PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Starkin suku Paraisilta - sukututkija Tor Stark?


HeiPe
08.07.22, 12:14
Olen vasta viime vuonna aloittanut sukututkimuksen ja liittynyt tähän seuraan. Olen äitini isän suvussa Stark edennyt Paraisilta Turkuun. Mielessä on monta kysymystä, mutta laitan tähän nyt kaksi.


1: Sukulaisiltani olen saanut tietää Kokkolassa vaikuttaneesta sukututkijasta, jolta isoäitini sai kirjeen vuonna 1936. Suvussa on kulkenut tarina tästä pankinjohtajasta, joka sukuamme on tutkinut. Tor Stark, tässä linkki löytämääni lehtiartikkeliin hänestä vuodelta 1973:
https://www.porstuakirjastot.fi/items/show/37218


Mistään en löydä tietoa Tor Starkin tekemästä sukututkimuksesta. Artikkelin mukaan hänellä on yksi poika, jolla sukututkimus voisi olla.



Osaatteko neuvoa eteenpäin?


2. Starkin suku Paraisilta /kirjoitettu myös Starck - onko tietoa tämän suvun tutkimuksesta?


Olen edennyt isälinjaa isoisästäni Bert Wilhem Starkista 1902 - August Wilhelm Stark 1876 - Frans Wilhelm Stark 1851 - Abraham Wilhelm Stark 1821 - tuntematon isä avioton poika siirtyy Eva Kaisa 1795 kautta hänen isäänsä Hindricus Starck 1760 - Henric Stark 1723 - epäselvään Hinrich Nilssoniin (syntymäaika puuttuu).


Osaatteko neuvoa eteenpäin?

Kaikista tiedoista ja vinkeistä kiittäen!

raimoensio
08.07.22, 16:50
Kun tekee Hiski-haun vaikka kastetuista sukunimellä Starck 1700-luvulta saa valtavan määrän vastauksia.
Useimmat ovat ruotusotilaita, mutta paljon muitakin, vaikka kuten Porissa porvareita.
Lähtökohtaisesti ei ole todennäköista, että Paraisten Stark olisi yhteydessä Kokkolaan, vaikka ei tietysti mahdotonta.
Onnea tutkimukselle.

raimoensio
08.07.22, 17:11
Hiskissä Eva Caisa on laitettu Juhontyttäreksi

*6.2.1795 8.2.1795 Simonby torp Skom. Joh. Starck Maria Joh:dt Ewa Caisa

Mutta rippikirjasta kyllä näyttää, että Eva on Simonkylän suutarin Henric Starkin tytär. Henric muuttaa sitten perheineen Malmille, jossa Abrahan Vilhelm syntyy.

raimoensio
08.07.22, 18:44
Eva Kaisan isä on syntynyt tässä:

26.7.1760 27.7.1760 Simonby Båtsm. Hendrich Starck Brita Lars:dr Hindricus

Tämän Henrikin vanhemmat on vihitty tässä:

22.9.1746 Furunääs Torp. Hind. Hindr:son Pig. Brita Larsdr. Simonby

Tässä nimi Starck ei ole vielä käytössä, vaan se tuleen båtsman-tittelin myötä, ja todennäköisesti tällä ei ole mitään yhteyttä itse Henrik Henrikinpoikaan.

Tämä näkyy Furunääsin torpassa, jossa isännöivät Henrik Michelsson ja Maria Simonsdr. Kastemerkintää ei löydy, joten ei ole varmaa, onko Maria Simonsdr Henrik Henrikinpojan äiti.

HeiPe
13.07.22, 08:40
Kiitos vastauksesta raimoensio,


Olen edennyt isälinjaa Paraisilla ja sukunimen kirjoitusasu vaihtelee Stark/Starck. Tässä suvussa ei ole vielä ollut ruotusotilaita, vaan esim. talonpoikia, torpapreita, merimiehiä, veturinkuljettajia yms.



Etsimäni herra Tro Stark asui pitkää Vaasassa ja on kirjoittanut, että sielläkin on jotain samaan sukuun kuuluvia, mutta kaukaisia. Paraisten Starkin sukua on lähtenyt Viipuriin, sieltä muutama Kouvola, Kuusankoski alueelle. Muuten näyttävät olleen Kemiö, Parainen, Turku alueella.



Kirjoitit, että:
"Hiskissä Eva Caisa on laitettu Juhontyttäreksi"
ja:" 6.2.1795 8.2.1795 Simonby torp Skom. Joh. Starck Maria Joh:dt Ewa Caisa



Nämä minäkin löysin ja tuon kirjoittamasi tiedon alla:


"Mutta rippikirjasta kyllä näyttää, että Eva on Simonkylän suutarin Henric Starkin tytär. Henric muuttaa sitten perheineen Malmille, jossa Abrahan Vilhelm syntyy."


Tarkistin kaikki löytämäni tiedot ja kyllä tuo suutari Henric / Hinric Stark vahvistuu Ewa Caisan isäksi monessa rippikirjassa, esim. Parainen rippikirja 1799_ 1804 Henric Stark Malmen perhe.

Abraham WILHELM Starkista (synt. 1821) alkaen vanhimmalla pojalla on toisena nimenä Wilhelm aina nykypäivään saakka.




Nyt vieläkin hieman mietin tuota:" 6.2.1795 8.2.1795 Simonby torp Skom. Joh. Starck Maria Joh:dt Ewa Caisa"

Nimien kanssa menee helposti sekaisin, kun samat nimet pyörii sukupolvesta toiseen :)