PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hautausaika?


Lahtinen
03.06.22, 13:59
Tällaista olen pohtinut: nykyään yleisen tuhkaushautauksen aikana siunaustilaisuus on x päivänä, ja tuhkauurnan hautaanlasku esim. x+1 viikko.

Kumpi päivämäärä on hautausaika? Miten olette kirjanneet sukukututkimusohjelmaan tms.?

Juha
03.06.22, 15:47
Jälkimmäinen....ensimmäinen päivähän on tuhkauspäivä



Juha

Lahtinen
03.06.22, 16:21
Joo, samaa mieltä olisin. Tuhkaus tosin tapahtuu siinä siunaustilaisuuden ja uurnan laskun välissä ;)

Tiina Lietzén
03.06.22, 18:57
Luonnollisesti hautauspäivä on se päivä, jolloin tuhkanlasku suoritetaan.


Jos ajatellaan, että sukututkimukseensa haluaisi isoisän veljenpojan lapsenlapsen hautausajankohdan, niin se tieto on saatava hänen lähisuvultaan, joka tuon ajankohdan tietää. Tuhkanlaskun ajankohta ei ole julkista tietoa, joten sitä ei saa seurakunnasta kysymällä (eikä edes sitä, onko kyseessä arkkuhautaus vai tuhkaus).


Tässä on kyllä sellainen huomioitava juttu, että aina edes omaiset eivät taida tietää tuhkanlaskun ajankohtaa, jos ovat antaneet tuhkanlaskun seurakunnan tehtäväksi. Tuhka voi odotella joskus laskuaan uurnassa jopa vuoden krematorion tiloissa, jos esim. omaiset eivät osaa päättää hautapaikkaa.

Juha
04.06.22, 09:20
ja loppujen lopuksi: tämä tieto ei ole kovin tärkeä sukututkimuksessa.....

ja pitää muistaa, että läheskään kaikki eivät enää tule haudatuksi kristillisten oppien mukaisesti.



Juha

Antti Järvenpää
04.06.22, 09:40
En ole tullut asiaa miettineeksi, kun ei ole tullut oikein ajankohtaiseksi, enkä itse ole kirjannut hautauspäiviä ylipäätänsä mihinkään.

Mutta jos asiaa ajattelen, niin kyllä katsoisin hautauspäiväksi sen päivän, kun ruumis siunataan tai muuten vaan järjestetään hautajaiset. Sosiaalisesti se on se hetki jolloin vainaja saatetaan haudan lepoon. Olen ollut mukana useammassakin hautajaisissa, joissa ruumis on sitten poltettu. Uurnan laskussakin jonkin kerran. Uurnan yleensä lasketaan vain muutaman omaisen läsnä ollessa ja jotkuthan sirottelevat tuhkan vain jonnekin. Päivänmäärää milloin se tehdään, ei kaiketi kirjata minnekään ja on usein vain muutaman omaisen tiedossa.

Asiasta voidaan olla varmaankin montaa mieltä ja voitaisiin ajatella, että pitäisikö koko hautauskäsite korvata jollakin toisella käsitteellä, koska se alkaa olla yhä harvinaisempi.

JaskaS
04.06.22, 10:06
Omassa tietokannassani hautaus- kuten myös kastepäivällä on vain yksi merkitys. Se on merkkinä siitä, että kuolin- ja syntymäpäivä on tarkistettu ao. luettelosta eikä perustu ainoastaan rippikirjamerkintään. Tämä tietysti koskee vanhoja aikoja, joista lähteet ovat saavutettavissa.

:) Jaska

Lahtinen
04.06.22, 11:43
Totta on, että hautausaika on vähämerkityksisempi kuin kuolinaika. Mielestäni silläkin on kuitenkin mielenkiintoa sukututkimuksessa. Esim. vertailu kuolinaikaan, tapahtuiko pian sen jälkeen vai oliko aikaväli pitkä ja jos oli, niin miksi.
Myös hautauspaikalla on mielestäni mielenkiintoa. Esim, jos samalla paikkakunnalla on enemmän kuin yksi hautausmaa, voi olla tarve tietää millä hautausmaalla vainajan hauta on.

Itse törmäsin "tuhkauurnaongelmaan" vasta nyt, kun tuli vastaan ensimmäiset tuhkatut vainajat n. 2020-luvulla. Arkkuhautauksessa samaa "ongelmaa" ei liene. Minulla oli helppo selvittää ko. vainajien hautaanlaskupäivä, koska olin itse paikalla. Mutta entä kun tarkkaa (suullista) tietoa ei ole, tällöin voi olla vaikeaa selvittää päivämäärää. Mitenkähän tulevaisuuden sukututkijat selvittävät tällaisia asioita, kun ei ole "vanhan ajan" kaltaisia kuolleiden ja haudattujen luetteloita(?)

Julle
04.06.22, 13:22
< Omassa tietokannassani hautaus- kuten myös kastepäivällä on vain yksi merkitys. Se on merkkinä siitä, että kuolin- ja syntymäpäivä on tarkistettu ao. luettelosta eikä perustu ainoastaan rippikirjamerkintään. Tämä tietysti koskee vanhoja aikoja, joista lähteet ovat saavutettavissa.
>
Samoin merkitsen kaste- ja hautauspäivät, jotta tiedän ne tarkistetuiksi ja että syntymä- ja kuolonpäiväys ovat kronologisesti oikeassa suhteessa vastaaviin. Tosin olen joutunut joskus kirjaamaan myös lisäksi, että isä/äiti tai lapsineen haudattiin yhdessä samaan aikaan samaan hautaan, jos jokin onnettomuus tai tauti on kylvänyt satoaan perheen kohdalla.

AnnaS
04.06.22, 14:30
Arkkuhautauksessa samaa "ongelmaa" ei liene. Minulla oli helppo selvittää ko. vainajien hautaanlaskupäivä, koska olin itse paikalla. Mutta entä kun tarkkaa (suullista) tietoa ei ole, tällöin voi olla vaikeaa selvittää päivämäärää. Mitenkähän tulevaisuuden sukututkijat selvittävät tällaisia asioita, kun ei ole "vanhan ajan" kaltaisia kuolleiden ja haudattujen luetteloita(?)


Arkkuhautauksessakin siunaaminen ja hautaanlasku voivat kait tapahtua eri päivinä, varsinkin jos ne tapahtuvat eri paikkakunnilla. Esim. jos vainaja viedään kotikylän multiin, mutta siunaustilaisuus halutaan pitää asuinpaikkakunnalla. En tiedä, onko tuohon mitään sääntöä olemassa.


Kirkon kannalta oleellista lienee siunauspäivä.