PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : hautakivitietokanta


piipa
21.10.08, 15:21
Olen ollut puolisen vuotta pois sivustoilta ja nyt taas palailemassa sukujuttujen ääreen. Ensimmäiseksi törmäsin ihmettelyyn missä hautakivitietokanta nykyisin on........osaisiko joku kertoa?

Irja Paredes
21.10.08, 16:03
http://lepopaikka.fi/catalog/login.php

Tarkoititko edell linkkiä.

Seppo Niinioja
21.10.08, 16:52
http://lepopaikka.fi/catalog/login.php

Tarkoititko edell linkkiä.

Tuo on "kilpaileva" kaupallinen tietokanta. Seuran oli tai ehkä on nytkin kotisivun uumenissa.

Seppo Niinioja

piipa
21.10.08, 16:55
Oivalsin juuri saman...........

Erkki Järvinen
21.10.08, 16:56
Tuo on "kilpaileva" kaupallinen tietokanta. Seuran oli tai ehkä on nytkin kotisivun uumenissa.

Seppo Niinioja

yritin sitä haeskella minäkin mutta enpä löytänyt ........

piipa
21.10.08, 17:02
Kiitos Arsiro vastauksestasi, mutta etsin aivan muuta sivustoa.

JaskaS
21.10.08, 17:10
"Hakupihalla" näkyy kyseinen otsikko, mutta linkki näyttää puuttuvan :confused:

Hakemalla k.o. sanaa Etsi-toiminnolla linkki sinne kuitenkin löytyy toisena osumana.

:) Jaska

piipa
21.10.08, 17:13
Olipa mutkan takana. Kiitos vinkistä!

piipa
21.10.08, 17:17
Itsekin harrastan myös valokuvaamista, mutta missähän vaiheessa valitus/ käsittely kuvauksista mahtaa nyt olla?

Christina
21.10.08, 19:01
Jag har också haft problem att hitta gravstensdatabasen. Efter många om och men hittade jag den med sökfunktionen, men bara på den finska sidan. Det kunde faktiskt vara lättare att hitta dit.

Hälsningar
Christina Nordback

piipa
21.10.08, 19:08
http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=110%3Ahautakivitietokanta&catid=37%3Agsf&lang=fi

Sivander
21.10.08, 19:51
Tähän tietokantaan liittyen kysymys.
Kuka hoitaa seuran puolesta tuota projektia? Taannoin lähetin siitä seuralle kyselyn, jota taidettiin välittää jollekkin eteenpäin ja mitään ei ole kuulunut.

Minulla olisi nyt kuvattuna Kangasniemen sekä vanha, että uusi hautausmaa. Kaikki haudat jotka ovat haudattu vuonna 1950 tai sitä ennen.
Hyvin pitkälle on luettelokin tehty. Näyttää vain siltä että tokko tuonne on uusia kuvia laitettu nyt lainkaan.

Sivustolta näkyy, että joku on kuvannut osittain myös tuota vanhaa Kangasniemen hautausmaata. Mutta tämäkään projekti ei ole edennyt nähtävästi.

Jokohan se tietosuojavaltuutettu on ilmaissut lopullisen kantansa tähän asiaan. Saako näitä kuvia julkaista.


Kuvasinko turhaan?

:mad:

tv Pekka

Seppo Niinioja
29.10.08, 08:36
Kotisivun vapaaehtoistoimijoissa on mainittu Hautakivi-tietokannan projektipäällikkö, joka on Rainer Schröder. Hänelle voi lomakkeen kautta lähettää postia.

Tietosuojavaltuutettu lienee nyt lähinnä huolestunut (mikä onkin hänen toimenkuvansa) uudemmasta, kaupallisesta lepopaikka.fi-sivustosta, jonka toiminnan hän epäilee rikkovan henkilötietolakia, julkisuuslakia, hautaustoimilakia ja väestörekisterilakia.
Lähde: HS 30.8.2008, s. A 13.

