PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sonnit/Sonné kiinnostavat...


loikari
19.10.08, 21:43
Hei, olen uusi Forumin sivuilla, mutta harrastanut sukututkimusta muutamia vuosia ensin suvun pienoisella painostuksella.
MUTTA kuinkas sitten kävikään; sukututkimus vei mennessään...

Kysynkin onko joku muu törmännyt sukututkimuksissaan Sonni- tai Sonné/Sonne-suvun jäseniin.
Kaikki tieto kiinnostaa.
Edellä mainitun nimen sukututkimuksen tekee mielenkiintoiseksi ne 51 sukunimimuutos, jotka ovat toteutuneet v.1900-luvulla.
Näistä sukunimimuutoksista 12kpl olen onnistunut yhdistämään äitini sukuhaaraan.
Olen äitini (Soinisalo) puolelta Parikkalan Tyrjän Sonneja (Gustaf Eskilss: Sonni s.2.12.1770 & Anna Thomd:r Littunen s. 24.5.1773) ja isäni (Loikkanen) juuret puolestaan johtavat Kesusmaalle (Matti Johs: Loikkanen s. 24.2.1830 & Leena Stina Johd:r Turakainen s. 10.4.1845) ja vähän kauemmaksikin Skinnarniemeen...jossa Anders Petss: Loikain (k.22.4.1836) ja Maria Janduin (k.16.5.1825) lapset sekä heidän vanhemmat vaativat jatkoselvityksiä.

Palautteesta kiitollisena
t:LA

annahelena
20.10.08, 19:28
Minun isäni äidin puoleisessa suvussa on samalta paikalta Sonneja

Brita Sonni s Tyrjä 1806 pso Erik K. Suomalainen
Heikki Sonni s. 1780 pso Eufemia Soikkeli
Jöran Sonni s 1749 pso
Christian Sonni pso
Sonni Helmi 1879 pso August Tuunanen

Sirkka.nurmi*netikka.fi:)

loikari
20.10.08, 21:44
Ko. Sonnin sukuhaara löytyy tiedostoistani päättyen Britan ja Heikin kautta Jöran Sonni (s.1749) & Birgitta Innaseen. Toistaiseksi vanhempi linkki omaan sukuhaaraani puuttuu.

t:LA

annahelena
21.10.08, 08:31
Minulla on Sukujutuissani Emilia ja Antti Sonnin lapset ja heidän perheensä. Sirkka

annahelena
21.10.08, 16:17
Tyhjentelin yksityistä lokeroani. En tiedä, tulivatko kaikki viestit sinne ja sinulta tänne. Sirkka:p:

annahelena
21.10.08, 19:50
Ilmoita, jo tarvitset lisätietoja. Olet varmasti tutustunut tiedostoon KARRANTO Parikkala Pekka Saukkonen. Jotta se avautuisi nykyään, on tehtävä jotain juttuja. Siellä on muistaakseni Sonnejakin. Sirkka:)

loikari
26.10.08, 21:08
Tiedosto KARRANTO ei aikaisemmin tiedossani, mutta nyt löytynyt ja aineiston perusteella löytynyt 3kpl Sonni/Sonne sukunimimuutosta eli Somerila, Arosalo & Jakomäki. Selaaminen jatkuu...
Lisäksi oman aineistosi perusteella sukunimimuutoksista Saaristo/Saario.
t: LA

annahelena
26.10.08, 21:34
Uukuniemen Hämäläisiä 2 s. 152 muutos Soraniva s. 150 Soralinna s. 149 Saarlinna
Muistaakseni Venhovaara, pitää tarkistaa

Sirkka;)

loikari
26.10.08, 21:59
Venhovaarat tiedostoissani. t: LA

annahelena
28.10.08, 10:33
Hämäläiset s. 150 Saarlinna
Uukuniemen Hämäläisiä 2 ilmestyi kesällä 2008, saa kirjastosta kaukolainana.;)

Irkku
28.10.08, 23:32
Hei!
Olen jonkin verran tutkinut Sonneja, mutta en tuota sinun haaraasi.

Minun mieheni sukuun menee yksi Sonni, Saimi. Hän syntyi Pietarissa 18.1.1909 ja hänen vanhempansa olivat Pekka Paavonpoika Sonni, s. 11.5.1870 Parikkala, Tyrjä ja Anna Maria Juhontytär Witander, s.3.5.1876 Ilomantsissa.
Pekka oli töissä Suomen asemalla Pietarissa, se asemahan kuului Suomen valtion rautateille. Pekka kuoli ennen vallankumousta 7.1.1917. Anna Maria
kuoli Petroskoissa.

