PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Helenius, Kveflaks, Åbo


Lene - DK
16.10.08, 08:12
Hej, er der nogen der kan hjælpe mig med følgende:

Min mands morfar kom fra Finland i 1908. Jeg forsøger at finde noget om hans oprindelse. Han hed Johannes Helenius. Ved hans død står der, at han er født i Kveflaks Stift, Åbo d. 15. februar 1891. Hans forældre var Alfred Helenius og Johanne S? Jeg har ledt efter Kveflaks på kort, men kan ikke finde noget.

Det er muligt at se danske kirkebøger og folketællinger på nettet. Kan man se de finske også?

Er Helenius et vanligt navn i Finland?

Med venlig hilsen
Lene

Irene
16.10.08, 12:17
Hej Lene,
Det er også muligt at se finske kirkebøger på nettet: www.genealogia (http://www.genealogia/).fi og der skal du vælge Hiski og derefter HisKi-Historiankirjojen hakuohjelma.
Til navnet Helenius kann du se her: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=2.

Kveflaks (fi. Koivulahti) er i Østerbotten, distrikt Vasa.


Venlig hilsen

Irene

Lene - DK
16.10.08, 13:46
Tak for hjælpen Irene.

Jeg har nu været på siden med kirkebøger, men det er ikke så nemt endda. På grund af sprogvanskelighederne kan jeg ikke finde ud af hvad jeg skal gøre.

Er det muligt at få lidt hjælp til det her eller er der et forum, hvor man kan bytte lidt - ved at jeg f.eks. finder noget her i DK?

Lene

Irene
16.10.08, 19:26
Nu mærkede jeg , at du skrev Kveflaks Stift, Åbo. Kveflaks stift i Åbo kann jeg heller ikke finde. Jeg tro. at det er svært, at få hjælp, på nettet kann man mest ikke finde personer, hvilke er født først i 1890-talet. Måske kan en professionel slægtforsker hjælpe dig.
Og nu på finske:
Tietääkö joku teistä foorumilaisista jotakin „Kveflaks Stift“, joka ehkä joskus on ollut Turussa? Tai onko ehkä jossain Vaasan seudulla paikka, jonka nimi on Åbon kaltainen?

Kaija

Kalevi Wiljanen
17.10.08, 07:17
kvevlax.forsamling*evl.fi (kvevlax.forsamling*evl.fi)

Postadress: Kvevlax församling, PB 13, 66531 KVEVLAX

Här går det bra att skriva på svenska (danska).

K Wiljanen

Lene - DK
17.10.08, 08:31
Hej igen,

Tak for svarene.

Vil det sige at jeg kan skrive til Kvevlax Församling og bede om hjælp til dette? Er det et kirkekontoret, sogn eller et arkiv, hvor kirkebøgerne findes?

Ved I om er er planer om at lægge yderligere kirkebøger på nettet?

Når jeg ser på www.genealogia.fi (http://www.genealogia.fi) under Kvevlax - Koivulahti står der bl.a. Kastetut 1721 - 1771 - betyder det måske fødte, døde eller lignende for de år?

Nederst på siden står der f.eks Korsholm, Maxmo m.m. Er det små byer der er i området Kvevlax?

Med venlig hilsen
Lene

Kalevi Wiljanen
17.10.08, 14:30
Hej
kvevlax.forsamling*evl.fi (kvevlax.forsamling*evl.fi)och Kvevlax församling, PB 13, 66531 KVEVLAX är adressen till Kvevlax kyrkliga församlings kontor. Kyrkans tjänster är i allmänhet avgiftsbelagda. Där har de också de gamla kyrkoböckerna.
Nya kyrkoböcker kommer sakta men säkert på nätet.
När du går in på www.genealogia.fi (http://www.genealogia.fi/), hiski så skall du klicka på svenska flaggan så är texten delvis på svenska.
Kvevlax tycks, tyvärr, ha födda för tiden 1721- 71.
T.ex. Korsholm, Maxmo är grannförsamlingar
Mvh K Wiljanen

PeterS
30.10.08, 15:32
Lene !

Pröva :

http://www.malax.org/westside/forum/index.php

M.V.H

Peter

Inge-Lise
22.11.08, 22:06
Hej
Jeg har ingen oplysninger om Johannes Helenius, men da jeg har forsket i min mormors slægt, ved jeg, at Johannes Helenius' kone Martine er kusine til hende, altså min oldefar Jens Peter Jensen og Martines mor Johanne Pedersen er søskende. Jeg har bl.a. to guldbryllupssange fra Johanne og Niels Peters guldbryllup. Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om deres børn.
Hilsen
Inge-Lise

Novaree - DK
26.10.11, 17:18
Hej med jer,

Jeg ved at det er en halvgammel tråd, men jeg håber at jeg kan bidrage med lidt om den Helenius'ke slægt.

Jeg ved følgende, som jeg håber at i kan bruge. Hvis i har mere, så følg gerne op :)

Niels Peter (Pedersen) og Johanne Pedersen er forældre til bl.a. Martine Pedersen.

Martine Pedersen (f: 1893) var gift med Johannes Helenius (f. 15 feb 1891) (Lene har kort nævnt Johannes forældre, Alfred Helenius og Johanne S(?)).

Martine og Johannes får bl.a. Michael Helenius (f. 21 maj 19xx - Vestergårdene, Nørre Kongerslev sogn, Hellum Herred), der giftes med Ebba Margrethe Lund (f. 27 aug 19xx), 5 nov 19xx i Sæby Kirke.

Ebba og Michael får døtrene Elly Helenius (min moster, Biltris) og Sonja Irene Helenius (min mor, 11 okt 19xx, Biltris).

Elly (død omkring år 20xx) var gift med Bent Tang Nielsen (bosat i Skibby) og har døtrene Lina Helenius (f. 19xx, Roskilde) og Dorthe Helenius (f. 19xx hvis jeg husker rigtigt, Roskilde). Lina har to børn, Kirstine (omkring 20xx - far: Mikael Skov) og Selma (20xx - far: Mikael Ringvei).

Sonja har to drenge med Torben Nielsen (f: 27 sep 19xx Vanløse, d: 5 jun 20xx Roskilde), Jacob (21 jan 19xx, Roskilde) og mig (sagde hunden) Casper (6 feb 19xx, Roskilde).


Jeg håber at det kan bringe jer lidt videre, hvis i stadig sidder fast. Der er jo trods alt gået lidt tid siden sidste indlæg :)

//Casper

E Juhani Tenhunen
26.10.11, 19:08
Kvevlax församling i Korsholms kommun hör till Borgå stift. Släktnamnet Helenius är vanlig i Åbo.