Seppo Niinioja

Irkku
29.10.08, 08:51
Juuri näinhä se on kuin Jaska sanoo, linkki ei toimi, mutta etsi-toiminnolla löytyy.

Toivottavasti korjataan!

Tuiju Olsio
29.10.08, 10:00
... Jokohan se tietosuojavaltuutettu on ilmaissut lopullisen kantansa tähän asiaan. Saako näitä kuvia julkaista.


Kuvasinko turhaan?

:mad:

tv Pekka
Turhaan ei mikään työ ole. Voithan kirjoittaa esimerkiksi tälle listalle, että kuvia saa sinulta kysyä. Minulla on kuvattuna noin 80 eri hautausmaan hautakiviä, jotkut hyvinkin kattavasti, jotkut kuvat ovat jo tuolla tiedostossa ja joitakin on joku muukin kuvannut ja ehtinyt laittaa ne aikaisemmin sinne. Kaksi hautausmaata Ruotsista, suomalaisten hautoja. Yhden hautausmaan kuvat olen myös luetteloinut silloisella lomakkeella ja ne jäivät vain odottamaan lähetystä, sitten tuli tuo jupakka julkaisemisen kieltämisestä. Aion vastaisuudessakin aina tilaisuuden tullen kuvata.

Seppo Niinioja
29.10.08, 10:21
Kotisivun vapaaehtoistoimijoissa on mainittu Hautakivi-tietokannan projektipäällikkö, joka on Rainer Schröder. Hänelle voi lomakkeen kautta lähettää postia.

Tietosuojavaltuutettu lienee nyt lähinnä huolestunut (mikä onkin hänen toimenkuvansa) uudemmasta, kaupallisesta lepopaikka.fi-sivustosta, jonka toiminnan hän epäilee rikkovan henkilötietolakia, julkisuuslakia, hautaustoimilakia ja väestörekisterilakia.
Lähde: HS 30.8.2008, s. A 13.

Seppo Niinioja

Jatkoksi vielä: Kaiketi tietosuojavaltuutettu epäilee myös Seuran hautakivitietokannan yhtä lailla rikkovan henkilötietolakia, julkisuuslakia, hautaustoimilakia ja väestörekisterilakia, vaikka en tarkkaan muista asian vaiheita. Vanhan kotisivun "Seurassa tapahtuu"(?) -osiossa oli tietosuojavaltuutetun kirje muistaakseni vuodelta 2006 Seuralle ja Seuran vastine siihen. Jossakin Seuran syys- tai kevätkokouksessa päätettiin, että "asia katsotaan loppuun asti". Seuran vastineen jälkeisistä mahdollisista tapahtumista minulla ei ole tietoa.

Seppo Niinioja

Erkki Järvinen
01.11.08, 20:27
Jatkoksi vielä: Kaiketi tietosuojavaltuutettu epäilee myös Seuran hautakivitietokannan yhtä lailla rikkovan henkilötietolakia, julkisuuslakia, hautaustoimilakia ja väestörekisterilakia, vaikka en tarkkaan muista asian vaiheita. Vanhan kotisivun "Seurassa tapahtuu"(?) -osiossa oli tietosuojavaltuutetun kirje muistaakseni vuodelta 2006 Seuralle ja Seuran vastine siihen. Jossakin Seuran syys- tai kevätkokouksessa päätettiin, että "asia katsotaan loppuun asti". Seuran vastineen jälkeisistä mahdollisista tapahtumista minulla ei ole tietoa.

