoa siitä mitään ja kaikki, jotka puhuvat hänen jälkeensä, pitävät häntä jumalattomana konna. Seitsemänteen hän sanoo, että hänellä ei ollut mitään muuta tekemistä herra Bürgermeister von Houelenin kanssa kuin omat asiansa. Kahdeksanteen hän sanoo, että Pasquillant ja kaikki ne, jotka ovat antaneet neuvoja tähän räjähtäneeseen häväistysrunoon, ovat hänen silmissään unohtaneita konna ja kunnianloukkaajia, ja jos hän tietäisi, kuka teki sen häpeällisen runon, hän voisi vaarantaa henkensä siitä. Jasper Sehman sanoo ensimmäiseen, että se tapahtui ennen hänen aikaansa, ennen kuin pienet virkamiehet kutsuttiin mukaan. Toinen hän sanoo, että Schneiderit, joihin he kuuluivat, kutsuttiin eri tilanteissa Tuomionkirkkoon ja he ilmoittivat aikomuksistaan, ja vaikka he aluksi eivät suostuneet siihen, he myöhemmin suostuivat ja antoivat valtuutuksen, joten heitä kutsuttiin aina mukaan. Kolmanteen hän sanoo, ettei hänellä ole mitään tietoa asianajajan valtuutuksesta, mutta Schneiderit olivat usein pyytäneet työntekijöitään maksamaan heille arvonsa mukaista palkkaa, vaikka heidän täytyi jakaa sitä muiden kanssa ja kerätä rahaa, jotta asianajaja Reiser saisi vuosipalkkansa, mikä tapahtui myös useita kertoja. Neljänteen hän sanoo, että pienillä virkamiehillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa. Se oli kauppiaille ja neljälle suurelle virkamiehelle kuuluva asia, ja he olivat valinneet valiokunnan. Viidenteen hän vahvistaa, että heille annettiin sinetöitäväksi suurempien virkamiesten toimesta. Kuudenteen hän sanoo, että koko elämänsä ajan hän ei ole kutsunut itseään jumalattomaksi panettelijaksi ja kunnianloukkaajaksi, ja jos hän tietäisi, kuka teki häväistysrunon, hän olisi valmis tekemään saman heidän kanssaan. Näin he antoivat todistuksensa, jotka luettiin heille uudelleen, ja he vahvistivat ne. Edellä mainittu herra Bürgermeister pyysi minua laatimaan yhden tai useampia julkisia asiakirjoja ja jakamaan niiden maksut, mikä on minun virkatehtävieni mukaista. Nämä asiat tapahtuivat vuonna, indiktionin aikana, Keysin hallinnon aikana, kuukauden päivänä ja paikassa, kuten yllä mainitaan. Läsnä olivat arvoisat Jochim Framens ja Arendt Lowens todistajina, erityisesti pyydettynä. Ja koska minä, Johannes Nüringk, Römischer Keys Maytin valtuuttamana avoimen kamarioikeuden notaarina, olin läsnä edellä mainituissa kysymyksissä ja niihin liittyvissä tunnustuksissa sekä kaikissa muissa tapahtumissa yllä mainittujen todistajien kanssa."