PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Missä tunnistuttaa siirtolaisvalokuvia?


Tukusutkija
02.01.23, 14:16
Mistähän voisi kysyä neuvoa siirtolaisuuteen liittyvien kuvien tunnistamisessa? Minulla olisi pari ryhmäkuvaa vuodelta 1912, joista toivoisin löytäväni lisätietoa.

Juha
02.01.23, 14:57
No tuskin oikeasti löytyy mistään tietäjää noin vanhoille kuville.

Niitä voi laittaa vaikka tänne tai Facebookissa Tempus Fugit -ryhmään



Juha

joukon66
02.01.23, 15:40
Miksei löytyisi tietäjää? Eihän ikä ole este. Onhan nuoremmillakin sukupolvilla kuvia esivanhemmistaan ja saattavat löytää kuvista tuttuja naamoja.

Laitoin tosin kerran yhden ryhmäkuvan, mutta yhtään vastausta ei ole tullut. Ongelma on enemmänkin siinä, että tällä foorumilla on vain murto-osa niistä, jotka voisivat jotain tunnistaakin. Monet vanhat kun eivät netissä vieraile.

Eipä Kotiseutuliittokaan ole tehnyt asialle mitään eikä edes kommentoinut, vaikka asiasta on informoitukin.

Parempi on vain yrittää itse eikä odottaa muilta mitään.

Jouk:rolleyes:

Juha
02.01.23, 16:37
Tottakai aina yritetään, kunhan totesin faktan.



Juha

Leevi A
03.01.23, 17:52
Tuskin löytyy mitään. Yritin löytää tunnistajaa noin v 1960 otetun kuvan henkilöille; lähes tuhat katsonut eikä ensimmäistäkään tunnistusta. Itse olin näitten henkilöitten työkaveri muutamaa vuotta myöhemmin, mutta kun minulla on kelvottoman huono naamamuisti, niin enpä tunne ketään. En kyllä usko, että kaikilla muilla on sama vika. Sitä en tiedä, onko sitten kyseessä paikkakunnalla (Oulu) yleinen tapa, että ketään ei jeesata yhtään missään asiassa eikä missään nimessä.

joukon66
03.01.23, 19:17
Tuon viimeksi mainitun voin kyllä vahvistaa ja taidat itsekkin tietää asiasta jotakin, mutta tämä onkin kokonaan toinen juttu.

Jos katsojia oli tuhat, niin se ei tarkoita sitä, että he olisivat olleet oululaisia. Veikkaan, että moni katsoo näitä kuvia ihan vaan huvin vuoksi ja samoin näitä juttuja luetaan ihan vain uteliaisuuttaan. Edelleen väitän, että tällä foorumilla on aivan liian vähän niitä, jotka kuvia kykenevät tunnistamaan. Vasta sitten, kun katsojia on useita kymmeniä tuhansia, niin tunnistajia alkaa löytymään. Tuhat on vain 1/5000-osaa suomalaisista, joten hyvin marginaalisesta tunnistajajoukosta on kyse.

Jos laittaisit kuvan Kalevan sivuille, niin kyllä silloin tunnistajia löytyy.

Jouk:rolleyes:

Leevi A
04.01.23, 09:00
Ei julkaise Kaleva, kokeiltu on sitäkin.

AnnaS
04.01.23, 09:40
Paikallisissa historia- / muisteluryhmissä on hieman suurempi todennäköisyys tavoittaa oikeat ihmiset, mutta heikkoa on silti.

Pienellä paikkakunnalla 1940-50-lukujen kuviin voi vielä saada kohtuullisesti tunnistuksia, jos hyvin käy ja ryhmässä sattuu olemaan saman viiteryhmän henkilöitä. Sitä vanhemmista kuvista tunnetaan joku silmäätekevä ja tuurilla jonkun asianharrastajan sukulaisia. Kaupungeissa todennäköisyys tällaisiin yhteensattumiin pienenee.

1910-luvun siirtolaiskuvista henkilöiden tunnistaminen vaatii jo todella hyvää tuuria, etenkin jos ei ole tietoa mistä henkilöt ovat lähtöisin. Paikkakunnista yms yleisemmistä asioista voi ehkä löytyä paremmin tietoa, jos onnistuu saamaan kuvan oikeiden silmien eteen. FB:ssä taitaa olla jotain siirtolaisryhmiäkin? Tempus fugit on sinänsä hyvä ryhmä vanhoille kuville, mutta yksittäiset kuvat hukkuvat helposti tulvan alle.

joukon66
04.01.23, 10:07
Pienet paikalliset lehdet julkaisevat monesti vanhoja kuvia ja pyytävät tunnistustietoja. Se näyttää toimivan hyvin, mutta suuret lehdet eivät niitä tee kovin usein ellei sitten omilla nettisivuilla tai forumeilla. Niitä taas eivät kaikki lue.

Pohjois-Pohjanmaan museosta voi myös tiedustella ongelmaan ratkaisua.

Kehoitan kuitenkin laittamaan verkot vesille tällekkin foorumille. Ei se kovin työlästä ole.

Jouk:rolleyes:

Tukusutkija
04.01.23, 19:39
No, laitoinpa kuvat SukuForumillekin, sieltä niitä voi käydä ihastelemassa:)