Seppo Niinioja

Internetin virtuaalihautausmaa epäilyttää tietosuojavaltuutettuaJulkaistu 01.11.2008, klo 20.02 (päivitetty 01.11.2008, klo 20.14)

Poisnukkuneita on nykyisin mahdollista muistaa myös internetissä: lepopaikka.fi-palvelussa voi maksua vastaan sytyttää virtuaalikynttilän omaisensa haudalle. Tietosuojavaltuutetun toimisto on pitänyt kyseenalaisena vainajien henkilötietojen julkistamista internetissä. http://www.yle.fi/uutiset/kuvat/tyhja.gifhttp://www.yle.fi/uutiset/kuvat/tyhja.gifSivustolla on kuvia hautakivistä, joiden äärelle omaiset voivat jättää kynttilän.

Tietosuojavaltuutetun mukaan hautakivissä näkyviä henkilötietoja ei lain mukaan saisi nettiin laittaa. Sivuston perustajien mukaan asiassa ei ole ongelmaa. Asian käsittely on kesken.

Sivuston ylläpitäjien tarkoituksena on kuvata nettiin miljoona hautaa, eli noin puolet kaikista Suomen hautamuistomerkeistä.

Ylläpitäjät pitävätkin työtään myös kulttuurihistoriallisena tekona.

- Hautausmailtahan poistetaan vuosittain tuhansia hautamuistomerkkejä, ne eivät päädy mihinkään arkistoihin. Kun me järjestelmällisesti kuvaamme näitä, hautamuistomerkit saadaan arkistoitua, sanoo Päivi Porento sivuja ylläpitävästä Memorium Oy:sta.

Lepopaikka.fi-sivusto avattiin loppukesästä, ja käyttäjiä on viitisensataa. Suurta taloudellista hyötyä ei kuulemma tavoitella, ja mainostajiakin on vasta yksi.

YLE Uutiset

pirkko2004
01.11.08, 21:05
En saanut lepopaikka.fi sivuja auki

Sami Lehtonen
01.11.08, 21:16
Jatkoksi vielä: Kaiketi tietosuojavaltuutettu epäilee myös Seuran hautakivitietokannan yhtä lailla rikkovan henkilötietolakia, julkisuuslakia, hautaustoimilakia ja väestörekisterilakia, vaikka en tarkkaan muista asian vaiheita. Vanhan kotisivun "Seurassa tapahtuu"(?) -osiossa oli tietosuojavaltuutetun kirje muistaakseni vuodelta 2006 Seuralle ja Seuran vastine siihen. Jossakin Seuran syys- tai kevätkokouksessa päätettiin, että "asia katsotaan loppuun asti". Seuran vastineen jälkeisistä mahdollisista tapahtumista minulla ei ole tietoa.

Seppo Niinioja

Noin teon kannalta lepopaikka.fi ja SSS:n hautakuvatietokanta ei kait toisistaan suuresti poikkea, mutta merkittävä ero löytyy silti. lepopaikka.fi on puhtaasti kaupallinen - sanoipa Memorium Oy:n edustajat julkisuudessa mitä tahansa. Hyödyn tavoittelu rikosta tehdessä huomioidaan tuomiota annettaessa.

Pirjo L
28.01.09, 21:21
Onko seuran hautakivitietokanta suljettu vai miksi ei avaudu?

piipa
28.01.09, 21:30
Kyllä minulla sivu aukesi.

Juha
28.01.09, 22:11
Hautakivitietokantaa uudistetaan - osa palvelusta on pois käytöstä.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Pirjo L
01.02.09, 14:50
Eikö tässä uudessa hautakivisivustossa voi lukea koko hautausmaan tietoja kerralla tai kivi kiveltä. Pitääkö aina hakea sukunimellä vai miten?

PVuorio
25.05.14, 15:14
Hautakivitietokantaa uudistetaan - osa palvelusta on pois käytöstä.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Joko uudistus on valmis/melkein valmis/aloittamista vailla valmis?

t Pertti Vuorio

Juha
25.05.14, 15:20
Ainakin minulla toimii.

Toisaalta en enää vastaa seuran sivuista millään tavalla.

k.i
26.05.14, 10:27
Uusi toimii minullakin, vanha antaa tällä hetkellä "504 Gateway Timeout".

