PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kenen hauta, Ii?


Leevi A
01.04.22, 15:41
Iin Kruunusaaren hautausmaalla on vanha hauta, jossa on maasepän tekemä rautakehikko. En ole kuullut, kenen tämä hauta on.

Itse olen arvaillut, voisiko se olla ikäneito Ulrica Gustawa Mattsintytär Karguksen viimeinen leposija. Hän syntyi lasinpuhaltajan lapsena 29.2.1792 Ii Olhava Nyby ja kuoli 24.6.1876 Pohjois-Iissä ruusuun. Oli koko ikänsä hurskas roomalaiskatolinen, pääsi ripille 12.7.1818 Tukholmassa ja eli nähtävästi arvostetussa asemassa ns parempiosaisten joukossa pääasiassa Iissä.

Onko parempaa tietoa ja sopisiko tuo rautakehikko tällaisen henkilön viimeisen leposijan kuvioon?

Jouni Kaleva
02.04.22, 10:40
Iin Kruunusaaren hautausmaalla on vanha hauta, jossa on maasepän tekemä rautakehikko. En ole kuullut, kenen tämä hauta on.

Itse olen arvaillut, voisiko se olla ikäneito Ulrica Gustawa Mattsintytär Karguksen viimeinen leposija. Hän syntyi lasinpuhaltajan lapsena 29.2.1792 Ii Olhava Nyby ja kuoli 24.6.1876 Pohjois-Iissä ruusuun. Oli koko ikänsä hurskas roomalaiskatolinen, pääsi ripille 12.7.1818 Tukholmassa ja eli nähtävästi arvostetussa asemassa ns parempiosaisten joukossa pääasiassa Iissä.

Onko parempaa tietoa ja sopisiko tuo rautakehikko tällaisen henkilön viimeisen leposijan kuvioon?

Tietoa rautakehikosta ei liene kenelläkään, mutta arvailla voi!

Tuo kehikko sijaitsee hautausmaan "alkupäässä" eli saaren itäpäässä, josta hautaukset aloitettiin, kun hautausmaa otettiin käyttöön 1808-09. Sotatalvena tästä vaelsivat omat ja vieraat sotajoukot ja levittivät kulkutauteja, jotka nostivat kuolleisuuden huippulukemiin. Varmaan haudattiin myös vieraita ohikulkijoita, tuskinpa kaikkia ehdittiin edes tunnistaa ja asiallisesti kirjata.

Osassa kehikon pystytolpista on nuolimaiset kärjet - viittaisiko tämä sotilashenkilöön??

Yksi tarjokas voisi olla iiläinen kapteeni, Suomen sodan veteraani ja sotainvalidi Esaias Ludvig Löthman, joka kuoli Iissä 7.11.1826. Ei hänellä kait ole tiedossa olevaa merkittyä hautapaikkaa, vaikka merkkihenkilö ja säätyläinen olikin. Vaimo hänellä oli elossa sekä kaksi aikuisikään ehtinyttä lasta. Olisiko perhe tämmöisen häkin teettänyt???

Leevi A
03.04.22, 16:31
Saattaapa hyvin ollakin.