PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Olli Matinpoika Halosen puoliso


Markku Pelttari
01.07.22, 10:04
Minulla on jo kauan ollut sukupuussa Paavali Matinpoika Pelkoselle ja Anna Juhontyttärelle kirjattuna tytär Karin, kysymysmerkillä tosin. Muistaakseni Karin mainittiin Sodankylän käräjillä 1701 samassa yhteydessä, josta käy ilmi, että Martti Pekanpoika Luiro oli Paavali Pelkosen vävy (puoliso Anna). En nyt tuota käräjäpöytäkirjaa enää kuitenkaan löytänyt, kun Oirulan kuvat eivät ole käytettävissä eikä löytynyt Riksarkivetistakaan. Mahtaako joku tietää, mistä löytyisi?

Joka tapauksessa sain ahaa-elämyksen, kun huomasin Heckmaneja ihmetellessä rippikirjan sivun, jossa mainitaan svärfader Pelkonen Olli Matinpoika Halosen (n. 1670 - 5.4.1709 Kemijärvi) perheen yhteydessä. Ollin puoliso oli Karin (s. 1669 - 25.5.1719 Kemijärvi). Eli Karin oli Paavali Matinpoika Pelkosen tytär! Vai oliko?

Kemijärven seurakunnan arkisto - IAa:1 Rippikirjat 1698-1710, jakso 31, sivu 67-68: Halonen , Halonen ; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5961927927&aineistoId=1243654700 / Viitattu 1.7.2022

jukive
02.07.22, 20:43
Samoin olen omaan tiedostooni merkinnyt, että Olli Matinpoika Halosen vaimo Kaisa (Karin) oli Paavali Pelkosen tytär. Tuossa kyseisessä jutussa vuoden 1701 käräjäpöytäkirjassa mainitaan myös Kaisa eli asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.
Menee ehkä aiheen ohi, mutta mielestäni jotain epäselvyyksiä on vielä Pelkosen ja Kairivuopion suvuissa. Selattuani näitä Sodankylän käräjäpöytäkirjoja, olen vuosia miettinyt oliko Erkki Antinpoika Kairavuopion (Oinas) vaimo Ella sittenkään Pelkosia. Vai nimettiinkö Ellan toinen mies Pelkoseksi talon mukaan? Siellä on ilmeisesti tapahtunut jonkinlaisia omituksen vaihtoja Kairavuopion ja Pelkosen talossa ja miksi näin tehtiin, en osaa sanoa. Ehkä liittyy Ellan toiseen avioon? Oma kääntäminen vanhasta ruotsista ei ole niin huipputasoa niin en ainakaan näin julkisesti arvaile mitään. Tuossa 1701 käräjäpöytäkirjassa Ellan puolisoksi on merkitty Matti Matinpoika Pelkoseksi. Vuonna 1704 puolisoksi puolestaan on merkitty Matti Paavonpoika Pelkonen, epäilemättä sama mies. Toistaiseksi on arvoitus kuka on tämä Ellan toinen avio Matti Matin/Paavonpoika Pelkonen.
Tästä Ellan toisesta aviosta en ole nähnyt julkisuudessa juttua, mutta nämä tulevatkin esille vain Sodankylän Käräjäpöytäkirjoista.

Mirkkan
03.07.22, 00:09
Samaan johtopäätökseen minäkin olen tullut, että Olli Matinpoika Halosen puoliso Karin oli Paavali Pelkosen tytär, tämä on selvä.

Sitten Juhan kysymykseen, kuka oli Erkki Antinpoika Kairavuopion ja sittemin Matti Paavonpoika Pelkosen puoliso Elin Påhlsdotter?
Hän ei siis voi olla Pelkonen alkujaan. Ja, tämä selvisi minulle vasta pari vuotta sitten kun selasin henki- ja tuomiokirjoja läpi.
Olen todennäköisesti löytänyt hänen vanhemmat ja myös isovanhemmat, mutta todisteet ovat kuitenkin aika heikot. Esitän nyt johtopäätöksen joka tapauksessa. ;)

Henkikirjoista v. 1674 & 1675 löytyy yksi sopiva henkilö Hans Christopherssons stiufson Mats Påhlsson ja st:d:r Elin Påhlsd:r.
V. 1677-1683 Hansin puoliso esiintyy myös, Brijta Staphansd:r, siis Elinin äiti on Brita Tapanintytär Könönen ja isovanhemmat Staffan Könönen ja Margeta Olofsd:r.
Tämä Hans Christophersson lähti sittemin perheen kanssa perustamaan Karppisen tila Kemikylässä! Vaikka tieto on aika heikko niin parempaa selitystä en pysty löytämään.

