PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Claes Wilhelm Lagus


maries
15.10.08, 20:09
Hyvät ystävät,
onko kenenkään tielle osunut tietoa siitä, kuka oli Claes Wilhelm Annasson Laguksen (s. 1807) isä? Äidin nimi oli Anna Tallqvist.
Olen kuullut mainintoja "otti nimen Lagus" - mahtoiko ottaa sen biologisen isänsä vai kasvatti-isänsä mukaan...?

Onko kukaan sattunut näkemään kuvaa tästä C. Laguksesta?

Hyvää viikon jatkoa,
maries

Juha
15.10.08, 22:27
Tietääkseni asiasta ei ole faktoja.

Tuohon aikaan saatettiin vain "ottaa" nimiä jostain, ilman sen kummempia yhteyksiä. En ole itse löytänyt enkä ole löytänyt valmiita tutkimuksia, joissa olisi saatu aikaan mitään yhteyttä tähän tunnetumpaan Lagus -sukuun.

Valokuva olisikin aikamoinen yllätys - näkisin sen mielelläni itsekin - mies kun sattuu olemaan ties-kuinka-monen-polven serkkupoika minulle

maries
16.10.08, 17:37
Kiitos vastauksesta, Juha!

Niinpä - nimiä on otettu ja vaihdettu vähän toiseen tyyliin kuin tämän päivän säädösten mukaan. Mietin vain - miksi juuri Lagus?

Maestro C. Lagus on olennainen henkilö sukututkimuksessa, jota olen kokoamassa toimeksiantajani pyynnöstä.
Olen toivonut, että jossain vaiheessa ehtisin mennä pöyhimään muita asiakirjoja kuin tavallisia syntyneiden ja kuolleiden yms luetteloja, jospa niistä löytyisi valaistusta asiaan. Kun mainitset, ettei liene olemassa faktoja, tarkoittaako se, että olet käynyt läpi kaikenlaiset muutkin asiakirjat?
En siinä tapauksessa yritäkään keksiä pyörää uudelleen.

Toimeksiantajani isovanhempien sukupolvessa on vielä yksi henkilö tässä päivässä mukana, joten pyrin selvittämään, onko suvussa yleensä ollut tapana maalauttaa muotokuvia. Lukkarit...hmm.
Nimenmuutokset ovat olleet todella yleisiä suvun tuossakin haarassa.

maries

kkotkas
09.07.09, 09:15
Terhdys!

Googlasin isoäitini puolesta sukua (Lagukset) ja törmäsin tähän viestiketjuun koskien C. W. Lagusta. Herra sattuu olemaan isoäitini isoisä, mutta minullakaan ei ole valitettavasti lisätietoä hänen isästään. Ainoa varma tieto on, että syntyi Anna Brita Tallqvistin aviottomana lapsena 29.12.1807 eli isästä ei siis tämän vuoksi ole tietoa.

Mitä tulee kuvaan em. herrasta, niin minulta löytyy muutama vanha valokuva tuosta suvusta, josta varmuudella pystyn tunnistamaan ainakin C.W. Laguksen pojan Fritjof Alexiuksen sekä hänen 2. vaimonsa Idan. Oletan lisäksi, että yhdessä ryhmäkuvassa on itse pappa Lagus eli Claes Wilhelm.

Olisi maries mielenkiintoista kuulla lisää tuosta sinun tutkimuksestasi koskien Isokyrön Lagus-sukuhaaraa. Minulta löytyy mm. Fritjof Laguksen nuoruuden päiväkirja.