Kun olen tutkinut Pietarin suomalaisen Marian seurakunnan kirkonkirjoja, siellä on tullut vastaan useita Sonneja.

loikari
29.10.08, 22:41
Pekka Paavonp. eli Petter Paulss: Sonnin vanhemmat löytyvät minulta:
Paul Johss: Sonni (s.5.8.1826-2.3.1900) Parikkalan Tyrjä 1 & Maria Johd:r Hannonen Uukuniemen Sikop.11 (avioliitto 8.2.1857) sekä isovanhemmat lapsineen.
t: LA

loikari
29.10.08, 22:56
Hei.
Viestiketjun alussa mainitsin Sonni/Sonne sukunimimuutoksista.
Ohessa alla on luettelomaisesti tiedossani olevat sukunimimuutokset:
Heikinmaa, Jokela, Kaaprola, Kangassalmi
Saarlinna, Soinikoski, Soinisalo, Sonni/Sonne/Sonné
Venhovaara, Yläranta
Arosalo, Jakomäki, Saaristo/Saario, Somerila
Yllä mainitut löytyvät minulta muodossa tai toisessa.
Jatkoa seuraa...
Saarenkylä, Saarenniemi, Sounio
Sahinjoki, Soivanen, Soljento, Saarikannas, Seitvuo
Aarnio, Arsela, Karipuro, Kiurumäki, Nurmi
Saarentalo, Saaripelto, Sajamäki
Salmesoja, Salonurmi, Sarposuo, Seitvaara
Siimesala, Siimesharju, Sineoja, Sinerkorpi, Sinervälä, Sinisalo, Soini
Soinimäki, Soininen, Soinonen, Solarinne
Soraniva, Sorasmaa, Sovanen, Suolehto
Suoranta, Venhomaa, Virranmäki
t: LA

Heljä Habermann
28.08.09, 19:30
Hei!
Serkkuni löysi isoisäni vanhoista papereista kauppakirjan, jolla Heikki Sonni ja vaimonsa Sofia o.a. Uski myivät isovanhemmilleni Lumivaaran pitäjän Kostamojärven kylästä Kikonpolvi-nimisen tilan 20.11.1929.
Ovatko nämä Sonnit mahdollisesti "teidän" Sonnijanne; Parikkalahan esim. oli naapuripitäjä?

annahelena
28.08.09, 19:56
Minulla ei ole tietoja paljonkaan. Kokeilepa ensin Ari Loikkasta:)

loikari
28.08.09, 20:52
Vaihdemies Heikki Sonni perh. (Parikkalasta) oli lähtenyt Sortavalan kaupunkisrk:aan 11.8.1905, saapumispäivä 25.8.1905.
Mukana: V:o Sofia os. Uski + lapset: Hilda Maria, Hilma, Emma, Lydia Johanna, Helmi Sofia.
Anna Katri Sonni syntyi v.1907 Sortavalassa.
Myöhemmät vaiheet, samoin esivanhemmat toistaiseksi avoimet...
t: Ari L.

Heljä Habermann
28.08.09, 21:23
Hei Ari!
Ei varmaankaan ole ollut kovin montaa Heikki Sonnia, jonka vaimo on ollut Sofia o.s. Uski, joten lähden siitä, että puhumme eli kirjoitamme samoista henkilöistä. En ole (tietenkään) niin kiinnostunut Heikin ja Sofian vaiheista, kuin omien isovanhempieni vaiheista, ja siihen liittyy tietysti Kikonpolven osto ja tämän paikan oma historia.
Mikäli haluat kopion (käsinkirjoitetusta) kauppakirjasta, ilmoita yst. osoitteesi sähköpostitse tai yksityisellä viestillä, minä kun en osaa skannata.
Terv. Heljä

annahelena
29.08.09, 13:39
Saanko emailisi? Sirkka

Eppu K
29.08.09, 18:03
Haapaveden Ainalin kylässä on ollut Sonnin talo, joka löytyy kartoistakin. Rippikirjoista löysin tällaisen (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haapavesi/rippikirja_1764-1769_ik166/98.htm) (vinkki: aikaisemmasta rippikirjasta kannattaa tutkia Tiakkalan talon tiedot). Sonneja on asunut Haapavedellä nykyaikaan asti.

loikari
29.08.09, 19:04
Haapavedellä Ainalin kylässä ovat syntyneet ainakin Olof Henrs: Sonnin ja Carin Mattsd:r os. Mäyrän lapset Erich (v.1693) ja Walborg (v.1695) Sonni, mahdollisesti juuri Sonnin talossa.
Lisäksi Haapavedeltä löytyy mm. Henrich ja Margeta Olofsd:r Sonnin jälkipolvea...

