PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tekoälyä kokeilemassa


PekkaV
05.05.23, 11:52
Nyt kohistaan tekoälystä, joka korvaa useita ammatteja. Päätin kokeilla sitä sukututkijan keskustelukaverina Microsoft Bingissä. Olen ajautunut riitelemään sen kanssa! Pari esimerkkiä:

Pietarin Volkovon hautuumaalle on 1836 haudattu "pastor Mandelin". Kuka hän oli? Tekoäly vastasi "Pietarin Volkovon hautausmaalle on haudattu Carl Gustaf Mandelin. Hän oli ruotsalais-suomalainen kauppias ja teollisuusmies. Hän syntyi 1767 ja kuoli 18362. Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi!"

Kuka oli hänen perheensä? Tekoäly vastasi "Carl Gustaf Mandelinin isän nimi oli Erik Johansson Mannelin ja äidin nimi oli Eva Liffander. Hänellä oli useita sisaruksia, kuten Maria Johanna Mannelin, Johan Mandelin, Adam Friedrich Mannelin ja Adolph Mannelin. Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi!"

Vastasi ja ei vastannut. Perhelinkki viittasi 1836 kuolleeseen Pietarin suom. seurak. kirkkoherraan, joten tämä osui. Mutta mistä tieto kauppiaasta ja teollisuusmiehestä? Tiukkasin lähdettä ja lopulta tekoäly pyysi anteeksi virhettään. Paljastamatta lähdettään!

Toinen kokemukseni liittyi Liivin 1500-luvun kartalta löytyneeseen Reisanborghiin, joka sijaitsi Suomenlahden pohjoisrannalla. Siitä keinoäly yltyi kertomaan, että sen nykyinen nimi on Nauma tai Rauma ja jonka perustaja oli Herr Reisanborgh! Melkein uskottavaa jollei Raaseporin linnoitusta olisi ollut.

Odotan jännityksellä, milloin keinoälyn vastausten linkit ilmestyvät verkkofoorumeille lähdeviitteinä.

ps. kuka oli tuo kauppias ja teollisuusmies "Mandelin"?

Julle
06.05.23, 09:33
< Nyt kohistaan tekoälystä, joka korvaa useita ammatteja. Päätin kokeilla sitä sukututkijan keskustelukaverina Microsoft Bingissä. Olen ajautunut riitelemään sen kanssa! Pari esimerkkiä:

Pietarin Volkovon hautuumaalle on 1836 haudattu "pastor Mandelin". Kuka hän oli? Tekoäly vastasi "Pietarin Volkovon hautausmaalle on haudattu Carl Gustaf Mandelin. Hän oli ruotsalais-suomalainen kauppias ja teollisuusmies. Hän syntyi 1767 ja kuoli 18362. Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi!"

Kuka oli hänen perheensä? Tekoäly vastasi "Carl Gustaf Mandelinin isän nimi oli Erik Johansson Mannelin ja äidin nimi oli Eva Liffander. Hänellä oli useita sisaruksia, kuten Maria Johanna Mannelin, Johan Mandelin, Adam Friedrich Mannelin ja Adolph Mannelin. Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi!"

Vastasi ja ei vastannut. Perhelinkki viittasi 1836 kuolleeseen Pietarin suom. seurak. kirkkoherraan, joten tämä osui. Mutta mistä tieto kauppiaasta ja teollisuusmiehestä? Tiukkasin lähdettä ja lopulta tekoäly pyysi anteeksi virhettään. Paljastamatta lähdettään!

Toinen kokemukseni liittyi Liivin 1500-luvun kartalta löytyneeseen Reisanborghiin, joka sijaitsi Suomenlahden pohjoisrannalla. Siitä keinoäly yltyi kertomaan, että sen nykyinen nimi on Nauma tai Rauma ja jonka perustaja oli Herr Reisanborgh! Melkein uskottavaa jollei Raaseporin linnoitusta olisi ollut.

Odotan jännityksellä, milloin keinoälyn vastausten linkit ilmestyvät verkkofoorumeille lähdeviitteinä.

ps. kuka oli tuo kauppias ja teollisuusmies "Mandelin"? >

Aktiivista yritteliäisyyttä, mutta "äärellinen automaatti" -keinoäly on vielä tyhmä. Olisi varmaan tarjonnut muitakin sukunimiä, jos olisi tajunnut Mandelinin sukunimeksi. Samankaltaisia nimiä vuoronperään kuin Mandelin
Andelin Candelin Kandelin Mandell Manderbacka Mannelin Mendolin Mondolin Randelin Sandelin, joissa lambda ja epsilonit eroavat yhden merkin verran.

Taitaa keinoälyn hyvä perusta olla vielä Reikäkorttiyhdistyksen 1970-luvun teoksessa Päätöstaulut. Pahus kun pääsi häviämään jonnekin muutossa.

Eipä WolframAlphakaan tuntenut kuin mandoliini-soittimen?

Kokeilemisiin

PekkaV
07.05.23, 15:24
Älä hellitä uteliaisuuttasi Julle, olen minäkin vanhan liiton miehiä. Kokeile sinäkin.

Toki Bingistä huomaa, että se "googlailee" kuten ihminen. Erona on, että mitä enemmän jaksaa antaa sille reunaehtoja ja vinkkejä, sitä fiksumpia väitteitä se antaa takaisin. Tuo Mandelin=sukunimi fakta jäi tosiaan antamatta.

Kysäisin Bingiltä (epätoden) "Kuka on minulle sukua, jos olen löytölapsi?". Vastaus oli aika fiksu ja hyvin muotoiltu, mutta alku kopioitu suoraan wikipediasta:
"Hei, tämä on Bing. Sukulaisuus on sellaisten henkilöiden välinen suhde, jotka ovat keskenään sukua. Samaan sukuun kuuluvilla henkilöillä on yhteisiä esivanhempia tai he ovat tulleet sukuun avioliiton tai adoption kautta. Jos olet löytölapsi, sinulla voi olla biologisia sukulaisia, jotka ovat sinulle sukua geneettisesti, tai adoptiosukulaisia, jotka ovat sinulle sukua sosiaalisesti. Sukulaissuhteet voivat vaihdella eri kulttuureissa ja tilanteissa. Voit tutkia omaa sukupuutasi tai sukututkimustasi eri lähteistä, kuten kirjoista, arkistoista tai DNA-testeistä."

Joukamoinen
08.05.23, 15:46
Bing tosiaan lähtee helposti fantasioimaan vastauksissaan. Ihan jos sitä pyytää listaamaan tunnettujen historiallisten henkilöiden esivanhempia muutaman polven päähän niin saa hyvin kyseenalaisia tuloksia...

Itse olen saanut Bingin antamaan myös lähdeviitteen väitteilleen, antaa jopa ihan toimivan linkin niihin. Jos sen jälkeen kysyt ovelasti suoraa sitaattia, sekin onnistuu -paitsi että lainaus on usein tuulesta temmattu ja linkattu sivusto saattaa käsitellä aivan toista aihetta!

Olen pohdiskellut voisiko tekoäly tulevaisuudessa auttaa sukututkijoita virheitä sisältävien OCR-tekstien siivoamisessa -ainakin ChatGPT on yllättävän taitava tekemään oletuksia tekstin kontekstin pohjalta.