PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Johan Viktor Ekroos s. 1861 Muurla


Seija Randell
25.10.22, 13:13
Johan Viktor Ekroos s. 21.08.1861 Muurlan Harjulan Mariebergissä. Perhe menetti talot ja oli sitten Savisillan torpassa. Hänet löytää merimieshuoneista vielä 1890-luvun alussa. Ja olen ilmeisesti väärin katsonut Turun filmirullista, että olisi asunut Turussa vielä 1920. Hän oli isoisäni veli.

Nyt olen löytänyt vaihtoehtoisen tiedon, joka valokuvien ulkonäöstä ja muustakin päätellen vaikuttaa uskottavalta. Vastaavan ihmisen, tosin syntymätietona vain kuukausi, löytää Myheritage-sivustolta Amerikasta perheellisenä, kahtena versionakin. Vaimo on Urjalasta lasinpuhaltaja Johan Stefan Stappsin tytär Hilma Sofia Stopsen, s. 02.05.1869 (kl mukaan). En löydä perhettä Nuutajärveltä, asuisiko jossakin muussa kylässä?
Ihan vaan kyselen, sattuuko joku jotakin tietämään vaikka tuon vaimona kautta? En ole maksava jäsen em sivustolla enkä pääse siellä tarkistamaan tietoja. Siirtoilaisinstituutissakiaan ei maksamatta näe kuin muuttajan nimen.
Olen joitakin Amerikan sivuja yirttänyt katsoa, mutta niissä ei tarkkaa syntymäaikaa taida olla.

Juha
25.10.22, 14:54
Siirtolaisrekisteristä ei löydy mitään muuta kuin 23 vuotiaalle merimiehelle annettu passi 6.7.1892, kohteena "Ulkomaat"

Mutta jenkeistä löytyy tiedot MyHeritagen avulla eli:

Johan Viktor Ekroos
Syntymä
21. elokuuta 1861 - Finland
Kuolema
6. heinäkuuta 1925 - Caroline, Tompkins County, New York, United States of America
Vanhemmat
Juha Kustaa Ekroos E Piintilä, Eeva Lotta Kustaantytär Ekroos (o.s. Muntola)
Sisarukset
Gustav Edvard Tuntematon, Karl August Ekroos, Emerentia Matilda (Lindholm) Laakso (o.s. Ekroos), Olga Aurora Ekroos, Oskar Edvard Tammisto (O.s. Ekroos), Selma Lyydia Ekroos, Anna Eleonora Jokinen (o.s. Ekroos), <Yksityinen> Ekroos
Vaimo
Hilma Sophia Ekroos (o.s. Stopsen)
Lapset
Victor Harald Ekroos, Anna Sofia Mattson (o.s. Ekroos), George Ernest Ekroos, Leonard John Ekroos, Onnie Harold Ekroos, Jennie W Durling (o.s. Ekroos), <Yksityinen> Egross


Juha

Seija Randell
25.10.22, 16:46
Kiitos, se tarkka syntymäaika puuttui niistä tiedoista, mitkä löysin. Ja oli kaksi versiota, toinen kuollut !925 ja toinen 1828.
Tämä käy yksiin sen kanssa, että merimieshuonetiedot loppuvat. Ja MyHeritagen valoku va sopii isoisäni veljeksi.
Ja ne lasinpuhaltajat olivat vaimon sukua, ei miehen

On pitänyt mennä tarkistamaan Turkuun tiedot ja pyytää sukuselvitystä seurakunnasta. No olisi turhaa ollut. Muurlan perukirjoja vanhempien kuolinaikaan en ole käsiini saanut. Joskus ne olivat Helsingissä skannattavina. En ymmärrä, mitä olen väärin katsonut ehkä vuosikymmen sitten.
Voi olla, ettei ole kotiin yhteyttä pitänyt, toisin kuin sisarensa Anna. Minullakin oli "Amerikanhelmet".
On siellä sitten aika lauma pikkuserkkujeni lapsia.

Seija Randell
02.11.22, 13:20
Olen sittemmin löytänyt perheestä aika paljonkin tietoa, MyHeritagen ja FamilySearchin kauttta. Perhekuvassa kovasti samaa näköä veljeksillä.
Ja löytyy hautajaistilaisuuksista kirjoituksia, missä kuvataan vainajaa, omaisten nimiä ja vaikkapa yhden jälkeläisen moottorikelkkakaupan kotisivut. New Yorkin osavaltiossa.
Kun vain saisi sinne yhteyden. Pikkuserkkuja.

Tuula Cu
03.11.22, 06:30
Mm. täältä https://www.usphonebook.com/people-search voi etsiä amerikansukulaisten osoitteita ja ottaa heihin yhteyttä.

Tuula K

Seija Randell
03.11.22, 09:41
Kiitos, sehän on hieno sivusto. Ainakin yhden osoitteen jo löysinkin, Muualta netistä olen sen verran saanut tietoja kasaan, että niiden avulla voi tällä haulla löytää oikeiden ihmisten osoitteita. Ja kun näyttävät porukat aika lailla pysyneen siellä samsssa osavaltiossa, tuolla haulla näkyy sekin, onko sopiva ikä.

Pitää laittaa kirjainmerkkeihin tämä osoite.