Jos ymmärsin oikein uusi on: http://haudat.genealogia.fi/php/indexs.php
ja vanha: http://haudat.genealogia.fi/ (http://www.genealogia.fi/haudat/)
vanha löytyy myös osoitteesta: http://www.genealogia.fi/haudat/

Tosin näyttää siltä että sivua ei ole päivitetty pitkään aikaan, varmaan viimeksi joskus 2005, jos tilanne on se mitä tilanne sivulla (http://haudat.genealogia.fi/php/tilanne.php?lang=fi) lukee.

Jos sivua vielä päivitetään voisin auttaa kuvaamisessa tai luetteloinnissa.

tkukkonen
26.05.14, 10:52
Minulla olisi valmiutta toimittaa hautakuvia, lukumäärässä neljä numeroa. En saa vastauksia tarkentaviin kysymyksiini.

Muuten olen sitä mieltä, että parempi tapa kuin käyttää excel-pohjia tiedon syöttöön olisi omatoiminen kuvan ja pvm-tekstien sijoitus web-sivulle "odotushuoneeseen", josta laadun tarkastaja tekisi siirron kantaan tai kehottaisi muutoksiin.

Irkku
26.05.14, 11:24
Minä olen viimeksi toimittanut hautakuvia viime vuonna ja ovat myöskin
nähtävissä hautakivitietokannassa.

Tämä ainakin toimi tänä aamuna
http://haudat.genealogia.fi/php/indexs.php

Irkku

k.i
26.05.14, 11:51
Muuten olen sitä mieltä, että parempi tapa kuin käyttää excel-pohjia tiedon syöttöön olisi omatoiminen kuvan ja pvm-tekstien sijoitus web-sivulle "odotushuoneeseen", josta laadun tarkastaja tekisi siirron kantaan tai kehottaisi muutoksiin.

Tai ehkä jopa tämän kaltainen systeemi http://digihakemisto.appspot.com/

Minä olen viimeksi toimittanut hautakuvia viime vuonna ja ovat myöskin
nähtävissä hautakivitietokannassa.


Eli sivustoa yhä päivitetään, mutta "Tallennustilanne (http://haudat.genealogia.fi/php/tilanne.php?lang=fi)" sivua ei.

Ohjeiden (jotka ovat täällä (http://www.genealogia.fi/haudat/ylei3s.htm)) mukaan yksittäisiä kuvia voi lähettää sähköpostiin, mutta enenmän kuvia voi kai toimittaa vain CDn kautta. Eikö olisi nopeampaa ja halvempaa jos voisi uploadata johonkin, joko Sukututkimusseuran serverille, tai vaikka esim. dropbox/google drive?

Tuiju Olsio
26.05.14, 12:33
...
Ohjeiden (jotka ovat täällä (http://www.genealogia.fi/haudat/ylei3s.htm)) mukaan yksittäisiä kuvia voi lähettää sähköpostiin, mutta enenmän kuvia voi kai toimittaa vain CDn kautta. Eikö olisi nopeampaa ja halvempaa jos voisi uploadata johonkin, joko Sukututkimusseuran serverille, tai vaikka esim. dropbox/google drive?

Olen toimittanut tänä keväänä kuvia tiedostoon, jotka siellä myös ovat. Yksittäisiä kuvia joltakin hautausmaalta laitoin sähköpostin liitteenä. Isomman määrän Dropboxin avulla, joka toimii mainiosti. Ei tule mitään kuluja.

k.i
26.05.14, 12:48
Isomman määrän Dropboxin avulla, joka toimii mainiosti.

Eli sallivat tuon, hyvä kuulla.

Kannattaisi varmaan päivittää ohjeet niin että nämäkin vaihtoehdot ovat kunnolla esillä. Ja tehdä tuo tallennustilanne selvemmäksi, kuten mitkä alueet miltä hautausmailta on jo kuvattu.