annahelena
29.08.09, 19:27
Onkohan näiden suvulla yhtymäkohtaa Laatokan rannan Sonneihin?:)

loikari
31.08.09, 18:53
Vaikea toistaiseksi sanoa.
Sonneja löytyy monelta paikkakunnalta Porin eteläpuolelta aina Viipuriin saakka. Osa on lähtenyt satumaata etsimään ulkomaita myöten mm. Kanadaan ja Santo Domingoon (vrt. Hurjia suomalaisia osa3/6), joku eksynyt Venäjällekin.
Sonni-sukunimi on ajan saatossa vaihtunut monella "tuoreempaan". Eniten lienee sukunimimuutoksia tehty sotiemme ja evakkomatkojen jälkeen; itselläni tiedossa v.1904-1975 tehtyjä sukunimimuutoksia. (56kpl, uusimpana listalle Sonny & Saravuo)
Mitä ennen sitä, lienee arvoitus mm. Kokemäen Setälät-suvun eräs esi-isä on ollut Mikko Sonni (Kokemäen Sonnin talon isäntänä v.1540 - lainatakseni heidän kotisivujen tietoja) ja Sääksmäellä esiintyy mielenkiintoinen Sonna-muunnos?
Itse olen päässyt Parikkalan Tyrjän Sonneissa erään pienen haaran osalta 1610-luvulle...mutta, kuka tietää kuinka pitkän matkan Sonni/Sonne ovat Suomen poikki kulkeneet ja mistä löytynee yhteinen nimittäjä tälle kaikelle...:cool:

Hannu Heikkila
18.07.10, 04:11
Hei.
Viestiketjun alussa mainitsin Sonni/Sonne sukunimimuutoksista.
Ohessa alla on luettelomaisesti tiedossani olevat sukunimimuutokset:

Saarlinna, Soinikoski, Soinisalo, Sonni/Sonne/Sonné...

Aarnio, Arsela, Karipuro, Kiurumäki, Nurmi

t: LA

Moi vaan, olen aika uusi taalla ja seurailen juttuja Sonni nimesta. Tuli myoskin toi Karipuro esiin. Aitini tyttonimi oli Karipuro joita on vain muutama jaljella, kaikki sukua minulle. Aitini isa oli Onni Oskari Sonni s. 9 heinakuuta 1900 Parikkalan Tyrjassa. onko kenellakaan lisaa tietoa hanesta? Onnin Isan nimi oli Matti Matinpoika Sonni s. 31 toukokuuta 1864 myskin Parikkalan Tyrjassa. Onnin aiti oli Anne Maria Siitanen s. 16 kesakuuta 1861 Parikkalan Koitsanlahdessa.

Hannu Heikkila
Sydney, Australia

loikari
18.07.10, 18:20
Tiedossani on vain sukunimimuutoksen tehneet hansikastyöntek. Onni Oskar Sonné vaimoineen (Ellen Siviä os. ei tiedossa) Kurikasta:
Sukunimimuutos Sonnésta TO Karipuro 1.7.1935.
Nyt kun Kurikan linkki varmistunut Parikkalan Tyrjälle, niin Matti Matinpoika Sonnin isä on todennäköisesti tiedostoissani...ja yksi sukunimimuutos löytänyt kytköksen.

Hannu Heikkila
19.07.10, 00:40
Tiedossani on vain sukunimimuutoksen tehneet hansikastyöntek. Onni Oskar Sonné vaimoineen (Ellen Siviä os. ei tiedossa) Kurikasta:
Sukunimimuutos Sonnésta TO Karipuro 1.7.1935.
Nyt kun Kurikan linkki varmistunut Parikkalan Tyrjälle, niin Matti Matinpoika Sonnin isä on todennäköisesti tiedostoissani...ja yksi sukunimimuutos löytänyt kytköksen.
No joo tama Ellen on aitini aiti. Ellen oli toissa Suomen Lakkitehtaalla ja kehitti koneet ja systeemit nahkahanskojen tekemisessa, han sai siita Mestarinkirjeen ja tuli Suomen ensimmaiseksi ja ainoaksi naispuoliseksi Kasinemestariksi. Onni oli Ellenin alainen koska Ellen oli tyonjohtajan asemassa. Muistan pienena kun meilla oli aina komeet nahkahanskat jotka Ellen teki.
Ellen Sivia os. Kröger, s. Kerimaella, myohemmin Kemppi, Onni Oskari kuoli Tampereella 9 maaliskuuta 1945.
Minun tietojen mukaan Onni Oskari Sonne tavattiin "e"lla mutta Onnin isan nimi tavattiin "Sonni". Mika siina lienee syyna?
En tieda minka takia Ellen ja Onni muutti nimensa Karipuroksi. Taytyy kysya aidiltani. Siella Parikkalassa asuu/asui monta Ellenin puolelta olevia sukulaista, Ellenin aiti oli Vilhelmiina Paajanen Parikkalasta.
Jos jollain on lisaa tietoa Onni Oskari Sonne s. 9 heinakuuta 1900, Parikkala, Tyrja tai Matti Matinpoika Sonni s. 31 toukokuuta 1864, Parikkala Tyrja, niin pida yhteytta.
Hannu Heikkila

loikari
19.07.10, 13:54
Olen yhteydessä :)