Henkikirjassa 1674:
1/8 Staffan Könöinen
h: Margeta Olofsd:r
m: Olof Clemetsson
h: Beata Staffansd:r

Inhyses Mats Påhlsson
s:r Elin Påhlsdott:r

Henkikirjassa 1675:
1/8 Staffan Könöises hustru
måg Olof Clemetsson
h: Beata Staffansd:r

Hans Christopherssons stiuf
son Mats Påhlsson
st:d:r Elin Påhlsd:r

Entä sitten tämä isä Paavo? Paavalin olen löytänyt yhdestä tuomiojutusta ja tässä menee vähän sekaisin kun hänenkin nimi on Paavali Matinpoika! (ei Pelkonen!... vaan todennäköisesti Karppinen! Ta-daa!) Käräjillä ei mainita Paavalin lisänimeä mutta hän sai lapsen yhden Margeta Staffansdotterin kanssa, tähän luulen että kirjurilla on lipsahtanut väärinkirjoitus koska henkikirjoissa Elinin äiti on Brita eikä Margeta. Ja, jos en ole jo esittänyt liikaa mitä jos, niin uskon myös että Hans Christophersson tuli Paavali Matinpoika Karppisen uudistilalle Kemijärvellä ja Hans ei ollut Karppinen alkuaan koska Kemijärveltä ei löydy ketään Christopher Karpista vaan Matts Mattsson Karppinen joka oli tämän Paavali Matinpojan isä! Lopputulos tästä on siis että Ella Paavontytär oli alkuperäisesti Karppinen. :)

Kemin kesäkäräjillä vuonna 1654:
Förestälttes een ogift drengh Påfuall Madzsoon ifron Kemiträsk och anklagades aff Jacobo Erici att han ähr råkadt i hoordoms last medh een ogift kåna och pijga Margeta Staffansdåtter och aflat barn tillsamman, dett Påfual sielf tillstår och bekänner, kånan war nu inttett tillstädes; Och emedan konan ähr föddh aff ächta sängh som her Jacob sampt nämbden bekiände, alt fördz fältts Påål Madzsson efter den 3 Cap: i Giftem. B. till sine 40 $r. och förnöja hennes mårgongåfuer medh 80 $r. kånans saak blif:r ståendes till hennes ankomst.

Mirkkan
03.07.22, 01:06
Näitten tietojen lisäksi oletus, että Clemet Jöransson Jaakkolan (k. 1695) puoliso Beata Påhlsd:r myös oli Påfuall Mattsoonin ja Brita Staphansdotterin tytär koska Beata nimi kulki Tapani Könösen perheessä. Tapanin vävy Olof Clemetssonin puolisohan oli Beata Staffansdotter.

jukive
03.07.22, 09:44
Mielenkiintoista pohdintaa Mirkkanilta Elin (Ella) Påhlsdotterin vanhemmista. Täytyy käydä jälleen kerran läpi Kemijärven henkikirjat ja Sodankylän sekä Sompion aikalaislähteet huomioiden Mirkkanin näkökulman asiaan.
Olen kehitellyt ajatusta, että Elin Påhlsdotterin toinen avio olisi ollut vanhan Paavali Pelkosen poika Matti, sillä minulla on mielikuva, että Elin muutti Pelkosen taloon.

Markku Pelttari
03.07.22, 09:58
Elin Kairavuopion kohdalla (moder Elin) on rippikirjassa merkintä obiit ja kirkon tileissä maaliskuussa 1735 Elin Kairavuopiosta maksettu kellorahat. Mistä on tieto, että hän olisi mennyt uuteen avioon Erkki Kairavuopion kuoleman jälkeen?

https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3929&pnum=13

https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3954&pnum=30

Markku Pelttari
03.07.22, 11:16
Matti Paavalinpoika Pelkoselle olen merkinnyt kuolinvuodeksi 1748 (Sompio), mutta koko miestä en kyllä löydä mistään kirkollisista kirjoista. Tuo kuolinvuosi on mainittu aiemmin referoimassani Petri Hannulan Keminkylästä kertovassa kirjoituksessa.

jukive
03.07.22, 11:58
Elin Kairavuopion kohdalla (moder Elin) on rippikirjassa merkintä obiit ja kirkon tileissä maaliskuussa 1735 Elin Kairavuopiosta maksettu kellorahat. Mistä on tieto, että hän olisi mennyt uuteen avioon Erkki Kairavuopion kuoleman jälkeen?

Esimerkiksi vuoden 1704 Sodankylän käräjäpöytäkirja leikkeestä:

"Aldenstund Finnen, Matz Påhlson, länght för detta giftadt sig med Erich Andersons änkia i Tallawara.....".

Erkki A Tikkanen
08.07.22, 15:29
... En nyt tuota käräjäpöytäkirjaa enää kuitenkaan löytänyt, kun Oirulan kuvat eivät ole käytettävissä eikä löytynyt Riksarkivetistakaan. Mahtaako joku tietää, mistä löytyisi?



Täältä löytyvät Oirula-tuomiokirjat:

https://drive.google.com/drive/folders/0BwyU8lR98FN9SFl0V2UtT3hpVEE?fbclid=IwAR20XFVIRf6I Q6yfzIryrPuyS0SUKTuF571_2eU-vEK8DoGPNs73-f9aDnQ&resourcekey=0-msNWeI5doZnkw4Lmuc7SLA

Markku Pelttari
09.07.22, 08:03
Kiitos Erkki avusta! Riksarkivetista löytyy ainakin osa, kun osasin lopulta oikein hakea.