Itse kannattaisin jotain Digihakemiston tapaista hakemistoa, johon voitaisiin lisätä suuri määra kuvia ja ihmiset voisivat helposti indeksoida kun etsivät henkilöä hautausmaalta. Tällä tavalla kuvaajan ei itse tarvitsisi indeksoida ennenkuin kuvat voidaan jakaa, indeksointi kun varmaan kestää yhdeltä henkilöltä kauan, varsinkin näiden excel tiedostojen kanssa.

Juha
26.05.14, 13:00
https://www.facebook.com/groups/473512779339429/?fref=ts




Juha

Kirjastonhoitaja
26.05.14, 13:05
Hautakivitietokantaa täydennetään vapaaehtoispohjalta. Rainer Schröder on tiedottanut tietokannasta itse Suku Forumilla ja voinee ohjeistaa kuvaajia. Hänelle voi lähettää yksityisviestin Forumin kautta tai Seuran sähköpostiosoitteella rainer.schroder*genealogia.fi.

Suomen Sukututkimusseuraan (Liisankatu 16 A, 00170 Helsinki) voi edelleenkin lähettää romppuja, jotka toimitetaan täältä postitse eteenpäin. Muistitikut, jotka pitäisi palauttaa kuvaajalle, ovat käytännössä hankalampia.

--
Vuokko Pärssinen-Tainio
kirjasto*genealogia.fi

Erkki
27.05.14, 09:45
Voitaisiinko keskustella, että onko tämä hautakivitietokanta epätoivoisin yritys sukututkimuksen laajassa kentässä, jossa yritetään löytää ja auttaa meitä hajallaan asuvia esim. 1900-luvulla kuolleiden kuolinpäivien ja vastaavien löytämiseksi. Lähden oletuksesta, että kuolinpäivä on aina ollut hautamuistomerkkiä hankittaessa ehdottasti tilaajan tiedossa. Syntymäaikoihin en luottaisi, viimeisin tieto kun on yleensä viimeiseen rippikirjaan kopioitunut päivä, joka yleensä oli ehtinyt 'hovissa muuttua', kuin sen entisen pojan käräjillä saama tuomio miehen taposta.

Näitä alle 100 vuotiaita tietoja kirkkohallituksen komennossa seurakunnat pihtaavat. Maksua vastaan saa toki joskus odotusajan jälkeen tietoa, jonka oikeellisuudesta ei ole takeita. Kuluttajansuojaa ei olla täälläkään asetettu vakavasti puntariin.

Oma kiinnostukseni kohdistuu Keski-Pohjanmaalle: Kokkolasta on 21 kuvaa, joista suurin osa kuvista on alkuperäisen idean mukaan kuvatietueita jokaisesta samaan kiveen hakatusta henkilöstä, joiden kohdassa näytetään edellisen kanssa samaa kuvaa. Toholammilta on 2208 kuvaa, jotka havaintojeni mukaan on syötetty edellä kertomallani metodilla. Siis sielläkin todellisia perhehautoja on taltioitu vain joku murto-osa hautojen ja hautamuistomerkkien määrästä. Teerijärveltä on 1626 kuvaa, joka sekään ei vastaa sinne haudattujen ja/tai hautamuistomerkkien määrää.

Miksi tällainen ontuva palvelu yleensä on olemassa, miksi sitä jatkuvasti estottomasti kehutaan, kun siihen on perin vähän saatu ja syotetty tietoa? Katsokaa itse tuolta:
http://haudat.genealogia.fi/php/hautausmaat.xml

Erkki
27.05.14, 10:07
Olen toimittanut tänä keväänä kuvia tiedostoon, jotka siellä myös ovat. Yksittäisiä kuvia joltakin hautausmaalta laitoin sähköpostin liitteenä. Isomman määrän Dropboxin avulla, joka toimii mainiosti. Ei tule mitään kuluja.