Karlos Kotkas
Helsinki

Timo W
09.07.09, 10:55
1. Sukupolvi

Claes Wilhelm Annasson Lagus, Lukkari
Äiti: Anna Brita Tallqvist
* 29.12.1807, Rauma
Puolisot
A) Juliana Carolina Gustafsdotter Stenborg
*01.06.1806, Turku, †19.04.1839, Isokyrö
Isä: Gustaf Adolp Stenborg, Äiti: Maria Lisa Bergqvist

Lapset
1) Carl Wictor Wilhelm Lagus *23.04.1830, Isokyrö, †12.03.1850, Isokyrö (Taulu 2)
2) Carolina Wilhelmina Lagus *24.11.1831, Isokyrö (Taulu 3)
3) Alfrid Edvin Gideon Lagus *08.10.1833, Isokyrö (Taulu 4)
4) Herman August Lagus *04.12.1835, Isokyrö (Taulu 5)
5) Otto Reinhold Lagus *24.02.1838, Isokyrö (Taulu 6)

B) Gustava Elisabeth Berlin ¥ 08.08.1841 Isokyrö
*27.05.1814, Vaasa
Lapset
1) Frithiof Alexius Lagus *17.06.1845, Isokyrö (Taulu 7)
2) Selma Charlotta Lagus *20.02.1847, Isokyrö (Taulu 8)
3) Matilda Josefina Lagus *03.01.1850, Isokyrö (Taulu 9)
4) Fredric Vilhelm Lagus *26.07.1851, Isokyrö (Taulu 10)
5) Lydia Alfonsine Lagus *26.09.1853, Isokyrö, †27.06.1928, Karkku (Taulu 11)

avioton
Ottaa sukunimen Lagus


http://koti.welho.com/mjuhala/CW_Lagus.htm

M Hawk
02.05.13, 06:32
Kiitos kaikille asianosaisille tapaukseen C.Lagus liittyen.
Nikkini lukittui asian ollessa tuore, enkä saanut asiaan apua.
Niinpä olen nyt liikkeellä uusien rekisteröintitietojen kautta.
Olen ollut vuosia muissa tehtävissä, nyt tämä tutkimus saattaa käynnistyä uudelleen.
Asiakkaani on Gustava Berlinin jälkeläinen.

automatti
02.05.13, 18:02
Hei

Selitystä Lagus nimeen ei ole löytynyt

Se voisi juontaa siihen, että äiti Anna Tallqvist on Rauman kappalaisen tytär ja kun avioton poika sitten lähti Turkuun varalukkariksi Lagus sukunimi oli hyvä ja arvostettu

Laguksen Selma tytär löytyy avioliitosta Jokioisilta

Automatti

M Hawk
03.05.13, 11:33
Kiitos. :-) Näin on. Selman ja monien muidenkin jalanjäljet on seurattu loppuun asti.
Mitä nimeen tulee, joskushan oli tapana, että oppi-isä antoi paitsi henkistä, hengellistä ja jopa rahallista tukea ja lisäksi sukunimensä,
vaikkei olisi ollut biologinen isä.
Asia luultavasti selviäisi DNA:n avulla.

Juha
03.05.13, 13:12
Sattumalta kirjoittelin nimen periytymisestä tänään (http://juhansuku.blogspot.fi/2013/05/tapaus-robert-aleksius-lindelof.html)



Juha

automatti
03.05.13, 17:14
Hei

Lagus nimi näyttää ilmaantuvan 1821 vähän ennen kuin Claes Wilhelm muuttaa Turkuun
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rauma/rippikirja_1820-1827_jk286-287/19.htm

Ehkäpä myös talon nimi Laggari on voinut edesauttaa nimivalintaa

Isoäiti oli jäänyt leskeksi ja asusteli tyttärensä kanssa jo paljon ennen Claes Wilhelmin syntymistä
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rauma/rippikirja_1801-1806_jk285-286/16.htm
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rauma/rippikirja_1807-1812_jk286/20.htm


automatti

M Hawk
05.05.13, 07:50
Kiitos Juha ja automatti, mainiota lisätietoa.
Tuo isoäiti on minulla ollut tutkimatta - voipi tosiaan olla, että talonkin nimi on ollut virikkeenä.
Kiitos ja kaunista kevään jatkoa,
maria