PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hannu Karjalainen


siiri.karjalainen
24.10.22, 15:42
Hei, teen sukututkimusta isäni suvusta, Kuusamon alueelta. Vanhin sukulainen, josta löytyy valmiiksi tietoa on Hannu Karjalainen (Hans Karjalainen).
Tietojen mukaan hän oli syntynyt Vaalassa noin 1570-luvulla, ja kuollut Paltamossa. Hänellä oli poika nimeltä Yrjö Hannunpoika Karjalainen (s. noin 1600-luvulla).
Kuulin huhua, että alun perin kaikki Kuusamon Karjalainen-suvun jäsenet olisivat tulleet Vienan Karjalaista, ja haluaisinkin nyt kysellä, onko kellään tietoa Hannun vanhemmista ja heidän syntymäpaikoistaan.
Yrjön pojan, Yrjö Yrjönpoika Karjalaisen (s. 1628) jälkeen suku on tietojen mukaan siirtynyt Paltamosta Kuusamoon, jossa he asuivat pitkään samalla alueella sen jälkeen.

simo.ruokamo
05.01.23, 12:57
Hei,

Olen yrittänyt saada noita Kuusamoon 1600-luvun jälkipuoliskolla muuttaneita Karjalaisia järjestykseen, mutta vaikeaa se on. Karjalaisia tuli paljon eikä heidän sukulaisuuksiaan saa selville. Tulivatko Kainuusta vai Vienasta, luultavasti molemmista. Mahdollista on, että Karjalaiset liikkuivat Kainuun ja Vienan välillä. Kuusamon tulleista Karjalaisista ainoastaan Poussun Karjalalaisille löytyy käräjiltä maininta, että tulivat Paltamosta (Mies- tai Melalahti oli tarkemmin). Muista Kuusamon Karjalaisista en ole löytänyt tietoa, mistä tulivat. Mihin lähteeseen tuo syntymätieto Hannu Karjalaisesta (s. Vaala n.1570) perustuu ? Varmaan tuon ikäinen Hannu Paltamosta löytyy, mutta itse en ole kyllä pystynyt Karjalaisten sukupuuta noin pitkälle viemään. En ole edes saanut selville mistä 1743 Kuusamossa/Posiolla kuollut esi-isäni Pekka Karjalainen tuli.

siiri.karjalainen
28.02.23, 17:25
Hei,

Etsin viime vuonna huvikseni isälinjaani ja kaukaisin jonne pääsin, oli tämä Hannu, eli joku muu oli joskus tehnyt nämä etsinnät. En ole varma ovatko oikein, mutta myös kyseinen Poussu löytyi sukupuusta. Juho Yrjönpoika Poussu oli siis minun tietojeni mukaan Hannun lapsenlapsi, joka siirtyi Paltamosta Kuusamoon. Joihinkin puihin Hannu on lisättynä Hannu Karjalainen Ruokamoksi ilmeisen vaimon sukunimen takia.