Tuiju, ihan ystävällisesti, mutta mikä idea ja ketä palvelemaan laitat yksittäisiä kuvia joltakin hautausmaalta? Jos sellainen hautausmaa sattuisi silmiini, jossa tiedän olevan omaan st-harrastukseeni olevien kaukaisten sukulaisteni hautoja, niin eikö olisi parempi laittaa nuo mainitsemasi valikoidut kuvat vaikka omalle (mahd) nettisivullesi, ellet kuvaa hautausmaata laidasta laitaan. Silläkin uhalla, että tulee sekaan kurjia ja köyhiä.

Hautakivitietojen julkaisemisten laillisuudesta huolestuneita kehoitan vilkaisemaan kuinka monesta väkivaltaisesta kuolemasta tämän aamun lehdet kertoivat.
Yst. vast. tl. kontt. nimim. 'ammutaanhan hevosiakin'!

Irkku
27.05.14, 11:22
Miksei saisi laittaa myös yksittäisiä kuvia, minäkin olen laittanut myös niitä yksittäisiä..
Ja minusta hautakivitietokantaan on tullut viime vuosina mukavasti kuvia.

Kaikki voivat olla mukana kuvaamassa, nykyisillä digikameroilla se käy hyvin.
Minulla on sanelin mukana, johon luen ne tiedot, jotka eivät kukkien takaa näy.

Ainakin omilta tutkimusalueiltani kuvia on runsaasti ja paljon niistä on ollut hyötyä tutkimustietoihini.

Siksi olen kuvannut ja kuvaan tänäkin vuonna muidenkin tutkijoiden käytettäväksi ja avuksi.

Irkku

k.i
27.05.14, 13:21
Miksi tällainen ontuva palvelu yleensä on olemassa

Palveluko pitäisi lakkauttaa koska siinä ei ole kaikkia hautoja kaikista hautausmaista? Vaiko sen takia että tiedot saattavat olla yhtä huonoja kuin rippikirjoissa? Eikö esimerkisi tässä viestiketjussa juuri keskustella siitä miten palvelua voisi parantaa, eikä pelkästään kehuta.

mikä idea ja ketä palvelemaan laitat yksittäisiä kuvia joltakin hautausmaalta? Jos sellainen hautausmaa sattuisi silmiini, jossa tiedän olevan omaan st-harrastukseeni olevien kaukaisten sukulaisteni hautoja, niin eikö olisi parempi laittaa nuo mainitsemasi valikoidut kuvat vaikka omalle (mahd) nettisivullesi, ellet kuvaa hautausmaata laidasta laitaan. Silläkin uhalla, että tulee sekaan kurjia ja köyhiä.

Miksei yksittäisiä kuvia saisi ladata sinne? Luuletko todellakin että nuo henkilöt eivät ole sukua kenellekkään muulle? Jos kuvat olisivat kaikilla eri sukusivustoilla, niin miten tutkijat niitä etsisivät?

Esimerkiksi Wikipedia, onko sekin huono idea kun ihmiset kirjoittavat vain yhden artikkelin siitä mistä ovat kiinnostuneet, sen sijaan että kirjoittaisivat koko tietosanakirjan.

Tuiju Olsio
27.05.14, 21:57
Tuiju, ihan ystävällisesti, mutta mikä idea ja ketä palvelemaan laitat yksittäisiä kuvia joltakin hautausmaalta? ...
Minun yksittäiset kuvani ovat sellaisilta hautausmailta, joista jo on useampia kuvia tuolla tiedostossa, mutta tämän hautakiven, jonka minä olen kuvannut, kuva sieltä on puuttunut. Olen siis näillä vain täydentänyt jo olevia kuvia/tietoja. Minusta hyvinkin toisia tutkijoita palvelevaa, eivät ole omia sukulaisiani.
Toivottavasti osasin ymmärrettävästi kirjoittaa.