Tapani Kovalaine
19.07.10, 14:12
Matti Ollinp Sonni s. 15.2.1834, k. 7.7.1878
puoliso Katriina Eskontr Putkinen s. 1.3.1833, k. 12.2.1892
- asuivat Parikkalan Tyrjä nro 17 C
poika Matti Matinp Sonni 31.5.1864
vihitty 13.11.1887 Parikkalassa
puoliso Anna Maria Juhontr Siitonen s. 16.6.1861

Digikuva rk 1881-1889 näkyy vain jäsenille.
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=8696&pnum=422
Tämä kuva näkyy kaikille: http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/parikkala/rippikirja_1865-1880_mko51-90/1007.htm

ristojohannes
19.07.10, 14:22
Näyttääpä minunkin tiedostoissani olevan Sonne, 1920 Parikkalassa syntynyt ja Tarvasjoella kuollut.

juurito
12.09.10, 18:39
Hei !

Minulla on äidinäiti Saimi Maria Sonni 1908-1983 (Tyrjä, Rasvaniemi) äiti Eeva Maria os.Joronen ja isä Pekko Sonni (myöhemmin Saaripelto).

loikari
12.09.10, 19:12
Pekka Saaripelto m. Sonni ja Eeva Maria os. Joronen löytyvät tiedostoistani. Heidän perheensä ja esivanhemmat avoimia...
Lapsista tiedossani vain Yrjö, Emil Ja Johannes
Tyrjä, kylä Parikkalassa teoksessa Eeva Maria mainitaan ainoaksi satavuotiaaksi tyrjäläiseksi (100v1kk22pv)!
Enemmän yksityisesti...
t: Ari L.

Jukka-Antero
18.02.11, 08:39
Moi vaan, olen aika uusi taalla ja seurailen juttuja Sonni nimesta. Tuli myoskin toi Karipuro esiin. Aitini tyttonimi oli Karipuro joita on vain muutama jaljella, kaikki sukua minulle. Aitini isa oli Onni Oskari Sonni s. 9 heinakuuta 1900 Parikkalan Tyrjassa. onko kenellakaan lisaa tietoa hanesta? Onnin Isan nimi oli Matti Matinpoika Sonni s. 31 toukokuuta 1864 myskin Parikkalan Tyrjassa. Onnin aiti oli Anne Maria Siitanen s. 16 kesakuuta 1861 Parikkalan Koitsanlahdessa.

Hannu Heikkila
Sydney, Australia
Hei, olen kirjaantunut tähän palveluun mielenkiinnon vuoksi. Ukkoni
siis isoisäni on Matti Karipuro ,joka on kuollut -60 luvun alkuvuosina.
Hänellä on tieteääkseni ollut Onni niminen veli, lisäksi on ollut
sisko tai siskoja?,joista ei ole muuta tarkempaa tietoa kuin se
että yksi sisar on ollut Kokkosia Saaren Tarnalassa ja sitä kautta
Kokkoset on sukua minulle. Minulta löytyy todenäköisesti valokuva
jossa on Matti ja Onni Karipuro,sekä Kokkosia. Jos asia kiinostaa
voi ottaa yheyttä sähköpostitse aroyode*netti.fi

loikari
18.02.11, 16:18
Hei.
Palataan asiaan yksityisesti.
Hannu Heikkilän kautta on Karipurot kytketty Tyrjän Sonneihin, tarkemmin Tyrjä 17. Mikäli tietoni pitävät paikkansa Matti Karipuro on syntynyt 3.9.1891; jälkipolvista ei toistaiseksi tietoja, eikä muista kuin veljen Onni Oskari Karipurosta (kiitos Hannun); esivanhemmat kylläkin.
Isäni puolen suvusta löytyy Kokkosia - lähin isän äidinäiti Hilma Vilpponen os. Kokkonen Parikkalan Rasvaniemestä ja jokunen vanha valokuva Hilman arkistoista mm. Kokkosista ja Vilpposista (mene ja tiedä, ei kukaan tunnu tietävän)
t: Ari L

loikari
06.01.14, 13:48
Perustettu lokakuussa 2013 Parikkalan Sonni-suvu​n jälkipolvi-Facebook-r​yhmä. Yhteydessä voi olla kauttani yksityisviestin muodossa...
Ryhmä näkyy vain ryhmäläisille
(kirjautuminen Facebook-ryhmään edellyttää Facebook-profiilin)